Permalänk
Medlem

Billig videokamera

Köpte mig en Sony-CX240E på Webhallen men fick ett måndagsex som dels gör ett "knackande" ljud när den är påslagen, dels har flimrig LCD samt aldrig sparar inställningar jag gör. Sen tar den löjligt dåliga stillbilder men videoinspelning antar jag bör ses som godkänd för en videokamera i den prisklassen.

Tänkte lämna tillbaka den idag men frågan är om någon har tips om något bättre som helst inte går över ~2200kr. Måste inte nödvändigtvis vara på Webhallen då jag kan åberopa ångerrätten. Sony HDR-CX405 kanske? Eller Panasonic Lumix HC-V160?

Skall bara filma vid få tillfällen men det hade inte vart fel med en som klarar av stillbilder lite bättre. Optimalt hade vart någon som kan ersätta systemkameran jag har (Nikon D5000) men antar att man måste gå upp i pris rätt ordentligt då?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Knackande ljudet kanske är autofokusen som antingen är defekt eller högljudd?

Är det flimrig LCD utomhus också eller bara inomhus? Det är inte lysrör, ledbelysning osv? Kan finnas "anti flicker" i menyn att välja för att undvika dessa saker.

Tyvärr får man på billigare kameror mindre manuella inställningar att leka med vilket gör att sånthär kan uppstå =/

Dock låter det som om du fått en skitkamera. Gå och hämta en ny. Samma fel, returnera den också - ta en ny. Sen får du pengarna tillbaka.

Webhallen är synnerligen dåliga på att hantera returer. Så fort du lämnat butiken är du dessvärre åtsidosatt. De är dåliga på sådant.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk

Tänlte föreslå en dslr men sen såg jag att du skrivit att du ville ersätta denna...

Vad är det du tänkt filma? D5000 tar väl ändå bra 720p video iaf och fina bilder även om den är några år gammal?

Kan förstå om det är för att du vill ha en mindre kamera storleksmässigt men tvivlar att den prisklassen producerat något kvalitetsmässigt som slår din dslr på fingrarna.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Beror väl lite på om du måste ha långzoom, annars fungerar väl de flesta kompaktkameror idag? Ger ofta bättre bild än enklare videokameror + mycket bättre stillbilder!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Knackande ljudet kanske är autofokusen som antingen är defekt eller högljudd?

Är det flimrig LCD utomhus också eller bara inomhus? Det är inte lysrör, ledbelysning osv? Kan finnas "anti flicker" i menyn att välja för att undvika dessa saker.

Tyvärr får man på billigare kameror mindre manuella inställningar att leka med vilket gör att sånthär kan uppstå =/

Dock låter det som om du fått en skitkamera. Gå och hämta en ny. Samma fel, returnera den också - ta en ny. Sen får du pengarna tillbaka.

Webhallen är synnerligen dåliga på att hantera returer. Så fort du lämnat butiken är du dessvärre åtsidosatt. De är dåliga på sådant.

// A

Ja det är något sådant för det knackande ljudet tas upp av micen och hamnar på alla filmsnuttar jag testade.

I ärlighetens namn märkte jag bara av LCD skärmens flimmer inomhus.

Angående att Webhallen är kassa på returer så måste det bero på butik för där jag handlar är de extremt hjälpsamma

Skrivet av Rouge of Darkness:

Tänlte föreslå en dslr men sen såg jag att du skrivit att du ville ersätta denna...

Vad är det du tänkt filma? D5000 tar väl ändå bra 720p video iaf och fina bilder även om den är några år gammal?

Kan förstå om det är för att du vill ha en mindre kamera storleksmässigt men tvivlar att den prisklassen producerat något kvalitetsmässigt som slår din dslr på fingrarna.

Skall ut och resa snart samt två gånger i sommar och tänkte filma ja...kyrkor, stränder osv Sådant man filmar på semestern helt enkelt.
Min D5000 har ingen anti-skak-funktion eller autofokus när man filmar så det blir skakigt som in i helvete (om man rör på sig eller åker bil/buss osv) samt chans för att det blir ofokuserat.

