LG G4 presenteras 28e april

Permalänk

LG G4 presenteras 28e april

LGs senaste flaggskepp G4 har presenterats och jag skrev ner det mesta som finns att veta i dagsläget.

Varning för riktigt mycket text och bilder!

Specifikationer:

SoC: Qualcomm Snapdragon 808 2 x Cortex A57 1,8 GHz + 4 x Cortex A53 1,44 GHz

Grafikkrets: Adreno 418

RAM: 3 GB LPDDR3

Lagringsutrymme: 32 GB. Minneskortplats med stöd för upp till 2 TB

Skärm: 5.5″ IPS Quantum Display Quad HD 1440 x 2560 pixlar, 538 ppi

Bakkamera: 16 MP f/1,8 med optisk bildstabilisering och laserfokus

Frontkamera: 8 MP f/2,0

Vikt: 155 g

Batteri: Löstagbart 3000 mAh

Dimensioner: 149,1*75,3*8,9 mm

Dold text

Utseende:

Utseendet är något som har varit ett hett samtalsämne. LG har valt att göra baksidan i olika material där bland annat läder i varierande färger finns att tillgå. För den som hellre använder det mer klassiska plastmaterialet erbjuds även detta, med en förväntad lägre prislapp.

Lädret är av äkta vara och är gjord med en tillverkningsprocess som tar 12 veckor att färdigställa. Om man är osäker på det nya materialet men ändå känner en påfallande lust att prova ska man inte tveka då LG skickar med ett extra guldfärgat plastskal ifall skulle man tröttna eller ångra sig i efterhand. Sömmen i linje med knapparna och kameran är enbart för det estetiska och fyller ingen funktion – vilket jag har upptäckt verkar vara en älska eller hata relation.

Ett levande material som detta är blir bara mer tilltalande när det slits med tiden vilket leder till att vi kommer få se telefoner med helt unika baksidor när telefonen har åkt fram och tillbaka i fickan ett par hundra gånger.

Det är nog första gången vi får se ett flaggskepp i en läderskrud och det ska bli intressant att få känna hur det är i handen.

Vill man hellre ha den mer klassiska plasten finns givetvis även detta att tillgå. G4 i standardutförande kommer i en diamantformad plast som är omgiven av en keramiskblandning vilket ska ge ett bättre intryck än vanlig blank plast. Formen bidrar till att den inte blir lika hal jämfört med de mer traditionella släta varianter som på till exempel LG G3.

Med tanke på hur bra plasten kändes på föregångaren tror jag inte att någon kommer bli missnöjd med kvalitétskänslan i något av materialen. Utseendet har varit ett av LGs prioriteter i deras nya flaggskepp.

Då LG slår några extra slag för att telefonen ska anses som ett modeaccessoar kommer den i en rad olika färger för att passa just dig.

Plastvarianten kommer i tre olika färger, ceramic white, metallic grey samt metallic gold. Lädret finns i sin tur i svart, brun, röd, himmelsblå, naturläder och gul.

Framsidan är alltid svart oavsett vilken kulör på bakskalet du väljer och tittar man noggrant kan man urskilja ett diamantformat mönster under glaset.

Designen går i samma spår som G Flex 2 med en böjd skärm och bågen i plasten som LG kallar för Slim Arc. Krökningen av skärmen är dock inte alls lika framträdande med sina 3000 mm i radie jämfört med 700 mm i Flex 2.

Kurvaturen i Flexserien gör att skärmen får ett annat liv i och med att det känns som att bilden rullar framför dig istället för att kana på en platt skiva. Den gör även displayen 20% mer hållbar vid fall med glaset nedåt.

Knapparna på baksidan är ett av LGs signum och självklart återkommer dessa. På G2 var volymknapparna släta och powerknappen cylinderformad medans G3 hade nedsänkta volymknappar i ett knottrigt mönster och en rundad strömknapp. De nya brytarna är en blandning av de tidigare modellerna och G4 har begåvats med powerknappen från G2 och volymknapparna ifrån G3.

Dold text

Kameran:

Kameran är något LG har tryckt på riktigt hårt och menar ska vara något utan dess like, med all rätt. Den har fått ett lyft på alla punkter ifrån de tidigare lurarna. För det första är sensorn, som har hängt med ändå sedan LG G2, utbytt mot LG Innoteks senaste skapelse med 16 MP och en riktigt stor lins med ett bländartal på f/1,8 – vilket är riktigt bra för att vara en mobiltelefon. Den stora sensorn ger ett 80% högre ljusinsläpp än tidigare modell och borgar för mer detaljerade bilder i mörkare miljöer.

