Myndigheterna begär ut metadata om 10 000 samtal i månaden

Permalänk
Medlem

Myndigheterna begär ut metadata om 10 000 samtal i månaden

"Myndigheternas begäran om att få kartlägga personers mobiltrafik har mångdubblats de senaste sex månaderna – från 1.500 till 10.000 fall i genomsnitt per månad, skriver Tele2:s vd och chefsjurist på DN Debatt i dag."

http://www.dn.se/ekonomi/skattefuskare-satts-dit-med-hjalp-av...

Vad tycker ni om detta? Rätt eller fel?

Permalänk
Medlem

Om det är relevant för en brottsutredning kan jag inte tycka annat än det är okej.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

"Tele2 varnar för att kartläggningen av lagrad mobildata skenar – samtidigt som förfrågningarna från olika myndigheter om att få trafikuppgifter från teleoperatören Tele2 mångdubblats har de också blivit allt mer ospecifika – man tar alla uppgifter man kan få tag på."

Är detta sant så är det helt fruktansvärt.

Permalänk
Medlem

Det borde vara domstolen som har rätt att begära utdrag när det är ett pågående mål som bör vara av viss straffklass. Som det är nu kan man begära på grannens förehavande eller svärsonens. Fast det skulle kunna vara kul att veta vilka andra kontakter andra har, kanske ha det som publika uppgifter.

Permalänk
Medlem

Om det är som det står artikeln så borde det införas lag på domstolsbeslut för att få ta ut sådana uppgifter.
Att kunna ta ut de uppgifterna för att lösa brott är ju bara positivt men om myndigheter som vill ta ut data inte ens kan uppge några direkta anledningar till varför de vill ha ut det så har dem inget där att göra.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Det borde vara domstolen som har rätt att begära utdrag när det är ett pågående mål som bör vara av viss straffklass. Som det är nu kan man begära på grannens förehavande eller svärsonens. Fast det skulle kunna vara kul att veta vilka andra kontakter andra har, kanske ha det som publika uppgifter.

Skrivet av TiasE:

Om det är som det står artikeln så borde det införas lag på domstolsbeslut för att få ta ut sådana uppgifter.
Att kunna ta ut de uppgifterna för att lösa brott är ju bara positivt men om myndigheter som vill ta ut data inte ens kan uppge några direkta anledningar till varför de vill ha ut det så har dem inget där att göra.

Det är det som är så sjukt, jag ser inget fel i att de kan begära ut uppgifter efter domstolsbeslut som de har på personer som är misstänkta för brott och liknande. Men att bara ta allt de kan bara för att de kan känns skrämmande, inte mycket bättre än NSA. Sedan att man i Sverige fullständigt skiter i EU besluten om otillåten datalagring är också helt ofattbart. Varför är man med i union som man betalar mycket pengar till om man ändå skiter i lagarna? Borde inte Sverige kunna böta på något vis då?

Permalänk
Medlem

Jag betalar ett kontantkort för mobilen med kontanter, inte kort. Jag tankar med kontanter. Jag har inte mobilen på där jag vet att jag övervakas (städer V-ås med fl.) inte i butiker som trackar( i dubbel betydelse) när jag kommer in, hur lång tid jag spender i affärn etc. Dags att lägga foliehatten över mobilen så den inte läcker?