Ideer till RPG-spel, hjälp behöves.

Permalänk
Medlem

Ideer till RPG-spel, hjälp behöves.

Hej, det är så att jag och min kompis tänkte göra ett rpg-spel, och vi vill gära veta vad ni vill se i ett spel. Tänk på att om ni skriver era idéer så godkänner ni att vi använder era idéer, mot cred förstås. Jag vill helst inte att någon skräpar ned tråden med inlägg som "hitta på era egna idéer, lata slynglar." Vi har ett litet hum om vad vi vill göra, nämligen en realistisk rpg, med inslag av tidseppoker från antiken till sen medeltid. Det kommer inte att finnas magi (preliminärt) och alla djur/monster ska ha en tydlig evolution, ett släktträd, anpassningar till klimatet osv. Jag är tacksam för ALLA förslag. Ha det bra!
/Olof

Visa signatur

Professionell sociopat.

Permalänk
Inaktiv

Story 1: Vad sägs som att en sjukdom har spridits (nej inga zombier) som liknar digerdöden och du åker genom Europa för att leta upp en medicin för din sjuka dotter.
Story 2: Krig har brutit ut mellan de 2 supermakterna och du hjälten blir tvungen att lämna din familj för att slåss i krig.

Mer idéer kommer strax

Btw tack för att du svarade på min tråd

Permalänk
Medlem

Åh, tack! Ska definitivt kolla upp detta. Ingen orsak BTW, alltid lika kul att hjälpa folk

Visa signatur

Professionell sociopat.

Permalänk
Inaktiv

Vad sägs som en RPG till havs? Man kan välja att bli plundrare eller handelsman eller även äventyrare och slåss mot sjöodjur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon253380:

Vad sägs som en RPG till havs? Man kan välja att bli plundrare eller handelsman eller även äventyrare och slåss mot sjöodjur?

Waterworld RPG !

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pamudas:

Waterworld RPG !

JAAAA

Permalänk
Inaktiv

Behöver du mer story grejer eller gameplay elements?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon253380:

Behöver du mer story grejer eller gameplay elements?

Båda hade varit bra.

Visa signatur

Professionell sociopat.

Permalänk
Medlem

Har du/ni gjort ett spel innan?

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRQKAN:

Har du/ni gjort ett spel innan?

Nepp, men vi känner folk som har gjort det. Vi kommer att lära oss genom att programmera småspel först.

Visa signatur

Professionell sociopat.

Permalänk

Som en person som gjort spel och börjat på stora projekt förr så kan jag nog komma med tips.

Börja med att ni två sätter er ner och grundar på ett spel ni vill göra, inte vad alla andra vill utan vad ni vill. det kommer göra det mycket roligare att göra. Är ni riktigt nöjda med det så kommer där finnas folk som uppskattar det.

Leta rätt på en motor eller dyl som är enkelt att börja i och ha inte allt för stora planer. Jag har gjort, och då menar jag ett färdigt spel, två gånger, det var inte några fantastiska trippel A titlar utan ett Final Fantasy 7 ish spel och en Visual Novel. När man gjort lite smågrejer så får man känslan av att: "Jag kan göra något större, bättre och mer väl fyllt spel en tidigare och man "blåser upp" sitt ego mer än vad man själv kan.

Jag började på ett spel för något årsen som var tänkt som en första persons sjuktare med olika faktioner m.m Det var ett väldigt ambitiöst projekt som gick från att vara en liten indie idé till tankarna om en trippel a titel. Något som jag på egenhand utan pengar kunde slutföra på ett bra sätt.

Det är där allt hänger på. kan man klara det själv? Eller som i ert fall ni två?

Jag satt själv med tankarna om en trippel A titel större än Battlefiled med grafik från crysis och funkationer från många andra spel kombinerat. ett tag satt jag dygnet runt och jobbade på detta, inget jobb inga sysselsättningar mer än detta spelet och jag märkte efter bara ett par veckor att jag inte skulle kunna göra allt det själv under min livstid.

Tänk efter lite vad ni vill göra som jag skrev tidigare och försök att inte vara för överambitiösa. tänk på att ni har "begrännsad" tid. Börja med något litet, välutvecklat och ett starkt grund koncept. sen när det är klart så bygg vidare. Det kommer underlätta, tor mig

Lycka till!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woxolo:

Nepp, men vi känner folk som har gjort det. Vi kommer att lära oss genom att programmera småspel först.

OKej.
För just RPG spel är ganska svårt.
I ett fps spel ska du kunna springa, skjuta, vinna.

I RPG så kanske det du gör påverkar din framtid inom spelet. Det somgör ett RPG så unikt och beroendeframkallande.

Lycka till!

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Som en person som gjort spel och börjat på stora projekt förr så kan jag nog komma med tips.

Börja med att ni två sätter er ner och grundar på ett spel ni vill göra, inte vad alla andra vill utan vad ni vill. det kommer göra det mycket roligare att göra. Är ni riktigt nöjda med det så kommer där finnas folk som uppskattar det.

