Skada under glaset på ny Galaxy S6.

Permalänk
Medlem

Skada under glaset på ny Galaxy S6.

Hej på er Svårt att förklara situationen utan långt inlägg men hoppas några orkar läsa igenom.

Igår var jag och köpte en ny Galaxy S6 på Siba i Linköping. När jag börjat plocka med den märkte jag ganska snart att det är ett störande märke under glaset i nedre hörnet, visst telefonen funkar för det men har man lagt 7000 vill man ändå att den ska vara i nyskick. Jag hade inte ens något liknanade märke på min S4 jag haft i 2 år.

Svårt att demonstrera det på bild, men knäppte en snabb bild igår för att visa en vän. Upplevde det som värre i verkligeheten än på bilden här:

Anyway, åkte tillbaka på till Siba så fort de öppnade nu idag. Gick inte riktigt som jag tänkt;

Första killen jag pratade med sa något i stil med "Det är självklart att du ska få en ny, ska bara prata med min kollega, vänta lite". Han pratade med sin kollega och sedan kom han tillbaka och började fråga en massa frågor och uppträdde väldigt skeptisk, jag fick dock en osäker vibb från hans håll. Sen vart det tjafs hit och dit och det slutade med att de vägrade ge mig en ny mobil då det kunnat vart jag som orsakat märket enligt dem. Ett märke som ser ut som ett skrapmärke under det über-starka gorillaglaset. Slutade med att min far fick ett utbrott (vi jobbar tsm, så blev att han hängde med) och vi stack därifrån.

Vad tycker ni? Vad hade ni gjort i min position? Kan de verkligen neka mig enbart med argumentet att det KAN ha varit jag? Borde man inte alltid kunna säga så till sina kunder när de kommer med reklamationer i sånna fall? Det känns som jag lika gärna kunnat få en ny mobil om det varit några andra som jobbade då. Han var ju övertygad om att jag skulle få en ny mobil i början? Tjejen i kassad blev berörd när vi förklarade det hela och sa att hon skulle försöka göra vad hon kunde men inte kunde lova någonting.

Det hela kan verka löjligt, men man ser det där nedrans märket hela tiden, och mobiljäkeln kosta ju 7000. Mer än ett 980 för tusan! Och nu är jag lika irriterad över bemötandet som själva märket. Blev behandlad som en klumpig barnunge. Tack på förhand för era synpunkter.

Permalänk
Medlem

De måste bevisa att du gjort något.
Är det under glaset vore det konstigt om du har gjort det själv.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Hedersmedlem

Enligt Konsumentköplagen måste de kunna bevisa att du orsakat skadan om den uppträder inom 6 månader från köpet. I detta fallet när du köpte telefonen igår och kom tillbaka med den idag så är deras bevisläge mycket svårt, även om det är ett skrapmärke eller något som ser ut som att man tappat telefonen. Det kan ju hända att en ny produkt har sådana skador som du inte är orsak till.

Så åk tillbaka till dem igen och hävda att du inte gjort denna skadan och att den ska räknas som ursprunglig enligt Konsumentköplagen samt att det enligt samma lag är upp till dem att _bevisa_ att du gjort skadan i och med att den uppträdde inom 6 månader från köpet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

De måste bevisa att du gjort något.
Är det under glaset vore det konstigt om du har gjort det själv.

Skrivet av giplet:

Enligt Konsumentköplagen måste de kunna bevisa att du orsakat skadan om den uppträder inom 6 månader från köpet. I detta fallet när du köpte telefonen igår och kom tillbaka med den idag så är deras bevisläge mycket svårt, även om det är ett skrapmärke eller något som ser ut som att man tappat telefonen. Det kan ju hända att en ny produkt har sådana skador som du inte är orsak till.

Så åk tillbaka till dem igen och hävda att du inte gjort denna skadan och att den ska räknas som ursprunglig enligt Konsumentköplagen samt att det enligt samma lag är upp till dem att _bevisa_ att du gjort skadan i och med att den uppträdde inom 6 månader från köpet.

Tack så jättemycket ni för input, jag är helt kass inom området. Ska kika noggrant på komumentsköpslagen nu. Tänker inte ge mig. Om någon har mer råd så är det varmt välkommet

Permalänk
Medlem
Skrivet av iWeeby:

Om någon har mer råd så är det varmt välkommet

Även om du är irriterad över detta så var trevligt mot personalen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av iWeeby:

Tack så jättemycket ni för input, jag är helt kass inom området. Ska kika noggrant på komumentsköpslagen nu. Tänker inte ge mig. Om någon har mer råd så är det varmt välkommet

Gå tillbaka och stå på dig. Var bara ärlig och ha tålamod. Vad du än gör var inte otrevlig.

Stå bara på dig och visa att du kan din rätt, var det så när du packade upp mobilen ska du självklart få en ny.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Linkar det en bubbla under glaset? Det är vanligt fel på S6/S6 Edge, mest på S6 Edge och få den utbytt. Bubblor/ripple linjer eller är vanliga fel på dessa 2 telefoner. Säg till Siba personal att söka på S6&S6 Edge screen defect och dom kan läsa om problemen själv.
Bättre bild på felet:

http://forum.xda-developers.com/galaxy-s6-edge/general/screen-defect-bubble-glass-pic-t3082886/page2

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|