Handkontroll till PC - Xbox 360 eller Xbox One?

Permalänk
Medlem

Handkontroll till PC - Xbox 360 eller Xbox One?

Hej!

Vill köpa en handkontroll för spel på min stationära dator och väljer har fastnat i valet mellan Xbox 360-kontroll och Xbox One-kontroll. Dessa är i mitt tycke de skönaste kontrollerna som finns på jorden men jag kan bara köpa en av dem! Olika recensioner tenderar att luta sig mot antingen den ena eller den andra så tänkte passa på att fråga folk här om vad de personligen tycker är bäst (särskilt de som prövat båda!).

Vill även passa på att fråga om man ska köra trådat eller trådlöst? Har läst att Xbox One kontrollen använder dig av Wifi anslutning men att det ej finns drivrutiner till dessa just nu utan man är tvungen att köra med sladd i. Gäller detta även Xbox 360-kontrollerna, d.v.s. kan man köra trådlöst direkt med datorn eller måste man ha någon speciell dongel?

Tacksam för svar! Ber om ursäkt för eventuella oklarheter, skriver på mobilen!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Avstängd

one-kontrollen är ju bättre och skönare. vänta på dongle och köp den trådlösa

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag skulle satsat på en One, du kan ju köpa en nu, kontrollen kommer att fungera trådlöst om man köper dongle senare som jag har förstått det.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Hej!
Har läst att Xbox One kontrollen använder dig av Wifi anslutning men att det ej finns drivrutiner till dessa just nu utan man är tvungen att köra med sladd i. Gäller detta även Xbox 360-kontrollerna, d.v.s. kan man köra trådlöst direkt med datorn eller måste man ha någon speciell dongel?

Xbox 360 kontrollerna finns i (minst) tre varianter. Sladd med USB (funkar på PC och 360), trådlös utan dongel samt trådlös med dongel för PC.

Själv anser jag att Xbox 360 Special Edition kontrollen (bättre yta, analogspakar och styrkors än standard) är skönare än den till Xbox One. En dongel för 360 klarar även av att ansluta flera handkontroller.

För 299:- hade jag utan tvekan slagit till på denna (trådlöst med dongel för PC, men ej special edition):
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=170247

Tyvärr är Play & Charge Kitet värdelöst till PC för allt annat än just ladda batterierna. Rekommenderar istället laddningsbara batterier från IKEA

Permalänk

Extra mycket bajs från Microsoft om det nu kommer en dongle trots allt i slutändan.

Vid det här laget har jag redan två andra kontrollrar (Nvidia Shield och Sony Dual Shock 4), och kommer väl rimligtvis ha en tredje (Steam controller.)

* Imho är axelknapparna på One hårda och långsammare. Detsamma gäller antagligen styrkorset.

* De analoga stickorna har ett ganska otydligt nolläge och bottnar ut snabbt men kanske har man skaplig kontroll i spel ändå när man är van.

* Riktningskorset är mer precist än på Xbox 360.

* Själva utformningen på kontrollen är toppen, batterivalet likaså.

* Xbox 360 har mindre motstånd i knapparna (snabbare respons?), otydligare riktningskors, tydligare nolläge på styrkorsen(?), påhängt batteripaket och kostar mindre.

Personligen tycker jag väl kanske 360kontrollern är mer och mest prisvärd egentligen.

Skall man jämföra med Dual Shock 4 så skall den senare ha en lägre kvalite, sämre ergonomi, sämre batteritid, inbyggt batteri som dock går att byta ut, fortfarande snabba knappar och bra riktningskors och imho bättre kontroll på de analoga stickorna. Bluetooth gör att den fungerar trådlöst med PC om man har en bluetoothmottagare, å andra sidan är bluetooth eventuellt en sämre teknik när väl Xbox Onekontrollern fungerar trådlöst med PC.

