Trasigt mobo vid leverans

Permalänk
Medlem

Trasigt mobo vid leverans

Hej alla sweclockers!

Förra veckan köpte jag ett helt kitt med nya grejer för ett för mig efterlängtat nytt datorbygge från inet.
Jag fick prylarna på fredagen och tilll min besvikelse såg jag då när jag packat upp sakerna att det var en fet repa på undersidan av mobo't...

Jag mailade supporten direkt när jag såg det och de sa att jag skulle lämna in det för felsökning vilket är självklart.

Jag ringde även kundtjänst för att se vad de hade att säga om det och de sa också att jag skulle lämna in det och eventuellt få det utbytt direkt om jag vände mig tiill butik. Så jag bestämde mig för att de till butik för att se vad de skulle säga.

Jag var idag och lämna in kortet på service där de tog in det som ett DOA ärende och såg klart och tydligt att det var en fet repa i det. De skulle nu vända sig till tillverkaren för fotohänvisning för att se om de vart nått fel sen tillverkning.
Inet själva sa att detta "aldrig" händer och att de måste ta in det för att ta reda på fakta om vad som kan ha hänt.

Men med detta sa de också att det eventuellt skulle handla om ett handhavandefel från min sida och då undrar jag hur jag ska gå tillväga om det nu blir så... Att jag får ett trasigt moderkort vid leverans känner jag att det knappast är mitt fel och nu sitter jag här med en massa prylar jag inte kan njuta av för tillfället

Undrar om det är någon annan som har haft liknande händelser och vad som har hänt för er?
Har ni några tips?
Kommer hålla er uppdaterade med status..

Mobo't är för övrigt ett Asus Z97-A.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Kan det varit så att du fått en begagnat moderkort skickat till dig, som någon annan haft innan dig men lämnat tillbaks till affären?

Höll du på att montera ihop moderkortet när du upptäckte skadan?

Har du några bilder som vi kan ta del av, av själva skadan??

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Jag vet inte alls om de skulle kunna vara begagnat. plastskyddet var kvar på Z97 chippet och tyckte det såg bra ut förövrigt.
Jag han bara packa det ur paketeringen för att kika på det när jag såg skadan så kan inte alls se hur jag skulle kunna orsaka det.

Tittar man på bilden nedan ser man klart och tydligt att något skrapat det.

Bild på skadan via länken:
https://www.dropbox.com/s/7epvcvdys3cdhw7/Foto%202015-04-17%2...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjaggram:

Jag vet inte alls om de skulle kunna vara begagnat. plastskyddet var kvar på Z97 chippet och tyckte det såg bra ut förövrigt.
Jag han bara packa det ur paketeringen för att kika på det när jag såg skadan så kan inte alls se hur jag skulle kunna orsaka det.

Tittar man på bilden nedan ser man klart och tydligt att något skrapat det.

Bild på skadan via länken:
https://www.dropbox.com/s/7epvcvdys3cdhw7/Foto%202015-04-17%2...

Skräll att det är ASUS det handlar om.
Den där repan KAN ha kapat ledningsbanor, så vi får hoppas att det går vägen för dig.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Det där var en rejäl repa. I värsta fall kommer Inet att hävda handhavandefel, typ "tappat kortet på skruvmejseln". Håller tummarna att det fixar sig för dig.
Att filma uppackningen av dyrare prylar börjar alltmer likna en god idé.

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 530 / SSD: Intel 520 240GB / HDD: Seagate 7200RPM 2TB x2 / CPU: i5 2500K @ 4,7 Ghz / Kylning: Noctua NH-U12P push/pull / GPU: 2x MSI GTX 780 Twin Frozr SLI / PSU: Corsair AX850 / MB: ASUS P8P67 Deluxe / RAM: Corsair 2x8GB 2133 mhz / OS: W11, Ubuntu / Mus: Logitech G602 / TB: Logitech UltraX Premium / Ljud: Sennheiser HD 598, Skärm: ACER Predator XB271HUA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LucaBoo:

Det där var en rejäl repa. I värsta fall kommer Inet att hävda handhavandefel, typ "tappat kortet på skruvmejseln". Håller tummarna att det fixar sig för dig.
Att filma uppackningen av dyrare prylar börjar alltmer likna en god idé.

