Permalänk
Medlem

Uppgradera datorn!

Hallå!

Jag behöver lite hjölp med min dator. Jag har på senaste fått problem med att mitt nät dör helt samtidigt som jag streamar plus spelar eller om jag skypar plus spelar. Jag har igång chrome, spotify, ts, stream/skype och ett spel (antingen cs:go, gta 5 eller h1z1). Sen från ingenstans så dör mitt nät, jag kör på internetkabel. WI-FI dör inte, min brors nät dör inte (han kör också internetkabel). Detta har hänt nu de senaste 2 månaderna, hade ej detta problem innan.

Internet leverantör är Com Hem, dom har kollat på detta men av deras kundtjänst så verkar de inte ligga på deras sida utan de verkar ha med min dator att göra. Jag är medveten om att jag har äldre komponenter men finns de möjlighet att göra någon uppdatering eller behövs de köpas nytt av något?

Specs på datorn:
Proccessor: Intel(R) Core(TM) i5-2500K CPU @ 3.30GHz 3.30GHz
Grafikkort: AMD Radeon HD6700 Series
RAM minne : 12 GB
System typ: 64-bit Operating System
Moderkort : Asus p8p67-m pro rev x.0x

*Edit, detta är det jag vet om innehållet i min dator just nu dessvärre. Om ni vet hur jag kan ta reda på resten av något ni vill veta så säg gärna till*

TACKAR PÅ FÖRHAND

Permalänk
Medlem

Testa en annan kabel

Visa signatur

“Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today”

-James Dean

Permalänk
Medlem

Har du ett tips på ett moderkort och grafikkort som passar tillsammans ?

Fick precis veta att jag behöver mer "Video Card Memory" så att GTA 5 flyter på bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaurina:

Har du ett tips på ett moderkort och grafikkort som passar tillsammans ?

Fick precis veta att jag behöver mer "Video Card Memory" så att GTA 5 flyter på bättre.

Vad har du för budget?

Permalänk
Medlem

Ingen satt budget! Så kom med både dyra förslag och "vanliga" förslag när de kommer till priser!

Permalänk
Medlem

Jag föreslår att du byter till en nyare processor också för du är så limiterad med din cpu, det finns nästan inga moderkort med 1155 socket.

Visa signatur

“Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today”

-James Dean

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roaster:

Jag föreslår att du byter till en nyare processor också för du är så limiterad med din cpu, det finns nästan inga moderkort med 1155 socket.

Nej, det är ingen bra ide. Istället bör TS köpa ett bättre grafikkort. Varför inte exempelvis ett Geforce 960 eller 970? Sedan ett begagnat moderkort här på marknaden.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Gigabyte Z690 AORUS ELITE AX, 13600K, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Gainward RTX 4090 Phantom.

Permalänk
Medlem

I det fallet skulle jag köpa ett 4gb vram 960 kort

Visa signatur

“Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today”

-James Dean

Permalänk
Medlem

Så om jag hänger med rätt; nytt moderkort, ny proccessor och grafikkort?

Permalänk

Att ditt nät dör beror väl på nätverkskortet? Kolla om det finns nya drivrutiner på moderkortstillverkarens hemsida. Tycker inte att du behöver ny cpu och moderkort. Om nätverkskortet strular kan du ju köpa ett som går att sätta i pci-plats.

Grafikkort kan du ju alltid köpa nytt och tjäna på det prestandamässigt.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaurina:

Så om jag hänger med rätt; nytt moderkort, ny proccessor och grafikkort?

Tycker absolut inte att du bör byta Processor! En 2500K med lite överklockning hänger med minst lika bra som andra processorer i det högre segmentet (3570K, 4690K)

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zaurina:

Så om jag hänger med rätt; nytt moderkort, ny proccessor och grafikkort?

Tycker absolut inte att du ska byta. Du har bra saker (jag själv kör samma i5:a). Tycker du att din cpu inte orkar räcker det att klocka din cpu i så fall.

Tycker du ska satsa på nytt grafikkort istället! 970/960 som en annan sa

Permalänk
Skrivet av YamahaDGX630:

Tycker absolut inte att du bör byta Processor! En 2500K med lite överklockning hänger med minst lika bra som andra processorer i det högre segmentet (3570K, 4690K)

Läser att han har ett moderkort med P67-chipset. Kan man överklocka med det? Annars skulle jag tipsa om nytt moderkort, dvs begagnat här på marknaden. 1155-korten (Z67 och Z77) går väl för femhundra ungefär. En överklockning av den processorn han har bör väl räcka långt.

