I förebyggande syfte, vad ska man tänka på när man byter komponenter?

Permalänk

I förebyggande syfte, vad ska man tänka på när man byter komponenter?

Tja! Min polare ska nu uppgradera sin rigg och jag ska hjälpa honom sätta in de nya delarna. Har ett par riggars erfarenhet så bygget är inge problem, men det jag funderar över är vad man bör tänka på mjukvarumässigt innan man byter.

Att man ska avinstallera alla drivrutiner för den gamla GPUn är jag haj på, äre något mer man ska tänka på?

Det som ska bytas ut är; CPU, RAM, moderkort, GPU och nätagg.

Vissa säger att man måste ominstallera windows när man byter moderkort men när jag bytte mitt (innan jag hade hört detta) så gick det galant utan några Windows justeringar.

Tackar varmt för alla tips, tricks o råd!

Visa signatur

| CM Storm Scout II | MSI Z77A - G45 Gaming | Intel i5 - 3570K @4.2Ghz | Gigabyte GTX 670 OC Windforce 3X | Corsair Vengance 16GB 1600 Mhz | Adata 128GB SSD | Seagate Barracuda 1TB HDD | Corsair H100i | be quiet Pure Power L7 730W |

Permalänk
Hjälpsam

Man kan använda samma windows installation, men risken för konfliktande drivrutiner, och även om det funkar så kommer det att bli en något bloated installation med en massa gammalt skräp kvar.

Ominstallation av Windows ÄR gott att göra ca en gång per år, rensa ut, bli av med småskit. En riktig vårstädning. Så även om det inte är absolut nödvändigt så rekommenderar jag varmt att köra en ren ny C installation. Du skall ändå installera en massa nya drivrutiner etc så det är inte så många extra manövrar.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Skrivet av Fluf:

Man kan använda samma windows installation, men risken för konfliktande drivrutiner, och även om det funkar så kommer det att bli en något bloated installation med en massa gammalt skräp kvar.

Ominstallation av Windows ÄR gott att göra ca en gång per år, rensa ut, bli av med småskit. En riktig vårstädning. Så även om det inte är absolut nödvändigt så rekommenderar jag varmt att köra en ren ny C installation. Du skall ändå installera en massa nya drivrutiner etc så det är inte så många extra manövrar.

En ominstallation av windows innebär också att allt på datorn försvinner va? Dvs, det blir som att man formaterar den? Eller har jag missat något?

Visa signatur

| CM Storm Scout II | MSI Z77A - G45 Gaming | Intel i5 - 3570K @4.2Ghz | Gigabyte GTX 670 OC Windforce 3X | Corsair Vengance 16GB 1600 Mhz | Adata 128GB SSD | Seagate Barracuda 1TB HDD | Corsair H100i | be quiet Pure Power L7 730W |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av JumpingJaxx:

En ominstallation av windows innebär också att allt på datorn försvinner va? Dvs, det blir som att man formaterar den? Eller har jag missat något?

Det är lämpligt att formatera datorn ja. En god anledning att ha olika hårddiskar för system och övrigt. Tex en snabb SSD för systemdisk och en mekanisk lagringsdisk Om man bara har en disk kan det bli värre med backup, men å andra sidan. En disk kan dö precis när som helst så backup skall man ha ändå.

Räkna med att det kan gå åt h-e om du byter moderkort och inte gör en ominstallation så en backup av viktiga dokument skall ändå göras innan du byter system.

Better safe then sorry,

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

Byter du moderkort får du nästan räkna med att installera om Windows, det KAN gå ändå, men då tigger man verkligen om problem. Vissa versioner av Windows är knutna till viss hårdvara, så kallade OEM-licenser. Har man en sådan behöver man vara extra uppmärksam.

Permalänk
Medlem

Även om du kommer förbi eller struntar i buggar mm så är den seg / långsammare än vad den borde vara vilket gör det ganska meningslöst att ens har köpt bättre delar tills man installerat om.

Skrivet av JumpingJaxx:

En ominstallation av windows innebär också att allt på datorn försvinner va? Dvs, det blir som att man formaterar den? Eller har jag missat något?

