Permalänk
Medlem

Felaktiga värden gällande temperatur?

Screenshot från HWMonitor.
Jag kan ju omöjligt ha 11 grader, med ett slutet vattenkylningssystem, antec kühler i push-pull konfiguration.
Någon som har ett bra tips på varför det visar så fel, och kan någon identifiera vad TMPIN0-2 under moderkortet är för sensorer?

Visa signatur

.:[Main System - Chassi: Fractal Design Define R2 XL - Moderkort: TUF Z370-PLUS GAMING - CPU: Intel i5-8600K - RAM: Corsair Vengeance 2133mhz 8GB x2 - GFX: Nvidia GeForce GTX 1080]:.
Citera för svar!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av xamber:

Screenshot från HWMonitor.
Jag kan ju omöjligt ha 11 grader, med ett slutet vattenkylningssystem, antec kühler i push-pull konfiguration.
Någon som har ett bra tips på varför det visar så fel, och kan någon identifiera vad TMPIN0-2 under moderkortet är för sensorer?

http://puu.sh/ht7qE/f1d0dcca7b.png

Helt rätt, det är helt felaktiga värden. Detta dyker upp ett par gånger i veckan.
Det har att göra med att den givaren som används inte har en linjärkaraktäristik och är linjäriserad för temperaturer där det betyder något (load). Belasta processorn så ska du se att du får vettigare temperaturer.
Du kan även kika på TMPIN#, beroende på vilket moderkort och hur det skriver ut värden så kan olika programvaror plocka upp CPU-temperaturen på dessa istället.

TMPIN# är normalt sett olika värden på VRM & Chipset.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Ah stämmer, runt 27 grader låg jag när jag körde GTA precis. Tack för svaret

Visa signatur

.:[Main System - Chassi: Fractal Design Define R2 XL - Moderkort: TUF Z370-PLUS GAMING - CPU: Intel i5-8600K - RAM: Corsair Vengeance 2133mhz 8GB x2 - GFX: Nvidia GeForce GTX 1080]:.
Citera för svar!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av xamber:

Ah stämmer, runt 27 grader låg jag när jag körde GTA precis. Tack för svaret

27 °C i Load är garanterat även det fel. Du bör ligga strax under 40 °C som bäst i Load. Dock kan det även vara så att du har en givare som fortfarande inte är pricksäker vid de värden du ligger i när du spelar GTA.

Kika på vad TMPIN ligger på och om inte en av dem ligger på mer sannolika värden.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

27 °C i Load är garanterat även det fel. Du bör ligga strax under 40 °C som bäst i Load. Dock kan det även vara så att du har en givare som fortfarande inte är pricksäker vid de värden du ligger i när du spelar GTA.

Kika på vad TMPIN ligger på och om inte en av dem ligger på mer sannolika värden.

Vänta, hur kan inte 27 grader vara rätt?

Visa signatur

.:[Main System - Chassi: Fractal Design Define R2 XL - Moderkort: TUF Z370-PLUS GAMING - CPU: Intel i5-8600K - RAM: Corsair Vengeance 2133mhz 8GB x2 - GFX: Nvidia GeForce GTX 1080]:.
Citera för svar!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xamber:

Vänta, hur kan inte 27 grader vara rätt?

Näe det är ju möjligt. Men det krävs kylning utöver det vanliga för att uppnå deltaT under load på under 20 grader. Alltså processorn kommer vara minst 20 grader varmare än rumstemperaturen. Så har du 7 grader inne så är det rätt rimligt med 27 grader under load för din processor ;)..

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Är det rätt givare att titta på då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xamber:

Screenshot från HWMonitor.
Jag kan ju omöjligt ha 11 grader, med ett slutet vattenkylningssystem, antec kühler i push-pull konfiguration.
Någon som har ett bra tips på varför det visar så fel, och kan någon identifiera vad TMPIN0-2 under moderkortet är för sensorer?

http://puu.sh/ht7qE/f1d0dcca7b.png

Det troligaste är att programmerarna av HW-monitor inte har tillgång till rätt parametrar för din CPU.

Testa AMD Overdrive, det skall fungera korrekt med alla AMD-processorer.
Alternativt, prova Gigabytes egna verktyg...
(Easy Tune6)

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Jämförde med Autotuner från gigabyte CPU värdet och TMPIN1 är exakt samma.

Visa signatur

.:[Main System - Chassi: Fractal Design Define R2 XL - Moderkort: TUF Z370-PLUS GAMING - CPU: Intel i5-8600K - RAM: Corsair Vengeance 2133mhz 8GB x2 - GFX: Nvidia GeForce GTX 1080]:.
Citera för svar!