Permalänk
Medlem

Synen på jämställdhet?

Hur har synen på jämställdhet förändrats under 1900-talet?

Detta är en skoluppgift som jag skulle vilja ha hjälp med. Jag har redan svarat på frågan men fick som svar att jag behövde utveckla det jag skrev. När man pratar om synen, vad menar man då? Hur politikerna ser på jämställdhet? Kvinnorna? Samhället? Var kan jag hitta information om detta?..

Det är lätt att hitta information om vad de tycker idag, men inte om hur synen förändrats.

Tacksam som fan för svar.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Avstängd

I media och av politiker framställs kvinnor som oskyldiga änglar, inget om manipulation som många kvinnor kan väldigt väl, och har du tjejkompisar är dom troligtvis som tjejer är i allmänhet när dom pratar med varandra (särskilt) utan killarna brukar dom vara rätt så perversa i sitt sexsnack. På tal om sexuella trakasserier var det för bara ett par månader sedan stora skriverier i media om en tjej i New York som hade filmat en hel dag och om killar som gick fram och flörtade beskrevs som sexuella trakasserier. Här har du en kille i New York som bara under tre timmar blir utsatt för sexuella trakasserier av tjejer och bögar minst lika mycket som tjejen under 24 timmar i New York, men om denna killen var det tyst om i media:
https://www.youtube.com/watch?v=75aX9mlipiY

Kvinnor är varken mer goda eller onda än män. Givetvis skall det vara lika lön för båda könen osv, men saker som genus är sinnessjuka och i Norge har dom klokt nog helt slopat skiten i alla fall stop från finansiering av staten medan här i Sverige är manshatande galningar finansierade av staten och i svenska högskolor lärs skiten ut. Här har du bra information om feminism i USA där män är dom som egentligen är mer diskriminerade än kvinnor:

Citat:

Women in America are the freest in the world, yet many feminists tell us women are oppressed. They advocate this falsehood through victim mentality propaganda and misleading statistics, such as the gender wage gap myth. In five minutes, American Enterprise Institute's Christina Hoff Sommers tells you the truth about feminism.

https://www.youtube.com/watch?v=1oqyrflOQFc

Permalänk
Inaktiv

Frågeställningen är intressant, men du skrev "Detta är en skoluppgift som jag skulle vilja ha hjälp med.".

Där problemet är att frågeställningen är en som väcker känslor och om ditt mål är att få ett så bra betyg som möjligt så ska du skriva sådant som läraren gillar att höra. Att kritisera feminist om du har en feministisk lärare är så dumt som det bara går. På samma sätt som att kritisera kommunism, nazism etc om man nu har en sådan lärare.

Mitt svar på frågar är jämställdhet idag fokus inte är att folk ska behandla jämställt utan att resultatet ska vara jämt fördelat. Alltså ur alla grupper ska det vara jämt fördelat av kön, etnicitet, religion, härkomst etc och för att nå detta tillämpar man verktyget diskriminering.

Förr i tiden var fokus mer att alla skulle behandlas lika och resultatet skulle få bli det det blev. -Även om det fanns vissa områden som folk inte tyckte att alla skulle behandlas lika i. Ett exempel är obligatorisk värnplikt för kvinnor, vilket knappast skulle bli aktuellt idag om detta skulle införas.

Edit:

Mitt allmänna råd är dock skriva det din lärare vill höra, är denna en feminist, nazist eller whatever så skriv därefter.

Där man inom jämställdhet kan ta upp saker som att den idag inte bara handlar om lika lön för samma arbete utan även hur jobbet i hemmet etc ska fördelas. -Dagens jämställdhetspersoner har dock flyttat frågan från lika lön för lika arbete till lika lön för alla arbeten oavsett arbetsbörda.

Permalänk
Medlem

Om vi bortser från allt osammanhängande VKM trams och onödiga kommentar samt förvirrade utläggningar om feminism så är svaret rätt enkelt:

Jämställdhet kan bara vara jämställdhet. Det som har förändrats under 1900-talet är inte synen på jämställdhet utan synen på rättvisa, vi har politiskt sett blivit mer och mer oavsett ideologi: inriktad på rättvisa utslag snarare än rättvisa förutsättningar.
Med det menas att man politiskt sett har i allt högre grad använt sig av politiska styrmedel för att uppnå jämställdhet än vad man gjorde i början av 1900-talet; men som sagt det är inget som särskiljer jämställdheten från någon politisk utveckling under samma period.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Huzzbutt:

Jämställdhet kan bara vara jämställdhet.

