comviq låter mig inte utnyttja ångerrätten..

Permalänk
Avstängd

comviq låter mig inte utnyttja ångerrätten..

Beställde en Xperia z3 med comviq student abonnemang (ingen bindningstid på abonnemanget)

Xperian kom och jag öppnade paketet.

Jag la telefonen på laddning och jag höll i den i kanske 5 minuter.

Jag startade aldrig telefonen dock och jag bestämde mig för att lämna tillbaka den. Jag tyckte helt enkelt inte om den. Jag är fast vid IPhone och det är IPhone jag vill ha.

Jag slutade ladda telefonen och la in den i paketet precis som det var när jag öppnade den.

Sim kortet la jag i en annan mobil och använde den.

Nu låter mig inte comviq utnyttja ångerrätten bara för att jag har öppnat paketet som telefonen låg i.

Det där med att ladda telefonen..alla laddar väl en telefon? Jag startade den aldrig dock. Och hur löjligt är det? Att jag inte har någon ångerrätt bara för att jag öppnade paketet?!

Enligt lag så har jag rätt att undersöka varan va?

Kärringen Som jag pratade med var ganska dryg och hon skrek åt mig att jag inte har någon ångerrätt bara för att jag öppnade paketet.

Vad fan ska jag göra? Hur för jag detta vidare?

Permalänk
Inaktiv

•Du har 14 dagars ångerrätt när du handlar på distans eller utanför företagets affärslokal.
•Säljaren ska ge dig tydlig information om hur du kan ångra ditt köp innan du köper en vara.
•Ångerfristen börjar löpa från dagen du tar emot varan. Om du köper en tjänst räknas ångerfristen från den dag du ingick avtalet.

Du har rätt att undersöka varan

För att veta om du vill ha en vara måste du kunna undersöka den. Men ska du kunna lämna tillbaka varan måste den vara i oförändrat skick. Du får inte använda en vara eller hantera den på ett sätt som inte är nödvändigt. Gör du det kan säljaren kräva ersättning för varans värdeminskning. Förutsatt att säljaren har informerat om att en eventuell värdeminskning ska ersättas.

http://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-ra...

Permalänk
Medlem

ring igen och hoppas på att du får prata med en vettigare människa är väl det bästa tips jag kan ge efter att ha varit i kontakt med comviq några gånger .. .:P

Permalänk
Medlem

I vanliga fall har du självfallet rätt att undersöka varan. Men hur fungerar det egentligen med abonnemang? TS skriver ju att hen satte i SIM-kortet i en annan mobil och började använda den. Gäller fortfarande ångerrätten då TS aktiverat tjänsten? Enligt Comviq upphör ångerrätten då SIM-kortet aktiveras: https://www.comviq.se/kundservice/artikel?article=176023

Upphör också ångerrätten på mobilen i samband med att ångerrätten på abonnemanget upphör? (antar att det var något paketpris på abonnemang + mobil).

Hoppas det finns någon kunnig som kan reda upp det hela

Visa signatur

Intel Core i5 8600k @ 4.7 GHz - Gigabyte Aorus GTX 1080 TI - Asus PRIME Z370-A
- Corsair Vengeance LP 16 GB - EVGA Supernova G2 850W - NZXT H500i

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fille625:

I vanliga fall har du självfallet rätt att undersöka varan. Men hur fungerar det egentligen med abonnemang? TS skriver ju att hen satte i SIM-kortet i en annan mobil och började använda den. Gäller fortfarande ångerrätten då TS aktiverat tjänsten? Enligt Comviq upphör ångerrätten då SIM-kortet aktiveras: https://www.comviq.se/kundservice/artikel?article=176023

Upphör också ångerrätten på mobilen i samband med att ångerrätten på abonnemanget upphör? (antar att det var något paketpris på abonnemang + mobil).

