Asus MG279Q med AMD Freesync klarar bara dynamiska frekvenser i 35–90 Hz

Permalänk
Medlem

Tro hur många som ragear för att Fressync inte går upp i 144hz, som verkligen skulle märka nån skillnad o inte bara ragear över principsaker..
.Med 120hz skärm kan jag säg att det är under 80-90fps man upplever tearing, ligger man över 90fps får man ingen tearing ändå så ser inga problem mer än principiellt.
Detta gör om möjligt lika stor skillnad som Nvidias minnesbluff, eller vad ni målar upp det som.
Jävla massa problem att man inte får det man köpt men man märker ingen skillnad ändå 99 gånger av 100 så varför reagera så starkt på det?
Ni kan ju inte bli förvånade om att det hymlas och ändras siffror efter grejjerna blivit släppta, eller är det första datorn ni skruvat ihop? Har man sysslat med datorer i 20+år är detta knappt någon nyhet.

Ofärdiga spel, buggiga produkter, specs som ändras, omdöpta kort m.m är vardagsmat för en entusiast, ska man lacka ur för allt så har man inte tid o göra annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Tro hur många som ragear för att Fressync inte går upp i 144hz, som verkligen skulle märka nån skillnad o inte bara ragear över principsaker..
.Med 120hz skärm kan jag säg att det är under 80-90fps man upplever tearing, ligger man över 90fps får man ingen tearing ändå så ser inga problem mer än principiellt.
Detta gör om möjligt lika stor skillnad som Nvidias minnesbluff, eller vad ni målar upp det som.
Jävla massa problem att man inte får det man köpt men man märker ingen skillnad ändå 99 gånger av 100 så varför reagera så starkt på det?
Ni kan ju inte bli förvånade om att det hymlas och ändras siffror efter grejjerna blivit släppta, eller är det första datorn ni skruvat ihop? Har man sysslat med datorer i 20+år är detta knappt någon nyhet.

Ofärdiga spel, buggiga produkter, specs som ändras, omdöpta kort m.m är vardagsmat för en entusiast, ska man lacka ur för allt så har man inte tid o göra annat.

Problemet är väll fortfarande att skärmen blir cappad på 90hz om du ska köra freesync. 90-144 hz märker man skillnad på.

Hade det varit så att du kunde satt skärmen på 144hz men freesync bara kickade in mellan 35-90hz så hade detta varit ett betydligt mindre problem . ta ett spel som wow som pendlar i fps mellan 144 ner till 40 trots att du har monster dator. Vill du då begränsa det spelet i 90fps då flytet är riktigt schysst i 144fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

Öhh..... är det inte ganska uppenbart just nu att Freesync helt enkelt inte håller måttet????
Freesync kommer _ALDRIG_ fungera lika bra som g-sync... vaddå "låst teknik" ??
Gsync fungerade från dag1.
Gsync är det enda rätta att lägga pengarna på, man får vad man betalar för.
Vaddå "Gen2" ? shit vad du sitter och brainstormar och hittar på saker.
Sluta vilseleda folk !!

Verkligen? Från dag 1

https://forums.geforce.com/default/topic/670476/gsync-issues-...

http://rog.asus.com/forum/showthread.php?51618-G-SYNC-and-SLI...

o.s.v.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Är det så enkelt? Det hade jag ingen aning tänk så enkelt det hade varit för oss när en kompis moderkort muppade sig, ett Asus Z97-A problemet ligger alltså hos Intel mao!

Nej, nej!
Det ligger fortfarande hos AMD, självfallet!

Helt enligt gällande retorik

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Det här är så sjukt tråkigt. Hur tänkte AMD? De borde självklart ställa krav på tillverkarna så att konsumenterna inte får någon B-version.

Nu är det inte bara AMD man ska gnälla på, kom ihåg att detta är tagit upp i VESA där Asus med flera är medlemmar.

Så nog har Asus del i det!

Man ska inte sova på standardmöten, precis som man inte ska sova genom skola, det ger konsekvenser...
http://www.vesa.org/about-vesa/member-companies/

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Flera som hävdar att det inte är fel på Freesync i sig då det finns skärmar som inte har problem med skuggor och klarar högre frekvens.

Sanningen är att det inte går att säga om det är fel i standarden eller implementationen givet den informationen. Finns massor med exempel på standarder där standarden (typiskt i tidig version) saknar viktiga detaljer som gör att två implementationer som båda helt följer standarden som den är skriven fungerar olika.

Ett sådant exempel är första versionen av "Internet Key Exchange", en standard för att sätta upp säkra kanaler mellan två maskiner via Internet. Här insåg man efter en tid att det var full möjligt att göra två, enligt standarden korrekta, implementationer som inte alls kunde kommunicera med varandra.

G-Sync tacklar eventuellt sådana problem dels genom att det bara finns en implementation av scalern, dels genom att man har ett certifieringsprogram.

Hmm... Du har nog rätt

Då är det ju mest VESA man ska skylla på, vänta nvidia är ju med i VESA det måste vara deras fel

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Hitta detta uttalande från ASUS-representant:
http://forums.overclockers.co.uk/showpost.php?p=27941631&post...

Verkar som overdrivefunktionen ska fungera med freesync.
35-90 hz VRR är "good enough for me", förutsatt att det inte kommer på bekostnad av blur och ghosting. Hoppas Thomas Y kan lägga vantarna på en och testa snart.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Personligen hade det varit häftigt med sync när man ser film i 24FPS (men kanske inte fungerar som jag tror):)

Borde nog funka precis som tänkt antar jag. Åtminsone med G-sync i dagsläget. Borde ju vara krävas att man har en mediaspelare som kör i fullscreeen som ett spel. Typ XBMC (eller vad det nu heter numera?)