Nu beror det på definition av ordet jämställdhet, min definition är att alla ska behandlas lika. Så fort man blandar in något mer i ordet så pratar man inte om jämställdhet utan istället om någon ideologi.

T.ex. en jämställd lagstiftning är att alla behandlas lika pga kön, etnicitet, religion etc. Målet att t.ex. lika många kvinnor ska dömas för ett visst brott som män, har inte ett skvatt med jämställdhet att göra utan det handlar om något annat som personen förespråkar.
Detsamma gäller löner etc, målet med jämställdhet är enbart att alla ska behandlas lika. Frångår man lika behandling för att uppnå ett mål, så frångår man också jämställdhet.
I vissa fall kan särbehandling dock vara bra, t.ex. handikappanpassa bussar för rullstolar, men då är målet något annat än att behandla alla lika vilket som sagt ibland kan vara bra.
Edit:
Just handikappanpassning är ett bra exempel på hur jämlikhet idag missbrukas. -Att kosta på flertal miljoner på byggnader enbart för att alla ska kunna använda dem är detsamma som att göra byggnaderna jämställda? Där dessa kostnader får negativ påverkan för alla andra genom dyrare hyror, inträde etc.
Ja det är att missbruka ordet jämlikhet tycker jag, det handlar inte om lika behandling utan en särbehandling som dock kan vara helt korrekt fattat.

Edit:
Ja jag blandade orden jämställdhet och jämlikhet, ja bör sluta med detta då de betyder olika saker. Jag själv ser dock som jämlikhet som det intressanta där man inte enbart fokuserar på kön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Nu beror det på definition av ordet jämställdhet, min definition är att alla ska behandlas lika. Så fort man blandar in något mer i ordet så pratar man inte om jämställdhet utan istället om någon ideologi.
T.ex. en jämställd lagstiftning är att alla behandlas lika pga kön, etnicitet, religion etc. Målet att t.ex. lika många kvinnor ska dömas för ett visst brott som män, har inte ett skvatt med jämställdhet att göra utan det handlar om något annat som personen förespråkar.
I vissa fall kan särbehandling dock vara bra, t.ex. handikappanpassa bussar för rullstolar, men då är målet något annat än att behandla alla lika vilket som sagt ibland kan vara bra.

Jämställdhet avser bara könsskillnader, i alla andra fall är det jämlikhet som gäller.

Skrivet av anon159643:

Detsamma gäller löner etc, målet med jämställdhet är enbart att alla ska behandlas lika. Frångår man lika behandling för att uppnå ett mål, så frångår man också jämställdhet.

Det var det här jag berörde i mitt inlägg, nämligen var mäter man jämställdheten. Är det som du förespråkar i möjligheterna eller är det i utslaget. Du tar själv upp problematiken med att mäta möjligheterna med exemplet handikapp anpassning, det finns givetvis fler såsom att möjlighet och utslag i regel är desamma. Man kan dock slå ett slag för att mäta utslag genom att betänka den individuella fördelningen: är en fråga individuell så är könsfördelningen lika.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Om vi bortser från allt osammanhängande VKM trams och onödiga kommentar samt förvirrade utläggningar om feminism så är svaret rätt enkelt:

Jämställdhet kan bara vara jämställdhet. Det som har förändrats under 1900-talet är inte synen på jämställdhet utan synen på rättvisa, vi har politiskt sett blivit mer och mer oavsett ideologi: inriktad på rättvisa utslag snarare än rättvisa förutsättningar.
Med det menas att man politiskt sett har i allt högre grad använt sig av politiska styrmedel för att uppnå jämställdhet än vad man gjorde i början av 1900-talet; men som sagt det är inget som särskiljer jämställdheten från någon politisk utveckling under samma period.

Tack, riktigt bra skrivet.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst enligt §3.4*¨
Observera att vi ej tillåter direkt uppgiftslösning/läxhjälp i forumet.

Citat:

§ 3.4 Det är inte tillåtet att skapa trådar som saknar diskussionsvärde. Det inbegriper trådar där man ber någon att utföra en tjänst, svara på en enkätundersökning eller delta i ett evenemang.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...