AMD Freesync för Crossfire skjuts på framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Ja men det spelar igen roll. Vem betalar personerna som utvecklar VESA standarden? Tror du dom sitter där gratis utan lön dagar i ända med efter en högskoleutbilding och jobbar gratis för du ska kunna spela spel med flyt? Vem betalar designen och utveckligen av chipen som ska klara Freesync i skärmarna?
Vem betalar utvecklarna av dirvrutinerna för ditt AMD grafikkort som ska klara Freesync?
Jo det gör slutkunderna, alltså DU!

Fatta att världen fungerar så. Licensfritt kan det vara men INGET är gratis utan det kan kosta olika mycket.
Skillnaden är att Nvidia vill ha en licensavgift för G-Sync, det betyder inte att Freesync är gratis, bara att det är en mindre sak pengar ska gå till från slutkund, du betlar fortfarande för all utveckling och framställning av tekniken!

Freesync är inte obligatorisk del av Displayport så det är inte någon garanti att det per automatik hittar in.

Freesync och G-sync fungerar på alla system inklusive högpresterande då Vsync har ganska märkbara nackdelar när FPS:en sjunker om än lite. Om inte annat så tillåter G-Sync och Freesync att jämna ut frame times vilket Vsync har problem med där det i princip får halvera FPS:en för att bibehålla någon form av flyt vilket lätt leder till FPS på 30.

Tror folk här på Sewc får vakna upp och inse att INGET är gratis inte ens det som det står Gratis på för det är ALLTID någon som får betala i slutändan.

Jajemen men nu har personerna som jobbar med standaden gjort något som vi gamers vill ha. Annars så jobbar de med saker som inte vi bryr oss om men som fortfarande kostar pengar. För en gångs skull så har vi nytta av det som alla ingenjörer på VESA jobbar med. Du och jag och all gamers borde vara glada

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Innebär fortfarande NY hårdvara för att stödja tillägget i DP standarden. Tror du tillverkarna kan ta befintlig styrelektronik för skärmarna? Du tror inte Nvidia också kan krympa och göra sina lösning mer kostnadseffektiv?

Citat:

Samma argument du har om freesync gäller även alla andra standarder, vem betalar dom?

Va? Vet inte ens vad jag ska svara, ärligt talat förefaller hela meningen absurd. Hur många gånger skrev jag inte att det är kunden som står för alla kostnader i slutändan. Det är rätt grundläggande liksom så varför reflektera tillbaks på mig något jag redan förklarat ungefär som att jag inte gjorde det? You make no seens.
Folk verkar tro att AMD ger bort saker gratis bara för något är "free" men free är inte samma sak som gratis, faktum är att Gratis sällan är gratis heller men fritt och gratis är inte samma sak.

Det ända som skiljer FREESYNC är just att det är Licens Fritt. Det är inte Gratis i den mening att det ej kostar utvecklare och tillverkare något att implementera men det är Fritt att användas av alla företag för sina produkter och kostnaden för implementation hamnar på den som köper produkten.

G-Syn kräver att du köper en licens av Nvidia för att använda. I övrigt kostar båda två för folk ska utveckla hård och mjukvara till dom och lansera och dom vill ha tillbaks RnD pengarna till plus vinst så Freesync är INTE Gratis som folk tror då Free i detta fallet syftar på Fritt som i Fritt att användas.
Du får fritt ta din bil och köra på vägen med men du får fortfarande betala vägskatt och bensinskatt så det är inte "gratis" men det är fritt som att du får köra på vägen om du vill. Free som i fritt inte Free som i Gratis.

Opensource folket har problem med folk som tror att det är "gratis" också, är det inte, det är "fritt" att användas så det är inte samma sak som gratis. När du köper ett AMD kort går lite pengar till dom Öppna drivrutinerna också tex så gratis är dom inte bara för du inte betalar varje gång du vill tanka ner en drivrutin.

Så enkelt är det, det är Free som i Fritt in Free som i Gratis och i slutändan kostar BÅDA sedan skiljer det i pris och funktionalitet och därmed tilltalar teknikerna olika målgrupper men att tro att Freesync är bättre för man tror att den är "gratis" då har man lurat sig hårt om man inte begriper att skärmen troligen kostade flera hundra extra enbart för den funktionen speciellt nu när tekniken är ny.

Skrivet av sesese:

Jajemen men nu har personerna som jobbar med standaden gjort något som vi gamers vill ha. Annars så jobbar de med saker som inte vi bryr oss om men som fortfarande kostar pengar. För en gångs skull så har vi nytta av det som alla ingenjörer på VESA jobbar med. Du och jag och all gamers borde vara glada

Så du vill inte ha alla andra standarder dom tagit fram för Grafik genom årtionden då? Tänk den röra av skärmar och olika standarder för skärmar och anslutningar det var för. Freesync hade du inte brytt dig ett dugg om utan VESA och accepterade standarder det är säkert för du hade haft svårt nog att para i hop en skärm med ett grafikkort och du hade nog fastnat i att försöka får den att ens visa vettig bild i önska upplösning och färger och att synkronisera bilderna från grafikkortet med uppdateringsfrekvensen hade nog varit det sista du klagat på.

