Hjälp med att förstå PayPals nya Policyuppdatering

Permalänk
Medlem

Hjälp med att förstå PayPals nya Policyuppdatering

Exakt vad menar PayPal med detta?

Immateriella rättigheter
Vi lägger till en ny paragraf i avsnitt 1.3., som innehåller de licenser och rättigheter som du ger oss och Paypal-gruppen (i paragraf 12 nedan finns definitionen av ”PayPal-gruppen”) att använda innehåll som du publicerar med hjälp av tjänsterna. Det finns en liknande paragraf i sekretesspolicyn som tagits borta genom tillägget med den här paragrafen i användaravtalet. Den nya paragrafen i avsnitt 1.3 lyder som följer:

”När du förser oss med innehåll eller publicerar innehåll (i båda fallen för publicering på eller utanför webben) med hjälp av tjänsterna ger du PayPal-gruppen en icke uteslutande, världsomfattande, oavbruten, oåterkallelig, royaltyfri, underlicensierad‎ (över flera nivåer) rätt att använda eventuell copyright, publicitet, varumärken, databasrättigheter samt immateriella rättigheter du äger för innehållet, i all media som finns nu och i framtiden. Vidare avsäger du dig dina moraliska rättigheter i den utsträckning det är möjligt under gällande lagar, och lovar att du inte kommer att göra anspråk på dessa rättigheter gentemot PayPal-gruppen, dess underlicensierade eller uppdragsinnehavare. Du intygar och garanterar att inget av följande inkräktar på eventuella immateriella rättigheter: att du förser oss med innehåll, att du publicerar innehåll med hjälp av tjänsterna samt att PayPal-gruppen använder sådant innehåll (inklusive verk som kan härledas till det) i anslutning till tjänsterna.”

För mig låter det som att de vill ha tillgång till rättigheter för produkter som använder sig utav PayPal som betalningsmetod.

Källa: https://www.paypal.com/se/webapps/mpp/ua/upcoming-policies-fu...

Permalänk
Medlem

"publicerar innehåll ... med hjälp av tjänsterna" är oerhört brett.

Under "definitioner" hittar man:

Citat:

”Tjänster” avser alla produkter, tjänster, innehåll, funktioner och tekniker som PayPal erbjuder
samt alla relaterade webbplatser, program och tjänster.

Jag håller med, i klartext låter det som:

Citat:

Säljer du något och får betalt via PayPal har vi rätt att göra precis vad vi vill med din produkt. PRECIS VAD VI VILL! Dessutom får du inte gnälla när vi själva börjar sälja produkten och konkurrerar ut dig.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

"publicerar innehåll ... med hjälp av tjänsterna" är oerhört brett.

Under "definitioner" hittar man:

Jag håller med, i klartext låter det som:

Hur ser lagen på detta då? För det känns ju inte helt laglit att ha en sådan policy men vad vet jag.

Permalänk
Testpilot

Googlar man lite på engelska så får man fram flera diskussioner på andra forum och "publicerar innehåll" innebär inte transaktioner för det är inget innehåll. Det saken handlar om är ifall du exempelvis skriver en recension på Paypals hemsida så kan de använda den recensionen hur de vill och om du har designat en egen Paypal-knapp för din hemsida där din logga ingår så är det ok för Paypal att hosta den bilden på sin server trots att du ju har copyright på din logga.

Det är alltså när du ger dom innehåll i form av text eller bilder, säljer du bilder eller text ger du ju inte det till Paypal utan till kunden.

http://forums.guru3d.com/showthread.php?p=5057964#post5057964
http://www.blackhatworld.com/blackhat-seo/blackhat-lounge/756...

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]