Köpa objektiv från ebay/japan ?

Permalänk

Köpa objektiv från ebay/japan ?

Så är det garanterat att jag måste betala import skatt och moms och sånt skit om jag köper därifrån ? har ingen aning om sånt här så skulle vara schyst om någon hjälper med detta

Permalänk
Medlem

Nej det är inte säkert.
Det kan släppas igenom.
Det kan vara så billigt att det blir momsfritt.
Objektiv är så vitt jag vet tullfria.
Skickar de med DHL så kan det bli tysk moms som är svinbilligt.
Osv, mycket kan hända.

Jag har beställt grejer från Japan ca 30ggr och betalat tull och/eller moms 1 gång.

Permalänk
Medlem

Jag köper från hela världen och har åkt på tull ett fåtal gånger, aldrig från Japan.
Från USA har jag åkt på ett par gånger när jag köpt mobiltelefoner. =/

Annars har det aldrig hänt

Enklast är att istället för att oroa sig för moms och skit - välj produkt du söker, lägg på ev. tull och svensk moms + 100:- är priset fortfarande bra så kanske det är värt? Blir det samma pris är det ingen vinst i det hela OM du råkar fastna med paketet.

Det mesta handlar om att beloppet måste specificeras vid försäkring. Vore dumt om ett 20k-objektiv kommer på villovägar och ingen får cash.

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Nisse-Tuta:

Nej det är inte säkert.
Det kan släppas igenom.
Det kan vara så billigt att det blir momsfritt.
Objektiv är så vitt jag vet tullfria.
Skickar de med DHL så kan det bli tysk moms som är svinbilligt.
Osv, mycket kan hända.

Jag har beställt grejer från Japan ca 30ggr och betalat tull och/eller moms 1 gång.

Allt som kommer utan för EU skall deklareras och skattas enligt lag. Sedan är det såklart en annan femma om allt verkligen deklareras ordentligt. Dock finns det inget som är tullfritt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Allt som kommer utan för EU skall deklareras och skattas enligt lag. Sedan är det såklart en annan femma om allt verkligen deklareras ordentligt. Dock finns det inget som är tullfritt.

http://www.tullverket.se/innehallao/d/deklarationshjalp/dekla...

Du behöver inte betala tull och moms för en gåva som skickas från en privatperson utanför EU om:

Det är en enstaka försändelse avsedd för dig eller din familjs personliga bruk
Försändelsens värde inte överstiger 500 kronor.

Att be avsändaren markera paketet som gåva, just när det gäller handel från asiatiska länder, är oftast så enkelt som att man bara ber om det.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Medlem

Begagnade prylar är troligtvis ej belagda med tull och moms, man köper ju i de fallen från privatpersoner som ej redovisar moms gentemot deras skattemyndighet.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Nanae:

http://www.tullverket.se/innehallao/d/deklarationshjalp/dekla...

Du behöver inte betala tull och moms för en gåva som skickas från en privatperson utanför EU om:

Det är en enstaka försändelse avsedd för dig eller din familjs personliga bruk
Försändelsens värde inte överstiger 500 kronor.

Att be avsändaren markera paketet som gåva, just när det gäller handel från asiatiska länder, är oftast så enkelt som att man bara ber om det.

Jo, det har du faktiskt helt rätt i, egentligen det enda undantaget.

Kan vara värt att nämna, beteendet må låta ringa men det är en form av skattefusk att fula sig med deklarationen genom att medvetet be försändelsen skickas maskerat.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Från USA har jag åkt på ett par gånger när jag köpt mobiltelefoner. =/

Mobiler är tullfritt, var det inte bara moms du betalade?

Skrivet av DavidtheDoom:

Allt som kommer utan för EU skall deklareras och skattas enligt lag. Sedan är det såklart en annan femma om allt verkligen deklareras ordentligt. Dock finns det inget som är tullfritt.

Jo det gör det verkligen. Se länken till tullverket nedan och slå upp skillnaden på tull och moms.

Skrivet av jookeer:

Begagnade prylar är troligtvis ej belagda med tull och moms, man köper ju i de fallen från privatpersoner som ej redovisar moms gentemot deras skattemyndighet.

Skrivet av DavidtheDoom:

Jo, det har du faktiskt helt rätt i, egentligen det enda undantaget.

Detta är en mycket vanlig missuppfattning som skapar förvirring när denna fråga kommer upp.

Det är skillnad på tull och moms!

Man måste betala tull från privatpersoner!
https://www.tullverket.se/innehallao/b/begagnadevaror/begagna...

Om du surfar in på Tullverkets hemsida så kan du titta vilka varor som är belagda med tull.
http://www.tullverket.se/innehallao/t/tullochmomsvanligavaror...

Tex Mobiltelefoner och kameror är tullfria medans videokameror är belagda med 14% tull utöver momsen.
På webbkameror är det bara 4.9%.
Därför kan vissa stillbildskameror bara filma i 30min åt gången.

Vidare ska man betala moms på allt under en viss summa. Har glömt men det är ca 500kr.
Oftast klarar man sig från privatpersoner men inte alltid.
Största problemet är att när man åker på stickprov så tillkommer administrativa avgifter.

Ett exempel är ett begagnat spel jag köpte av en privatperson i Japan. Det blev 150% påslag eftersom administrativa avgifterna var nästan lika dyra som spelet.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Nisse-Tuta:

Mobiler är tullfritt, var det inte bara moms du betalade?

Jo det gör det verkligen. Se länken till tullverket nedan och slå upp skillnaden på tull och moms.

Detta är en mycket vanlig missuppfattning som skapar förvirring när denna fråga kommer upp.