Ett exempel är den här bilden som är tagen med just LG G4:

Den främre kameran har även den fått lite kärlek och uppgraderas till 8 MP med bländartalet f/2,0.

I G2 byggde LG in en bildstabilisering, OIS, som hjälper till att få stadiga och fokuserade bilder om man rör på sig eller är allmänt darrhänt. Nu har även den fått sig en uppdatering till OIS 2.0. Vad som är nytt är förutom mäta X och Y även inkludera och stabilisera Z-axeln. Ska bli intressant att se om man märker någon skillnad mot tidigare telefoner, kanske får telefonen känna på friheten i ett nytt flygtest?

En annan nyhet är avsaknaden av dubbelblixt. Istället har LG ersatt den med en färgspektrumsensor som mäter av och korrigerar så att färgerna blir så korrekta som möjligt. Borta är det orangebleka som ska föreställa rött och den förvrängda vita tonen som ofta bli matt gul.

Givetvis ackompanjeras allt det nya med laserfokusen som fick ett intåg tillsammans med G3 och gör att fokuseringen sker omedelbart.

Hårdvaran i en kamera är inte allt, vilket bevisades med lyftet från G2 till G3 trots användandet av samma sensor, och det har LG tagit fasta på. G4 erbjuder Camera2 API som låter dig sköta alla inställningar som till exempel ISO, vitbalans och slutartid helt manuellt, till och med det okomprimerade formatet RAW stöds. Ett rejält lyft för den som vill ta snyggare foton utan att bära runt på en separat kamera.

Dold text

Skärmen:

Skärmen har även den fått ny teknik och använder sig av en panel byggd på IPS Quantum Display vilket ska ge 20% bättre färgåtergivning, 50% ökad kontrast och samtidigt vara 25% ljusstarkare än sin föregångare. Det LG kallar för In-Cell Touch innebär en förbättrad och mer responsiv touchkänsla samtidigt som displayen blir tydligare i dagsljus. Skärmen har även utvecklats till att vara strömsnålare trots alla dessa förbättringar.

För att säkerställa den höga kontrastnivån är LG G4 kalibrerad efter DCI – Digital Cinema Initiative – som är spikad av de stora filmbolagen i Hollywood.

Pixelantalet samt storleken är densamma och stannar på 1440 x 2560 vilket ger en täthet på 538 PPI över 5.5″.

Dold text

Prestanda:

Prestandan är det stora frågetecknet då telefonen levereras med Snapdragon 808 istället för 810 som till exempel G Flex 2 och One M9. S808 som har två färre prestandaorienterade kärnor kommer naturligt prestera sämre, den innehar även grafikchippet Adreno 418 vilket prestandamässigt ligger under 420 som levererades tillsammans med S805 i bland annat Note 4.

En anledning till detta val kan vara de värmeproblem som har uppdagats i de enheter som drivs av S810, eller för att få till en lägre prislapp.

En annan nackdel med G4ans SoC är avsaknaden av stöd för LPDDR4 som främst skulle bistått med högre bandbredd men även sänkt strömförbrukning. Av de förhandstittar jag har sett ser systemet ändå väldigt rappt ut och med tanke på hur dagens processorer presterar föredrar jag en strömsnålare och svalare variant framför en med ökad prestanda.

Faktum är att LG hävdar att G4 har 20% bättre batteritid än G3 trots samma utbytbara batteri på 3000 mAh.

Telefonen har redan blivit prestandatestad och den ligger helt klart under sina motståndare. Värt att notera är att ett pressrum aldrig är optimalt för bänkpress då skärmen har varit igång ett flertal timmar och chans för vila återfinns sällan. Fler tester lär produceras inom kort och då får vi ett definitivt fastställt resultat.

Dold text

Uppdaterade testresultat. NHW har testat telefonen i kontorsmiljö:

Dold text

Mjukvara:

Mjukvaran har även den fått en översyn och LGs UI uppgår i version UX4 med Android 5.1 vilket ger en rad olika förbättringar. Den ska bland annat bli mindre tunggrodd än tidigare och vara mer centrerat kring dig.

Smart bulletin visades först i UX 3 men fungerade inte riktigt som tänkt och har nu utvecklats till att samla informationskort på det du behöver, så som LG Health, kalender och QuickRemote.