Hoppas det finns någon kunnig som kan reda upp det hela

Ja, det kan vara så att ångerrätten på mobilen upphör om man köpt den i paket med ett abonnemang som man använt. Dock så har ju TS fått besked om att han inte får ångra köpet för att han öppnat mobilens originalförpackning, och det är fel. Så tills Comviq säger att han inte får ångra sig för att han använt abonnemanget är det bara att köra på. Att man plockat ut varan ur förpackningen gör inte att ångerrätten förverkas.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Slänger in en till länk:
http://telekomradgivarna.se/avsluta-avtal/angerratt/

Citat:

Viktigt! Du har alltid rätt att undersöka varan på samma sätt som i en butik. Eftersom du normalt kan se och känna på en mobil eller dator utan förpackning i en butik har du till exempel alltid rätt att öppna en förpackning för att se och känna på varan.

Tycker dock personligen detta är märkligt, för vi har ju sett otaliga andra trådar här på forumet där folk lackat på att dom få öppnade/returnarade produkter leverade som nya.
Men men så verkar lagen gälla, så bara stå på dig TS!
Vägrar dom så ge dom länkarna vi postat här i tråden.

Permalänk
Rekordmedlem

De hänvisar just nu till fel anledning men troligen kommer de att hänvisa till "tjänsten" om du går vidare och nån mer kunnig får ta tag i saken. Att du använt simkortet gör att ångerrätten kan försvinna, lagen säger så här:

Undantag från ångerrätten

11 § Ångerrätt gäller inte för avtal som
1. avser en tjänst som har fullgjorts, om konsumenten
uttryckligen har samtyckt till att tjänsten börjar utföras
och gått med på att det inte finns någon ångerrätt när
tjänsten har fullgjorts.

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfatt...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Men abonnemang har väl också ångerrätt? Dessutom så har inte abonnemanget jag valde bindningstid

Jag ringde Nu igen och ännu en dryg människa som började skrika åt mig. Att jag har kontaktat dem förut angående detta och att jag hävdade ångerrätten när jag bröt förpackningen som mobilen låg i.

Nu sa hon också att jag har börjat används tjänsten dvs sim kortet så där också har jag hävdat ångerrätten

Men jag har ju inte ens startat telefonen? Vad göra? Ska jag ringa min kommuns konsumentrådgivare?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ilerk22:

Men abonnemang har väl också ångerrätt? Dessutom så har inte abonnemanget jag valde bindningstid

Jag ringde Nu igen och ännu en dryg människa som började skrika åt mig. Att jag har kontaktat dem förut angående detta och att jag hävdade ångerrätten när jag bröt förpackningen som mobilen låg i.

Nu sa hon också att jag har börjat används tjänsten dvs sim kortet så där också har jag hävdat ångerrätten

Men jag har ju inte ens startat telefonen? Vad göra? Ska jag ringa min kommuns konsumentrådgivare?

Abonnemang behöver inte ha ångerrätt efter att du använt det, den går att avtala bort enligt lagen, se det jag länkade innan.
Har du nån länk till avtalet du valt så det går att läsa det ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Nej. Abonnemang har inte lika bastant stöd i lagen för ångerrätt. Det finns undantag för tjänster i konsumentköplagen.
Anledningen är att man inte ska kunna beställa en tjänst, konsumera denna tjänst (exempelvis om man köper en livesänd fotbollsmatch via någon streamtjänt eller köpa en rörmockartjänst online) och sedan ångra köpet.
Påbörjade tjänster går inte att ångra så enkelt.
Har du köpt telefonen separat så har du all rätt att ångra detta köp inom 14 dagar så länge det är gjort på distans.
Men i det här fallet har du som jag förstått det inte köpt telefonen separat utan den hörde till abonnemanget som du inte kan ångra.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Verkar luddigt om man använt det:
http://telekomradgivarna.se/avsluta-avtal/angerratt/

Citat:

Startad tjänst

Du ska betala en proportionell andel av priset för en tjänst som delvis utförts. Om du till exempel börjar använda tjänsten under ångerfristen kan du bli skyldig att ersätta företaget till viss del. Ersättningsbeloppet ska vara skäligt och stå i proportion till omfattningen av den del av tjänsten som levererats fram till dess att du ångrade dig, jämfört med priset för den fullt utförda tjänsten enligt avtalet. Om det totala priset enligt avtalet är oskäligt högt ska ersättningsbeloppet beräknas utifrån marknadsvärdet av det som levererats. Om beloppet inte är skäligt ska det sänkas.

http://telekomradgivarna.se/om-oss/
Tele2/Comviq står ju som deltagande.