Om man väljer det alternativet när man installerar om så blir det så vilket är man också vill.

http://www.techtalkz.com/windows-7/514412-windows-7-installat...
Tittar du på bilderna så väljer du Custom (Advanced) och sen Drive options (Advanced). Där passar man på att ta bort partitionerna på Windows disken för att fixa problem där det inte räcker att formatera och installera om. Du ska bara ha 1 disk kopplad tills Win DVD/USB minnet jobbat klart.

Förbered dig redan innan med att i lugn och ro leta upp och ladda ned drivrutiner, nya versioner av program osv. Din favorit webbläsare är en bra ide att fixa tidigt så man har något att göra medan det som tar längre tid installeras. Windows Uppdate bör du startar själv några varv men se till att du har annat att göra och INTE sitter och väntar vid datorn.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Även om du kommer förbi eller struntar i buggar mm så är den seg / långsammare än vad den borde vara vilket gör det ganska meningslöst att ens har köpt bättre delar tills man installerat om.

Om man väljer det alternativet när man installerar om så blir det så vilket är man också vill.

http://www.techtalkz.com/windows-7/514412-windows-7-installat...
Tittar du på bilderna så väljer du Custom (Advanced) och sen Drive options (Advanced). Där passar man på att ta bort partitionerna på Windows disken för att fixa problem där det inte räcker att formatera och installera om. Du ska bara ha 1 disk kopplad tills Win DVD/USB minnet jobbat klart.

Förbered dig redan innan med att i lugn och ro leta upp och ladda ned drivrutiner, nya versioner av program osv. Din favorit webbläsare är en bra ide att fixa tidigt så man har något att göra medan det som tar längre tid installeras. Windows Uppdate bör du startar själv några varv men se till att du har annat att göra och INTE sitter och väntar vid datorn.

Okej, några frågor bara, han har en SSD disk och en HDD disk, båda har fått backups på allt viktigt, så nu skall det bara tömmas.
Är det bara att stoppa in skivan och låta den jobba? (Klicka vidare, nästa, ok, vidare osv)
Det bör jag göra innan jag byter delar eller hur? Ledsen om jag ställer dumma frågor, aldrig ominstallerat windows förut.

Visa signatur

| CM Storm Scout II | MSI Z77A - G45 Gaming | Intel i5 - 3570K @4.2Ghz | Gigabyte GTX 670 OC Windforce 3X | Corsair Vengance 16GB 1600 Mhz | Adata 128GB SSD | Seagate Barracuda 1TB HDD | Corsair H100i | be quiet Pure Power L7 730W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JumpingJaxx:

Okej, några frågor bara, han har en SSD disk och en HDD disk, båda har fått backups på allt viktigt, så nu skall det bara tömmas.
Är det bara att stoppa in skivan och låta den jobba? (Klicka vidare, nästa, ok, vidare osv)
Det bör jag göra innan jag byter delar eller hur? Ledsen om jag ställer dumma frågor, aldrig ominstallerat windows förut.

Ja stoppa i skivan och starta om, fungerar det inte startar du om datorn igen och innan windows laddas tryck delete och gå in i bios och ändra boot-ordningen till skiva sedan ssd/hdd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JumpingJaxx:

Okej, några frågor bara, han har en SSD disk och en HDD disk, båda har fått backups på allt viktigt, så nu skall det bara tömmas.
Är det bara att stoppa in skivan och låta den jobba? (Klicka vidare, nästa, ok, vidare osv)
Det bör jag göra innan jag byter delar eller hur? Ledsen om jag ställer dumma frågor, aldrig ominstallerat windows förut.

Disken ska sitta i nya datorn när Windows installeras. Tömma disken kan du välja om du gör det innan eller samtidigt som du installerar om.

1. Bygg ihop dator så du får bild. Inga diskar.
2. Stoppa in SSD och installera om Windows.
3. När Windows DVD/USB minnet jobbat klart kan du stänga av datorn och koppla in HDD och fortsätta.

Windows 7 Installation Swe
http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/938372-...
Windows 7 Installation Eng
http://www.techtalkz.com/windows-7/514412-windows-7-installat...