Event Pocket är en ny funktion som låter dig dra och släppa händelser från till exempel sociala medier direkt in i din kalender som sedan föreslår platser och annan information baserat på detta.

Smart Notice som fanns i UX3 var tänkt som en personlig hjälpreda som skulle ge dig information och personliga rekommendationer beroende på vad du gjorde och vart du befann dig. Den fungerade tyvärr inte riktigt som den skulle men I UX4 ska detta vara åtgärdat och nu vara bättre än någonsin.

Quick Help är en nyutvecklad funktion inbakad i Smart Notice som främst riktar sig till de lite mindre vana smartphoneanvändarna. Den ger dig svar på hur din telefon fungerar genom att guida dig igenom telefonens inställningar.

Något som var utmärkande för kameran i G3 var hur lite inställningar det fanns att lobba med i själva kameraappen. LG har lyssnat på kritiken och G4 levereras med tre lägen med olika inställningsmöjligheter. I det simplaste läget trycker du där du vill att kameran ska fokusera och fotografera. I mellanvarianten erbjuds ett par förinställda alternativ och i det sista får du fria händer.

Dubbeltrycker man på volymknappen när skärmen är avstängd startar kameran och tar ett foto inom en sekund, imponerande!

Galleriet har blivit mer lättöverskådligt då den sorterar dina foton längs en tidslinje baserat på när och var bilden togs, istället för i en enda stor hög.

Dold text

Som en bonus får du 100 GB gratis utrymme i Google Drive i två år vid inköp av en LG G4.

Hoppas att det var någon som orkade att läsa igenom all text!

Netonnet hade priset 5990:- för den billigaste varianten, men den har nu tagits bort. Förmodligen för att svensk release inte har varit än.

Visa signatur

Testar telefoner och tillbehör: www.apetech.se

Permalänk
Medlem

Jag har en G3 som jag är jättenöjd med. Känner iofs att det hade räckt med 1080p på skärmen. Hoppas att G4an inte blir lika dyr som Samsung och HTC nya. Bland det bästa med G3an är ju att den är så prisvärd

Permalänk
Skrivet av niclasc:

Jag har en G3 som jag är jättenöjd med. Känner iofs att det hade räckt med 1080p på skärmen. Hoppas att G4an inte blir lika dyr som Samsung och HTC nya. Bland det bästa med G3an är ju att den är så prisvärd

Priset avslöjas förmodligen samtidigt som telefonen, i alla fall preliminära priser. Räkna dock inte med ett pris likt G2, som prissattes riktigt lågt, just för att dollarn har stigit så pass mycket kontra kronan.

Visa signatur

Testar telefoner och tillbehör: www.apetech.se

Permalänk
Medlem

Ingen risk för mikrolagg som med LG G3 i alla fall. Är dock fortfarande lika skeptisk till Cortex-kärnorna...

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Planerar att köpa ny telefon då min GS5 blev snodd.

Detta kan vara ett bra alternativ, men jag måste fråga - vad är det som är så kasst med sanpdragon 810? Läst flertalet gånger att den är en besvikelse, men ingen har kommit med en förklaring.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Skrivet av Fyren:

Planerar att köpa ny telefon då min GS5 blev snodd.

Detta kan vara ett bra alternativ, men jag måste fråga - vad är det som är så kasst med sanpdragon 810? Läst flertalet gånger att den är en besvikelse, men ingen har kommit med en förklaring.

tydligen värmeproblem

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Ingen risk för mikrolagg som med LG G3 i alla fall. Är dock fortfarande lika skeptisk till Cortex-kärnorna...

Har också en G3. Skulle vilja påstå att det lilla lagg man kan märka är till 99% standardlauncherns fel. Jag bytte till Nova på min och det blev som en helt ny telefon. Man får hoppas att dom optimerat launchern lite bättre till i år.

Permalänk
Skrivet av Fyren:

Planerar att köpa ny telefon då min GS5 blev snodd.

Detta kan vara ett bra alternativ, men jag måste fråga - vad är det som är så kasst med sanpdragon 810? Läst flertalet gånger att den är en besvikelse, men ingen har kommit med en förklaring.

De första varianterna lider av värmeproblem, vilket gör att den måste throttla ner till prestanda under S805 som sitter i Note 4. Det har ryktats om att Qualcomm skulle jobbat på en uppdaterad variant, men vet inte hur sant det är.