Testa kontakta telekområdgivarna om inte annat.

Edit: Jag tycker personligen att det som står på denna sida är enormt fördelaktigt för kunden, men å andra sidan så har ju operatörerna listat sig själva som "medlemmar" under "om-oss", så då får dom väl förhoppningsvis stå för det som sidan förmedlar?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ilerk22:

Men abonnemang har väl också ångerrätt? Dessutom så har inte abonnemanget jag valde bindningstid

Jag ringde Nu igen och ännu en dryg människa som började skrika åt mig. Att jag har kontaktat dem förut angående detta och att jag hävdade ångerrätten när jag bröt förpackningen som mobilen låg i.

Nu sa hon också att jag har börjat används tjänsten dvs sim kortet så där också har jag hävdat ångerrätten

Men jag har ju inte ens startat telefonen? Vad göra? Ska jag ringa min kommuns konsumentrådgivare?

När det gäller tjänster (ett telefonabonnemang är en tjänst) så upphör ångerrätten när du börjar använda tjänsten. Som jag förstår det har du köpt telefon och abonnemang som ett paket och därför upphörde ångerrätten när du satte SIM-kortet i en annan telefon och började använda abonnemanget. Du skulle kunna hävda att det inte är ett paket, men ofta får man ju ett bättre pris på telefonen om man köper den tillsammans med ett abonnemang.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Såhär säger Comviq angående ånger av köp: "Om du har börjat använda ditt Comviq abonnemang gäller inte ångerrätten."
Det står inte uttryckligen att du inte kan ångra ditt telefonköp, men överallt så nämns både abonnemang och telefon tillsammans.

Det intressanta är att när jag går in för att kolla på studentabonnemanget du köpt, och scrollar ner till mobilavdelningen så står det över att det är öppet köp. Uppfattningen man får när man beställer är ju att att du kan ångra ditt telefonköp eftersom inget talar emot det, någonstans under beställningsprocessen.

Edit: Men självklart så kan man tycka att du gjort bort dig som börjat använda abonnemanget innan du pratade med Comviq. Det är väl där det egentliga problemet ligger, ångrande av mobil men inte abb hade säkert kunnat gå att lösa för en servicemedveten kundtjänstarbetare.

Permalänk
Avstängd

Jag har nu kontaktat telekområdgivarna och hon sa att jag skulle skriva till dem och skicka länk angående ångerrätten och om dom ändå inte låter mig utnyttja ångerrätten så ska jag kontakta dem igen..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ilerk22:

Jag har nu kontaktat telekområdgivarna och hon sa att jag skulle skriva till dem och skicka länk angående ångerrätten och om dom ändå inte låter mig utnyttja ångerrätten så ska jag kontakta dem igen..

Du svarar inte på frågan om det var ett paketpris för telefon + abb?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Problemet idag är att INGEN läser det avtal dom ingår. Man bockar i rutorna och klickar köp. Sen ger man blankt fan i resten, och när problemen sedan uppstår så skriker man åt säljaren osv.

Tycker för övrigt det verkar konstigt att folk hos Comviq skulle skrika åt en kund i telefon, då deras samtal spelas in/övervakas, och kan gå ett jobb förlorat. Samtidigt som TS inte drar sig från att kalla en kvinna över telefon för kärring.

§1
Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lagerlöf:

Du svarar inte på frågan om det var ett paketpris för telefon + abb?

