Permalänk
Medlem

CPU vägrar att överklocka

Hej,

Har haft rätt mycket strul med min dator under en längre tid, dock verkar nu saker lösa sig, men ett problem kvarstår och jag är snart Skalle-Per så frustrerande det är. Mitt problem som jag behöver hjälp att tackla är att jag inte längre kan klocka min CPU. Jag har en intel 2700K som jag har haft i några år nu och den har alltid presterat bra och vart schysst att överklocka, men detta är inte längre möjligt. När jag går in i BIOS för att klocka den så händer inget.

Exempel:
Går in i BIOS för att klocka min CPU, som i default står på 35, till 42. När jag sedan sparar och startar upp Windows så visar datorn antingen 35 (Om jag har stängt av Turbo) eller 39 (om Turbo är igång). Med andra ord samma värden som orginal.

Detta har jag försökt med tidigare:

  • Installera om Windows

  • Uppdatera BIOS till senaste versionen (beta)

  • Försökt att kolla igenom BIOS om något blockerar, men utan resultat

  • Googlat som en idiot i omgångar utan framgång

Dold text

Jag vet inte riktigt vad som är fel, men jag kan inte lösa det själv, så varje input hjälper! Installerade vattenkylning i burken i slutet på förra året som jag inte har kunnat använda till fullo då min CPU inte går att klocka. Någon som har någon idé?

Spec:
Intel 2700K
Gigabyte G1 Sniper 3 Z77
Evga GTX 780 SC ACX
Corsair Vengeance 4x4GB 1600MHz
Corsair AX850
Samsung 840 PRO (Win 8.1)
HDD x2 för media
Vattenkylning för samtliga komponenter

Jag vet inte riktigt när min CPU började att vägra, men det kan ha varit i samma veva som jag uppgraderade från Win 7 till Win 8.1 (dock inte säker).

Tack på förhand!
Mvh, Crazy

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem

Har du stängt av alla energisparfunktionen och låst frekvensen på cpu?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX X470-F Gaming,
Corsair Vengeance Black 64GB (4x16GB) 2666MHz DDR4 CL16,
AMD Ryzen 9 5950X, Corsair AX 1500i, GeForce ASUS TUF RTX 4080 oc edition ,
HyperX Savage SSD 480GB,
HyperX Savage SSD 240GB SATA, Win 10, Noctua NH-D15, Fractal Design Meshify 2XL.

Permalänk
Medlem

Man kan behöva slå över till manuell frekvens, så att den går ifrån default och kör med ditt angivna värde.

Visa signatur

FD Define Mini C | ASRock Z97E-ITX | Intel i7 4790k | Asus STRIX GTX 1070Ti OC
Adata 16GB 1600MHz | Samsung 850 Evo 500GB | OCZ 240GB | EVGA G2 650W
Huawei Honor8 | Lenovo Y14ISK

Permalänk
Medlem
Skrivet av Letintin:

Har du stängt av alla energisparfunktionen och låst frekvensen på cpu?

Jag slog av allt som klockar ner processorn så som C1E och EIST (eller vad de nu heter) och slog av Turbo, alltså borde den inte klocka ner sig från det värde som jag manuellt har ställt in tycker jag. Eller tänker jag fel? Blir tokig på detta... Kan ta lite bilder från BIOS och posta!

Skrivet av fille044:

Man kan behöva slå över till manuell frekvens, så att den går ifrån default och kör med ditt angivna värde.

Menar du att ha Turbo igång och sedan ställa in var kärna för sig? Jag har för mig att jag testade det, men jag kan kika på det igen!

EDIT: När jag stänger av C1E, etc. så fastnar processorn på 36 vad jag än har skrivit in.

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem

Här kommer lite bilder från BIOS. Säg till om det är något som det fattas bilder på (tog inte på exakt allt). Bilderna är nu med default settings.
Album finns här: http://imgur.com/a/MXVaW#0

Dold text

EDIT: Vanligtvis när jag klockar (väldigt basic då alltså) så ändrar jag på Clock Ratio och stänger av Turbo, C1E, C3/C6, CPU TM och EIST. Sedan så är det ju tweaks som gäller, men väldigt basic, och det har alltid fungerat, men inte nu.

EDIT2: Kan RAM göra att detta inte fungerar? Var tvungen att ta ut 2 av 4 RAM-stickor pga att de gjorde att mitt grafikkort flippade.

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem

Jag kan iallafall meddela att problemet har löst sig för mig. Jag tog och uppdaterade BIOS ännu en gång och pang så fungerade det. Gissar på att något måste ha hänt vid de andra två tillfällen när jag gjorde det. Så nu fungerar datorn prima. Tack för input!

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem

Jag tänker på typ på energispar inställningar och att du också kollar att liknande cool and quiet är avstängt. Vad gäller frekvenserna så ska mulltipliern vara på manuell och vcore vara manuellt. Har du några program på OS som kan styra volten så testa att slå av autostyrning av volten där med.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX X470-F Gaming,
Corsair Vengeance Black 64GB (4x16GB) 2666MHz DDR4 CL16,
AMD Ryzen 9 5950X, Corsair AX 1500i, GeForce ASUS TUF RTX 4080 oc edition ,
HyperX Savage SSD 480GB,
HyperX Savage SSD 240GB SATA, Win 10, Noctua NH-D15, Fractal Design Meshify 2XL.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Letintin:

Jag tänker på typ på energispar inställningar och att du också kollar att liknande cool and quiet är avstängt. Vad gäller frekvenserna så ska mulltipliern vara på manuell och vcore vara manuellt. Har du några program på OS som kan styra volten så testa att slå av autostyrning av volten där med.

Ja då kan vi glömma detta

Visa signatur

ASUS ROG STRIX X470-F Gaming,
Corsair Vengeance Black 64GB (4x16GB) 2666MHz DDR4 CL16,
AMD Ryzen 9 5950X, Corsair AX 1500i, GeForce ASUS TUF RTX 4080 oc edition ,
HyperX Savage SSD 480GB,
HyperX Savage SSD 240GB SATA, Win 10, Noctua NH-D15, Fractal Design Meshify 2XL.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Letintin:

Ja då kan vi glömma detta

Haha, jag tackar för din input ändå! nu är den uppe i 5GHz och klättrar långsamt upp mot 5,1GHz.

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!