Android mobil under 1900:- med bra batteri & kamera, vilken?

Permalänk

Android mobil under 1900:- med bra batteri & kamera, vilken?

Hej, min mamma ska köpa en ny mobil och har väldigt inställd på pensionärsmobilen Doro Liberto 820 som kostar runt 1800 kr. De enda kraven hon har är så bra batteri och kamera som möjligt. Det måste dock vara android.

Har ni några förslag?

Permalänk
Medlem

Sony Xperia T3?

Visa signatur

Jag är ingen AMD, Intel eller Nvidia fanboy! Vid köpråd rekommenderar jag det som är mest prisvärt vid tillfället!

NZXT H440 | i7 5820K @ 3,8 GHz | EVGA GTX 980 SC | Crucial 16GB DDR4

EVGA G2 750W | MSI X99S SLI Plus | NZXT Kraken X41 | 256GB Samsung 850 Pro

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

I den prisklassen är Motorola G2 överlägsen det mesta.

Permalänk
Medlem

Samsung har "Easy Mode" i sina telefoner utan att man behöver ladda hem en extern launcher. Kanske kan vara intressant?

Gillar att Samsung fortfarande håller fast vid fysiska knappar på mobilen, vilket jag föredrar.

Kan tipsa om Samsung S4 mini som jag själv använder. Även stort utbud av mobilväskor, skal m.m.
http://www.netonnet.se/art/telefon/mobiltelefon/varumarke/sam...

Kostar just nu 1790:-

Uppskattar även att telefonen har Adapt Sound, som gör att telefonen kan förstärka/ändra frekvenser som jag annars inte längre hör. Mycket bra funktion för oss som är 40+.

I övrigt har Samsung S4 mini numera Android 4.4.2 och går även att använda som fjärrkontroll till TV:n m.m. (inbyggd IR).

(Märker att andra tips här inte tar hänsyn till målgruppen)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lottobear:

Hej, min mamma ska köpa en ny mobil och har väldigt inställd på pensionärsmobilen Doro Liberto 820 som kostar runt 1800 kr. De enda kraven hon har är så bra batteri och kamera som möjligt. Det måste dock vara android.

Har ni några förslag?

Det finns ingen Androidtelefon med bra batteri och kamera för under 1900 kronor.

Oftast får du mediokert batteri och medioker kamera, i bästa fall. Har du tur kan du hitta något bra, men jag är tveksam.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Låter som ett vettigt förslag. Köpte Xperia E 4 för 970 kr till min pappa. Batteritiden är mycket bra, speciellt i Ultra Stamina läge, upptill 22 dagar i standby. (Se bild här nedan vad som är aktivt i Ultra Stamina läge, tycker att det förenklar användandet av mobilen väsentligt för äldre personer) Kameran är inte den bästa på E4 -an men går du upp ett steg till T3 borde det duga gott

Skrivet av bjasih:

Sony Xperia T3?

Visa signatur

Mobo Asus Z97-A, Intel Core i5 4690K, Crucial BallistixSport 8gb, Samsung 850 PRO,EVGA GeForce GTX960 4GB SC Gaming, PSU Fractal Design 750W Integra M, Fractal Design Define R5 Blackout Edition, Noctua NH-C14S CPU Cooler

Permalänk

Så hittills har majoriteten rekommenderat Xperia T3 då.

Skrivet av Havrefras_:

I den prisklassen är Motorola G2 överlägsen det mesta.

Någon som har något att säga angående detta påstående?

Skrivet av walkir:

Samsung har "Easy Mode" i sina telefoner utan att man behöver ladda hem en extern launcher. Kanske kan vara intressant?

Kan tipsa om Samsung S4 mini som jag själv använder. Även stort utbud av mobilväskor, skal m.m.
http://www.netonnet.se/art/telefon/mobiltelefon/varumarke/sam...

Kostar just nu 1790:-

Kanske kanske, det låter ju som att det kanske kan bli användbart...

Skrivet av anon99339:

Det finns ingen Androidtelefon med bra batteri och kamera för under 1900 kronor.

Oftast får du mediokert batteri och medioker kamera, i bästa fall. Har du tur kan du hitta något bra, men jag är tveksam.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast nu jämför du väl med de produkter som är mycket dyrare? Klart man inte kan förvänta sig samma av en mobil för 1800 jämfört med en på 5000. Men man vill ju ändå ha det bästa som finns för den prisklassen.

