Datorn dör innan jag kommer till skrivbordet.

Permalänk
Medlem

Datorn dör innan jag kommer till skrivbordet.

Hejsan har ett problem med datorn. När jag startar den så går den igång som vanligt men efter typ 1 min eller mindre så stänger den av sig. Innan den stänger av sig så dör både Musen och tangenbordet (musen sluta lysa och tbordets lampor caps etc alla börjar lysa) vet inte om det är så att jag har råkat ha sönder något i datorn efter att jag flyttat den. Råkade dra ur sladden till PSUn när datorn var i strömsparläge så vet inte om det kan vara det som har orsakat något i mobo eller graffen. Brukar även få "overclocking failed" men vet inte ens om den är överklockad ( Farsan köpte den till sig själv men tog över den då han tröttnade på datorer) har kollat alla sladdar om någon är lös och det är dom inte har även tagit ur batteriet i mobo och sedan satt i det igen (Och ja jag tog ur strömmen först) så frågar er här vad som kan vara felet.

Modekort: Asus P7p55 LX
Grafikkort: ATI Radeon 5770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Echo34:

Hejsan har ett problem med datorn. När jag startar den så går den igång som vanligt men efter typ 1 min eller mindre så stänger den av sig. Innan den stänger av sig så dör både Musen och tangenbordet (musen sluta lysa och tbordets lampor caps etc alla börjar lysa) vet inte om det är så att jag har råkat ha sönder något i datorn efter att jag flyttat den. Råkade dra ur sladden till PSUn när datorn var i strömsparläge så vet inte om det kan vara det som har orsakat något i mobo eller graffen. Brukar även få "overclocking failed" men vet inte ens om den är överklockad ( Farsan köpte den till sig själv men tog över den då han tröttnade på datorer) har kollat alla sladdar om någon är lös och det är dom inte har även tagit ur batteriet i mobo och sedan satt i det igen (Och ja jag tog ur strömmen först) så frågar er här vad som kan vara felet.

Modekort: Asus P7p55 LX
Grafikkort: ATI Radeon 5770

Kontrollerat att processorkylaren sitter korrekt?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Skrivet av Echo34:

Hejsan har ett problem med datorn. När jag startar den så går den igång som vanligt men efter typ 1 min eller mindre så stänger den av sig. Innan den stänger av sig så dör både Musen och tangenbordet (musen sluta lysa och tbordets lampor caps etc alla börjar lysa) vet inte om det är så att jag har råkat ha sönder något i datorn efter att jag flyttat den. Råkade dra ur sladden till PSUn när datorn var i strömsparläge så vet inte om det kan vara det som har orsakat något i mobo eller graffen. Brukar även få "overclocking failed" men vet inte ens om den är överklockad ( Farsan köpte den till sig själv men tog över den då han tröttnade på datorer) har kollat alla sladdar om någon är lös och det är dom inte har även tagit ur batteriet i mobo och sedan satt i det igen (Och ja jag tog ur strömmen först) så frågar er här vad som kan vara felet.

Modekort: Asus P7p55 LX
Grafikkort: ATI Radeon 5770

du får skriva ner alla delar

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Kanske fel hårddisk läge i bios fast då hade du inte kommit in på skrivbordet alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Kontrollerat att processorkylaren sitter korrekt?

Den sitter korrekt har inte flyttats vad jag kan se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

du får skriva ner alla delar

Vet inte vad för mer saker det sitter i den.

PSU: Corsair 750w
i5 sen stock kylaren.

som sakt allt funkade innan jag råkade dra ur sladden till PSU medans den var i strömsparläge :/ kan det vara så att jag har lyckats förstöra CPU'n? eller är det så att PSU'n har gått sönder... orkar värkligen inte köpa en ny då denna är bara ett par månader gammal :/

vet inte om detta är till hjälp https://www.facebook.com/groups/swesupport/363571550503177/?notif_t=group_comment

Permalänk
Skrivet av Echo34:

Vet inte vad för mer saker det sitter i den.

PSU: Corsair 750w
i5 sen stock kylaren.

som sakt allt funkade innan jag råkade dra ur sladden till PSU medans den var i strömsparläge :/ kan det vara så att jag har lyckats förstöra CPU'n? eller är det så att PSU'n har gått sönder... orkar värkligen inte köpa en ny då denna är bara ett par månader gammal :/

vet inte om detta är till hjälp https://www.facebook.com/groups/swesupport/363571550503177/?notif_t=group_comment

du kan öppna datorn så står det på komponenterna vad det är för delar.
processorn kan gå sönder men då får du troligast inte såna problem.
vilket Corsair ? CX, CS, RM, TX, AX, testa med annat nätagg?.

datorn är väl inte några månader gammal din processor, moderkort, grafikkort är ju från 2010.
det du kan lära dig är grunderna i felsökning Hur/vad man gör. troligast har ingen här en "fix" som gör att din dator startar med en gång.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Det KAN vara så att du har fått något problem med os'et. testa att dra ut hårddisken och släng in en tom hårddisk som du sedan försöker installera om windows på. Får du fortfarande samma problem så kan vi räkna bort mjukvaruproblem.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pan.Pan:

Det KAN vara så att du har fått något problem med os'et. testa att dra ut hårddisken och släng in en tom hårddisk som du sedan försöker installera om windows på. Får du fortfarande samma problem så kan vi räkna bort mjukvaruproblem.

Ska försöka hitta en som är tom... alla är för det mesta fulla med gammla saker :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

du kan öppna datorn så står det på komponenterna vad det är för delar.
processorn kan gå sönder men då får du troligast inte såna problem.
vilket Corsair ? CX, CS, RM, TX, AX, testa med annat nätagg?.

dator är väl inte några månader gammal din processor, moderkort, grafikkort är ju från 2010.
det du kan lära dig är grunderna i felsökning Hur/vad man gör. troligast har ingen här en "fix" som gör att din dator startar med en gång.

CX men har bara det nätagg som är helt och känner inte någon som har en som inte är redan insatt i en dator.... och ja datorn är från 2010 då far köpte den :/ har tänkt och köpa en ny men köpte bil istället. ska försöka med att byta HDD och installera W7 på den och se om det fixar sig. annars får jag spara till en ny.

Permalänk
Skrivet av Echo34:

CX men har bara det nätagg som är helt och känner inte någon som har en som inte är redan insatt i en dator.... och ja datorn är från 2010 då far köpte den :/ har tänkt och köpa en ny men köpte bil istället. ska försöka med att byta HDD och installera W7 på den och se om det fixar sig. annars får jag spara till en ny.

fast du behöver inte känna nån som kan datorer om du bara kan följa anvisningar från andra på SweC.
ska du felsöka din dator behöver du nästan en fungerande stationär dator att testa delarna i..

min gissning är att det är nätagg och/eller moderkort som är paj.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Push-pins...
Prova att lägga ner lådan, så att cpu-kylaren står ovanpå CPU, se om det gör skillnad.

Bara för att dubbelkolla.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”