Om TS vill slå på stort och köpa mycket nytt skulle jag väntat in nya processorer i Skylake-serien. Bättre med nytt, och Intels processorer verkar nästan aldrig gå ner i pris sett över en generationscykel.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Läser att han har ett moderkort med P67-chipset. Kan man överklocka med det? Annars skulle jag tipsa om nytt moderkort, dvs begagnat här på marknaden. 1155-korten (Z67 och Z77) går väl för femhundra ungefär. En överklockning av den processorn han har bör väl räcka långt.

Om TS vill slå på stort och köpa mycket nytt skulle jag väntat in nya processorer i Skylake-serien. Bättre med nytt, och Intels processorer verkar nästan aldrig gå ner i pris sett över en generationscykel.

Av bilden att döma så tror jag faktiskt att det är en "hon"

Vill minnas att P67 funkar att överklocka med?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Läser att han har ett moderkort med P67-chipset. Kan man överklocka med det? Annars skulle jag tipsa om nytt moderkort, dvs begagnat här på marknaden. 1155-korten (Z67 och Z77) går väl för femhundra ungefär. En överklockning av den processorn han har bör väl räcka långt.

Om TS vill slå på stort och köpa mycket nytt skulle jag väntat in nya processorer i Skylake-serien. Bättre med nytt, och Intels processorer verkar nästan aldrig gå ner i pris sett över en generationscykel.

Funkar jättebra att överklocka sandy bridge med P67.
Som många säger, din processor hänger med riktigt bra än idag så skulle inte rekommendera att upggradera den eller moderkort. Grafikkort låter jag någon annan svara på.
Som någon nämnt tidigare, se över dina drivrutiner, ladda ner de nyaste från din moderkortstillverkares hemsida.

Permalänk
Medlem

Prova att installera om datorn alternativt köp ett nätverkskort så att du får igång ditt internet igen.

Permalänk

Byta processor nu är ju såklart inte att tänka på. Isf väntar man tills skylake kommer i höst. Sitter själv med en 2500K. Inga problem i GTA V. Jag kör oklockat också, lägger man på lite klockning så går det ju ännu bättre

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Yes, jag är tjej! Jag försöker lära mig om just datorns innehåll så mycket jag bara kan men jag är inte tillräckligt påläst ännu för att förstå vad överklockning är och hur jag går tillväga med de dock. Är de simpelt att göra efter ha läst på lite eller?

Permalänk
Medlem

Om man tänker på just GTA V så maxar jag mitt "video card memory" just nu. Egentligen vill spelet att jag ska spela de på detta viset: https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpf1/v/t35.... <-- Ursäkta lång länk, orkade inte öppna upp spelet för att ta nya gyazos.

Jag får även grafikbuggar ingame på just GTA V, såsom att bilar får massa "plankor" som går kors och tvärs över skärmen.

Permalänk
Skrivet av Zaurina:

Om man tänker på just GTA V så maxar jag mitt "video card memory" just nu. Egentligen vill spelet att jag ska spela de på detta viset: https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpf1/v/t35.... <-- Ursäkta lång länk, orkade inte öppna upp spelet för att ta nya gyazos.

Jag får även grafikbuggar ingame på just GTA V, såsom att bilar får massa "plankor" som går kors och tvärs över skärmen.

Då ska du ha ett nytt grafikkort, helt enkelt. Ett med mer minne.

Det finns många bra steg-för-steg guider hur man överklockar, googla exempelvis ditt moderkort med tillägget överklockning så hittar du säkert. Det lär finnas här i forumet också. Jag var också helt grön när jag överklockade första gången, men det går bra om man följer guiderna. Vad har du för kylare på din processor, förresten?

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Då ska du ha ett nytt grafikkort, helt enkelt. Ett med mer minne.

Det finns många bra steg-för-steg guider hur man överklockar, googla exempelvis ditt moderkort med tillägget överklockning så hittar du säkert. Det lär finnas här i forumet också. Jag var också helt grön när jag överklockade första gången, men det går bra om man följer guiderna. Vad har du för kylare på din processor, förresten?

