14 dagars ångerrätt på tangentbord?

Permalänk
Medlem

14 dagars ångerrätt på tangentbord?

Tjenare!
Jag var inne på webhallen för ett tag sen och snackade lite tangentbord med en kille.
Jag frågade om jag kunde få se ett KB-460 med röda brytare och ett Mionix tangentbord med svarta brytare. Men det fick jag inte, för att han sa att han inte fick öppna kartongerna. Han sa också att jag inte fick lämna tillbaks ett tangentbord på öppet köp om jag öppnat förpackningen.

Jag tackade för mig, då jag inte vill köpa grisen i säcken, men tänkte att man har ju alltid 14 dagar ångerrätt vid e-handel.
Är det något speciellt som gäller just tangentbord, eller kan man köpa online, ta hem och prova, och lämna tillbaks om man inte gillar det?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Om du var i butiken så är det ju inte e-handel eller hur?

Andra regler över disk, så där kan man ta bort ångerrätten som annars tvingas med när det gäller e-handel.

Så nej det är ingen särskild regel för tangentbord... det är nog bara denna specifika säljaren som var dålig på kundservice.

Visa signatur
Permalänk
Permalänk
Medlem

Vill du prova/använda varan och inte bara "undersöka" den så måste du köpa produkten med villkoren öppet köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robie76:

Vill du prova/använda varan och inte bara "undersöka" den så måste du köpa produkten med villkoren öppet köp.

Stämmer inte helt och hållet då det är butiken själva som bestämmer hur du får undersöka varan på "öppet köp".
Där kan det vara så att du inte får testa produkten, men öppna förpackningen. Kolla alltid med butiken där handlar.

Oavsett hur du gör med ångerrätt/öppet köp så ska varan vara i väsentligt oförändrat skick.

Citat:

Utgångspunkten i reglerna om ångerrätt är om varan är i väsentligen oförändrat skick. Är varan oförändrad, eller enbart förändrad så lite att den är väsentligen oförändrad, så kan varan ångras. Om varans skick ändrats mer krävs att konsumentens åtgärder varit nödvändiga för att undersöka varan. För varje enskild vara får man därför göra en bedömning av varans skick.

Citat:

Allmänna reklamationsnämnden (ARN) har avgjort fall där företag påstått att kunden saknar ångerrätt i och med att förpackningen varit bruten, men de företagen har fått backning. Konsumenten har i normalfallen ångerrätt, eftersom den öppnade förpackningen inte kan räknas som att varan har förändrats.

Dold text
Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Brainsplitter:

Stämmer inte helt och hållet då det är butiken själva som bestämmer hur du får undersöka varan på "öppet köp".
Där kan det vara så att du inte får testa produkten, men öppna förpackningen. Kolla alltid med butiken där handlar.

Oavsett hur du gör med ångerrätt/öppet köp så ska varan vara i väsentligt oförändrat skick.

Det stämmer iofs, men jag tror att lagstiftaren tänkt att om man går till en butik så brukar det finnas möjlighet att kolla på varan innan man köper den. I det fall som TS beskriver så nekar ju butiken honom att kolla på varan. Ja, han kan kolla utanpå kartongen möjligtvis, men det säger kanske inte allt.

Jag hade undvikit butiker som gör så här.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Komplett låter dig prova varan och skicka tillbaka den inom 45 dagar om du inte är nöjd.
Beställ båda, prova, skicka tillbaka det du inte vill behålla

Permalänk
Avstängd

Väldigt underlig butik. Självklart ska man få ta ut och kolla på grejerna innan man köper det. Gå till en seriös butik så löser det sig.

Annars ska du ju få köpa och inspektera produkter du köper online om det är oförändrat skick ifall du vill skicka tillbaka. Har tagits upp ganska många gånger på forumet ang till exempel mobiltelefoner i alla fall. Är ju bara att ringa och fråga butiken det gäller innan du köper också, så är du helt 100.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av robie76:

Vill du prova/använda varan och inte bara "undersöka" den så måste du köpa produkten med villkoren öppet köp.

