Permalänk
Medlem

Plötslig BlueScreen?

Hejsan!

Jo det är så att jag har haft problem med BlueScreens som har dykt upp ungefär 1 gång var 4-5 månad. Varje gång jag fått BlueScreenen, så har det varit pga "ntoskrnl.exe".

Men för ett par veckor sedan, så bytte jag ut min gamla HDD, som var en WD Green 1TB, mot en WD Blue 1TB. Den förra HDD:n var ungefär 5 år gammal. Har hört att ntoskrnl.exe kan bero på felaktiga minnen, men dom har jag kollat upp flera gånger. Har kollat i BIOS ifall volten är för hög eller för låg, samt testat dom med MemtestX86+. Har inte fått någon antydan på att det skulle varit fel på minnesstickorna. Jag har också kollat så att dom inte sitter löst eller glappar.

Förut har jag mest fått BlueScreens när jag spelat något. Men nu så fick jag det när jag satt och kollade på en serie. Spelade ett spel innan, men det var flera timmar innan BlueScreenen. Kan också tillägga att BlueScreenen denna gång också orsakades utav något som heter "nvlddmkm.sys".

Jag förstår inte varför jag får BlueScreens. Inte för att jag får dom ofta, men att det ens händer. Någon som kanske vet varför?

EDIT: Kan också tillägga att dett var, enligt Windows, filerna som hjälpte till att orsaka problemet:

C:\Windows\Minidump\050115-34289-01.dmp
C:\Users\Johan\AppData\Local\Temp\WER-43399-0.sysdata.xml

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Diaxuzz:

Hejsan!

Jo det är så att jag har haft problem med BlueScreens som har dykt upp ungefär 1 gång var 4-5 månad. Varje gång jag fått BlueScreenen, så har det varit pga "ntoskrnl.exe".

Men för ett par veckor sedan, så bytte jag ut min gamla HDD, som var en WD Green 1TB, mot en WD Blue 1TB. Den förra HDD:n var ungefär 5 år gammal. Har hört att ntoskrnl.exe kan bero på felaktiga minnen, men dom har jag kollat upp flera gånger. Har kollat i BIOS ifall volten är för hög eller för låg, samt testat dom med MemtestX86+. Har inte fått någon antydan på att det skulle varit fel på minnesstickorna. Jag har också kollat så att dom inte sitter löst eller glappar.

Förut har jag mest fått BlueScreens när jag spelat något. Men nu så fick jag det när jag satt och kollade på en serie. Spelade ett spel innan, men det var flera timmar innan BlueScreenen. Kan också tillägga att BlueScreenen denna gång också orsakades utav något som heter "nvlddmkm.sys".

Jag förstår inte varför jag får BlueScreens. Inte för att jag får dom ofta, men att det ens händer. Någon som kanske vet varför?

EDIT: Kan också tillägga att dett var, enligt Windows, filerna som hjälpte till att orsaka problemet:

C:\Windows\Minidump\050115-34289-01.dmp
C:\Users\Johan\AppData\Local\Temp\WER-43399-0.sysdata.xml

rätt säker på att " "nvlddmkm.sys". "har något med nvidias drivare att göra, kanske grafikkortet som ger upp?
haft samma problem :/

ladda ner msi afterburner och klocka ner kortet, fungerar inte det så får du installera en äldre drivare,
fungerar inte det så.. är chansen stor att du får köpa ett nytt grafikkort :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av jojjeofc:

rätt säker på att " "nvlddmkm.sys". "har något med nvidias drivare att göra, kanske grafikkortet som ger upp?
haft samma problem :/

ladda ner msi afterburner och klocka ner kortet, fungerar inte det så får du installera en äldre drivare,
fungerar inte det så.. är chansen stor att du får köpa ett nytt grafikkort :/

Det skulle ju kännas väldigt tråkigt, då grafikkortet jag har nu, är ungefär 1 år gammalt. Det är ett MSI GeForce GTX760 2GB TwinFrozr Gaming Edition.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Diaxuzz:

Det skulle ju kännas väldigt tråkigt, då grafikkortet jag har nu, är ungefär 1 år gammalt. Det är ett MSI GeForce GTX760 2GB TwinFrozr Gaming Edition.

Annars ifall du kan skicka in det på garanti?
avinstallera alla nvidia drivare, o installera på nytt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jojjeofc:

Annars ifall du kan skicka in det på garanti?
avinstallera alla nvidia drivare, o installera på nytt?

Jo kan man ju göra. Fast tänker nog vänta ett tag och se ifall samma fil dyker upp igen, om jag får en till bluescreen.

Permalänk
Medlem

Det kan vara minnena, men jag vet inte riktigt hur jag ska kunna bekräfta det, då BlueScreenen kan dyka upp när som helst. Det är inte bara när jag spelar, utan kan också dyka upp när jag t.ex. kollar på film. Är nog inte en drivrutin, då jag har bytt HDD och ominstallerat Windows, sen jag först fick "ntoskrnl.exe" felet.

Permalänk
Medlem

Kolla med whocrashed om du inte redan gjort det.

Uppdatera drivrutiner iaf tar ändå inte så lång tid och se till att göra en clean install (går att välja om man väljer custom).

Håll koll på temperaturerna på cpu och grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Relive:

Kolla med whocrashed om du inte redan gjort det.

Uppdatera drivrutiner iaf tar ändå inte så lång tid och se till att göra en clean install (går att välja om man väljer custom).

Håll koll på temperaturerna på cpu och grafikkort.

Tror inte det har med temperaturen att göra, då jag kan få bluescreen när jag t.ex. sitter och kollar på film. Då ligger temperaturerna på en 30 grader.