Varför ha en surfplatta? Vad använder ni den till?

Permalänk

Varför ha en surfplatta? Vad använder ni den till?

Hej, fått ett bra erbjudande på surfplattan som kommer, Sony z4 tablet. Vet inte om jag ska slå till eller inte. Vad använder ni er surfplatta till? Något extra kul förutom streama film via netflix och spela angry birds?

Permalänk
Medlem

gör inget annat än läser på den, Kindle, Adobe reader och dropbox har konverterat den till en lättare kursbok. Kör på en Nexus 7.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spicy_mama:

Hej, fått ett bra erbjudande på surfplattan som kommer, Sony z4 tablet. Vet inte om jag ska slå till eller inte. Vad använder ni er surfplatta till? Något extra kul förutom streama film via netflix och spela angry birds?

använder den när jag inte orkar sitta vid datorn

facebook, kik, android spel, webbläsaren, youtube, netflix, twitch osv osv.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd

Surf, spel, mail streama, netflix, media från en nas. Kopplat via hdmi eller till en chromecast.

Permalänk
Medlem

Jag använder den när jag bajsar
Youtube, fb, swec, osv..

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk

Okej ni som svarat hitintills. Tycker den det är värt att ha en? Eller är det en onödig pryl i vardagen?

Tar gärna emot fler tips om användningsområden

Menar fb kan man på mobilen?

Permalänk
Medlem

hearthstone

Permalänk
Avstängd
Skrivet av spicy_mama:

Okej ni som svarat hitintills. Tycker den det är värt att ha en? Eller är det en onödig pryl i vardagen?

Tar gärna emot fler tips om användningsområden

Menar fb kan man på mobilen?

Använder mer som ersättare till dator än till mobil, mobilen sparar man gärna batteri på...

Permalänk

Min jag fått är så slö att den bara duger som remote till datorn Det fungerar den snabbt och bra till. Hade jag köpt den själv hade det varit slöseri med pengar.

Funderar i stället köpa på en större mobil, som hybrid till surfplatta (siktat på 6/5,5 tum så mer mobil än surfplatta).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Netflix, steam (indie spel etc), youtube, swec, photoshop/after effects, fl groove, word/powerpoint och nyheter det är typ det jag använder min platta till.

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Permalänk
Medlem

Har min till mail, plex, youtube och twitch.
Även teamspeak, irc, battlenet om jag inte är hemma.

Används nog mest på toan men den drar 50GB~ i månaden så nog kommer den till användning.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Youtube, kanske film och till 90% innan jag ska sova. Då slipper jag kollar allt när jag sitter vid datorn och mer tid till annat

Permalänk
Medlem

Har man redan dator och smartphone vet jag inte om det är så nödvändigt om den bara ska vara i hemmet.
Kan iof va trevligt att ha att se serier/streams/spel/surf i sängen men själv har jag redan en tv/dator som sköter det.
Som bärbar enhet kan det vara behändigt att ha med i bilen, på semestern i skolan etc.

Vi har en IPAD Air 2 men den används inte så mycket då vi redan har bärbara datorer och smartphones.

Permalänk

okej mycket film, youtube och facebook. Saker jag idag gör på min lilla telefon. Några andra kul områden? nämnt är ju remote. Fler andra kul grejer som tillhör mer än det vanliga? Visst hade kunnat styra ett ps4 med den om jag nu ägt ett PS4.

Permalänk
Medlem

Har en Nexus 7
Jättebra att ha som ett komplement till min stationära hemma
Tar med den till stugan på sommaren å kör mobilt med "tvålen" från Comvik
Har den med på resor och tittar på film på flyget och kör offline-listor på Spotify m.m.
Telefonen e ju hopplös å använda då skärmen e för liten och inkommande samtal hela tiden stör
Köp dej en surfplatta Du kommer inte att ångra dej

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |

Permalänk
Medlem

Dassunderhållning, nyheter och GPS.
Fast mest dassunderhållning...

Visa signatur

5900X and RTX3090

Permalänk
Medlem

Jag använder min stort sett i sängen bara, slippa använda den lilla skärmen på mobilen.
Men visst inte så jätte mycket jag gör på den så, blir väl surfa runt på reddit tills man somnar. Hehe.

Dock utmärkt grej att ha på resor och andra liknande saker.