Leta rätt på en motor eller dyl som är enkelt att börja i och ha inte allt för stora planer. Jag har gjort, och då menar jag ett färdigt spel, två gånger, det var inte några fantastiska trippel A titlar utan ett Final Fantasy 7 ish spel och en Visual Novel. När man gjort lite smågrejer så får man känslan av att: "Jag kan göra något större, bättre och mer väl fyllt spel en tidigare och man "blåser upp" sitt ego mer än vad man själv kan.

Jag började på ett spel för något årsen som var tänkt som en första persons sjuktare med olika faktioner m.m Det var ett väldigt ambitiöst projekt som gick från att vara en liten indie idé till tankarna om en trippel a titel. Något som jag på egenhand utan pengar kunde slutföra på ett bra sätt.

Det är där allt hänger på. kan man klara det själv? Eller som i ert fall ni två?

Jag satt själv med tankarna om en trippel A titel större än Battlefiled med grafik från crysis och funkationer från många andra spel kombinerat. ett tag satt jag dygnet runt och jobbade på detta, inget jobb inga sysselsättningar mer än detta spelet och jag märkte efter bara ett par veckor att jag inte skulle kunna göra allt det själv under min livstid.

Tänk efter lite vad ni vill göra som jag skrev tidigare och försök att inte vara för överambitiösa. tänk på att ni har "begrännsad" tid. Börja med något litet, välutvecklat och ett starkt grund koncept. sen när det är klart så bygg vidare. Det kommer underlätta, tor mig

Lycka till!

Skrivet av KRQKAN:

OKej.
För just RPG spel är ganska svårt.
I ett fps spel ska du kunna springa, skjuta, vinna.

I RPG så kanske det du gör påverkar din framtid inom spelet. Det somgör ett RPG så unikt och beroendeframkallande.

Lycka till!

Tack så jättemycket för tipsen, vi är 14 så det är nog fem år minst tills vi börjar med spelet. Just nu gör vi mest concept art och kommer på handling, items, quests osv. Vi tänkte finansiera det med kickstarter vilket kräver en färdig idé. Därför tänkte vi att det är bra om vi kan ha ett riktigt efterlängtat koncept. Det kommer att vara ett indie-spel, men det finns ju plats för flera spel i en serie

Visa signatur

Professionell sociopat.

Permalänk
Medlem

Bara en snabb fråga, finns det någon bra tutorial för Enreal Engine 4? Vi är totala nybörjare så det vore bra om vi kunde lära oss.

Visa signatur

Professionell sociopat.

Permalänk
Medlem

Fallout 1-2 vs Civilzation vs Age of Empires vs Waterworld.
Voila

Skulle bli riktigt häftigt men strategi (över lång sikt) blandat med RPG och gärna till havs/under vatten samt land. Inget man ser idag. Närmast är väl moderna RTS spel.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woxolo:

Bara en snabb fråga, finns det någon bra tutorial för Enreal Engine 4? Vi är totala nybörjare så det vore bra om vi kunde lära oss.

Youtube kanske.. men det skall tydligen vare lite mer enklare med själva blueprint systemet, och till viss del så är det visuella moduler. Ni borde dock lära er c++ eller c# till och börja med.

Annars om ni bara vill göra någonting för skojs skull och som inte verkar så komplicerat så kan ni kolla på Project Spark, som finns på PC och Xbox One.

Permalänk

Finns ju också rpg maker vx ace eller rpg maker xp går att köpa på steam för några hundra. Väldigt enkela program och det finns massor av tutorials på hur man använder dem. Har själv gjort lite små project i det programmen visst har programmen sina begränsningar vad man kan göra utan att skriva kod. Men tror det skulle kunna vara en bra början. Men ja ni kanske är ute efter att göra spel med lite modernare grafik.

Kan även tillägga att man kan testa båda programmen kostnadsfritt i 30 dagar.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Youtube kanske.. men det skall tydligen vare lite mer enklare med själva blueprint systemet, och till viss del så är det visuella moduler. Ni borde dock lära er c++ eller c# till och börja med.

Annars om ni bara vill göra någonting för skojs skull och som inte verkar så komplicerat så kan ni kolla på Project Spark, som finns på PC och Xbox One.

Tack, men unreal engine har ju blueprints, som tar bort behovet av kod.

Visa signatur

Professionell sociopat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woxolo:

Tack, men unreal engine har ju blueprints, som tar bort behovet av kod.

Jo.. fast du är fortfarande bunden till vad dessa blueprints eller moduler gör och vad jag förstår skall de lägga fokus på en webshop där du kan köpa mer blueprints och även andra saker som texturer och färdiga objekt modeller.

Project Spark använder ett liknande system, även för själva blueprint delen men inte lika komplicerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Jo.. fast du är fortfarande bunden till vad dessa blueprints eller moduler gör och vad jag förstår skall de lägga fokus på en webshop där du kan köpa mer blueprints och även andra saker som texturer och färdiga objekt modeller.

Project Spark använder ett liknande system, även för själva blueprint delen men inte lika komplicerat.

Man köper inga blueprints, bara vapen, modeller mm. Min kompanjon kan programmera ganska bra, och lär sig hela tiden. Vi borde klara oss med unreal engine, kolla bara på thief.

Visa signatur

Professionell sociopat.