Nvidia shieldkontrollern å sin sida har ett sladdrigare dåligt riktningskors, eller i det här fallet platta och svaga vibrationsmotorer som inte verkar kunna hantera intensitetsförändringar. Batteriet är fortfarande inbyggt och jag vet inte om man kan byta ut det, den har dock bättre batteritid än Dual Shock 4.
Ergonomiskt är den finfin, analoga stickorna har bra kontroll, knapparna är lätta att trycka in.

Både DS4 och Shield har en touchpad också. På DS4 fungerar den perfekt medan den är väldigt smäckig på Shield.

Fast ärligt talat jämför man Shield mot Xbox360 så är ju riktningskorset sämre på båda, resten bra men antagligen rumblefunktionen bättre på 360.

Så för pengarna skulle jag nog rekommendera 360. Utan hänsyn till pengarna och om alla fungerade bra till PC vettetusan alltså. Kvalitetsintrycket är bäst på Onekontrollern men jag tycker inte själva kontollerna är det.

För shield att vara perfekt för mig hade jag velat se vanliga batterier / utbytbart batteripaket. Trådlöst stöd till PC. Utbytt riktningskors, starkare och mer kontrollerbar rumble.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Gick iväg till en kompis som har båda konsollerna och prövade båda kontrollerna. Xbox 360 kontrollen kändes lite bättre i händerna men själva kabeln och laddaren oroar mig då min kompis har haft sönder fyra st fastän han är "hur försiktig som helst" (tar det med en nypa salt).

Hur är det med Microsoft's drivrutiner för 360 kontrollen? Funkar de som de ska på Windows 8.1?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Jag satt och funderade på samma sak igår då jag vill ha en gamepad till GTA V(please don't hate me...).
Jag beställde i alla fall en 360 kontroller då priset var rätt och den har allt man kan behöva.
Dessutom är majoriteten av alla modernare spel i stort sett plug'n'play kompatibla med 360 kontrollern.
Drivrutiner ska det, vad jag vet, inte vara några problem med på win 8/8.1.

Visa signatur

5900X and RTX3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Tack för alla svar! Gick iväg till en kompis som har båda konsollerna och prövade båda kontrollerna. Xbox 360 kontrollen kändes lite bättre i händerna men själva kabeln och laddaren oroar mig då min kompis har haft sönder fyra st fastän han är "hur försiktig som helst" (tar det med en nypa salt).

Hur är det med Microsoft's drivrutiner för 360 kontrollen? Funkar de som de ska på Windows 8.1?

Xbox-kontrollens mottagare är plug n' play i windows såklart, den är ju från Microsoft. Jag har haft min trådlösa 360 kontroll i ett par år nu och älskar den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Tack för alla svar! Gick iväg till en kompis som har båda konsollerna och prövade båda kontrollerna. Xbox 360 kontrollen kändes lite bättre i händerna men själva kabeln och laddaren oroar mig då min kompis har haft sönder fyra st fastän han är "hur försiktig som helst" (tar det med en nypa salt).

Hur är det med Microsoft's drivrutiner för 360 kontrollen? Funkar de som de ska på Windows 8.1?

Då du nu tyckte att 360 kontrollen kändes bättre tycker jag absolut du ska slå till på den! Inet har just nu trådlös kontroll med medföljande PC dongel för 299, dessutom har Microsoft cashback på 150kr för tillfället. 150kr för en kontroll med dongel är fantastiskt billigt!

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Icte:

Tack för alla svar! Gick iväg till en kompis som har båda konsollerna och prövade båda kontrollerna. Xbox 360 kontrollen kändes lite bättre i händerna men själva kabeln och laddaren oroar mig då min kompis har haft sönder fyra st fastän han är "hur försiktig som helst" (tar det med en nypa salt).

Hur är det med Microsoft's drivrutiner för 360 kontrollen? Funkar de som de ska på Windows 8.1?

Ja då (I alla fall för Windows 7).
Har använt en Xbox 360-kontroll som jag från början köpte till mitt Xbox 360 dvs inte en "For Windows"-kontroll och jag har aldrig haft några problem med den över huvud taget.
Om till exempel ett äldre spel inte hittar kontrollen så kan man alltid binda knapparna på kontrollen via ett program men då snackar vi typ GTA 3 som är det enda spelet där jag har haft problem med detta hittills.

