behöver man serienummer för att få garanti?

Permalänk
Medlem

behöver man serienummer för att få garanti?

Jag köpte ett grafikkort (twinfroz 660 main) från inet för ett tag sedan som nu är paj. jag har garanti så jag skickade in det till inet. De säger dock att jag behöver serienumret på grafikkortet. Lappen som tydligen ska sitta på har ramlat av eller något. Hittar den inte. Måste de verkligen ha serie numret för att jag ska få garanti? Räcker det inte med ett kvitto på att jag köpt det? Eller finns det något sätt jag kan få tag på ett serienummer som de kan använda?
Tack på förhand!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tjena, du måste nog faktiskt bevisa att kortet du lämnat in är det som dom sålt till dig, så du inte har köpt ett identiskt som varit sönder och försöker reklamera de för att du redan har ett med kvitto.

Ända andra sättet att få ett serie nummer är att dom brukar sätta en lapp på grafikkorts lådan, annars kan de nog vara svårt att få de reklamerat skulle jag tro vissa affärer e hårdare med det här med serie nummer.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Här har du en i sammanhanget relevant tråd.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Hände mig på ett moderkort. Är ju som att MSI vill att lappen ska lossna, Så nu då jag köper MSI hårdvara kollar jag alltid så lappen sitter fast ordentligt.

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BaZZe:

Tjena, du måste nog faktiskt bevisa att kortet du lämnat in är det som dom sålt till dig, så du inte har köpt ett identiskt som varit sönder och försöker reklamera de för att du redan har ett med kvitto.

Ända andra sättet att få ett serie nummer är att dom brukar sätta en lapp på grafikkorts lådan, annars kan de nog vara svårt att få de reklamerat skulle jag tro vissa affärer e hårdare med det här med serie nummer.

Man behöver inte kunna bevisa att varan är exakt det ex du köpt. Det behöver bara vara troligt att det är så för att man ska kunna åberopa Konsumentköplagen. Så har du kvitto på ett sånt kort som du försöker reklamera så är de tvungna att ta reklamationen. Det är inte ditt fel om deras lappar trillar av. Är det så viktigt får de bränna in serienr'et.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Man behöver inte kunna bevisa att varan är exakt det ex du köpt. Det behöver bara vara troligt att det är så för att man ska kunna åberopa Konsumentköplagen. Så har du kvitto på ett sånt kort som du försöker reklamera så är de tvungna att ta reklamationen. Det är inte ditt fel om deras lappar trillar av. Är det så viktigt får de bränna in serienr'et.

Nej du behöver inte det för återförsäljaren du köpt det ifrån, men återförsäljaren behöver det kanske för att ge till företaget bakom komponenten du försöker reklamera.

Arbetat i butik tidigare varit med om individer som försökt att komma med söndriga komponenter som dom försökt reklamera med kvitto eftersom dom redan har samma produkt , och det har nog blivit vanligare och vanligare därmed dom inför att dom vill ha serie nummer på produkten.

När du köper produkter t.ex. från dustinhome eller liknande så skriver dom ju alltid ner serie numret om de finns, så vid eventuell reklamation så kan du gå in och hitta det på din egen sida där du köpt men också att dom enkelt ska kunna jämföra det med produkten du reklamerar, eftersom en återförsäljare agerar oftast mellanhand när de kommer till reklamationer och dom tar kontakt med produkt skaparen t.ex. msi, asus eller gigabyte direkt när dom gör detta så lämnar dom över ansvaret kring reklamationen, men för att dom ska kunna ta emot det behöver dom serienummer för att veta kring garantier vilket land grafikkortet är sålt i osv.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BaZZe:

Nej du behöver inte det för återförsäljaren du köpt det ifrån, men återförsäljaren behöver det kanske för att ge till företaget bakom komponenten du försöker reklamera.

Arbetat i butik tidigare varit med om individer som försökt att komma med söndriga komponenter som dom försökt reklamera med kvitto eftersom dom redan har samma produkt , och det har nog blivit vanligare och vanligare därmed dom inför att dom vill ha serie nummer på produkten.

När du köper produkter t.ex. från dustinhome eller liknande så skriver dom ju alltid ner serie numret om de finns, så vid eventuell reklamation så kan du gå in och hitta det på din egen sida där du köpt men också att dom enkelt ska kunna jämföra det med produkten du reklamerar, eftersom en återförsäljare agerar oftast mellanhand när de kommer till reklamationer och dom tar kontakt med produkt skaparen t.ex. msi, asus eller gigabyte direkt när dom gör detta så lämnar dom över ansvaret kring reklamationen, men för att dom ska kunna ta emot det behöver dom serienummer för att veta kring garantier vilket land grafikkortet är sålt i osv.

Du är medveten om att du skriver i ett konsumenträttsforum, men det du beskriver är ett förhållande mellan säljaren och tillverkaren. Som kund behöver du inte bry dig om vad säljaren gör i sin tur för att lösa reklamationen. Du har rätt att reklamera varan och få den lagad om det är ett ursprungligt fel även om inte säljaren kan ta ärendet vidare i sin tur.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Du är medveten om att du skriver i ett konsumenträttsforum, men det du beskriver är ett förhållande mellan säljaren och tillverkaren. Som kund behöver du inte bry dig om vad säljaren gör i sin tur för att lösa reklamationen. Du har rätt att reklamera varan och få den lagad om det är ett ursprungligt fel även om inte säljaren kan ta ärendet vidare i sin tur.

Är fullt medveten om detta, ja för att du verkade se det som orelevant vilket det säkert är för kunden, men kan vara bra för TS att förstå varför dom är så beroende av serie numret i det här fallet.

Sen skiljer det ju sig beroende på dom det går via garantin eller som en reklamation eftersom produkten fortfarande är inom garanti tiden, samt hur återförsäljaren väljer att agera.

För om du läser så har TS skrivit garanti i titel samt i sin post och det var det jag utgick ifrån dvs. inte reklamations rätten, den ända som skrivit reklamation är du och då gäller inte samma sak som vid garanti som jag påpekade.

För räknas det som ett garanti ärende eftersom det har 3 års garanti så skriver ju många grafikkorts leverantörer:
Warranty Exclusions
Defacing of product labeling (label alterations and falsifying, serial number missing, serial number no longer discernible, serial number invalid). All serial numbers are recorded and tracked for warranty purposes
http://us.msi.com/page/warranty

Annars får han ju då ta kontakt med återförsäljaren igen trycka på att det är ett reklamations ärende och inte garanti.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Hedersmedlem

TwinFrozr 660 släpptes vä'l någon gång under andra halvan av 2012 så inköpet borde ligga inom 3 års reklamationsrätt fortfarande. Och då ska ett kvitto räcka för att kunna begära reklamation. Tyvärr är det många som tycks glömma den 3-åriga reklamationsrätten och tänka garanti även på produkter inom 3 års inköp. Frågan är dock om det kan anses vara ett ursprungligt fel efter så här länge och om det inte ses så då ska väl garantivillkoren gälla ... eller hur blir det?

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com