Xperia T3, Motorola G2, Samsung S4 mini.... Jämfört med dessa, vad tycker ni om Doro Liberto 820? Håller den samma mått eller har den bara ett högt pris för att de tar extra för att den är pensionsärsvänlig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ĐoniŠtulić:

Låter som ett vettigt förslag. Köpte Xperia E 4 för 970 kr till min pappa. Batteritiden är mycket bra, speciellt i Ultra Stamina läge, upptill 22 dagar i standby. (Se bild här nedan vad som är aktivt i Ultra Stamina läge, tycker att det förenklar användandet av mobilen väsentligt för äldre personer) Kameran är inte den bästa på E4 -an men går du upp ett steg till T3 borde det duga gott

http://i-cdn.phonearena.com/images/articles/140836-image/Ultr...

Enligt den bilden så är ju allt avstängt. Wifi och SIM. Kan ju inte ens ringa/ta emot samtal

Permalänk
Avstängd

Har själv köpt en T3, är väldigt nöjd med den hittils. Tänk på att den är väldigt stor dock.. 5.3"

Permalänk
Skrivet av lottobear:

Så hittills har majoriteten rekommenderat Xperia T3 då.

Någon som har något att säga angående detta påstående?

Kanske kanske, det låter ju som att det kanske kan bli användbart...

Fast nu jämför du väl med de produkter som är mycket dyrare? Klart man inte kan förvänta sig samma av en mobil för 1800 jämfört med en på 5000. Men man vill ju ändå ha det bästa som finns för den prisklassen.

Xperia T3, Motorola G2, Samsung S4 mini.... Jämfört med dessa, vad tycker ni om Doro Liberto 820? Håller den samma mått eller har den bara ett högt pris för att de tar extra för att den är pensionsärsvänlig?

motorola Moto X sägs ju vara en bra mobil.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av lottobear:

Så hittills har majoriteten rekommenderat Xperia T3 då.

Någon som har något att säga angående detta påstående?

Kanske kanske, det låter ju som att det kanske kan bli användbart...

Fast nu jämför du väl med de produkter som är mycket dyrare? Klart man inte kan förvänta sig samma av en mobil för 1800 jämfört med en på 5000. Men man vill ju ändå ha det bästa som finns för den prisklassen.

Xperia T3, Motorola G2, Samsung S4 mini.... Jämfört med dessa, vad tycker ni om Doro Liberto 820? Håller den samma mått eller har den bara ett högt pris för att de tar extra för att den är pensionsärsvänlig?

Motor G 2014 (2 som han kallar den) är en riktigt bra telefon för priset.
Den är riktigt bekväm i handen.

Visa signatur

|MSI Mpower z77| i5 3570k @ 4,2 Ghz | Hyper 212 evo | 8 GB Corsair Vengeance LP | Sapphire Radeon HD 7870 Ghz OC edition och Asus Radeon HD 7870 Ghz 2 GB | Corsair Neutron 120 GB SSD | Seagate barracuda 1 tb | Silverpower 650 W modular | CM Storm Scout 2

Permalänk
Medlem

Även jag hade kollat på Motorola i den prisklassen.

Permalänk

Bilden var menat som exempel på villka appar som man har tillgång till under UltraStamina-läget, självklart så kan du ringa/ ta emot samtal dock så är wifi avstängd. Vill man ha den på då är det vanliga Stamina -läget som gäller.

Skrivet av niclasc:

Enligt den bilden så är ju allt avstängt. Wifi och SIM. Kan ju inte ens ringa/ta emot samtal

Visa signatur

Mobo Asus Z97-A, Intel Core i5 4690K, Crucial BallistixSport 8gb, Samsung 850 PRO,EVGA GeForce GTX960 4GB SC Gaming, PSU Fractal Design 750W Integra M, Fractal Design Define R5 Blackout Edition, Noctua NH-C14S CPU Cooler

Permalänk
Medlem

Kör på Xperia t3. Väldigt prisvärd. Sony har också en enkel launcher som samsung som man kan ställa in i inställningar. Den heter "simple home".

Permalänk
Medlem

Begagnad 1+1?

Visa signatur

Kinnarps 8000

Permalänk
Medlem

Begagnad doro?