Visa signatur

Dator: Ryzen 7 3700X@Stock | X570 AORUS ELITE | G.Skill 16GB 3600MHz CL16 | ASUS 3080 TUF V2 NON-OC

Permalänk
Medlem

porr, resande och dokument. Annars får den vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spicy_mama:

Okej ni som svarat hitintills. Tycker den det är värt att ha en? Eller är det en onödig pryl i vardagen?

Tar gärna emot fler tips om användningsområden

Menar fb kan man på mobilen?

Helt klart värt sitt pris, speciellt om du studerar. att slippa kånka 6-7kg kurslitteratur till och från skolan är ovärderligt.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av spicy_mama:

Okej ni som svarat hitintills. Tycker den det är värt att ha en? Eller är det en onödig pryl i vardagen?

Ofantligt värt. Använder den mer än datorn, och räknar man inte gaming är det en jordskredsseger.

Surfplattan kan jag använda när som helst och var som helst, utan att behöva ha ett bord eller nånting, samtidigt som dess skärm är stor nog för det mesta. Den är lika praktisk i soffan och vid köksbordet som i skolan och på bussen, och den ersätter alla kursböcker som man annars hade fått släpa runt på. När surfplattan inte laggar är den på sitt sätt skönare att surfa med och framförallt att läsa på än en PC.

Det tråkiga med en surfplatta, särskilt en iPad, är dess begränsade multitasking. Men att skriva avancerade texter, till exempel på SweClockers, går betydligt snabbare än på en PC tack vare möjligheten att lägga in kortkommandon. (Givetvis är Better SweClockers också oumbärligt.) Jag har över 600 stycken.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Enda användningsområdet jag kan se är filmer ur vinklar en laptop är för jobbig för att "hålla" i, annars är det väl främst en överflödig statusprodukt som blivit en konsekvens av hype (speciellt med tillhörande tangentbord). Provade en iPad 2 för några år sedan och blev inte särskilt imponerad.

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Medlem

Jag använder det när jag ligger i sängen. Jag brukar titta på Youtube och Twitch.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Avstängd

Använder den bara i sängen till youtube/twitch eller filmer

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Q4Rspwn:

Enda användningsområdet jag kan se är filmer ur vinklar en laptop är för jobbig för att "hålla" i, annars är det väl främst en överflödig statusprodukt som blivit en konsekvens av hype (speciellt med tillhörande tangentbord). Provade en iPad 2 för några år sedan och blev inte särskilt imponerad.

En iPad 2 är inte mycket att ha: Den saknar den (någorlunda) skarpa skärm som du hittar på alla surfplattor med självrespekt från och med iPad 3, vilket är en enorm nackdel i alla för en surfplatta relevanta scenarier. Den är inte en bra representant för surfplattor som helhet.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Trodde aldrig jag skulle använda en surfplatta, men det är riktigt bekvämt.
Läser serietidningar från comixology.com
Youtube/Netflix/HBO/UFC TV både på plattan och strömmar till min Chromecast
Slösurfar på Sweclockers och svarar på frågor om surfplattor från köksbordet.
Tittar på nyheterna på svt play på morgonen med frukosten innan jag ska till jobbet
Spelar Hearthstone, Pinball Arcade och lite sånt.

Har en Ipad Air och är toknöjd (upgraderade från Ipad 2)

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Favorit för att slippa skriva ut t.ex. labbinstruktioner på universitet. Sparat många kronor där. *Host host*

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Jag använder den främst i studiesyfte, pdf:er, labb-instruktioner några kursböcker. Väl hemma använder jag den mer eller mindre aldrig.

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

En iPad 2 är inte mycket att ha: Den saknar den (någorlunda) skarpa skärm som du hittar på alla surfplattor med självrespekt från och med iPad 3, vilket är en enorm nackdel i alla för en surfplatta relevanta scenarier. Den är inte en bra representant för surfplattor som helhet.

Är inte helt säker på om det var 2:an jag använde, vid det laget störde jag mig dock inte på skärmen. Snarare var det användningsområdet som kändes orättfärdigat för en som hade laptop och smartphone (nu finns det ju dessutom hybridlaptops som gör dem än mer överflödiga).

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Medlem

Köpte en Nexus 7, gamla versionen, när de släpptes. Använde den till bokläsning och lite annat, men touchtangentbord är så helvetes urbota värdelöst att jag senare ersatte den med en Asus T100. Rena pekplattor är bara skit, anser jag.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Mest på resande fot, kan ha den ibland när man slappar framför TVn och vill kolla något på Netflix eller liknande.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989