Eller hur!
Har visserligen inte varit med om något DOA på snart femton år, när det gäller datorkomponenter men man blir ju lite smått mörkrädd när man läser alla dessa trådar på forumet.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Bara reklamationer som går "snett" som hamnar här, d.v.s. en bråkdel. Sen är det tyvärr så att dem som skriker mest är dem som blir hörda.
Sen hör ju en stor del till skaran tyvärr som går in och till butiken direkt och börjar citera konsumentköplagen till personalen utan att ens kolla innebörden av den och då skulle jag om jag stod bakom disken genast få en negativ inställning av personen som lämnar in produkten.

Du skulle bli förvånad hur långt en butik är villigt att gå om kunden är positiv.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem

Hejsan igen!
En liten uppdatering.

Har fått som status att de söker mig av någon anledning.
De ringde igår men då jag jobba kunde jag inte svara.
Har försökt nå personen som söker mig idag men utan resultat då de tydligen har inventering. Och att jag troligtvis får vänta tills på måndag...

Nedan har jag lagt med den felbeskrivning och åtgärd som de hittills har gjort och jag tycker inte att det är någon vidare åtgärd mot repan i fråga som det handlar om.

Några tankar?
------------------

Felbeskrivning
DOA

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
FELSÖKNING

Kund fick hem moderkortet Fredagen den 17:e , när han skulle montera moderkortet så märkte han att det är en repa på undersidan av MK.

Åtgärd
Felsökning: Inget fel Funnet

Tester:

* Burn in Test
* Rebooter
* Prime 95
* CS:GO

Under våra tester har inget fel uppstått.

Orderhändelser
Tid Händelse Plats
2015-04-29 14:35 Väntar svar från kund
2015-04-29 10:29 Påbörjad
2015-04-24 10:28 Inlämnad/Mottagen
2015-04-24 09:36 SKickad till Service
2015-04-23 14:14 Inlämnad/Mottagen
2015-04-23 14:14 Registrerad

Permalänk
Antielefant

Vad de gjort är att funktionstesta kortet för att se om repan gör något praktiskt för funktionen av moderkortet eller om den är rent kosmetisk. De har inte hittat något, men frågan är om de testat vad ledningsbanorna som KAN vara skadade faktiskt går till. Det vore ju surt om allt fungerar utom två USB-portar, eller en PCI-slot, eller vad det nu är på andra sidan.

Det sagt kan det mycket väl bara vara en repa i lacken.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Vad de gjort är att funktionstesta kortet för att se om repan gör något praktiskt för funktionen av moderkortet eller om den är rent kosmetisk. De har inte hittat något, men frågan är om de testat vad ledningsbanorna som KAN vara skadade faktiskt går till. Det vore ju surt om allt fungerar utom två USB-portar, eller en PCI-slot, eller vad det nu är på andra sidan.

Det sagt kan det mycket väl bara vara en repa i lacken.

Jo det är väl riktigt det du säger.
Det är ingen som vet om man kan få tag på en "blueprint" utav kretsarna eller vad de nu heter så man själv skulle kunna kolla vad som kan ha påverkats?
Tycker ju dock fortfarande att det är tråkigt att den levererats som den är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjaggram:

Nedan har jag lagt med den felbeskrivning och åtgärd som de hittills har gjort och jag tycker inte att det är någon vidare åtgärd mot repan i fråga som det handlar om.

Några tankar?