Skrivet av jonnti:

Oavsett hur du gör med ångerrätt/öppet köp så ska varan vara i väsentligt oförändrat skick.

Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (aka "Distansavtalslagen) genomgick några förändringar ifjol. Numer kan man bl.a. finna följande:

"15 § Om konsumenten utövar sin ångerrätt, ska konsumenten
ersätta näringsidkaren för...2. en varas värdeminskning i den mån den beror på att
konsumenten hanterat varan i större omfattning än som varit
nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion,
under förutsättning att näringsidkaren har gett konsumenten
information enligt 2 § första stycket 9 på det sätt som anges
i 3 § eller 5 § första stycket,"

Du kan alltså ångra ett köp inom 14 dagar även om du använt den utöver vad som krävs för att undersöka den, dock så kan du behöva betala ersättning till säljaren om användandet lett till en värdeminskning av varan.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Men HALLÅ han köpte över disk! Inga jävla 14 dagars ångerrätt då. Är upp till butiken vilka villkor man har, är då fan inte lag på att ha öppet köp, högst frivilligt.
Jävla gnälll

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Skrivet av daskedennis:

Men HALLÅ han köpte över disk! Inga jävla 14 dagars ångerrätt då. Är upp till butiken vilka villkor man har, är då fan inte lag på att ha öppet köp, högst frivilligt.
Jävla gnälll

läs igen

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem

Och om du nu köper via nätet och får hem båda tangentborden, var väldigt försiktig när du packar upp och undersöker, eftersom butiker nu har rätt att göra prisavdrag om du gör åverkan på kartongen.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av oobum:

Och om du nu köper via nätet och får hem båda tangentborden, var väldigt försiktig när du packar upp och undersöker, eftersom butiker nu har rätt att göra prisavdrag om du gör åverkan på kartongen.

Nja. Man har rätt att göra så mycket åverkan på kartongen som krävs för att kunna få ut och undersöka varan, så det ska ganska mycket till för att leverantören ska kunna hävda detta.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Fick samma svar förut på OnOff. Sa att jag inte kommer köpa tangentbordet om jag inte får känna på det först, säljaren ryckte på axlarna och vände sig till en annan kund. Ingen försäljning den dagen för dem!

Så det var alltså jag som orsakade att de gick i konkurs...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eddy:

Tjenare!
Jag var inne på webhallen för ett tag sen och snackade lite tangentbord med en kille.
Jag frågade om jag kunde få se ett KB-460 med röda brytare och ett Mionix tangentbord med svarta brytare. Men det fick jag inte, för att han sa att han inte fick öppna kartongerna. Han sa också att jag inte fick lämna tillbaks ett tangentbord på öppet köp om jag öppnat förpackningen.

Jag tackade för mig, då jag inte vill köpa grisen i säcken, men tänkte att man har ju alltid 14 dagar ångerrätt vid e-handel.
Är det något speciellt som gäller just tangentbord, eller kan man köpa online, ta hem och prova, och lämna tillbaks om man inte gillar det?

Dags för Webhallen att byta ut sin personal kanske.
Klart som fan man ska få titta på produkten innan man köper den.

Men angående returrätten så bör det inte vara något problem att beställa från nätet och sedan skicka tillbaka.
Se bara till att packa ned det precis som det var packat.

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Antielefant

Observera däremot att man får stå för returfrakten om man skickar tillbaka ett tangentbord på ångerrätt, så helt gratis är det inte.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av Eddy:

Tjenare!
Jag var inne på webhallen för ett tag sen och snackade lite tangentbord med en kille.
Jag frågade om jag kunde få se ett KB-460 med röda brytare och ett Mionix tangentbord med svarta brytare. Men det fick jag inte, för att han sa att han inte fick öppna kartongerna. Han sa också att jag inte fick lämna tillbaks ett tangentbord på öppet köp om jag öppnat förpackningen.

Jag tackade för mig, då jag inte vill köpa grisen i säcken, men tänkte att man har ju alltid 14 dagar ångerrätt vid e-handel.
Är det något speciellt som gäller just tangentbord, eller kan man köpa online, ta hem och prova, och lämna tillbaks om man inte gillar det?

