Nyköp: geforce-gtx-960-vs-radeon-r9-290

Permalänk
Medlem

Nyköp: geforce-gtx-960-vs-radeon-r9-290

Har kollat lite på grafikkort det senaste och funderar på ett Radeon då det ligger i samma prisklass och enligt test är "bättre" jag har lagt märke till att testet är utfört på grafikkort med 2 gb minne (GTX, som nu även finns i 4 gb) och vs 4gb (Radeon). Är detta resultatet rättvist?
Jag är själv inte så positivt inställd till AMD/Radeon sen tidigare erfaringar och har en tid bara kört Nvidia/Intel som jag upplever bekvämt.
Borde jag vänta tills 300 serien kommer ut? Är Radeon såpass bra idag eller är det som jag tidigare upplevt dom med dåliga drivers och överhettande grafikkort?

http://www.hwcompare.com/18415/geforce-gtx-960-vs-radeon-r9-2...

Tack på förhand.
//Simon

Visa signatur

Simpan

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZerroX:

Har kollat lite på grafikkort det senaste och funderar på ett Radeon då det ligger i samma prisklass och enligt test är "bättre" jag har lagt märke till att testet är utfört på grafikkort med 2 gb minne (GTX, som nu även finns i 4 gb) och vs 4gb (Radeon). Är detta resultatet rättvist?
Jag är själv inte så positivt inställd till AMD/Radeon sen tidigare erfaringar och har en tid bara kört Nvidia/Intel som jag upplever bekvämt.
Borde jag vänta tills 300 serien kommer ut? Är Radeon såpass bra idag eller är det som jag tidigare upplevt dom med dåliga drivers och överhettande grafikkort?

http://www.hwcompare.com/18415/geforce-gtx-960-vs-radeon-r9-2...

Tack på förhand.
//Simon

Hade kört på 290 med tredjeparts kylare. 960 kan inte ens använda 4gb fullt ut pga av den lilla 128-bit bussen, dessutom är 290 bra mycket snabbare och drivrutinerna har blivit bättre. Skulle helst ha väntat dock om du inte är i nöd att skaffa ett kort nu.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem

Du skojar? 290 äter 960 till frukost. Dom spelar inte i närheten av samma liga. 290 är F1 och 960 är folkrace.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Ja, det verkar ju så men hur mycket låter det. Det ligger på 300 W så kanske inte ger en behaglig ljudnivå?

Visa signatur

Simpan

Permalänk

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2420786 är helt okej, hade ett sånt ett tag innan jag bytte till gtx 970 vid lansering

Visa signatur

I5 12600k, 16gb ddr4 3200mhz, 3070ti, windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZerroX:

Ja, det verkar ju så men hur mycket låter det. Det ligger på 300 W så kanske inte ger en behaglig ljudnivå?

Detta är en tråd jag kommer trivas i

Här ser du hur "mycket" ett 290x sapphire låter, 290x är lite värre än 290. Som du ser är det inget spektakulärt högt, det hamnar rätt långt ner på skalan, låter som ett vanligt grafikkort. Det är en myt att de ska låta så mycket etc som kommer ifrån att referenskylarna var kassa. Men ingen köper med referenskylare, tredjepartskylarna är bra och låter inte mer än andra kort. Sapphire är den bästa och asus är den sämsta.

Dold text

Tittade lite på sidan du länkade och att ett 290 tar 300w är helt fel. Kan inte se att de menar ett system utan det verkar som de menar att själva kortet skulle ta 300w .
Hela sweclockers testsystem med en överklockad strömslukande monster i7-4960X @4,4ghz tar max ca 400W med ett 290.
Och att systemet bara skulle ta 100W utan grafikkort med den monsterprollen plus allt annat är omöjligt.
Så ta de där 300w med en stor nypa salt

Kollade vad min i5-4670k tar och den är oklockad. Bara processorn tar 90w enligt hw monitor i load. Gissar en i7-4960X @ 4,4ghz ligger på det dubbla?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Om man inte har väldigt hårda krav på värmeutveckling, eltillförsel eller ljudnivå (alltså endast HTPC nästan) så är 290 tri-x ett no-brainer val.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Kör med ett 290 Tri-X, har aldrig varit nöjdare med val av kort!

P.S. Vet inte vad det är med folk som tror allting med namn "AMD" överhettar och är högljudt? Glömt när Swec's geforce 590 (?) brann upp?

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weuffelhjaern:

P.S. Vet inte vad det är med folk som tror allting med namn "AMD" överhettar och är högljudt? Glömt när Swec's geforce 590 (?) brann upp?