Dessvärra vet jag inte den infon.. :/ Är inte hemma just nu men jag bör kunna se det om jag öppnar upp datorn väl?

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Zaurina:

Hallå!

Jag behöver lite hjölp med min dator. Jag har på senaste fått problem med att mitt nät dör helt samtidigt som jag streamar plus spelar eller om jag skypar plus spelar. Jag har igång chrome, spotify, ts, stream/skype och ett spel (antingen cs:go, gta 5 eller h1z1). Sen från ingenstans så dör mitt nät, jag kör på internetkabel. WI-FI dör inte, min brors nät dör inte (han kör också internetkabel). Detta har hänt nu de senaste 2 månaderna, hade ej detta problem innan.

Internet leverantör är Com Hem, dom har kollat på detta men av deras kundtjänst så verkar de inte ligga på deras sida utan de verkar ha med min dator att göra. Jag är medveten om att jag har äldre komponenter men finns de möjlighet att göra någon uppdatering eller behövs de köpas nytt av något?

Specs på datorn:
Proccessor: Intel(R) Core(TM) i5-2500K CPU @ 3.30GHz 3.30GHz
Grafikkort: AMD Radeon HD6700 Series
RAM minne : 12 GB
System typ: 64-bit Operating System
Moderkort : Asus p8p67-m pro rev x.0x

*Edit, detta är det jag vet om innehållet i min dator just nu dessvärre. Om ni vet hur jag kan ta reda på resten av något ni vill veta så säg gärna till*

TACKAR PÅ FÖRHAND

Budget ? Beredd att köpa begagnat ? Twitch namn ?

Din processor skulle behöva överklockas om det ska funka bra med tyngre spel + stream.

Internet problemen har de alltid funnits ? Testat bytt kabel ? Växlat uttag med din bror ?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Hur varm går din burk?

Det där med att ditt internet lägger av, testa med ett separat nätverkskort om du har eller kan låna. Funkar det så är det nog nätverkskontakten som är paj på ditt moderkort.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 Nätagg: Cooler Master v700
Processor: AMD Ryzen 5600X Moderkort: Gigabyte B550M DS3H
Kylare: Cooler Master Hyper 212 Black Edition Gpu: Gigabyte GTX 1080
Ram: HyperX 16GB DDR4 3600MHz CL17
SSD: Kingston M2 512GB Skärm: Gigabyte M27Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaurina:

Yes, jag är tjej! Jag försöker lära mig om just datorns innehåll så mycket jag bara kan men jag är inte tillräckligt påläst ännu för att förstå vad överklockning är och hur jag går tillväga med de dock. Är de simpelt att göra efter ha läst på lite eller?

Överklockning är realativt enkelt idag, läs på ordentligt och var beredd att lägga lite tid på det så fixar du det utan problem. Se till att du har ordentlig kylning samt bra luftflöde i chassit, skulle gissa på att du sitter på intels stock kylare idag men öppna lådan och se efter.

Så här ser orginalkylaren ut.

Ny kylning finns i alla prisklasser, köpte en hyper evo 212 till min brors 2700k, riktigt bra för priset och har inga problem med att kyla en normal överklockad 2500k.
Överklockningsguide som du kan läsa igenom för lite mer info:
http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Permalänk
Medlem

Men som sagt jag skulle köra på något 960 kort med 4gb vram

Visa signatur

“Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today”

-James Dean

Permalänk
Medlem
Skrivet av trisse23:

Budget ? Beredd att köpa begagnat ? Twitch namn ?

Din processor skulle behöva överklockas om det ska funka bra med tyngre spel + stream.

Internet problemen har de alltid funnits ? Testat bytt kabel ? Växlat uttag med din bror ?

Jag har ingen direkt budget, självklart är jag beredd att köpa begagnat också!
Internetproblemet har inte alltid funnits, började för ungefär 2månader sedan. Har dessvärre inte bytt kabel, behöver köpa en 20-30meter lång kabel och dra den runt hela huset typ. Har växlat uttag med min bror japp, ingen skillnad. När de gäller klockningen så får jag ta min tid och kolla på länken som en annan skickade :). Har du förslag på begagnade moderkort, antar att du menade de eller vad tänkte du på för delar?

Skrivet av Pusher:

Hur varm går din burk?