Bara kolla lite dator historia så ska du se hur många olika skärm standarder det fans och att det var ganska mycket krångligare då än det är i dag. Så om du inte tror dom gjort någon nytta för dig så får du nog ta och läsa på lite.

Och vad får dig att tro att jag är missnöjd? Jag går dock inte runt och lurar mig att tro att saker är gratis bara för det står "free" i namnet och jag lurar mig inte heller att tro att allt annat än Freesync och G-sync inte är av värde i DP standarden för mitt dagliga användande.
Fritt fram för dig att bygga en egen skärm med freesync, skulle vilja se dig designa och bygga den gratis från råvara.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av pa1983:

Innebär fortfarande NY hårdvara för att stödja tillägget i DP standarden. Tror du tillverkarna kan ta befintlig styrelektronik för skärmarna? Du tror inte Nvidia också kan krympa och göra sina lösning mer kostnadseffektiv?

Va? Vet inte ens vad jag ska svara, ärligt talat förefaller hela meningen absurd. Hur många gånger skrev jag inte att det är kunden som står för alla kostnader i slutändan. Det är rätt grundläggande liksom så varför reflektera tillbaks på mig något jag redan förklarat ungefär som att jag inte gjorde det? You make no seens.
Folk verkar tro att AMD ger bort saker gratis bara för något är "free" men free är inte samma sak som gratis, faktum är att Gratis sällan är gratis heller men fritt och gratis är inte samma sak.

Det ända som skiljer FREESYNC är just att det är Licens Fritt. Det är inte Gratis i den mening att det ej kostar utvecklare och tillverkare något att implementera men det är Fritt att användas av alla företag för sina produkter och kostnaden för implementation hamnar på den som köper produkten.

G-Syn kräver att du köper en licens av Nvidia för att använda. I övrigt kostar båda två för folk ska utveckla hård och mjukvara till dom och lansera och dom vill ha tillbaks RnD pengarna till plus vinst så Freesync är INTE Gratis som folk tror då Free i detta fallet syftar på Fritt som i Fritt att användas.
Du får fritt ta din bil och köra på vägen med men du får fortfarande betala vägskatt och bensinskatt så det är inte "gratis" men det är fritt som att du får köra på vägen om du vill. Free som i fritt inte Free som i Gratis.

Opensource folket har problem med folk som tror att det är "gratis" också, är det inte, det är "fritt" att användas så det är inte samma sak som gratis. När du köper ett AMD kort går lite pengar till dom Öppna drivrutinerna också tex så gratis är dom inte bara för du inte betalar varje gång du vill tanka ner en drivrutin.

Så enkelt är det, det är Free som i Fritt in Free som i Gratis och i slutändan kostar BÅDA sedan skiljer det i pris och funktionalitet och därmed tilltalar teknikerna olika målgrupper men att tro att Freesync är bättre för man tror att den är "gratis" då har man lurat sig hårt om man inte begriper att skärmen troligen kostade flera hundra extra enbart för den funktionen speciellt nu när tekniken är ny.

Så du vill inte ha alla andra standarder dom tagit fram för Grafik genom årtionden då? Tänk den röra av skärmar och olika standarder för skärmar och anslutningar det var för. Freesync hade du inte brytt dig ett dugg om utan VESA och accepterade standarder det är säkert för du hade haft svårt nog att para i hop en skärm med ett grafikkort och du hade nog fastnat i att försöka får den att ens visa vettig bild i önska upplösning och färger och att synkronisera bilderna från grafikkortet med uppdateringsfrekvensen hade nog varit det sista du klagat på.

Bara kolla lite dator historia så ska du se hur många olika skärm standarder det fans och att det var ganska mycket krångligare då än det är i dag. Så om du inte tror dom gjort någon nytta för dig så får du nog ta och läsa på lite.

Och vad får dig att tro att jag är missnöjd? Jag går dock inte runt och lurar mig att tro att saker är gratis bara för det står "free" i namnet och jag lurar mig inte heller att tro att allt annat än Freesync och G-sync inte är av värde i DP standarden för mitt dagliga användande.
Fritt fram för dig att bygga en egen skärm med freesync, skulle vilja se dig designa och bygga den gratis från råvara.

Varför kan du inte läsa vad jag skrivit innan du svarar? jag har aldrig skrivit att det är gratis, jag skrev att kostnaden är betydligt lägre än för G-Sync.

Citat:

Naturligtvis är inget gratis!
Men se hur det är i dag, redan nu kostar Freesync mycket mindre än G-sync, om några månader kommer utvecklingen ha betalt sig , då sjunker priset ännu mer.

Jag skrev inte att tillverkarna kan använda befintlig hårdvara, jag skrev att de måste modifiera den.

