Permalänk

Byta från 760 till 290

Tjenare, jag ska byta ifrån ett 760 till 290, kommer jag behöva ändra "power cables" för att det ska bli tillräckligt?
Jag har kollat på google men det gör mig inge smartare, när det är på engelska stänger min hjärna av sig.

mvh

Bumbi aka viggehN

Permalänk
Medlem

Det ska gå utan att ändra något, båda ska ha 6+8 pins. :). Det du bör ha i åtanke är att det drar mer ström, vad har du för nätagg?

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk

Du behöver två kablar. En sex och en åtta -pins.

Om du hittar en intressant länk så öppnar du ny länk "Google översätt" i ett annan fönster.
Välj in-språk rutan till Engelska och högra ut-språk till Svenska.
Sedan drar du bara den intressanta länken till in-rutan (och väntar lite).

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Skrivet av henkrik92:

Det ska gå utan att ändra något, båda ska ha 6+8 pins. :). Det du bör ha i åtanke är att det drar mer ström, vad har du för nätagg?

Cooler Master B500, 500W PSU
ATX 12V V2.3, Standard, 1x 4+4 CPU, 2x 6+2pin PCIe

vad skulle du rekommendera att sälja ett 760 för?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xBumbiBjörn:

Cooler Master B500, 500W PSU
ATX 12V V2.3, Standard, 1x 4+4 CPU, 2x 6+2pin PCIe

vad skulle du rekommendera att sälja ett 760 för?

Det kanske är lite på gränsen för ett 290? rätta mig om jag har fel någon.
En tusenlapp för kortet skulle jag tro!

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Skrivet av henkrik92:

Det kanske är lite på gränsen för ett 290? rätta mig om jag har fel någon.
En tusenlapp för kortet skulle jag tro!

http://www.sweclockers.com/recension/17805-amd-radeon-r9-290/...
står att det ska ta högst 400

Permalänk
Skrivet av xBumbiBjörn:

Det stämmer men du får ta och räkna in CPU och andra komponenter i strömförbrukningen. Det kommer bli tight särskilt om du tänkt överklocka CPU och GPU. Jag ligger närmare 900w med 4790k och 290 CF.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glennborg:

Det stämmer men du får ta och räkna in CPU och andra komponenter i strömförbrukningen. Det kommer bli tight särskilt om du tänkt överklocka CPU och GPU. Jag ligger närmare 900w med 4790k och 290 CF.

Fast swec mäter hela systemet i sina tester, så det är inräknat. Klockar han inte är det ganska lungt.

Permalänk
Skrivet av Wiyx:

Fast swec mäter hela systemet i sina tester, så det är inräknat. Klockar han inte är det ganska lungt.

jag kommer inte klocka nåt.

Permalänk
Skrivet av glennborg:

Det stämmer men du får ta och räkna in CPU och andra komponenter i strömförbrukningen. Det kommer bli tight särskilt om du tänkt överklocka CPU och GPU. Jag ligger närmare 900w med 4790k och 290 CF.

jag kan inte överklocka med en 4770 utan k eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xBumbiBjörn:

Cooler Master B500, 500W PSU
ATX 12V V2.3, Standard, 1x 4+4 CPU, 2x 6+2pin PCIe

Vidare jag hittar använder B500 två 12V linor, på 24A och 21A. Det kan bli problematiskt beroende på hur allt är kopplat ? Vet att R9-290 kan gå över 250W i max belastning, så ligger på gränsen. Vet att i Furmark och GPGPU användning så kan de dra upp dem uppemot 300W, men det är ju knappast verkliga siffror.

Äsch, någon mer insatt inom nätaggregat kan säkerligen ge ett bättre svar.

Skrivet av xBumbiBjörn:

jag kan inte överklocka med en 4770 utan k eller?

Exakt, bara k-modeller har upplåst multiplier. Du kan möjligtvis överklocka den, men då pratar vi om väldigt små marginaler.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Skrivet av JohanFalk:

Vidare jag hittar använder B500 två 12V linor, på 24A och 21A. Det kan bli problematiskt beroende på hur allt är kopplat ? Vet att R9-290 kan gå över 250W i max belastning, så ligger på gränsen. Vet att i Furmark och GPGPU användning så kan de dra upp dem uppemot 300W, men det är ju knappast verkliga siffror.

Äsch, någon mer insatt inom nätaggregat kan säkerligen ge ett bättre svar.

Exakt, bara k-modeller har upplåst multiplier. Du kan möjligtvis överklocka den, men då pratar vi om väldigt små marginaler.

men om jag håller mig på halvt låga inställningar på gta v, ska snart köpa ett nytt nätagg så. kan jag köra på detta ett tag i alla fall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xBumbiBjörn:

men om jag håller mig på halvt låga inställningar på gta v, ska snart köpa ett nytt nätagg så. kan jag köra på detta ett tag i alla fall?

Kan jag inte säga, tror det kommer gå bra. Men finns alltid skräckscenarion när det kommer till nätaggregat, nog för att det är väldigt osannolikt att något sånt skulle hända.

Är upp till dig.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Skrivet av xBumbiBjörn:

men om jag håller mig på halvt låga inställningar på gta v, ska snart köpa ett nytt nätagg så. kan jag köra på detta ett tag i alla fall?

varför inte ta B500 som ett reserv agg om nån dator går sönder hos nån du känner.. nätagget är ju fungerande
köp nytt nätagg nu istället om du har pengar. vill du ha ska det vara tyst / semipassiv fläkt?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

varför inte ta B500 som ett reserv agg om nån dator går sönder hos nån du känner.. nätagget är ju fungerande
köp nytt nätagg nu istället om du har pengar. vill du ha ska det vara tyst / semipassiv fläkt?

spelar ingen roll om det är tyst eller inte, så länge de inte låter som en jäkla dammsugare, alltså, jag har ju pengarna till antningen till agget eller 290:t

edit: nätagget inte grafikkortet

Permalänk
Avstängd

Kan säga att ett r9 290 kan dra uppemot 350w, peak dvs.
Snitt ligger på runt 250w

Permalänk
Skrivet av makn:

Kan säga att ett r9 290 kan dra uppemot 350w, peak dvs.
Snitt ligger på runt 250w

jag kommer inte överklocka så jag kör på ett 500 watt.
kommer så småningom köpa ett 700 watts.

Permalänk
Skrivet av xBumbiBjörn:

jag kommer inte överklocka så jag kör på ett 500 watt.
kommer så småningom köpa ett 700 watts.

EVGA 750W G2
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2551603

XFX 750W Core Edition.
http://cdon.se/hemelektronik/99-power-xfx-750w-core-edition-p...

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

jag kommer hålla ett tag med 500 som sagt, men tack för tipsen!