Inet kan inte garantera att moderkortet kommer fungera till 100% de nästkommande 3 åren (som reklamationsrätten gäller) även om det gör det vid deras tester.
Upptäcker du problem efter en tid kan det bli svårt att reklamera eftersom du har en repa som kommer tillskrivas dig. Inet har gjort klart i andra trådar här på SweC att man sätter tillverkarens policy framför konsumentköplagen - så jag hade nog begärt ett nytt moderkort utan synliga defekter.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Inet kan inte garantera att moderkortet kommer fungera till 100% de nästkommande 3 åren (som reklamationsrätten gäller) även om det gör det vid deras tester.
Upptäcker du problem efter en tid kan det bli svårt att reklamera eftersom du har en repa som kommer tillskrivas dig. Inet har gjort klart i andra trådar här på SweC att man sätter tillverkarens policy framför konsumentköplagen - så jag hade nog begärt ett nytt moderkort utan synliga defekter.

Tackar så mycket för den infon
Har fruktansvärt dålig koll på sådant här så det uppskattas. Får ta och läsa på lite själv!

Permalänk
Medlem

Hade absolut inte godtagit att det är en fet repa i mitt nya moderkort oavsett om det nu fungerar som det ska. Är du 100% säker på att skadan var där när det togs ur sin kartong så hade jag aldrig givit efter förrän jag fått en helt ny och felfri bräda.

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Inet kan inte garantera att moderkortet kommer fungera till 100% de nästkommande 3 åren (som reklamationsrätten gäller) även om det gör det vid deras tester.
Upptäcker du problem efter en tid kan det bli svårt att reklamera eftersom du har en repa som kommer tillskrivas dig. Inet har gjort klart i andra trådar här på SweC att man sätter tillverkarens policy framför konsumentköplagen - så jag hade nog begärt ett nytt moderkort utan synliga defekter.

Håller helt med. Inet har sämre support på grund av just det, dom gör bara det dom måste (knappt det) och i detta fall bör du inte ta emot moderkortet kommer bara drabba dig negativt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Håller helt med. Inet har sämre support på grund av just det, dom gör bara det dom måste (knappt det) och i detta fall bör du inte ta emot moderkortet kommer bara drabba dig negativt.

Fast hur kan det vara inets fel?

Om inet inte får en krona för det moderkortet går dem i förlust, det finns inga marginaler på datorkomponenter att kunna göra goodwill på samma satt som om du skulle köpa en stavmixer på elgiganten där inköpspriset är 50% av priset dem säljer det för.

Det som ställer till det för TS är som tidigare sagts att vi inte vet vart dem kopparbanorna går till. Det kan vara till vadsomhelt, det kan också bara vara ett kosmetiskt fel.

Vad jag skulle testa är att faktiskt kontakta moderkortstillverkaren och fråga vad dem tror dem banorna går till, kan finnas någon vänligt själ som vet vad dem kör så att det går att testa om det har blivit skadat eller inte.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem

Om jag va säker på att jag inte orsakat skadan själv så hade jag insisterat på ett nytt kort.

Permalänk
Skrivet av Tommty:

Fast hur kan det vara inets fel?

Om inet inte får en krona för det moderkortet går dem i förlust, det finns inga marginaler på datorkomponenter att kunna göra goodwill på samma satt som om du skulle köpa en stavmixer på elgiganten där inköpspriset är 50% av priset dem säljer det för.

Det som ställer till det för TS är som tidigare sagts att vi inte vet vart dem kopparbanorna går till. Det kan vara till vadsomhelt, det kan också bara vara ett kosmetiskt fel.

Vad jag skulle testa är att faktiskt kontakta moderkortstillverkaren och fråga vad dem tror dem banorna går till, kan finnas någon vänligt själ som vet vad dem kör så att det går att testa om det har blivit skadat eller inte.

Dom gjorde så senast med SSD:er som faktiskt var/är defekta och vägrade först RMA på just felet att cellerna tappar data, bara för samsung gick ut och sa att det inte är något fel på 840 och 840 evo.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Precis lika lite som inet inte vill ta in ett kort med repa skall de heller inte leverare ett.
Inet är inte konsekventa.

Inet var ett av de företag som till slut, efter många undanflykter, erbjöd sig ta tillbaka GTX 970 av missnöjda kunder.
Bästa servicen på marknaden, my ass.