Personligen så fullkomligt hatar jag batterihållaren på baksidan av Xbox 360-kontrollen så jag har alltid kört med sladd, sen tycker jag inte att det är så jobbigt heller.
Xbox One-kontrollen har ju löst det mycket bättre enligt folk men å andra sidan så har ju inte den stöd för trådlöst till PC så det är ju lite moment 22 över det trådlösa.
Men som sagt så är ju Xbox 360-kontrollen helt klart mera prisvärd, jag funderar dock själv på att byta upp mig från min 360-kontroll, måste ju vara NEXT GEN!!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

Då du nu tyckte att 360 kontrollen kändes bättre tycker jag absolut du ska slå till på den! Inet har just nu trådlös kontroll med medföljande PC dongel för 299, dessutom har Microsoft cashback på 150kr för tillfället. 150kr för en kontroll med dongel är fantastiskt billigt!

Har du en länk till det? I så fall är det ju ett givet köp!

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Titta, länken låg ju på inets sida... Missat det totalt!
Tack så mycket!

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Titta, länken låg ju på inets sida... Missat det totalt!
Tack så mycket!

Glöm inte fri frakt också!

Här har du den!

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Medlem

Med tanke på Microsoft rabatten så tänkte jag ifall det är värt att slå till och köpa några Xbox 360 kontroller till datorn men det jag är fundersam över är att D-padden verkar inte vara så bra på 360kontrollen? Är det någon som har åsikter om detta? Jag tänkte mestadels använda det till gamla konsol/arkadspel och dylikt där D-padden används mycket.

Visa signatur

Photo enthusiast, IT-geek, coder, designer & self-proclaimed pixel-peeper. All in all I have a strange interest in collecting light with electronic devices in unusual but specific ways.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jon lord:

Är det någon som har åsikter om detta? Jag tänkte mestadels använda det till gamla konsol/arkadspel och dylikt där D-padden används mycket.

Transforming D-pad som vissa 360-kontroller har är klart att föredra, men jag led aldrig så mycket av den gamla D-padden själv.

För 149:- (299 - 150), så kan det vara värt att prova. Är du sedan missnöjd, så kan säkert hitta en gamepad med transforming D-pad billigt. Själv har jag tre kontroller med transforming D-pad (GoW edition + Limited).

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Transforming D-pad som vissa 360-kontroller har är klart att föredra, men jag led aldrig så mycket av den gamla D-padden själv.

http://www.xboxer360.com/wp-content/uploads/2011/03/CONT-2.jp...

För 149:- (299 - 150), så kan det vara värt att prova. Är du sedan missnöjd, så kan säkert hitta en gamepad med transforming D-pad billigt. Själv har jag tre kontroller med transforming D-pad (GoW edition + Limited).

Frågan är om Inet kontroller har detta.
Men jag tänkte ifall själva D-padden endå känns seg jämfört med nya eller andra kontroller (nes/snes t.ex) den där transforming är väl bara att det är en "riktig" d-pad och inte en disk

EDIT: !!!!! Nu har inet ändrat priset från 299 till 399
Edit 2: Nu ser jag att den med transforming D-pad är separat och dyrare.

Visa signatur

Photo enthusiast, IT-geek, coder, designer & self-proclaimed pixel-peeper. All in all I have a strange interest in collecting light with electronic devices in unusual but specific ways.

Permalänk
Medlem

Om man tycker att styrkorset på xbox 360 kontrollern är oprecis så kan man modifiera den med en enkel knep. Jag har själv testat metoden med med en en rund pappersbit istället för plast. Garantin ryker såklart.

http://www.mmmonkey.co.uk/xbox-360-d-pad-improvement/

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B650 l AMD Ryzen™ 5 7600 l Thermalright Peerless Assassin 120 SE l Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix 10GB l Kingston Fury Beast RGB 32GB l Corsair RM1000x Shift 1000W l Lian Li LANCOOL 216 RGB