Det där med att ditt internet lägger av, testa med ett separat nätverkskort om du har eller kan låna. Funkar det så är det nog nätverkskontakten som är paj på ditt moderkort.

Hur tar jag reda på hur varm min burk går? Jag kan nog lyckas låna ett nätverkskort av brorsan min, kommer testa en jävla massa imorgon eller när jag e bakis på fredag!

Skrivet av nlkar:

Överklockning är realativt enkelt idag, läs på ordentligt och var beredd att lägga lite tid på det så fixar du det utan problem. Se till att du har ordentlig kylning samt bra luftflöde i chassit, skulle gissa på att du sitter på intels stock kylare idag men öppna lådan och se efter.

http://i.imgur.com/kIPMjLi.jpg

Så här ser orginalkylaren ut.

Ny kylning finns i alla prisklasser, köpte en hyper evo 212 till min brors 2700k, riktigt bra för priset och har inga problem med att kyla en normal överklockad 2500k.
Överklockningsguide som du kan läsa igenom för lite mer info:
http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Tack så mycket för guiden! Kommer att göra de imorn eller iövermorgon så får vi se vilken skillnad det blir på datorn!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaurina:

Jag har ingen direkt budget, självklart är jag beredd att köpa begagnat också!
Internetproblemet har inte alltid funnits, började för ungefär 2månader sedan. Har dessvärre inte bytt kabel, behöver köpa en 20-30meter lång kabel och dra den runt hela huset typ. Har växlat uttag med min bror japp, ingen skillnad. När de gäller klockningen så får jag ta min tid och kolla på länken som en annan skickade :). Har du förslag på begagnade moderkort, antar att du menade de eller vad tänkte du på för delar?

Hur tar jag reda på hur varm min burk går? Jag kan nog lyckas låna ett nätverkskort av brorsan min, kommer testa en jävla massa imorgon eller när jag e bakis på fredag!

Tack så mycket för guiden! Kommer att göra de imorn eller iövermorgon så får vi se vilken skillnad det blir på datorn!

Dold text

Moderkort behöver du nog inte köpa om det inte är så att du vill göra det om det visar sig vara nätverkskortet det är fel på, med då är det nog bättre att du skaffar dig ett näverkskort istället för att köpa ett nytt/begangnat moderkort.
Testa med en annan kabel, flytta burken närmare och använd en kortare kabel om du inte har en till lika lång, onödigt att köpa en ny om det inte är den som är problemet.

För att se temperaturer i datorn är HWMonitor oslagbart enligt mig, kör det i bakgrunden när du spelar och återkom med temperaturer.

När det kommer till grafikkort kan det absolut vara värt att se efter ett begangnat om man går på budget. Om du berättar vad du vill få ut och hur mycket du kan tänka dig att betala så är det mycket lättare för folk att hjälpa dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaurina:

Hallå!

Jag behöver lite hjölp med min dator. Jag har på senaste fått problem med att mitt nät dör helt samtidigt som jag streamar plus spelar eller om jag skypar plus spelar. Jag har igång chrome, spotify, ts, stream/skype och ett spel (antingen cs:go, gta 5 eller h1z1). Sen från ingenstans så dör mitt nät, jag kör på internetkabel. WI-FI dör inte, min brors nät dör inte (han kör också internetkabel). Detta har hänt nu de senaste 2 månaderna, hade ej detta problem innan.

Internet leverantör är Com Hem, dom har kollat på detta men av deras kundtjänst så verkar de inte ligga på deras sida utan de verkar ha med min dator att göra. Jag är medveten om att jag har äldre komponenter men finns de möjlighet att göra någon uppdatering eller behövs de köpas nytt av något?

Specs på datorn:
Proccessor: Intel(R) Core(TM) i5-2500K CPU @ 3.30GHz 3.30GHz
Grafikkort: AMD Radeon HD6700 Series
RAM minne : 12 GB
System typ: 64-bit Operating System
Moderkort : Asus p8p67-m pro rev x.0x

*Edit, detta är det jag vet om innehållet i min dator just nu dessvärre. Om ni vet hur jag kan ta reda på resten av något ni vill veta så säg gärna till*

TACKAR PÅ FÖRHAND

Skulle klocka CPUn och köpa ett nytt grafikort, den där processorn duger mycket fint med lite överklockning. Kör min i 4,3Ghz flaskar inga spel alls.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200