Permalänk
Inaktiv

Lämna tillbaka moderkortet och begär ett nytt. Varför chansa? Jag håller med Sumiomo gällande inet. Så bra service har de inte så att de motiverar en högre prislapp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Dom gjorde så senast med SSD:er som faktiskt var/är defekta och vägrade först RMA på just felet att cellerna tappar data, bara för samsung gick ut och sa att det inte är något fel på 840 och 840 evo.

Heh ja, Vilket jag skulle gissa på att samsung godkände butikernas reklamationer. Likaså med Nvidias 970.

Skillnaden är att varken samsung eller Nvidia vill gå ut offentligt med att erkänna att dem sålt dåliga produkter, sånt skadar företaget. För det är skillnad om ett företag erkänner det och återkallar sina produkter än att dem går bakom scenen och säger åt butikerna att byta ut dem på "goodwill".

För oss på Sweclockers gör detta ingen skillnad, vi vet att det är fel på dem. Men folk som inte är medlemmar här vet inte om detta, vilket innebär att dem fortfarande köpte/köper Samsung's 840 basic/evo, nvidia 970 eller Kingston V300.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Avstängd

Känns som att skada på moderkort så är det ALLTID kunden som är skyldig. Tänk om det inte är kunden? Man blir ju aldrig trodd.
Jag skulle bli tokig om de inte trodde mig. Antingen är kortet begagnat eller så är det skadat mellan tillverkning till butik.

För framtida moderkortsköp kommer jag alltid filma unboxingen

Sen kan jag tänka mig att i 999/1000 skador så är kunden den som åsamkats skadan.
Så jag förstår att Inet i detta fall är lite på sin vakt

Permalänk
Medlem

Hej igen!

Har idag pratat med supporten.

De sa inte mycket mer än att de har kontrollerat kortet med tester enligt tidigare inlägg.
Tyvärr var jag skittrött när de ringde i morse (09:30) då jag jobbat natt och sovit max en halvtimme innan de ringde så kommer inte ihåg så mycket.

Jag frågade dock om dom visste vad det var som kunde vara påverkat pga reporna och de självklart inte visste.
Jag sa något i stil med att de inte kan veta om kortet kommer leva upp till det de ska och att problem då skulle kunna uppstå inom en snar framtid pga detta och att jag säger väl upp min garanti på det om jag tar tillbaka det.

Har pratat med ansvarig på serviceavdelningen nu som har pratat med distribution som då har konstaterat att det var ett helt nytt kort som levererades
och de skulle nu ta det vidare till ASUS för att kolla om det hänt något där.

Jag missade att skriva tidigare när jag titta tillbaka att efter jag hade skickat mail till supporten angående repan med bild så monterade jag ihop datorn för att testa den ändå, men då hade jag ju åtminstone dokumenterat att det var så när jag fick det.
Detta är den biten som de hakar upp sig på och som förhindrar utbyte så än då länge ser det inte ljust ut för min del...
Hoppas på något från ASUS eller eventuell goodwill.
Inget som jag tänkte på med helg och allt framför mig och helst inte ville vänta samt att jag hade ju min ångerrätt (som jag inte tänkte på skulle sluta gälla då det var skadat...)

Satte ihop ett litet händelseförlopp för vad som hänt enligt mig (har tagit bort namn):
---------------------------------------------------------------------------------------
Fredag 17 April

* Hämtade leverans i butik ca 1730-1800

* Kommer hem, äter middag och börjar sedan packa upp.

* Ser repa och skickar mail till kundtjänst kl 20:26

* Med helgen framför mig så sätter jag ihop datorn för att testa ändå.

Måndag 20:e

* Får svar på mail från **** (kundtjänst) kl 10:41
- Ber mig felanmäla kortet för att ta in det på service för kontroll och utbyte.
(
Tack för ditt mejl

Jag får i detta fall be dig att felanmäla moderkortet via nedan länk.

https://www.inet.se/loggain?ReturnUrl=%2fsupport%2fOrderList

Vi kommer då att ta in moderkortet till vår serviceavdelning i Göteborg postledes för kontroll samt utbyte.

