Ang en överklockning! [i7 4770K, frågor om turbo mode] [LÖST]

Permalänk
Medlem

Ang en överklockning! [i7 4770K, frågor om turbo mode] [LÖST]

Hejsan! Har överklockat min i7 4770k till 4.2GHz men har följt alla guidar och det har funkat perfekt bra temps och den är stabil vid stresstest. Men till en sak som jag undrar i den guiden jag läste stod det att jag skulle stänga av tubo mode i bios vilket jag gjorde. Men direkt när jag ändrar klocken till 4.2 i bios sätts turbo mode igång. Det händer ingenting direkt den ligger stabilt på 4.2GHz i CPU-Z, men påverkar det här något i min klockning?

Återställt sönderredigerad tråd
Permalänk
Medlem

ASUS moderkort har en grej som heter Turbo mode som automatiskt överklockar processorn.
Intels CPU:er har en funktion som heter Intel Turbo Boost Technology som låter processorn gå på absolut maxhastighet när det krävs och om kylningen tillåter det.

Det du ser är alltså med störst sannolikhet inte Turbo mode, utan Intel Turbo Boost Technology.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

ASUS moderkort har en grej som heter Turbo mode som automatiskt överklockar processorn.
Intels CPU:er har en funktion som heter Intel Turbo Boost Technology som låter processorn gå på absolut maxhastighet när det krävs och om kylningen tillåter det.

Det du ser är alltså med störst sannolikhet inte Turbo mode, utan Intel Turbo Boost Technology.

Ok, det spelar ingen roll om den är på då eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sakkan:

Ok, det spelar ingen roll om den är på då eller?

Du blandar ihop två olika icke-relaterade saker, så ja, det gör inget

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Du blandar ihop två olika icke-relaterade saker, så ja, det gör inget

När jag är inne i bio står det något IST eller något under står det Turbo Mode. Men direkt när jag ändrar till 4.2GHz i bios så enablar den av sig själv. Men tänkte om det spelar någon roll om den enablad eller inte?

Permalänk
Medlem

Klockad i7 4770k

Hejsan! Har precis gjort min första överklockning vilket gick väldigt bra faktiskt. Klockade min i7 4770k till 4.2GHz. Men till ett litet problem jag har nu är att jag har försökt att stänga av min turbo boost i min ASUS B85M-E men då sätter min kärnor tillbaka till AUTO så jag måste ha den enablad för att kunna ändra till 4.2GHz. Undrar är det något som måste vara ha eller kan det fortsätta vara enablad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sakkan:

Hejsan! Har precis gjort min första överklockning vilket gick väldigt bra faktiskt. Klockade min i7 4770k till 4.2GHz. Men till ett litet problem jag har nu är att jag har försökt att stänga av min turbo boost i min ASUS B85M-E men då sätter min kärnor tillbaka till AUTO så jag måste ha den enablad för att kunna ändra till 4.2GHz. Undrar är det något som måste vara ha eller kan det fortsätta vara enablad?

Jag vet att för att jag skulle kunna överklocka min 2500K på mitt Asus-moderkort så ändrar jag min klock genom Turbo Boost och inte vanliga basklocken, så kanske är något liknande för dig, dvs att den måste ha Turbo Boost påslaget för att den använder sig av det för att klocka? Ska sägas att jag är lika ny som dig med detta då jag klockade min 2500K till 4Ghz för inte så längesen, men jag läste om detta på denna sida, strax över de 2 nästsista bilderna står det.

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar sammanfogade, rubrik förtydligad, bump raderad*

Observera att vi, av rättviseskäl, varken tillåter bumpning eller korspostning (flera trådar om samma ämne). Kom även ihåg att en beskrivande rubrik ger bättre svar och ett mer lättnavigerat forum.

Citat:

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.
§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.
§ 4 Bumpning
Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning). Däremot är det tillåtet att skriva flera inlägg i rad förutsatt att varje nytt inlägg tillför information eller på annat sätt för diskussionen framåt. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Skrivet av Sakkan:

Någon som något förslag?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

TS. Om du vet att du får upp processorn i 4.2GHz, varför då bråka med turbo läget? Låt det vara inställt på det som nu fungerar med överklockningen.
Enda gången det är viktigt att få en processor att köras i max klockfrekvens är väl vid extrem överklockning, för en vanlig Svensson är det bra att processorn inte alltid ligger och trycker på högsta klockfrekvens (i ditt fall 4200mhz) med en förmodligen ökad spänning. Det bevarar livstiden, samt förminskar elräkningen något.

Men ditt val

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

TS. Om du vet att du får upp processorn i 4.2GHz, varför då bråka med turbo läget? Låt det vara inställt på det som nu fungerar med överklockningen.
Enda gången det är viktigt att få en processor att köras i max klockfrekvens är väl vid extrem överklockning, för en vanlig Svensson är det bra att processorn inte alltid ligger och trycker på högsta klockfrekvens (i ditt fall 4200mhz) med en förmodligen ökad spänning. Det bevarar livstiden, samt förminskar elräkningen något.

Men ditt val

Men det jag undrade var om det spelar någon roll om den är aktiverad eller inte..

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Jag vet att för att jag skulle kunna överklocka min 2500K på mitt Asus-moderkort så ändrar jag min klock genom Turbo Boost och inte vanliga basklocken, så kanske är något liknande för dig, dvs att den måste ha Turbo Boost påslaget för att den använder sig av det för att klocka? Ska sägas att jag är lika ny som dig med detta då jag klockade min 2500K till 4Ghz för inte så längesen, men jag läste om detta på denna sida, strax över de 2 nästsista bilderna står det.

Verkar vara så faktiskt. Tack för dit svar!

Permalänk

Om man ska klocka processorn till tex 4ghz kan man bara ändra multipliern till 40 då?