Var kan man få tag i gamla 2003 års IDE/PATA DVD-brännare?

Permalänk
Medlem

Var kan man få tag i gamla 2003 års IDE/PATA DVD-brännare?

Jag behöver dem till mina dvdrecorders till tvn.
De kräver specifika modeller.

Jag har kollat Sweclockers marknad,Blocket,Tradera,Ebay
Ebay verkar ha, men frakten kostar en del och vissa vill inte skicka utrikes.

IDE/PATA

LG 4040

Pioneer DVR-107
Pioneer DVR-107-XA
Pioneer DVR-107-PB
TEAC DV-W58DP

Visa signatur

E8400,Scythe Ninja Plus B,Gigabyte GA-P35-DS3,4Gb Corsair PC6400,LeadTek GeForce 8800GT 512MB,WD6400AAKS 16MB 640GB,Pioneer DVR-215,Antec P182,NesteQ NA4501 450W,

Permalänk
Medlem

en nec1300a från 2003 fungerar inte?

bara kolla på tradera & vänta?

Permalänk
Medlem

skumt med specifika modeller?

IDE är ju en standard, och det bör räcka med en enhet av samma tillverkare om de har något "skydd" mot utbytesmodeller

men jag ska kika om jag har någon av de du nämner

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Rekordmedlem

De brännare du listar är ju de första multiformatbrännarna, det de syftar på är nog att du behöver en enhet som kan hanterar både + och - Pioneer var ju från början en av de mest drivande på - sidan och stödde inte alls + brännare på många år.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De brännare du listar är ju de första multiformatbrännarna, det de syftar på är nog att du behöver en enhet som kan hanterar både + och - Pioneer var ju från början en av de mest drivande på - sidan och stödde inte alls + brännare på många år.

Finns det något som är positivt, eller negativt med - istället för + ?
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lifooz:

Finns det något som är positivt, eller negativt med - istället för + ?
/Lifooz

En del brännare för + kan även emulera dvd rom via booktypesettings på den brända skivan och dvd-rom är bättre än både + och - men alla brännare stödjer det inte och det går inte heller att härma dvd-rom med en dvd-r skiva.
http://en.wikipedia.org/wiki/Book_type
Skivorna uppför sig lite olika vid bränningsprocessen men det är ju inget man som normal användare behöver tänka på och numera så är ju brända dvd skivor närmast ett dött media eftersom det är så dyrt jämfört med hdd.
En del gamla läsare var däremot spärrade mot skivor av fel typ så de läser bara + eller - men båda läser dvd-rom.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag testade en med en nec3520?
Skivan hittades och det gick spela in i ca 20 sekunder,
sen varvade skivan upp och det blev error.
Nu var det iof en modern 16x dvd jag använde,
skall leta fram en gammal 2x dvd-rw skiva och testa.

Nä dvd-RW 2x fungerade inte heller.
Jag testadee 2st som fungerar i en annan dvdrecorder gjorde en full formatering i datorn innan.
Dvdrecorden kunde inte utföra snabbformatering, däremot går det att se på tidigare inspelningar på andra skivor.

Det måste wara så att dvdrecorden känner av firmware eller något ur dvdbrännaren.

Det tar nu 3 sekunder innan dvdskivan läses av och att close släcks på displayen, förut så gick det på 1 sekund.

Visa signatur

E8400,Scythe Ninja Plus B,Gigabyte GA-P35-DS3,4Gb Corsair PC6400,LeadTek GeForce 8800GT 512MB,WD6400AAKS 16MB 640GB,Pioneer DVR-215,Antec P182,NesteQ NA4501 450W,

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av snausman:

Jag testade en med en nec3520?
Skivan hittades och det gick spela in i ca 20 sekunder,
sen varvade skivan upp och det blev error.
Nu var det iof en modern 16x dvd jag använde,
skall leta fram en gammal 2x dvd-rw skiva och testa.

Det tyder snarare på att skivan inte passar den optiska enheten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.