Ha nu en fortsatt bra dag.
)
(något utbyte har det inte blivit som de tala om)

* Ringer kundtjänst 15:46 och pratar med en ****
- Berättar om repan och att jag monterat och testat men inte vet vad som kan vara påverkat.

- Frågar då om jag kan lämna in det till butik direkt i mölndal då jag har ärenden
där på torsdagen den 23:e och säger då att det går bra och att utbyte då skulle ske
direkt i butik
(ännu en gång på tal om utbyte som inte blivit av)

Torsdag 23:e

* Lämnar in kortet där det tar in det för kontroll
- ska göra FOTOKONTROLL med ASUS

- Säger att de inte kan göra något utbyte pga fysisk skada och måste ta in det.
(tvärtemot vad kundtjänst sagt per mail och telefon)

4:e Maj

* Säger att de inte hittat några fel på det.
* Att de ska kontrollera med sin ansvarige och återkomma inom kort.
* Pratat med ansvarige om situationen och händelseförlopp som sen har pratat med distribution och konstaterat att det var ett helt nytt kort.
* Ska nu ta de vidare till ASUS för kontroll
---------------------------------------------------------------------------------------

Så så ser det ut hittills..
Dum som man var skulle man inte monterat det men får fortsätta hoppas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Bästa servicen på marknaden, my ass.

Har haft väldigt dålig erfarenhet med inet personligen. Skulle alldrig handla komponenter där om inte antingen priset är riktigt bra eller det är under 300kr då fri frakt motiverar nog. Hade en polare som de försökte långt efter att de accepterat fullständig reklamation få pengar utav. När han nämnde ordet "konsumentverket" så blev det helt plötsligt "goodwill"...

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av Tommty:

Heh ja, Vilket jag skulle gissa på att samsung godkände butikernas reklamationer. Likaså med Nvidias 970.

Skillnaden är att varken samsung eller Nvidia vill gå ut offentligt med att erkänna att dem sålt dåliga produkter, sånt skadar företaget. För det är skillnad om ett företag erkänner det och återkallar sina produkter än att dem går bakom scenen och säger åt butikerna att byta ut dem på "goodwill".

För oss på Sweclockers gör detta ingen skillnad, vi vet att det är fel på dem. Men folk som inte är medlemmar här vet inte om detta, vilket innebär att dem fortfarande köpte/köper Samsung's 840 basic/evo, nvidia 970 eller Kingston V300.

Andra mindre butiker hade bättre goodwill än Inet, i just samsung frågan. I Nvidia frågan, var dom rätt reserverade. Även när Nvidia själva sa att det är grönt att få skicka tillbaks dom. Kommentarerna var ändå från dom "vi får testa kortet först" "vi avgör RMA fall till fall". Detta taget från minnet, så kan kan skilja mot original utlåtanden (så innan ni dömer inet som bovar efter mitt inlägg, kolla mot originalet tack ).

Så Inet gör faktiskt precis det som krävs inom lagens ramar (ibland även töjer lagen till sin fördel). Även om jag senast i höstas gjorde RMA på inet och fick helt okej support (men inte mycket mer än någon annan butik ska tilläggas), men fick 50kr dyrare agg än jag köpte mitt xfx 450 watts agg för (men det dom erbjöd höll inte alls samma klass), så fick lägga ändå i mellan 86kr för ett likvärdigt som XFX agget (fick bli deras 550 wattare i stället).

Är ju förståeligt att dom inte kan erbjuda vad som helst, men när dom ligger högre i pris än andra butiker och säger att det är för support så är det inte helt sant längre. Sen så har ju Inet av förståeliga själ fått pressa priset också, så supporten blir ju så klart lidande av det (har märkt att dom ligger oftast i ungefär i samma pris som konkurrenterna mer än förr).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Om dom kan vara helt säkra på att du är den enda dom sålt kortet till så förstår man ju att dom skickar ärendet vidare till ASUS.
Är du säker på att du inte orsakat skadan själv?