Nej har börjat förstå att en videokamera för 2 papp inte kan ersätta en systemkamera som när jag köpte den (2009?) kostade 13k.

Skrivet av Maxizor:

Beror väl lite på om du måste ha långzoom, annars fungerar väl de flesta kompaktkameror idag? Ger ofta bättre bild än enklare videokameror + mycket bättre stillbilder!

Sant att det är en idé att ha en kompaktkamera och en videokamera istället för en tung och otymplig systemkamera Har bara standardobjektivet till min D5000 (18-55mm) men hade egentligen behövt köpa ett 70-200mm för att kunna zooma lite. Men men, det är ett annat projekt.

Så vad säger ni? Skall jag testa Sony HDR-CX405 istället? Eller blir det samma sak som den jag köpte?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Det är nog säkert så. Dagen jag dissade Webhallen kom för något år sedan och detta var när de låg i Sumpan innan de flyttade till Businessarean i Solna/Sumpan (där de är nu).

Oavsett - Jag tror att du försöker filma i 30 fps eller 60 och inte 25 eller 50. Har du kollat detta?
Kolla även så den går i 180 graders slutare alt 1/50 slutartid. Dessa kan påverka. Finns det ingen option
så bör kameran korrigera detta själv (eller om du väljer en flimmer fix i menyn) - annars har de ju gjort en värdelös produkt.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Det är nog säkert så. Dagen jag dissade Webhallen kom för något år sedan och detta var när de låg i Sumpan innan de flyttade till Businessarean i Solna/Sumpan (där de är nu).

Oavsett - Jag tror att du försöker filma i 30 fps eller 60 och inte 25 eller 50. Har du kollat detta?
Kolla även så den går i 180 graders slutare alt 1/50 slutartid. Dessa kan påverka. Finns det ingen option
så bör kameran korrigera detta själv (eller om du väljer en flimmer fix i menyn) - annars har de ju gjort en värdelös produkt.

// A

http://www.sony.se/electronics/handycam-videokameror/hdr-cx24...
Här har du specs, är inte superhaj på detta måste jag säga Men vet att den kameran bara har 50fps som max.
Slutartiden verkar vara 1/25, eller är det minimum 1/25?

Här är specs för den bättre kusinen, ser inte mycket skillnad med den.
http://www.sony.se/electronics/handycam-videokameror/hdr-cx40...

Tydligen är det inte 60fps på kamerorna som säljs i Sverige utan de är 50i.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

http://www.sony.se/electronics/handycam-videokameror/hdr-cx24...
Här har du specs, är inte superhaj på detta måste jag säga Men vet att den kameran bara har 50fps som max.
Slutartiden verkar vara 1/25, eller är det minimum 1/25?

Här är specs för den bättre kusinen, ser inte mycket skillnad med den.
http://www.sony.se/electronics/handycam-videokameror/hdr-cx40...

Tydligen är det inte 60fps på kamerorna som säljs i Sverige utan de är 50i.

Sony har regionsfasoner för sig och kör 25/50 och inte 30/60 (ens som option).
Därför heter din kamera e i slutet för Europe.

1/25 är lägsta slutartid (du bör köra 1/50 för korrekt motionblur) men eftersom denna kamera
inte kan blända ned så mycket som ibland behövs och inte heller har inbyggda ND-filter så lär
den öka slutartiden istället. Då får man lite choppy film.

Kan du se vad kameran försöker köra för slutartid när du får flimmer?

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Sony har regionsfasoner för sig och kör 25/50 och inte 30/60 (ens som option).
Därför heter din kamera e i slutet för Europe.

1/25 är lägsta slutartid (du bör köra 1/50 för korrekt motionblur) men eftersom denna kamera
inte kan blända ned så mycket som ibland behövs och inte heller har inbyggda ND-filter så lär
den öka slutartiden istället. Då får man lite choppy film.

Kan du se vad kameran försöker köra för slutartid när du får flimmer?