Behöver spel ha specifika stöd för free/gsync?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av jacozz:

Hitta detta uttalande från ASUS-representant:
http://forums.overclockers.co.uk/showpost.php?p=27941631&post...

Verkar som overdrivefunktionen ska fungera med freesync.
35-90 hz VRR är "good enough for me", förutsatt att det inte kommer på bekostnad av blur och ghosting. Hoppas Thomas Y kan lägga vantarna på en och testa snart.

Ja vid närmare eftertanke duger 90 Hz utmärkt för de flesta av oss.
Tror detta mest har att göra med IPS är ganska besvärligt att driva i högre frekvenser.
Fortfarande prisvärt, man får ett R9 290x och en Asus MG279Q, för samma pris som ett GX750Ti och en Acer Predator XB270Hu.

Asus var kanske tvungna att gena lite, för att hålla ned priset, som ju onekligen är ganska trevligt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av n_sandstrom:

Borde nog funka precis som tänkt antar jag. Åtminsone med G-sync i dagsläget. Borde ju vara krävas att man har en mediaspelare som kör i fullscreeen som ett spel. Typ XBMC (eller vad det nu heter numera?)

Behöver spel ha specifika stöd för free/gsync?

XBMC eller kodi som det heter nu

Nej, men vissa spel har tydligen lite problem ändå att köra med detta igång (även om spelet i sig inte behöver bry sig/veta om detta). G-sync kommer inte funka med filmer i dagsläget, för det kan inte gå ner till 24 FPS.Dessutom problemet är att panelerna orkar inte gå hur lågt som helst idag.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

XBMC eller kodi som det heter nu

Nej, men vissa spel har tydligen lite problem ändå att köra med detta igång (även om spelet i sig inte behöver bry sig/veta om detta). G-sync kommer inte funka med filmer i dagsläget, för det kan inte gå ner till 24 FPS.Dessutom problemet är att panelerna orkar inte gå hur lågt som helst idag.

Kodi var det. kanske dags att testa igen!

G-sync går ner till lägre än 24, men under ~30fps så visas samma bildruta två eller fler gånger i rad. Så en film kommer köras i 48 Hz.

Jag inser att det räcker gott med en mediaspelare som kan spela upp 24fps som 48, så har man i teorin fullt stöd även för freesync.

Detta vill jag ha på min nästa tv!

(jag har varken Gsync eller Freesync hemma, så jag får förlita mig blint på denna källa)

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av n_sandstrom:

Kodi var det. kanske dags att testa igen!

G-sync går ner till lägre än 24, men under ~30fps så visas samma bildruta två eller fler gånger i rad. Så en film kommer köras i 48 Hz.

Jag inser att det räcker gott med en mediaspelare som kan spela upp 24fps som 48, så har man i teorin fullt stöd även för freesync.

Detta vill jag ha på min nästa tv!

(jag har varken Gsync eller Freesync hemma, så jag får förlita mig blint på denna källa)

Läste denna, en sak jag inte förstår, är varför det skall vara bättre att skicka samma bild två gånger i rad, för att komma upp i 48 fps, än att skicka en bild åt gången i 24 Hz.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Läste denna, en sak jag inte förstår, är varför det skall vara bättre att skicka samma bild två gånger i rad, för att komma upp i 48 fps, än att skicka en bild åt gången i 24 Hz.

I huvudsak för att skärmpanelen inte klarar av att ha en så låg uppdateringsfrekvens.
Men jag tror inte att det skickas dubbla bildrutor mellan GPU och skärm, utan snarare att det är G-sync-kretsen på på plats i skärmen som står för den biten.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

I huvudsak för att skärmpanelen inte klarar av att ha en så låg uppdateringsfrekvens.
Men jag tror inte att det skickas dubbla bildrutor mellan GPU och skärm, utan snarare att det är G-sync-kretsen på på plats i skärmen som står för den biten.

Nu förstår jag inte, men 24p då?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av skruvis:

Nu förstår jag inte, men 24p då?

Om du menar i hifi/hemmabiosammanhang?

Kollar du på äkta 24p så har du en skärm som uppdaterar i 72, 96 eller 120 Hz. Samma princip där, samma bildruta visas flera gånger i rad.
Skulle en skärmpanel uppdateras i 24Hz så skulle man märkbart se den flimra.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Detta vill jag ha på min nästa tv!

Jag undrar lite varför. Har jag missat något? En film har ju helt jämn fps utan screentearing så jag förstår inte vad syftet med gsync/freesync ska vara för att titta på film.
Däremot vore det ju kanon att ha i TVn pga (dom slöa) TV-spelsmaskinerna.

Permalänk
Skrivet av Squallie:

Jag undrar lite varför. Har jag missat något? En film har ju helt jämn fps utan screentearing så jag förstår inte vad syftet med gsync/freesync ska vara för att titta på film.
Däremot vore det ju kanon att ha i TVn pga (dom slöa) TV-spelsmaskinerna.

Nej, det är egentligen overkill för film. Det skulle räcka med att skärmen switchade till en viss frekvens vid filmens början, och sedan behöll exakt den frekvensen till filmens slut.

Problemet är att dom flesta skärmar inte byter frekvens alls, utan är fast på sin 60, 120 eller 144Hz.
Detta slipper man med sync.

Bättre TV-apparater har ju dock redan lösningar för detta.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*