Permalänk
Medlem

Köp Zyzlites oneplus one borde gå få under 1900 om du är lite vågad.

Ny med garanti motorola moto G håller nog bra än. Köptes åt farsan mycket vettig. Styrde en mot en Moto X 2014 och riktigt nöjd. Brutalt bra ljudkvalitet tillbaks till tjocktelefonerna

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av lottobear:

Xperia T3, Motorola G2, Samsung S4 mini.... Jämfört med dessa, vad tycker ni om Doro Liberto 820? Håller den samma mått eller har den bara ett högt pris för att de tar extra för att den är pensionsärsvänlig?

Jag skulle nog vilja säga att Doro Liberto 820 är relativt prisvärd. Största nackdelen som jag ser är att den saknar 4G/LTE. Men frågan är hur och var telefonen ska användas. Prestandan i sig lär knappast vara ett problem för din mamma. Det finns betydligt sämre Android-telefoner runt samma prisklass.

Mina föräldrar (båda runt 70-årsåldern) använder iPhone 4S resp. iPhone 5S. Xperia T3 tror jag de skulle uppfatta som väldigt plottrig och svår att använda, då den saknar fysiska knappar.

Många här på forumet har starka åsikter kring TouchWiz (som Samsung har), men jag anser att det är enkelt och tydligt att använda.

Samsung S4 mini är inte lika "het" som Xperia T3 och Motorola G2, men anser den vara ett bra val just pga sina fysiska knappar. Det bästa borde vara att testa mobilerna i butik? Dvs är det lätt att svara i telefonen, går den att använda med en hand, hur är ljudet, byggkvalitet etc. Om din mamma nu fastnat för Doro:n, så kanske du kan fråga henne vad hon gillar med just den?

Permalänk
Medlem

Kraven på batteritid och kamera verkar inte uppfyllas med Doron dock. Säg den telefon där det inte går att klaga på dessa två klichéer som "dålig kamera" och "dålig battertid" dock

Men ändå absolut fascinerande hur den med den hårdvaran och tjockleken på telefonen kan få stryk av en Moto G i battertid?? Med en timme??? Skärmen verkar inte va en strålkanon heller.

Men levererar den gällande användarvänligheten så visst.
Mina föräldrar använder en Moto G och en Samsung Galaxy S2 för tillfället behöver inte agera support speciellt ofta.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av walkir:

Jag skulle nog vilja säga att Doro Liberto 820 är relativt prisvärd. Största nackdelen som jag ser är att den saknar 4G/LTE. Men frågan är hur och var telefonen ska användas. Prestandan i sig lär knappast vara ett problem för din mamma. Det finns betydligt sämre Android-telefoner runt samma prisklass.

Mina föräldrar (båda runt 70-årsåldern) använder iPhone 4S resp. iPhone 5S. Xperia T3 tror jag de skulle uppfatta som väldigt plottrig och svår att använda, då den saknar fysiska knappar.

Många här på forumet har starka åsikter kring TouchWiz (som Samsung har), men jag anser att det är enkelt och tydligt att använda.

Samsung S4 mini är inte lika "het" som Xperia T3 och Motorola G2, men anser den vara ett bra val just pga sina fysiska knappar. Det bästa borde vara att testa mobilerna i butik? Dvs är det lätt att svara i telefonen, går den att använda med en hand, hur är ljudet, byggkvalitet etc. Om din mamma nu fastnat för Doro:n, så kanske du kan fråga henne vad hon gillar med just den?

Jo, utseendet är okej, men inte prestandan. Drar så mycket onödigt med resurser så finns inte. Gör mobilen onödigt seg.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Rekommenderar varmt Motorola g 4G. Men kameran är inget vidare.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Ägare till en Moto G (gen 1 eller 2013).
Bästa mobilen jag ägt men Kameran är usel.
Allt annat är egentligen klockrent.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Köpte en LG L Bello förra månaden, och tycker att den är riktigt trevlig och prisvärd (1290 kr).

Visa signatur

Gigabyte B550 Aorus Pro V2 / AMD Ryzen 9 5900X / Kingston 3200MHz 4x16GB / Gigabyte GeForce RTX 3060 Gaming Rev2 OC / Fractal Design Edison M 750W / Kingston M.2 960GB / Cooler Master Hyper 212 Black Edition / Corsair 4000D Airflow / Win 10