// A

Kan bara tillägga att flimret är på LCD skärmen och inte i själva videon, dock är det en del "noise" eller "filmgrain" inomhus men det kanske så det är på dessa kameror?

Har dock inte kameran här så jag kan inte kolla det men vad jag minns fanns inga sådana inställningar.

Kollat lite reviews på de alternativ jag nämnde men det verkar inte finnas några egentliga skillnader vad jag kan se så jag skall bara få min utbytt så blir det förhoppningsvis bra sen.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Jag köpte samma CX240E för 4-5 år sedan, tänk att de fortfarande säljer den! Då kostade den 4-5k iaf.

Kan säga att min låter också så där, tror inte att det var ett måndagsex du fick, om vi inte båda fick det.

Det som låter är de inbyggda fläkten som kan knacka lite, den hörs konstant i alla filmer man ska spela in. Mitt tips är att köpa en mikrofon till den.

Har emellertid bytt ut den till den här:
http://www.webhallen.com/se-sv/ljud_och_bild/212490-sony_fdr-...

Och den här för stillbilder:
http://www.webhallen.com/se-sv/ljud_och_bild/190720-sony_alph...

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njure:

Jag köpte samma CX240E för 4-5 år sedan, tänk att de fortfarande säljer den! Då kostade den 4-5k iaf.

Kan säga att min låter också så där, tror inte att det var ett måndagsex du fick, om vi inte båda fick det.

Det som låter är de inbyggda fläkten som kan knacka lite, den hörs konstant i alla filmer man ska spela in. Mitt tips är att köpa en mikrofon till den.

Har emellertid bytt ut den till den här:
http://www.webhallen.com/se-sv/ljud_och_bild/212490-sony_fdr-...

Och den här för stillbilder:
http://www.webhallen.com/se-sv/ljud_och_bild/190720-sony_alph...

Säker på att det är samma kamera? Googlade lite på CX240 release date och den verkar ha kommit ut 2014. Vore inte kul att köpa en 4år gammal produkt

Jag har kollat lite CX240E video tester på Youtube och har inte hört samma knackande ljud från någon av de videos jag kollade på. Det kan ju rimligtvis inte vara normalt tycker jag? Men stödjer den ens mikrofon? Har nämligen för mig att den inte gjorde det.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Låter ju vansinnigt att släppa en produkt som knackar sådär.

Kör jag min kompakt - en Canon PS S100 i film så knackar AF..

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk

Kolla annars efter en utav de nyare nikon kit linserna på 18-55mm med bildstabilisator de brukar gå lös för några hundralappar på tradera.

Men det beror ju på om d5000 har samma fäste som de nya kamerorna.

Dslr är ju helt klart bästa alternativet enligt mig de är ju inte så mycket större än en filmkamera.

Alternativt kolla efter en spegellös kamera så får du ju typ en halvkompakt dslr. Med möjlighet till att byta lins efter behag.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Kolla annars efter en utav de nyare nikon kit linserna på 18-55mm med bildstabilisator de brukar gå lös för några hundralappar på tradera.

Men det beror ju på om d5000 har samma fäste som de nya kamerorna.

Dslr är ju helt klart bästa alternativet enligt mig de är ju inte så mycket större än en filmkamera.

Alternativt kolla efter en spegellös kamera så får du ju typ en halvkompakt dslr. Med möjlighet till att byta lins efter behag.

Förvisso bra tips men känns lite segt att spela in i 720p på D5000an. Dock är det ingen dum idé att skaffa en sådan lins ändå.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Förvisso bra tips men känns lite segt att spela in i 720p på D5000an. Dock är det ingen dum idé att skaffa en sådan lins ändå.

Tycker inte 720p är speciellt dåligt visst 1080p är bättre men med ytterst liten marginal enligt mig och då kollar jag film på 86" projektorduk

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Tycker inte 720p är speciellt dåligt visst 1080p är bättre men med ytterst liten marginal enligt mig och då kollar jag film på 86" projektorduk

Kanske sant Nåja, kul att ha en liten videokamera ändå (trots tveksam batteritid - 1h)

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9