Permalänk

Kan inte komma in i BIOS

EDIT:Det slutade med att jag får köpa ett nytt moderkort. Har försökt kontakta säljaren för att få tillbaka pengarna men han svarar ej längre. Mitt grafikkort fungerar bra trots den trasiga delen.

Hej. Jag har två st problem som jag skulle vilja ha hjälp med. Har googlat men inte fått en lösning som fungerar.

PROBLEM 1:
Byggde nyligen ihop en dator med delvis gamla delar. Den nya delen är ett ASUS p8z68 v pro gen3 som jag köpt på SWEC marknad. Problemet är att jag inte kan komma in i BIOS med hjälp av DEL knappen. Efter att jag bootat så kommer en ASUS logga upp med uppmaningen att trycka "Delete" för att komma in i bios. Jag trycker del men det funkar inte. Därefter så försvinner asus loggan och jag får information om hur många diskar som jag har kopplat till datorn. Sen så kommer det upp ett meddelande som säger "The data in the EC or EC flash might be corrupted Please contact Asus Technical Support for help". Jag har ingen aning hur jag ska lösa detta. Är mycket tacksam för all hjälp jag kan få med detta problemet.

Jag har prövat följande saker för att lösa problemet:
CMOS reset
Prövat olika tangentbord i olika USB portar

Min setup består av följande:
Asus p8z68-V PRO/GEN3
I5 2500k
8GB Corsair vengance LP ram (2x4)
Corsair 1000w CPU
R9 290 TRI-X
Samsung 250gb 850 evo
Toshiba 2TB HDD
Samsung DVD läsare

PROBLEM 2:
Utöver detta så råkade jag ha sönder en liten del på baksidan av min GPU när jag skulle koppla ur det ur en annan dator häromdan. Notera dock att problemet med BIOS på min nya dator fanns innan jag råkade paja den lilla delen på min GPU. Jag ska bifoga en bild på exakt vad som har gått sönder. Jag får inga konstiga artefakter med grafikkortet än, men jag undrar vilka bieffekter en t.ex. trasig transistor kan få på ett grafikkort?

Är mycket tacksam för hjälp med mina problem. Skriv om ni skulle behöva någon mer information om mina problem.

//mackemong

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mackemong:

Hej. Jag har två st problem som jag skulle vilja ha hjälp med. Har googlat men inte fått en lösning som fungerar.

PROBLEM 1:
Sen så kommer det upp ett meddelande som säger "The data in the EC or EC flash might be corrupted Please contact Asus Technical Support for help". Jag har ingen aning hur jag ska lösa detta. Är mycket tacksam för all hjälp jag kan få med detta problemet.

Jag har prövat följande saker för att lösa problemet:
CMOS reset
Prövat olika tangentbord i olika USB portar

Min setup består av följande:
Asus p8z68-V PRO/GEN3
I5 2500k
8GB Corsair vengance LP ram (2x4)
Corsair 1000w CPU
R9 290 TRI-X
Samsung 250gb 850 evo
Toshiba 2TB HDD
Samsung DVD läsare

//mackemong

Låter som en BIOS flashning från tidigare ägare som gått helt åt skogen, kortfattat kan man väl säga att du är rökt. Så länge du inte har ett tomt BIOS chipset en SPI BIOS programmerare och en icke korrupt BIOS version.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

Låter som en BIOS flashning från tidigare ägare som gått helt åt skogen, kortfattat kan man väl säga att du är rökt. Så länge du inte har ett tomt BIOS chipset en SPI BIOS programmerare och en icke korrupt BIOS version.

Nej. Har tyvärr ingen av dem där sakerna. Glömde nämna att jag haft datorn kopplad till skärmen via HDMI vilket har skapat problem förut. Har prövat att koppla HDMI till både grafikkort och moderkort men BIOS verkar inte svara på mina tangentbord.

Permalänk
Avstängd

Kolla på Ebay om du inte kan hitta något fungerande BIOS chipset för ditt moderkort, men kommer säkerligen kosta mer än ditt moderkort är värt.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

Kolla på Ebay om du inte kan hitta något fungerande BIOS chipset för ditt moderkort, men kommer säkerligen kosta mer än ditt moderkort är värt.

Exakt. Känns lite ovärt. Tänkte först att jag kanske skulle pröva med DVI kabel istället för HDMI och se om jag får någon respons då. Ibland så kan ju datorn reagera slött med olika kablar/skärmar.

Permalänk
Avstängd

Absolut värt ett försök, men kommer troligen inte ge önskad effekt p.g.a korrupta BIOS:en.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Ta och kontakta den du köpte moderkortet av. Om BIOS är sabbat så får han köpa tillbaka kortet

Permalänk

Får väl ta och försöka kontakta honom. Beställde ett nytt moderkort förra veckan. Ett Asrock z77 pro 4. Får hoppas att det fungerar bättre. Tackar för er hjälp än så länge, men är det någon som vet vad bieffekterna av en trasig transistor på ett grafikkort kan vara?

Permalänk

Har du testat med ett tangentbord med ps2 kontakt eller om du har en adapter från usb till ps2 och se om du får till de då, kan vara där det strular.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Primo Psu: EVGA G2 750W Mb: Asus Sabertooth P67 Cpu: I7 2600K Cpu-kylare: Cooler Master Hyper 212 Evo Gpu: GTX 660 SLI Minne: Corsair 8GB CL8 1600Mhz VENGEANCE SSD: Crucial MX100 256gb HDD: Seagate Barracuda 3tb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kn0rrhane:

Har du testat med ett tangentbord med ps2 kontakt eller om du har en adapter från usb till ps2 och se om du får till de då, kan vara där det strular.

ASUS p8z68 v pro gen3 moderkortet saknas PS/2 kontakter.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Skrivet av mackemong:

Får väl ta och försöka kontakta honom. Beställde ett nytt moderkort förra veckan. Ett Asrock z77 pro 4. Får hoppas att det fungerar bättre. Tackar för er hjälp än så länge, men är det någon som vet vad bieffekterna av en trasig transistor på ett grafikkort kan vara?

En gång i tiden när jag köpte ett Geforce 4400GT så råkade jag ha sönder en transistor samt en annan liten kub på kortet, panik utbröt men hade kortet i ca 2 år efter det utan minsta problem, om du har samma tur som mig vet jag inte, men testa.

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk

Har redigerat orginalinlägg med lösning

Permalänk
Avstängd

Ge han dåligt omdöme i sweclockers -marknadsreferenser!

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

Ge han dåligt omdöme i sweclockers -marknadsreferenser!

Ska göra det om han inte svarar snart.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mackemong:

Ska göra det om han inte svarar snart.

Kan du likaväl göra redan nu. För jag utgår ifrån att han aldrig nämnde att det var defekt etc?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|