Alltså abonnemanget låg i samma paket som telefonen

På sidan när jag ville ha student abonnemang så frågade det mig också om jag ville ha ny mobil

Och valde då z3an och den kostar 180kr i månaden stod det och bredvid stod studentabonnemnaget för 195 kr i månaden

Om det var paket pris? Hur menar du?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tomika:

Problemet idag är att INGEN läser det avtal dom ingår. Man bockar i rutorna och klickar köp. Sen ger man blankt fan i resten, och när problemen sedan uppstår så skriker man åt säljaren osv.

Tycker för övrigt det verkar konstigt att folk hos Comviq skulle skrika åt en kund i telefon, då deras samtal spelas in/övervakas, och kan gå ett jobb förlorat. Samtidigt som TS inte drar sig från att kalla en kvinna över telefon för kärring.

Umm jag kallade henne aldrig kärring i telefon. Trots att hon skrek åt mig så var jag ganska lugn.

§1 i citat och svar
Permalänk
Medlem

Läste du inte avtalet innan du godkände det?

Edit: Kortfattat. Så många gnäller och kastar skit och hänvisar till "distans" så fort det blir lite strul, den lagen är ingen fallskärm. Du brukade telefonen samt nyttjade SIM kortet, det sistnämnda är ju som gjort för att inte kunna nyttja ångerrätten.

§1
Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tomika:

Läste du inte avtalet innan du godkände det?

Oh wow. Hur hade du reagerat om du inte får lämna tillbaka en telefon som du inte ens har startat? Just precis!

§1
Permalänk
Medlem

Sälj mobilen på blocket och se det som läropengar. Du var helt enkelt klantig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilerk22:

Oh wow. Hur hade du reagerat om du inte får lämna tillbaka en telefon som du inte ens har startat? Just precis!

Vettigaste jag kan säga är: Läs avtalet.

Och hur jag hade reagerat? Jag skulle inte bruka ett SIM kort om jag visste telefonen skulle skickas tillbaka pga ånger.

§1
Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tomika:

Vettigaste jag kan säga är: Läs avtalet.

Och hur jag hade reagerat? Jag skulle inte bruka ett SIM kort om jag visste telefonen skulle skickas tillbaka pga ånger.

Vem i dagens läge läser ett avtal snälla!?

Spelar ingen roll om du använt sim kort eller ej. Dem låter ju dig ändå inte lämna tillbaka eftersom du öppnat förpackningen som telefonen låg i.

§1 i citat och svar
Permalänk
Skrivet av ilerk22:

Vem i dagens läge läser ett avtal snälla!?

Spelar ingen roll om du använt sim kort eller ej. Dem låter ju dig ändå inte lämna tillbaka eftersom du öppnat förpackningen som telefonen låg i.

Hur kan du bli irriterad på din avtalspart om du inte tar dig tid att läsa avtalet?

Kan hålla med om att alla inte läser avtal de ingår idag, men om du är osäker på din telefon och vet med dig att retur kan vara ett alternativ för dig så kanske man i alla fall kan vara smart nog att läsa ångerklausulen i det avtal du ingår..?

§1 i citat
Visa signatur

2x GeForce GTX 760 SLI - Samsung SSD 840 EVO 120 GB - i5-4670K @ 3.4 Ghz - MSI Z87 - 2TB Seagate - Corsair 2x4GB
be quiet! 700W - Fractal Design R4 - Windows 8.1 - Asus ROG Vulcan - BenQ XL2411Z - Corsair KB & Mouse

Wii U Premium - Xbox One S - Huawei Nexus 6P - New 3DS XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilerk22:

Vem i dagens läge läser ett avtal snälla!?

Spelar ingen roll om du använt sim kort eller ej. Dem låter ju dig ändå inte lämna tillbaka eftersom du öppnat förpackningen som telefonen låg i.

Där har du kanske felet? Läser man inte ett avtal och känner till sin fulla rätt vid ett köp så har dom förmodligen rätt i sin sak.

Du brukade SIM kortet/aktiverade det och sade där ifrån dig ångerrätten. Och telefonen ingår väl under samma avtal som SIM kortet, för det är väl inte två inviduella avtal du gjort med Comviq.