Visa signatur

Testar telefoner och tillbehör: www.apetech.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av apelipell:

De första varianterna lider av värmeproblem, vilket gör att den måste throttla ner till prestanda under S805 som sitter i Note 4. Det har ryktats om att Qualcomm skulle jobbat på en uppdaterad variant, men vet inte hur sant det är.

Ah, tack. Enklare att googla nu när jag vet vad jag ska söka efter.

Frågan är om detta verkligen är ett problem. Överhettningen verkar ju endast uppstå vid hård benchmark, och det är inget åtmistone jag kommer syssla med. Så vi normal användning, kanske det inte blir några strypningar?

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem

Läckta bilder på vad som mycket väl kan vara den färdiga designen.

Permalänk
Medlem

Ska bli spännande att sw den nya g4 synd bara att LG UX 4.0 är så otroligt fult

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min dator: Processor: Intel Core i7-4770 || Grafikkort: EVGA GeForce GTX 970 4GB || RAM: Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB x2 || HDD: Toshiba Desktop 1TB SATA 3.0 || SSD: Kingston SSDNow V300 240GB 2.5" OEM || PSU: Cooler Master B500, 500W PSU || Moderkort: Asus B85 plus

Permalänk
Medlem

Skulle jag skaffa ny telefon idag så är det denna eller HTC M9 jag skulle ta, några alternativ till dessa finns inte tycker jag.
Dock nu har jag en LG G3 och är så nöjd med denna och inga stora skillnader till LG4, så hoppar över att byta i år.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av adaq:

Ska bli spännande att sw den nya g4 synd bara att LG UX 4.0 är så otroligt fult

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av ggustavsson:

Skulle jag skaffa ny telefon idag så är det denna eller HTC M9 jag skulle ta, några alternativ till dessa finns inte tycker jag.
Dock nu har jag en LG G3 och är så nöjd med denna och inga stora skillnader till LG4, så hoppar över att byta i år.

Det känns som att LG börjar göra mer rätt för varje år som går. Vad är det ni tycker är mest intressant med G4?

Uppdaterade första posten med en hel hög med bilder och information!

Visa signatur

Testar telefoner och tillbehör: www.apetech.se

Permalänk
Medlem

Gillar verkligen läderbakstycket. Hoppas att batteritiden, UI't och kameran är bra också.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Ser verkligen fram emot denna releas!

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

presenteras Q2 alltså, tror ni det blir release Q3 eller Q4?

Permalänk
Skrivet av stn1337:

presenteras Q2 alltså, tror ni det blir release Q3 eller Q4?

28e april är det som gäller. Tror att släppet av telefonen kommer strax därefter.
Ryktas om en ännu vassare lur i q4.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Testar telefoner och tillbehör: www.apetech.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av apelipell:

28e april är det som gäller. Tror att släppet av telefonen kommer strax därefter.
Ryktas om en ännu vassare lur i q4.

Skickades från m.sweclockers.com

28 april är Q2

Permalänk

Har för mig att G3 presenterades i slutet av maj, och fanns i svenska butiker fösta dagarna i juli, dvs en dryg månad senare. Jag gissar att den finns att köpa över disk i slutet av maj / början juni.

Permalänk
Skrivet av stn1337:

28 april är Q2

Yes, jag ville bara förtydliga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Testar telefoner och tillbehör: www.apetech.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av apelipell:

Det känns som att LG börjar göra mer rätt för varje år som går. Vad är det ni tycker är mest intressant med G4?

Uppdaterade första posten med en hel hög med bilder och information!

Det mest intressanta ska bli att se hur stor efterfrågan på luren blir. Tycker LG har varit lite underskattat

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min dator: Processor: Intel Core i7-4770 || Grafikkort: EVGA GeForce GTX 970 4GB || RAM: Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB x2 || HDD: Toshiba Desktop 1TB SATA 3.0 || SSD: Kingston SSDNow V300 240GB 2.5" OEM || PSU: Cooler Master B500, 500W PSU || Moderkort: Asus B85 plus

Permalänk
Skrivet av apelipell:

Det känns som att LG börjar göra mer rätt för varje år som går. Vad är det ni tycker är mest intressant med G4?

Själv tycker jag att LG gör som man ska - några rejäla uppgraderingar (kamera/skärm), nåt utmärkande i designen (i det här fallet läder, knapp på baksidan, börjda varianter osv), allmänna uppgraderingar i hårdvara för att ligga i topp och liknande. Med andra ord en helt ok uppställning i år, och ja, dom går stadigt framåt.