Att dom hakar upp sig på att du testat kortet låter ju konstigt. Om dom tror dig när du säger att "såhär såg kortet ut när jag fick det" så spelar det ju ingen roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjaggram:

Jag missade att skriva tidigare när jag titta tillbaka att efter jag hade skickat mail till supporten angående repan med bild så monterade jag ihop datorn för att testa den ändå, men då hade jag ju åtminstone dokumenterat att det var så när jag fick det.
Detta är den biten som de hakar upp sig på och som förhindrar utbyte så än då länge ser det inte ljust ut för min del...
Hoppas på något från ASUS eller eventuell goodwill.
Inget som jag tänkte på med helg och allt framför mig och helst inte ville vänta samt att jag hade ju min ångerrätt (som jag inte tänkte på skulle sluta gälla då det var skadat...)

Du tyckte inte det var en viktig detalj att nämna att du faktiskt har monterat ihop datorn med moderkortet i ditt huvudinlägg? Inte ens när jag fråga för att klargöra alla händelseförlopp tog du chansen att berätta om det.
Enligt mig är det extremt viktigt att nämna alla detaljer om man vill verka trovärdig, och inte kommer med ytterligare fakta i efterhand.
Kan lika gärna vara så att du lyckades repa moderkortet när du byggde ihop den, och fick kalla fötter och tog det säkra framför det osäkra och kontakta Inet för ett byte.

Men låt oss säga att själva repan var där från början, och allt funkar som det ska, så skulle jag nog inte orka tjafsa vidare om det. Du har åtminstone försökt göra det du kan.
Se det som läropengar, att om du upptäcker något som är fel, istället för att börja använda varan så packar du ner den och kontaktar supporten därefter.
Att du valde att trots skadan bygga ihop, kan ses som att du var nöjd med produkten.

Men jag instämmer med dom flesta i tråden, att Inets support är under all kritik, och man bör välja någon annan datorbutik om kundtjänst och support är viktigt. Jag personligen skulle aldrig handla där efter dom garanti/reklamationsärenden som jag varit med om.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Du tyckte inte det var en viktig detalj att nämna att du faktiskt har monterat ihop datorn med moderkortet i ditt huvudinlägg? Inte ens när jag fråga för att klargöra alla händelseförlopp tog du chansen att berätta om det.
Enligt mig är det extremt viktigt att nämna alla detaljer om man vill verka trovärdig, och inte kommer med ytterligare fakta i efterhand.

Men låt oss säga att själva repan var där från början, och allt funkar som det ska, så skulle jag nog inte orka tjafsa vidare om det. Du har åtminstone försökt göra det du kan.
Se det som läropengar, att om du upptäcker något som är fel, istället för att börja använda varan så packar du ner den och kontaktar support därefter.

Detta var något som jag missade att ta med i huvudinlägget som du säger och det ber jag om ursäkt för. Men eftersom jag bara packade upp kortet ur kartongen, titta igenom sakerna och såg repan, så tog jag foto och skicka till dem direkt innan jag gjorde något mer.
Jag monterade alltså inte sakerna när jag upptäckte det utan såg det direkt när jag packat det ur påsen, och det var de jag tolkade din fråga som.
- "Höll du på att montera ihop moderkortet när du upptäckte skadan?"
För mig var det bevis nog men det förstår jag ju nu att det inte är för dem uppenbarligen.

Jag skulle möjligtvis få ett besked från dem imorgon så får väl se hur det blir då helt enkelt och har jag otur så får jag ju ta det så som du säger...

Skrivet av lorgix:

Om dom kan vara helt säkra på att du är den enda dom sålt kortet till så förstår man ju att dom skickar ärendet vidare till ASUS.
Är du säker på att du inte orsakat skadan själv?

Att dom hakar upp sig på att du testat kortet låter ju konstigt. Om dom tror dig när du säger att "såhär såg kortet ut när jag fick det" så spelar det ju ingen roll.