Så nej, du har förmodligen sagt ifrån dig ångerrätten och kommer därför inte få lämna tillbaka telefonen. Svårare än så är det inte.

§1 i citat
Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ilerk22:

Vem i dagens läge läser ett avtal snälla!?

Spelar ingen roll om du använt sim kort eller ej. Dem låter ju dig ändå inte lämna tillbaka eftersom du öppnat förpackningen som telefonen låg i.

Ja man lär läsa ett avtal om man vill vara säker på vad man har rätt till.

Jag tänker mig att om du köper det som ett paket, där du betalar telefonen månadsvis på samma faktura som abbet så försvinner din rätt att ångra köpet av telefonen eftersom du aktiverat SIM i en annan mobil. Då hade du kanske behövt ångra allt och beställt om bara ett nytt abb med tillhörande SIM.

§1 i citat
Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilerk22:

Vem i dagens läge läser ett avtal snälla!?

Spelar ingen roll om du använt sim kort eller ej. Dem låter ju dig ändå inte lämna tillbaka eftersom du öppnat förpackningen som telefonen låg i.

Jag trodde att normalt funtade människor läste avtal innan dom skrev på?

Det är väl en sak att klicka "Godkänn" på ett iTunes avtal utan att läsa igenom vad man faktiskt godkänner , men att skriva på ett avtal gällande tex ett mobilabonnemang utan att läsa det är rejält korkat.

§1 i citat
Visa signatur

3060ti med nån 11600

Windows 11...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tomika:

Där har du kanske felet? Läser man inte ett avtal och känner till sin fulla rätt vid ett köp så har dom förmodligen rätt i sin sak.

Du brukade SIM kortet/aktiverade det och sade där ifrån dig ångerrätten. Och telefonen ingår väl under samma avtal som SIM kortet, för det är väl inte två inviduella avtal du gjort med Comviq.

Så nej, du har förmodligen sagt ifrån dig ångerrätten och kommer därför inte få lämna tillbaka telefonen. Svårare än så är det inte.

Även fast jag nu inte hade använt sim.kortet så hade jag inte fått ändå lämna tillbaka Telefonen eftersom jag öppnat förpackningen.

Läser du inte det jag skriver?

Jag pratade med Telecom rådgivarna och hon sa att jag har ångerrätt trots att jag använt sim.kortet
***bort/mod***

§1
Permalänk
Medlem
Skrivet av ilerk22:

Vem i dagens läge läser ett avtal snälla!?

Vi som sitter i denna forumdel och svara på dina frågor när du inte har läst ditt avtal.

Hur som helst, prova kontakta Comviq igen och beskriv läget. De har fel om de nekar dig för att du har öppnat förpackningen, men de har ev. rätt om de nekar för att du har påbörjat tjänsten.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Skrivet av ilerk22:

Vem i dagens läge läser ett avtal snälla!?

Spelar ingen roll om du använt sim kort eller ej. Dem låter ju dig ändå inte lämna tillbaka eftersom du öppnat förpackningen som telefonen låg i.

Avtal som abonnemangsavtal alltid, avtalet runt ett köp i en internetbutik eller liknande de delar som känns viktiga för mig, EULA och liknande nej de brukar bara gälla saker som inte kan förhandlas bort enligt svensk lag.

Den öppnade förpackningen kunde ha fungerat om de hade gått med på att tänka på det som en enskild produkt, konsumentköplagen säger att du får öppna varan och undersöka den när du handlat på distans. Däremot blir det mycket svårare då även SIM-kortet är taget i bruk, hade man sett till att lösa problemet först så hade de kanske kunnat säga att ja du får använda SIM-kortet under tiden vi löser det här. Problemet nu är att det köpta är ett paketpris på en vara och en tjänst där tjänsten är tagen i bruk och personen vill byta varan. Låter tyvärr vettigt att inte kunna i det läget, samtidigt som det lät vettigt att man kunde innan kortet togs i bruk även om förpackningen var bruten.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)