Det är skillnad på tull och moms!

Man måste betala tull från privatpersoner!
https://www.tullverket.se/innehallao/b/begagnadevaror/begagna...

Om du surfar in på Tullverkets hemsida så kan du titta vilka varor som är belagda med tull.
http://www.tullverket.se/innehallao/t/tullochmomsvanligavaror...

Tex Mobiltelefoner och kameror är tullfria medans videokameror är belagda med 14% tull utöver momsen.
På webbkameror är det bara 4.9%.
Därför kan vissa stillbildskameror bara filma i 30min åt gången.

Vidare ska man betala moms på allt under en viss summa. Har glömt men det är ca 500kr.
Oftast klarar man sig från privatpersoner men inte alltid.
Största problemet är att när man åker på stickprov så tillkommer administrativa avgifter.
Ett exempel är ett begagnat spel jag köpte av en privatperson i Japan. Det blev 150% påslag eftersom administrativa avgifterna var nästan lika dyra som spelet.

Jo det är sant, moms och tull brukar likställas då det i slutändan blir samma resultat för slutkonsument. Men jag syftar egentligen på att moms skall betalas på det som köps från part utanför landet och förs in (import). Är det inom EU så är det redan löst innan.

Privatpersonsskickade "gåvor" vars värde understiger 500SEK är befriade från denna skyldighet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jo det är sant, moms och tull brukar likställas då det i slutändan blir samma resultat för slutkonsument. Men jag syftar egentligen på att moms skall betalas på det som köps från part utanför landet och förs in (import). Är det inom EU så är det redan löst innan.

Privatpersonsskickade "gåvor" vars värde understiger 500SEK är befriade från denna skyldighet.

Tror vi är överens men det är bäst att vara tydlig eftersom skillnaden på 25% och 14+25% är rätt stor

Sen är som sagt momsen olika beroende på vart den tullas in i EU. Det mesta från DHL landar in i Tyskland där momsen är mycket lägre. Och man betalar bara moms en gång.

Det är därför det inte är helt ovanligt att de som köper en båt utanför EU seglar "svart" till ett land med lägre moms och registrerar importen där.

Permalänk
Medlem

I begynnelsen infördes tull för att skydda det egna landets produktion av motsvarande/samma produkter.

Idag betalar vi tull för i princip alla importerade konsumentprodukter oavsett det finns inhemsk produktion eller ej.

Märkligt...

Antag du är på resa utomlands och glömmer en sak på hotellrummet som hotellet skickar hem till dig. Då torskar du tull + moms på en pryl du redan äger.

Märkligt...

Antag du fastnar i tullkontrollen vid inresa till Sverige. Man hittar inget att slå ner på. Du har en guldklocka köpt utomlands med dig som tullen inte upptäcker.
Skickas samma föremål torskar du tull + moms.

Märkligt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Antag du är på resa utomlands och glömmer en sak på hotellrummet som hotellet skickar hem till dig. Då torskar du tull + moms på en pryl du redan äger.

Där har du en av anledningarna till att personen I kassan frågar om du vill ha ett kvitto. Spara det så är problemet löst

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Där har du en av anledningarna till att personen I kassan frågar om du vill ha ett kvitto. Spara det så är problemet löst

Hur många av oss har kvitton på allt vi äger sedan urminnes tider?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Hur många av oss har kvitton på allt vi äger sedan urminnes tider?

Det är upp till dig. Presenterade bara lösningen på problemet.
Själv sparar jag kvitton på alla dyra saker jag köper tex objektiv. Har en låda jag droppar det i. Minimal ansträngning och tar ingen plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Mobiler är tullfritt, var det inte bara moms du betalade?

Detta var 2011 när min Nexus S kom. Tror inte det var tullfritt då.
Idag är det nog så.

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Det är upp till dig. Presenterade bara lösningen på problemet.
Själv sparar jag kvitton på alla dyra saker jag köper tex objektiv. Har en låda jag droppar det i. Minimal ansträngning och tar ingen plats.

Jo så gör jag oxå. Problemet är äldre prylar som tex. gammelgluggar som köptes på 50-talet och framåt eller saker man fått - vem f.n har kvar dessa kvitton?

Problemet är inte om du har kvitton utan om du INTE har kvitton.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Jo så gör jag oxå. Problemet är äldre prylar som tex. gammelgluggar som köptes på 50-talet och framåt eller saker man fått - vem f.n har kvar dessa kvitton?

Problemet är inte om du har kvitton utan om du INTE har kvitton.

Nu gör du en höna av en fjäder imo.
Hur många gånger har detta hänt dig/hur många känner du som råkat ut för det?
Tror det är ett icke problem. Tullare är vanliga människor som man kan föra en dialog med.

Permalänk

Jag fick något avi hem där det stod att jag kan hämta ut produkten, men det står även på lappen att jag måste betala 150kr vid postombudet, vad är det jag betalar ?:)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av copperrobber:

Jag fick något avi hem där det stod att jag kan hämta ut produkten, men det står även på lappen att jag måste betala 150kr vid postombudet, vad är det jag betalar ?:)

Det låter som en tulldeklarationsavgift om det är nått som tillkommit vid import.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Brukar sitta ett klistermärke på paketet där det står att det belagts med tull och moms om så är fallet.

Permalänk
Medlem

Som sagt tullen är inte idioter heller idag, det går inte längre köpa dyrare prylar och tro 50$ gift funkar, oftast gör det inte men har man tur kan man såklart komma undan men man ska inte räkna med det idag om man vill handla utanför EU. Tullen älskar att tjäna pengar på alla som handlar utanför EU dom lever ju på det.