Permalänk

clean master

Hej,
Jag har kört clean master nu ett tag men jag tycker inte det är någon skillnad. Jag rensar telefonen på junk men kör jag denna direkt efter igen så är det fortfarande lika mycket skräp. Vad exakt gör denna appen ? Någon annan som använder denna och isåfall vad tycker ni ?

/Force

Permalänk
Medlem

Jag har använt den men kör nu istället CCleaner, som gör samma sak fast utan massa reklam.
Clean Master är lite missvisande då den även inkluderar RAM-minnet när du gör en analysering. Den tömmer alltså det som ligger i RAM vilket snabbt kan återgå till hur det var tidigare när alla appar börjar cacha upp. Tänk också på att välja att städa, inte bara att analysera.

Permalänk

Så ända skillnaden med ccleaner är att det är reklam fritt eller ?
Men tar jag bort junk files som det heter i clean master så kör jag att jag skall ta bort junk files igen är det nästan lika mycket. Det är det jag inte fattar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Så ända skillnaden med ccleaner är att det är reklam fritt eller ?
Men tar jag bort junk files som det heter i clean master så kör jag att jag skall ta bort junk files igen är det nästan lika mycket. Det är det jag inte fattar.

Jag har inte direkt undersök exakt vad för cache som rensas med CCleaner respektive Clean Master, men utgår ifrån att det är ungefär samma.
Jag tror att Junk File inkluderar det som finns i RAM. De ska kunna se specifikationer exakt vad som kommer rensas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakire:

Jag har inte direkt undersök exakt vad för cache som rensas med CCleaner respektive Clean Master, men utgår ifrån att det är ungefär samma.
Jag tror att Junk File inkluderar det som finns i RAM. De ska kunna se specifikationer exakt vad som kommer rensas.

Det jag gillar med Clean master är att den kan blockera program från att kunna autostarta också, det tycker jag är bra för att slippa ha en massa onödigt som körs i bakgrunden. Kan ccleaner du nämner göra det också?

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk

Vart i clean master kan du blockera autostart?

Permalänk
Medlem
Skrivet av valiant:

Det jag gillar med Clean master är att den kan blockera program från att kunna autostarta också, det tycker jag är bra för att slippa ha en massa onödigt som körs i bakgrunden. Kan ccleaner du nämner göra det också?

Kikade lite snabbt på det nu och det verkar inte som man kan det. Upplever dock inte det som ett problem för min del, jag avinstallerar/inaktiverar istället alla de appar jag inte använder. Och de jag använder får gärna autostarta för min del

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Vart i clean master kan du blockera autostart?

Efter du klickat "Phone boost" så finns "Autostart manager" att välja.

Skrivet av Zakire:

Kikade lite snabbt på det nu och det verkar inte som man kan det. Upplever dock inte det som ett problem för min del, jag avinstallerar/inaktiverar istället alla de appar jag inte använder. Och de jag använder får gärna autostarta för min del

Finns några scenario när det är bra tycker jag. Exempelvis vill jag ibland kunna använda Skype på mobilen, men jag vill inte använda det aktivt på den utan enbart vid behov så jag vill inte att den körs automatiskt i bakgrunden. Även e-post och instagram vill jag inte ha igång i bakgrunden utan enbart använda dem när jag själv aktivt startar just de apparna.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk

Det jag fortfarande inte förstår är när jag använder clean master för att rensa filer på telefonen så om jag kör rensningen direkt efter igen är det fortfarande samma filer kvar. Den verkar inte rensa något eller har jag fel ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Det jag fortfarande inte förstår är när jag använder clean master för att rensa filer på telefonen så om jag kör rensningen direkt efter igen är det fortfarande samma filer kvar. Den verkar inte rensa något eller har jag fel ?

Har själv inte upplevt sådana problem. Är din telefon rootad? (Min är det.) Är kanske möjligt att vissa filtyper kräver det för att de ska gå att rensa bort.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk

Nej min telefon är inte rootad. Kan ha med det att göra då ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Nej min telefon är inte rootad. Kan ha med det att göra då ?

Kan inte svara med säkerhet, men vet att Clean Master vid första körningen frågade om lov om den kunde få root-behörighet och jag accepterade det för att låta den få åtkomst till alla funktioner.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk

Okej, tror också det kan ha med det att göra.