Citat:

Orsaken till att freesync är så pass mycket billigare är att det inte innebär någon extra hårdvara, enbart modifiering av befintlig och att man slipper betala licenskostnader till Nvidia.

Orsaken till att jag tror att det räcker att modifiera befintlig, är att det förekommit uppgifter att det i vissa fall har räckt med befintlig, i alla fall delvis.

Denna mening säger inte att det är gratis, den säger bara det självklara att det ingår i ett företags löpande kostnader att uppdatera sig mot befintliga standarder.
edit Och ja dessa löpande kostnader betalas i slutändan av kunden inte Jultomten.

Citat:

Samma argument du har om freesync gäller även alla andra standarder, vem betalar dom?
Svaret är att de redan har betalt sig, det kommer snart även gälla freesync.

Tack för historielektionen, jag önskar bara att du lagt ned lite av den tid det tog dig att skriva den, till att läsa vad jag faktiskt skrev.

Jag håller dock med dig om att det finns en utbredd vanföreställning att mycket är gratis som absolut inte är det.
Och nej Freesync är inte gratis, men det verkar onekligen kosta betydligt mindre än G-sync.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Och vad har det för betydelse att Fresync är billigare för det är igentligen inte utan att värdera vad man får för pengarna.

Det hade haft betydelse OM G-sync var likvärdigt men vi vet ju att så ej är fallet. G-Sync var ute ganska långt före, det stöds i SLI och har lite andra trix vad det gäller frekvensspannet det stödjer vill jag minnas. Med andra ord man får vad man betalar för.

Är kraven en billig lösning, GFX, Skärm och ingen multi GPU alternativt MÅSTE ha mer än bara DP portar på sin skärm lösning så duger Freesync i dagsläget men har man däremot hårdare krav som flera grafikkort eller helt enkelt valde att hoppa på tåget tidigare och kan leva med enbart DP portar så får man ju faktiskt nåt för Premium priset G-Sync har då det skalar bättre än Freesync i dagsläget.

Teknikerna riktar sig mot helt olika målgrupper. Dom som har råd med Multi GPU lär inte bry sig om G-sync kostar extra så länge priset är rimligt.
Nvidia kan ta ut priserna dom gör för efterfrågan finns och dom har funktionalitet igen annan kan konkurrerar med i dagsläget.

Är man dessutom ute efter en grymt bra skärm så kostar en bra skärm fortfarande 6-8K om den ska vara nåt att ha så då förefaller skillnaden än mindre. Så ja att freesync är billigare är bara relevant OM det erbjuder användaren vad den önskar annars är det rätt ointressant för nåt som är billigt men inte kan brukas som användaren önskar är tyvärr inget värt och då är det bättre att spendera lite mer istället eller helt avstå.

Det är två konkurrerande lösningar på samma problem men med olika för och nackdelar.

I framtiden kan det säkert bli tal om att liknande tekniker bli obligatoriska så vi helt slipper välja mellan G-syn eller Freesync då jag inte ser nån fördel med att sådan teknik är "valfri" del av DP standarden som den tyvärr är i dag.
Alla skärmar och grafikkort borde ha oberoende uppdateringsfrekvenser som är standardiserade för det ger alla en bättre bildupplevelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Du börjar kännas allt mer som en rättshaverist när det gäller Asus ROG Swift. Bara den saken att du haft 7st olika ROG Swift säger en hel del, förstår varför Asus Caroline inte orkar snacka med dig. Tittar man på dina inlägg på Sweclockers så verkar det som denna skärmen har tagit över ditt liv. Har påpekat det i tidigare inlägg men du verkar helt inställd på att Asus är roten till allt ont.

Köpte en Asus ROG Swift i augusti förra året och har inte haft några som helst problem.

Vill bara nämna att Grahnen inte är den ende som haft problem med sin ROG Swift, jag har också problem med den och vill gärna att ASUS gör ett återköp på den. Tror mer på Acers skärm än denna.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Inaktiv

Problemet är uppenbart skärmtillverkarna som stressar fram produkter som inte testats tillräckligt och komponenter som inte håller måttet. AMD är förmodligen helt oskyldiga här då de utvecklat standarden. Skärmar, scalers, paneler och allt annat tillverkar andra företag.

Dock trist när nån sitter och väntar på en skärm att uppgradera till. Sällan värt att vara early adopter samtidigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Rättade android"rättningar".
Permalänk
Medlem

När jorden till sist går under & då i dom förtvivlade sista sekunderna innan jorden kollapsar i ett svart hål så hör man ett svagt rop "det är AMD´s fel"!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Trodde det var Intels fel med tanke på hur dom mutade återförsäljare att bara sälja intel och inte AMD

Permalänk
Skrivet av pa1983:

Trodde det var Intels fel med tanke på hur dom mutade återförsäljare att bara sälja intel och inte AMD

Nej nej, det är slutändan alla bögarnas fel, för dom köper ju intel

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar