Permalänk

Kaffekopp på mekaniskt tangentbord

Min kaffekopp drog en klassiker och snubblade på mobilen på väg ner till bordet och tiltade ut över hela mitt tangenbord. Ett vengenace k70 cherry mx blue. Drog ut sladdar efter 15 sekunder ungefär. Tog av de drabbade knapparna. A-L och alla knappar där i mellan, både uppåt och nedåt. Torkade av knappar och tangentbord med en tidning och hårtork. Nu när jag sätter in tangentbordet igen så skriver den massa bokstäver och siffror av sig självt så jag skulle väl säga att det är trasigt.. Går det att laga? Är tangentbord verkligen så här överkänsliga. Det var inte en hel kaffekopp direkt utan kanske 1/4 eller så, sen hann jag ställa upp kaffet.

Permalänk
Medlem

jag skulle plocka isär det och kolla hur det ser ut.

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av agdraömn:

Min kaffekopp drog en klassiker och snubblade på mobilen på väg ner till bordet och tiltade ut över hela mitt tangenbord. Ett vengenace k70 cherry mx blue. Drog ut sladdar efter 15 sekunder ungefär. Tog av de drabbade knapparna. A-L och alla knappar där i mellan, både uppåt och nedåt. Torkade av knappar och tangentbord med en tidning och hårtork. Nu när jag sätter in tangentbordet igen så skriver den massa bokstäver och siffror av sig självt så jag skulle väl säga att det är trasigt.. Går det att laga? Är tangentbord verkligen så här överkänsliga. Det var inte en hel kaffekopp direkt utan kanske 1/4 eller så, sen hann jag ställa upp kaffet.

låter som att det är glapp mellan kontakterna. Någon som håller med om en rengöring med t-röd eller dylikt?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

kortslutning någonstans.

Skruva isär torka av låt torka i några dagar.

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Medlem

1. Ta isär tangentbordet, ta bort alla tangenter och tvätta alla delar så som skal, tangenter.
2. Ta PCBn och alla delar som är elektroniska, kör även dem under kranen och skölj dem rena.
3. Låt alla delar torka i en skål med ris, i ett torkskåp på lågvärme eller på en annan torr plats i minst 24 timmar till några dygn. Använd ett annat tangentbord under tiden. Det är mycket viktigt att det är torrt inuti brytarna och detta kan ta tid. Så låt det torka så länge det bara går.
4. Montera ihop allt igen och nu bör allt funka som det ska.

Visa signatur
Permalänk
Tangentbordskonnässör

Första misstaget var att koppla in det igen för att testa det. Möjligt att det har gått sönder först då om det nu är trasigt.

I second ovanstående inlägg!

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem

Akta dig för stötar. Mitt vengeance k70 lever verkligen upp till sitt namn. Spillde lite på det och det hämnas genom att ge mig smärtsamma stötar.
Men skrattar bäst som skrattar sist. Tangentbordet ligger nu begravet i en låda under gamla avdankade fläktar och cd-brännare mm. Hah!

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Kan tyvärr inte hjälpa dig, men hur snubblar en kaffekopp på en mobil?

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Medlem

kan inte ge dig bättre svar än vad redan har sagt men oj vad man blev sugen på kaffe!

Visa signatur

Stationär: [INTEL i7 2600k (@4.6GHZ) h100] [ASUS Sabertooth P67] [Corsair Vengeance™ DDR3 @2133MHz 16GB] [Powercolor R9 290 pcs+ CrossFireX] [intel 240gb ]
stationär nr2: [Intel q8200][Nvidia 9800GTX 512mb][8 GB ddr2][vx450w]

Permalänk

Tack för alla svar, ska testa laga det. Men lutar väl tyvärr åt att köpa nytt nu.

Skrivet av Sputte:

Kan tyvärr inte hjälpa dig, men hur snubblar en kaffekopp på en mobil?

Har alltid mobilen mellan mig och tangenbordet. Så när jag ställer ner kaffekoppen så ställde jag den på kanten på mobilen, då tippade den mot tangentbordet. Spelade ju samtidigt så hann inte se var jag ställde koppen.. Kan rekommendera att inte ha något framför er när ni dricker kaffe och spelar

Permalänk
Medlem

Spillt kaffe två gånger på mitt Func 460 Cherry MX red. Båda gångerna på ett ställe där pcbn är exponerad i ett hörn av numpad tangenterna. Samma fenomen med att tangentbordet skriver annat än jag trycker, flera siffror och tecken eller inte alls. Skruvat isär det båda gångerna. Låtit det torka några timmar och sedan har det förbättrats med tiden under användning timmarna efter. 😁 Helt funktionellt idag!