Jag förstår ju att de tar det vidare till ASUS för att kolla upp det då detta är ovanligt. Jag han ju som sagt inte göra mer än att plocka det ur kartong och förpackning, titta på det och se skadan och då skicka ett mail till dem med bild. Inga tillhyggen, verktyg eller annat fanns i närheten och jag packa upp det på tillhörande kartong.

Som jag tolkar det med att dom skulle tro mig (eller inte) är att oavsett vad så har jag testat det och att de då inte kan göra något pga att det är fysikt skadat.

Permalänk
Medlem

Ja det blev ju som så då att jag får ta på mig detta.
ASUS hade ingenting på det och inet kunde inget göra.
Däremot har de lovat att om jag får problem med det framöver nu så skulle de hjälpa mig igen då de trotts funktionstesterna inte kan garantera att det är felfritt, så jag har kontaktuppgifter direkt till servicechefen.
Nästa gång ska jag se till att inte vara så ivrig att få ihop sakerna om det är något problem helt enkelt.

Ska bara bli kul nu att få ihop det och få prova lite nytt och kunna lämna den här burken jag sitter vid nu från 2008

Permalänk
Inaktiv

Först inget foto på moderkortet och då är det svårt från internet att säga något bara från en beskrivning. Om fotot hade visat på en rejält repa över kretsbanor så hade jag själv inte accepterat detta moderkort.

Testerna
* Burn in Test
* Rebooter
* Prime 95
* CS:GO
Säger inte ett skvatt om intermittenta fel, nu är i.o.f.s. Inets målgrupp inte seriösa datoranvändare då de inte ens säljer processorer(Xeons) åt oss och istället ber oss handlar hos andra aktörer som dustin.

För vanliga användare, ja det beror på hur stor skadan är. Inet är kanske inte de lättaste att göra med, samtidigt har Inet svårt att få pengar från sin återförsäljare och då får de sälja stå för kostnaden.
Konsumentombudsmän etc saknar ofta full förståelse för vad ett datorfel kan kosta, där kostnaden för själva moderkortet i sammanhanget ofta är försumbart.

Så min åsikt är att det är svårt att säga något från ett forum bara från en beskrivning. Det ts kan göra är att försöka få en rabatt eller något och gå båda åt.
Sedan bör man tänka på backup av sin data i vilket fall, detta är dock inget argument för att inte vara försiktig med sin ordinarie hårdvara. Även om man så förlorar 4h arbete så är det mycket som man har förlorat även om man så bara skulle vara en skolelev.

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Först inget foto på moderkortet och då är det svårt från internet att säga något bara från en beskrivning. Om fotot hade visat på en rejält repa över kretsbanor så hade jag själv inte accepterat detta moderkort.

Testerna
* Burn in Test
* Rebooter
* Prime 95
* CS:GO
Säger inte ett skvatt om intermittenta fel, nu är i.o.f.s. Inets målgrupp inte seriösa datoranvändare då de inte ens säljer processorer(Xeons) åt oss och istället ber oss handlar hos andra aktörer som dustin.

För vanliga användare, ja det beror på hur stor skadan är. Inet är kanske inte de lättaste att göra med, samtidigt har Inet svårt att få pengar från sin återförsäljare och då får de sälja stå för kostnaden.
Konsumentombudsmän etc saknar ofta full förståelse för vad ett datorfel kan kosta, där kostnaden för själva moderkortet i sammanhanget ofta är försumbart.

Så min åsikt är att det är svårt att säga något från ett forum bara från en beskrivning. Det ts kan göra är att försöka få en rabatt eller något och gå båda åt.
Sedan bör man tänka på backup av sin data i vilket fall, detta är dock inget argument för att inte vara försiktig med sin ordinarie hårdvara. Även om man så förlorar 4h arbete så är det mycket som man har förlorat även om man så bara skulle vara en skolelev.

TS har en bild på moderkortet och ja det är repa över ett par kretsbanor.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar