Permalänk
Avstängd

Windows 8.1 startreparation?

Hej

Jag har i all hast lovat att fixa en dator som helt enkelt kraschar innan han kommer in i Windows.
Problemet är att det är Windows 8.1 och inte Windows 7 som jag är insatt i. Det kom fram först efteråt

Jag har kollat runt lite på nätet och förstår inte riktigt hur man gör en startreparation samt återställer datorn via en återställningstidpunkt exempelvis.
Han har naturligtvis ingen Windowsskiva och det är något form av hopplock så jag börjar få smått ångest!

*Behöver jag en Windows 8 skiva? om så är faller, Behöver jag då ha en 8.1 skiva eller 8?
*Hur återställer man burken utan att filer raderas? Trodde det skulle bli enklare ju senare version men så verkar inte fallet vara :/

Har som sagt varit inne på Microsofts sida men den förklarar inte hur jag kommer till dom rätta ställena

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem

Ja ni behöver en W8.1 ISO som går att lägga över på ett USB minne eller bränna på en DVD skiva, det går att ladda hem en valfri version av Windows 8.1 utan licensnyckel via denna sida denna http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-8/create-reset-ref...

Edit: Här har du några tips om hur man kan reparera Windows 8.1 https://www.winhelp.us/non-destructive-reinstall-of-windows-8...

Visa signatur

janee

Permalänk
Avstängd

Tackar!! Ska ta och kolla igenom sidan . Iso filen är bränd

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Avstängd

Testade nu och den ville inte veta av skivan jag brände. Är det fel version/Språk? Är det likadant som windows 7 att man kan ha en Engelsk version och ladda hem språkstöd för Svenska tex?

Om man har en skiva med flera fullversioner av windows 8.1 på skulle det fungera?

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem

Om inte skivan bootar så tror jag att det blev något fel när du brände DVD skivan.

Man kan kan byta språk på Windows 8 och Windows 8.1, läs punkt 6. Förenklat och utökat språkstöd http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1100005...

Du kan testa om den andra skivan bootar.

Edit: Om det är en märkesdator (OEM) så skriv gärna namnet på datorn.

Visa signatur

janee

Permalänk
Avstängd

Problemet är att killen inte vet exakt vilken version av windows han har. Dvs Windows 8, Pro,Enterprise ...
Han tror han har vanliga 8.1 och den är på Svenska, Sen vet jag inte om det är som i Win7 att man kan ta hem språkstöd?
Kan isf lika gärna vara en Engelsk version isf

Det enda han var säker på var att det var 64 bitars OS windows 8.1

Nej det är ett hopplock! Ingen OEM

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem

Hur köpte han licensen? Borde väl gå att se vad som köpts?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Även om du har laddat hem fel version av W8.1 och bränt ISO på en DVD skiva så skall den boota, får du inget felmeddelande när du försöker boota skivan?

Och det spelar ingen roll om W8.1 ISOn är en engelsk version det går att ladda hem ett svenskt språkpaket till alla W8 och W8.1 versioner efter installationen på SSD/HDD.

Visa signatur

janee

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yorg:

Hur köpte han licensen? Borde väl gå att se vad som köpts?

Högst oklart! Hans kompis byggde ihop datorn och han fick inga skivor alls med datorn vilket är lite ....

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Avstängd

Nu kommer jag inte ihåg vad det stod när jag skulle köra en Repair. Fel version eller något i den stilen..
Ska bränna om skivan igen då den inte ens går att läsa i min DVD så tack för hinten! Har väldiga problem med DVD-RW skivor av någon anledning. Har kastat 5 stycken på kort tid som inte ens går att radera längre (Nya skivor)

Skrivet av janee:

Även om du har laddat hem fel version av W8.1 och bränt ISO på en DVD skiva så skall den boota, får du inget felmeddelande när du försöker boota skivan?

Och det spelar ingen roll om W8.1 ISOn är en engelsk version det går att ladda hem ett svenskt språkpaket till alla W8 och W8.1 versioner efter installationen på SSD/HDD.

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiruz:

Nu kommer jag inte ihåg vad det stod när jag skulle köra en Repair. Fel version eller något i den stilen..
Ska bränna om skivan igen då den inte ens går att läsa i min DVD så tack för hinten! Har väldiga problem med DVD-RW skivor av någon anledning. Har kastat 5 stycken på kort tid som inte ens går att radera längre (Nya skivor)

Jag tycker att USB minnen fungerar mycket bättre än DVD-RW och DVD-R, Kingston DTSE9H/8GB är långsamma USB 2.0 USB minnen men dom är snabbare än DVD skivor http://www.netonnet.se/art/dator/lagring/usb-minne/kingston-d...

Visa signatur

janee