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Storage Jar:

Akta dig för stötar. Mitt vengeance k70 lever verkligen upp till sitt namn. Spillde lite på det och det hämnas genom att ge mig smärtsamma stötar.
Men skrattar bäst som skrattar sist. Tangentbordet ligger nu begravet i en låda under gamla avdankade fläktar och cd-brännare mm. Hah!

Skicka det till mig ska nog kunna plåga bort stötarna

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Senaste gången jag spillde kaffe (ca 50cl) över mitt tgb, så spolade jag bara av det i duschen tills det inte kom ut något kaffe mer. Sen la jag det att torka i solen över dagen. Funkade perfekt.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Har samma tgb, spillde öl på det men duschade det i badkaret, fungerar prima efteråt.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Lite OT, men nu har du plötsligt ett par Mx Black

Permalänk
Medlem

Kan tala om att mitt X4 Sidewinder fick ett stort glas yoghurt över sig, fick tanken med att iom att det är ett så billigt tangentbord så kan jag testa spola den direkt under vattenkranen, då jag inte riktigt kände att det var värt att gå igenom process med öppna torka rengöra allt var för sig.
Satte det framför vedkaminen två dagar, kopplade in det och var stendött.

Köpte ett nytt tangentbord samma dag och provade X4an återigen någon dag senare och nu fungerar den perfekt... Vet inte ifall den kommer dö på måfå igen efter vattenspolningen men just nu är allt frid och fröjd med den

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Jag har ett K800 som det ligger rötjut i mellan lysdiodsmattorna. Så det lyser rött nu istället

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Medlem

Spillt te i mitt Ducky tangentbord 2 gånger och fått precis samma problem som dig båda gångerna. Bara att montera isär och rengöra noga. Glöm bara inte att låta det torka ordentligt.

Visa signatur

Dator: Ryzen 5900X, 32GB RAM, RTX3080
Ljud: SMSL SU-8, HDVA600, HD800.

Permalänk
Skrivet av Storage Jar:

Akta dig för stötar. Mitt vengeance k70 lever verkligen upp till sitt namn. Spillde lite på det och det hämnas genom att ge mig smärtsamma stötar.
Men skrattar bäst som skrattar sist. Tangentbordet ligger nu begravet i en låda under gamla avdankade fläktar och cd-brännare mm. Hah!

kan köpa dina keycaps billigt

Permalänk
Medlem

Enklast är att försöka införskaffa avjonat vatten och bada hela tangentbordet i det helt enkelt. Se till att det är torrt sen innan du kopplar in det.

Permalänk

Väldigt vad folk dräller..

Permalänk
Medlem

Man använder destillerat/avjoniserat vatten när man sköljer av elektronik sen torkar man det i ugnen på max 50°C i 24h!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av trisse23:

Skicka det till mig ska nog kunna plåga bort stötarna

Skrivet av Rutger jörnåker:

kan köpa dina keycaps billigt

Oj, verkar ju vara eftertraktat. Lägger nog ut det på marknaden om ett tag när lite andra saker ska säljas av.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Vad folk verkar vara klåfingriga, själv har man aldrig spillt över något datorrelaterat.

Permalänk

Goda nyheter! jag gav upp hoppet igår och ställde tangentbordet innanför dörren beredd på att slänga det och köpa nytt. Tänkte att jag skulle testa en gång till. Nu idag verkar det funka helt prima.

Lite summering av vad jag gjorde:
Tappade koppen på tangenbordet - drog ur kontakten efter ungefär 15 sekunder.
Tog av alla drabbade knappar (i princip alla). Tog en disktrasa med ytterst lite vatten, torkade försiktigt bort kaffet från brytarna, samtidgt som jag tvättade alla knappar i vatten.
Efter det fläktade jag med en tidning mot tangenbordet, efter det tog jag hårtorken och blåste igenom noga. sen fick det stå och självtorka en timme medan jag hårtorkade knapparna.
Sedan satte jag i knapparna igen, då konstaterade jag att tangentbordet var trasigt och i samma veva skapade jag den här tråden. Tangenbordet skrev bara massa saker så fort jag kopplade in det.
Efter lite eftersökning och tips från er så kände jag att det var lika bra att köpa nytt, eftersom några skrev att det förmodligen var trasigt för att jag stoppat in det med ström igen utan att torkat av det helt, samt att jag kanske skulle kunna få stötar. Så kände jag att det var lika bra att köpa sprillans. Men från ingenstans (förmodligen lite självtork) så funkar det igen, ganska exakt 24 timmar efter kaffekoppen träffade tangentbordet.

Så nu ser jag mig själv som 1000 kronor rikare!

Permalänk
Inaktiv

Vad bra att de ordnade sig!
Men fyfan vad snabb du måste ha varit, 15 sekunder de e inte illa det!
Själv har man haft turen och det har aldrig hänt, än!