Var det inte också 200 serien som fick en uppdattering som satte massor med kort på eld?

EDIT: GeForce 200 serien syftade jag på.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Var det inte också 200 serien som fick en uppdattering som satte massor med kort på eld?

Vet inte om du pratar om nvidia eller amd.

Edit: om du menar nvidia, jo, det var där nog. om du menar amd, inte hört något sådant.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weuffelhjaern:

Vet inte om du pratar om nvidia eller amd.

Edit: om du menar nvidia, jo, det var där nog. om du menar amd, inte hört något sådant.

NVidia. Borde förtydligat det.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

NVidia. Borde förtydligat det.

Jo, den 200 serien gick det gnistor om!

OnT så går mitt 290 tyst, ligger på runt 65-70 grader på 35-40% fläkthastighet i GTA5 efter flera timmars spelande. resten av dator i sign.

Mycket nöjd.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paontuus:

Hade kört på 290 med tredjeparts kylare. 960 kan inte ens använda 4gb fullt ut pga av den lilla 128-bit bussen, dessutom är 290 bra mycket snabbare och drivrutinerna har blivit bättre. Skulle helst ha väntat dock om du inte är i nöd att skaffa ett kort nu.

960 är för långsamt för att 4GB ska vara särskilt värt. Prestandan räcker inte till de inställningar och spel som normalt kräver 4GB. Men en 128bits buss kan fortfarande använda 1000GB om det nu skulle vara så. Bandbredd, och framförallt bitbredd påverkar inte hur mycket minne som kan användas rent praktiskt.

Permalänk
Medlem

Här kan du se hur långt ner ett 960 hamnar på prestanda indexet

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weuffelhjaern:

P.S. Vet inte vad det är med folk som tror allting med namn "AMD" överhettar och är högljudt?

Tror det är mycket är ett rykte som bara har spridits som folk helt enkelt tror på blint (säger absolut inte att det är så med TS). Har aldrig haft några nämnvärda problem på AMD fronten, däremot mitt senaste nvidia laptop grafikkort måste jag plocka ut och baka med värmepistol någon gång då och då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Tror det är mycket är ett rykte som bara har spridits som folk helt enkelt tror på blint (säger absolut inte att det är så med TS). Har aldrig haft några nämnvärda problem på AMD fronten, däremot mitt senaste nvidia laptop grafikkort måste jag plocka ut och baka med värmepistol någon gång då och då.

Låter vettigt, Lite synd att så många går helt "fanboi" över det istället för att se på båda märkena realistiskt.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Medlem

Man ser ju varför amd tappar på marknaden när folk tror att 960 är bättre än 290

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZerroX:

Ja, det verkar ju så men hur mycket låter det. Det ligger på 300 W så kanske inte ger en behaglig ljudnivå?

Har ett asus r9 290 och det är varken varmt eller låter mycket, du kan vara lugn. Det är bara referenskylarna som skall undvikas. R9 290/290x ligger ungefär som 780 serien i energiförbrukning

Permalänk
Medlem

gör en instickare o säger 290 här också , 960 käns verkligen inte prisvärt i dagsläget...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Var det inte också 200 serien som fick en uppdattering som satte massor med kort på eld?

Nej det var nvidiakort som brann

Permalänk
Medlem

Måste bara flika in och säga 290, det går bara inte att tänka sig hur mycket sämre affär 960 skulle vara,

Jag fick tag i ett 980 för samma pris som 290x annars hade det blivit AMD för min del, jag var väldigt sugen på 390x, och med tanke på hur mycket mitt överklocka 980 får svettas i gta v, så måste jag bara poängtera att köp 290 för med spel som gta v och kommande Witcher 3 så kommer du vilja ha så mycket power som möjligt under chassi taket;)

Kort sagt, sen dollarn gick upp är 290 en sjukt bra affär, jag kan dock inte säga när strömsnålhet blev viktigare än högre detaljer:),

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte70:

Nej det var nvidiakort som brann

Om du såg diskussionen under så bekräftade jag att jag menade GeForce 200 serien, inte AMD's 200 serie.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Tack för all respons!
Det blir ett 290, mycket bra feedback. Jag bockar och bugar

Visa signatur

Simpan

Permalänk
Medlem

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/asus-...

Sen post men 2,5k för ett 290X. Helt sjukt pris. Tri-x kylaren är liite bättre men asså....DAT PRICE!

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair HX 850W 80+ Silver| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S