Ska man låta mobilen ladda ur!? Viktigt!

Permalänk
Medlem

Ska man låta mobilen ladda ur!? Viktigt!

Tja! Har precis skaffat mig en galaxy s6 igår och den är helt underbar. Men det jag undrar är om ska som " förr i tiden " låta mobilen ladda ur men jag vet inte hur det är med den senaste tekniken, behöver man låta en mobil laddas ur totalt? Har själv hört av några att man inte behöver det på de senaste mobilen mer de nyaste " batterierna etc " men vill ju hålla mobilen i skick så att säga
Sen jag köpte den igår så har jag laddat den från 50% uppåt.

Undrar om man måste låta en mobil ladda ur totalt :)! Tack på förhand!

Permalänk

Nej, det var nickel/kadmium-batterier som mådde bra av att tömmas helt.
Battery University har en massa lättillgänglig information om olika batterityper.

Permalänk
Medlem

Alright så vad ska jag ligga runt ish ? Jag har ju fast charger 2.0 så ska jag låta mobilen sjunka till 10% och sedan ladda upp den till fullt ? Går ju sjukt snabbt o ladda den.

Permalänk
Skrivet av NiHao:

Alright så vad ska jag ligga runt ish ? Jag har ju fast charger 2.0 så ska jag låta mobilen sjunka till 10% och sedan ladda upp den till fullt ? Går ju sjukt snabbt o ladda den.

Om du använder telefonen kan du nog ladda när tillfälle ges utan att batteriets livslängd eller prestanda påverkas i någon större omfattning. Vid långtidslagring kan det vara bra att batteriet aldrig blir helt urladdat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiHao:

Alright så vad ska jag ligga runt ish ? Jag har ju fast charger 2.0 så ska jag låta mobilen sjunka till 10% och sedan ladda upp den till fullt ? Går ju sjukt snabbt o ladda den.

Jag har hört (dock i samband med S3, S4 och andra aktuella modeller då) att man skulle använda mobilen tills den dog, sen ladda fullt och göra detta 2-3 gånger för att på så sätt få till en battericykel som skulle ge mobilen lite längre batteritid bland annat tror jag. Vet dock inte om detta fungerar, för när jag testade med just min S4 så blev det ingen större skillnad alls.

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Skrivet av vompen:

Jag har hört (dock i samband med S3, S4 och andra aktuella modeller då) att man skulle använda mobilen tills den dog, sen ladda fullt och göra detta 2-3 gånger för att på så sätt få till en battericykel som skulle ge mobilen lite längre batteritid bland annat tror jag. Vet dock inte om detta fungerar, för när jag testade med just min S4 så blev det ingen större skillnad alls.

Rekommendationen har nog uppstått av två anledningar: dels för att låta laddningsmätaren "lära" sig hur batteriet beter sig och därigenom bättre kunna bedöma hur mycket batterikapacitet som återstår, dels för att ta bort en del av de negativa effekterna av långtidslagring, t ex vid lagerhållning och transport.

Edit: Som Oliver91 säger så verkar traditionen med några djupa urladdningscykler inte uppenbart förbättra prestandan hos litiumjonbatterier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Jag har hört (dock i samband med S3, S4 och andra aktuella modeller då) att man skulle använda mobilen tills den dog, sen ladda fullt och göra detta 2-3 gånger för att på så sätt få till en battericykel som skulle ge mobilen lite längre batteritid bland annat tror jag. Vet dock inte om detta fungerar, för när jag testade med just min S4 så blev det ingen större skillnad alls.

det är en myt, dock kunde äldre versioner av android bugga ur och rapportera fel batterinivå som endast fixade sig vid att ladda ur och ladda fullt avstängt men tror det var innan android 4.0

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Härligt, tack för alla utmärkta och snabba svar!

Permalänk
Medlem

som jag förstått det har litiumbatterier inget minne. så att låta den ladda ur helt skulle inte göra något gott alls som de gamla typernas batterier

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NiHao:

Alright så vad ska jag ligga runt ish ? Jag har ju fast charger 2.0 så ska jag låta mobilen sjunka till 10% och sedan ladda upp den till fullt ? Går ju sjukt snabbt o ladda den.

Säger den inte ifrån när laddningen är nere på en nivå? Då är det bara att ladda den iaf.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Som många redan nämnt behöver du inte låta batteriet ladda ur helt. Det är dock rekommenderat (enl. vad jag hört) att försöka hålla nivån på 10%-90% för optimal livslängd. Personligen skulle jag dock låtit den ladda till 100% några gånger i början.

Permalänk
Mattecoach

Detta är inget jag har läst i sammanhanget med mobiler, men är det inte bättre att ligga i ett litet intervall med moderna batterier? Har hört att de annars varierar lite i storlek, vilket skulle förkorta livslängden. Jag tror att det var rekommenderat att ligga 60-90% eller något sånt.

Permalänk

Om batteriet går ner till en så låg nivå att enheten stänger av sig, alltså att det visas som 0% och enheten inte vill starta upp igen, så kommer ändå själva batteriet ha åtminstone 10-15% kapacitet kvar. Detta för att battericellerna inte skall slitas onödigt mycket eller eventuellt ta skada. Det är vad jag har lärt mig om de större Li-ion-batterierna som används av en biltillverkare i detta landet, och jag skulle tro det är standard för Li-ion. Det är nog inget dom kommit på själva, utan lär ju vara kunskap/krav från leverantören.

Visa signatur

|| Ryzen 5800X || Asus RTX 3080 TUF OC || MSI B550 Gaming Carbon WiFi || 4x8 GB HyperX Fury RGB 3600MHz CL17 || Samsung 970 EVO 1TB & WD Blue SN550 1TB & Samsung 870 QVO 4TB & Samsung 840 Pro 512GB & Crucial MX300 525GB & WD Black 3TB || Corsair RM750x || ARCTIC Liquid Freezer II 360 RGB || FD Define S || Samsung Odyssey G7 27" x 2 ||