Däremot är jag rätt förvånad över hur katastrofalt alla andra tillverkare lyckas med att ta sig framåt med sina flaggskepp. Samsung har haft samma design i evigheter och varit plastig, ful (enligt mig själv) och bloatad imo. S6 verkar vara första steget i rätt riktigt på flera år. HTC började bra med M7 och har gått utför sen dess, tycker de har väldigt få vettiga uppdateringar, dras med samma designfel i flera år osv. Så ja, det känns som att LG gör mest rätt av de större tillverkarna nu, hoppas det håller i sig.

Permalänk

LG har meddelat att de själva inte kommer anordna någon stream för imorgonkväll. Men CNET ska täcka eventet i New York!
Så spana in denna länken vid klockan 17:00 imorgon tisdag: http://live.cnet.com/Event/LG_G4_live_blog

Jag kommer tyvärr få titta i efterhand då jag jobbar under den tiden.

Visa signatur

Testar telefoner och tillbehör: www.apetech.se

Permalänk
Medlem

Stod i valet mellan denna och S6 Edge. Men efter har läst att LG skall prissätta den ännu dyrare än S6 och då väljer jag hellre S6 Edge. Mellan 8000-10 500:- kommer 32-64GB hamna på!!
Apple storhetsvansinne på gång?

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Stod i valet mellan denna och S6 Edge. Men efter har läst att LG skall prissätta den ännu dyrare än S6 och då väljer jag hellre S6 Edge. Mellan 8000-10 500:- kommer 32-64GB hamna på!!
Apple storhetsvansinne på gång?

Jag läste att den skulle hamna på 5990:-

Källa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sp0de:

Jag läste att den skulle hamna på 5990:-

Källa

Tror inte riktigt du vet vad en källa är.

Ontopic så hoppas jag verkligen kameran levererar och att läderversionen inte blir alltför dyr då det här är första luren på länge som lockar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Tror inte riktigt du vet vad en källa är.

Ursäkta, men det är precis tvärtom. Jag hänvisar till källan jag fick informationen, däremot sade jag ingenting om att det var en "officiell" källa som du antagligen tänkte på. Vad jag vet finns ingen offentlig officiell källa ännu var priset kommer att landa i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sp0de:

Ursäkta, men det är precis tvärtom. Jag hänvisar till källan jag fick informationen, däremot sade jag ingenting om att det var en "officiell" källa som du antagligen tänkte på. Vad jag vet finns ingen offentlig officiell källa ännu var priset kommer att landa i Sverige.

Då är det inte en källa... Det är ett påstående från en anonym privatperson. Det brukar även kallas hörsägen eller rykte.

Det här är en källa och den placerar G4an högre än 5990:- i Tyskland iaf.

http://www.phonearena.com/news/LGs-G4-to-undercut-Samsungs-Ga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Då är det inte en källa... Det är ett påstående från en anonym privatperson. Det brukar även kallas hörsägen eller rykte.

En källa är per definition ursprunget på den information man har, denna delas sedan upp i olika kategorier. Även hörsögen och rykten är källor. Vi kan dock inte påstå att något av de länkar vi citerat är från primära källor. Om du sedan vill frövänga detta för att passa din bild av vad du tror källa betyder är ju upp till dej, men att göra påhopp baserat på felaktig definition/omdöme/kunskap gör det inte rätt fastän det är ofta förekommande på internet.

Back on topic, det kommer ju att komma flera versioner och man kan väl anta att det pris jag hittade är den billigaste versionen utan läderbaksida osv. Läste även idag att det eventuellt kommer en dual-sim version, fast det kändes lite tveksamt eftersom det härstammade från en ikon på en skärmbild som kunde tyda på dual-sim (fanns längst nere bredvid de tre obligatoriska knapparna).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sp0de:

En källa är per definition ursprunget på den information man har, denna delas sedan upp i olika kategorier. Även hörsögen och rykten är källor. Vi kan dock inte påstå att något av de länkar vi citerat är från primära källor. Om du sedan vill frövänga detta för att passa din bild av vad du tror källa betyder är ju upp till dej, men att göra påhopp baserat på felaktig definition/omdöme/kunskap gör det inte rätt fastän det är ofta förekommande på internet.

Min definition av källa är samma som universitet i världens defintion. Alltså en reputabel nyhetssida som hänvisar till något konkret eller vetenskaplig litteratur.