Då handlar det mer om dålig kundservice från butiken i sig. Jag var på netonnet för några månader sen och han packade upp två tangentbord som jag knappade på. Senast var jag på Kjell och Company som hjälpte mig att bygga upp ett mikrofon stativ mitt i butiken. Tangentbordet går ju inte sönder om man packar upp det, eller hur?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanTheManSwe:

Dags för Webhallen att byta ut sin personal kanske.
Klart som fan man ska få titta på produkten innan man köper den.

Men angående returrätten så bör det inte vara något problem att beställa från nätet och sedan skicka tillbaka.
Se bara till att packa ned det precis som det var packat.

Med tanke på hur många som går till en butik och klämmer och känner för att sedan köpa det online på så börjar det bli ett problem för vissa branscher och datorbranschen har ju inte störst marginaler så dom kanske bedömer att andel som köper understiger andelen förluster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gylldevik:

Då handlar det mer om dålig kundservice från butiken i sig. Jag var på netonnet för några månader sen och han packade upp två tangentbord som jag knappade på. Senast var jag på Kjell och Company som hjälpte mig att bygga upp ett mikrofon stativ mitt i butiken. Tangentbordet går ju inte sönder om man packar upp det, eller hur?

Skickades från m.sweclockers.com

Fast ser du till detta forum så verkar majoriteten anse att det då är ett demoex som skall säljas för lägre pris om det inte säljs till den specifika kunden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eddy:

...Jag tackade för mig, då jag inte vill köpa grisen i säcken, men tänkte att man har ju alltid 14 dagar ångerrätt vid e-handel.
Är det något speciellt som gäller just tangentbord, eller kan man köpa online, ta hem och prova, och lämna tillbaks om man inte gillar det?

Skrivet av daskedennis:

Men HALLÅ han köpte över disk! Inga jävla 14 dagars ångerrätt då. Är upp till butiken vilka villkor man har, är då fan inte lag på att ha öppet köp, högst frivilligt.
Jävla gnälll

Han skrev att han inte köpte över disk (ville inte köpa grisen i säcken). Han frågade sedan vad som gäller om man köper ett tangentbord online.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Nja. Man har rätt att göra så mycket åverkan på kartongen som krävs för att kunna få ut och undersöka varan, så det ska ganska mycket till för att leverantören ska kunna hävda detta.

Man försämrar inte direkt sina chanser om man öppnar kartongen försiktigt och inte bara sliter upp alla tejper och liknande som sitter.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Skrivet av aluser:

Fast ser du till detta forum så verkar majoriteten anse att det då är ett demoex som skall säljas för lägre pris om det inte säljs till den specifika kunden.

Hmmmm.. Jag klantade till mig igen, sorry

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Vad säger ni om sådana här förpackningar? Som man är tvungen att skära/klippa upp.

http://gfx.aftonbladet-cdn.se/image/15854054/687/normal/05d0c...

Har öppnat sådana flera gånger i olika butiker... och även skickat tillbaka via onlinehandel.

SÄMRE förpackningar finns nästan inte.

Jag har sedan många år en Stanley-kniv med dessa knivblad:

Busenkelt att öppna den typen av förpackningar med. Ingen risk för skärskador heller om man skulle slinta (vilket i princip inte händer ändå med den typen av knivblad).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Inaktiv

Just webhallen har alltid varit kinkiga med att öppna förpackningar för att visa varor i butik. De vägrar så numera så köper jag inte från de.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

En helt vanlig "mattkniv" med andra ord? Jo det har jag också provat, och det fungerar bra.

Problemet med förpackningarna är att de inte går att öppna utan att förstöra. Men som tur är så används de ju oftast till saker som inte behöver "undersökas" så noga innan man köper det.

Om förpackningen är konstruerad på så vis att den går sönder (måste tas sönder) vid öppnandet så är det inte ditt problem. Bara att lämna tillbaka efteråt, omförpackning får butiken stå för.