OnePlus tappar mobilt nät efter systemuppdatering Lollipop 5.02

Permalänk
Medlem

OnePlus tappar mobilt nät efter systemuppdatering Lollipop 5.02

Har stora problem att efter System uppdateringen till Andriod/Cyanmod 5.02 (Lollipop)
att telefonen tappar helt plötsligt mobilt nätverk, kan hända mitt i ett samtal att motpartnern försvinner.

Om du surfar så kan den tappa signalen mitt i hämtningen. Om kör vi wifi fungerar det galant.

Har Comviq Fastpris abbonemang.

Innan 5.02 har nada problem.

Nån mer som hunnit uppdatera till 5.02?

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Medlem

Morsan har Comviq och har samma problem, verkar bara vara comviq som har problemet (och Tele2 för det är ju samma bolag).
Det jag gjort på morsans 1+1 var att återställa standard APN från: Inställningar -> mobilnät -> åtkomstpunktens namn (APN) -> prickarna uppe till höger och "återställ standard inställningar".

Hjälper inte det så testa att ställa in önskad nätverkstyp till 3G det verkade stabilisera det hela.
Vad jag läst på Oneplus forumet så verkar det vara nått fel med drivern för modemet i COS12S, det ska funka fel fritt i OxygenOS så antingen flasha OxygenOS modemdrivers på COS12S eller flasha helt enkelt till OxygenOS. ELler nöj dig med 3G tills någon fix kommer.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

Har samma problem sedan jag uppdaterat till 5.0.2, Har också Comviq Fastpris.

Permalänk

Hade samma problem, ny APN löste problemet för mig
https://www.comviq.se/kundservice/artikel?article=69

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hade samma problem. Och i och med detta drog den sjukt mycket batteri när den letade efter nät hela tiden. typ 12h batteritid istället för mina vanliga ~36h. Ställde ner till 3G och sen dess har det fungerat galant. Tänker ha det så tillsvidare. Så noga är det inte med supersnabb surf on-the-go. Hemma kör man ju WiFi.

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem

göra om APN verkar löst det.

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem. Men tyckte att 5.0.2 cyanogenmod va lite buggigt så ja flashade Oxygen OS. Inte upplevt några problem efter det och tycker telefonen känns snabbare än när ja hade cyanogenmod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wikingw:

Jag hade samma problem. Men tyckte att 5.0.2 cyanogenmod va lite buggigt så ja flashade Oxygen OS. Inte upplevt några problem efter det och tycker telefonen känns snabbare än när ja hade cyanogenmod.

I mitt fall har det inte fungerat med att återställa APN, har flera kombinationer mellan 3G/4G och olika nätverksoperatörer och ingen av dem fungerar. Får ingen mottagning alls så kan inte ringa/sms:a och folk kan inte få tag på mig >_<

Visa signatur

I like to help as much as I like to learn.

Permalänk
Medlem

Endast nödsamtal fick jag upp ett tag, tele2. Dock gick jag bara in och ändrade vad jag föredrog... hoppade mellan 3g -> LTE ett par gånger och sedan dess har den inte strulat.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Endast nödsamtal fick jag upp ett tag, tele2. Dock gick jag bara in och ändrade vad jag föredrog... hoppade mellan 3g -> LTE ett par gånger och sedan dess har den inte strulat.

Har testat samma sak. Jag har Comviq fastpris abonnemang, (men kommer byta till kontantkort nu i veckan...). Försöker ansluta mig till alla fyra APN:s som jag får med mobilen (efter att ha återställt till standardinställningar) och sen SWEDEN 3G ,TELE2, "anslut automatiskt" men inget fungerar >_< vafan

Visa signatur

I like to help as much as I like to learn.

Permalänk

Har hänt mig 1x gång (har även jag Comviq Fastpris) sedan uppdateringen, kör på lite längre innan jag testar med ny APN men skönt att jag inte är den enda.

Permalänk
Medlem

Hade också det strulet, backade upp telefonens bilder på datorn och gjorde en systemåterställning. Nu fungerar den faktiskt. Jäkla strul med kontakt till nätet fortfarande inne på Söder dock. Men det är som det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santrik:

Hade också det strulet, backade upp telefonens bilder på datorn och gjorde en systemåterställning. Nu fungerar den faktiskt. Jäkla strul med kontakt till nätet fortfarande inne på Söder dock. Men det är som det är.

Dääääremot så har ju facebook messenger slutat lira helt med lollipop.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santrik:

Hade också det strulet, backade upp telefonens bilder på datorn och gjorde en systemåterställning. Nu fungerar den faktiskt. Jäkla strul med kontakt till nätet fortfarande inne på Söder dock. Men det är som det är.

Det kanske är det enda alternativet... synd att det finns så mycket på mobilen som försvinner -_-. Skickade en ticket issue till Oneplus också men det lär väl dröja innan jag får svar. Tänkte vänta med systemåterställning tills då jag får ett nytt SIM-kort (fantiserar om att ett nytt SIM-kort kommer lösa alla problem), tills dess får jag väl leva som en stenåldersmänniska

Visa signatur

I like to help as much as I like to learn.

Permalänk

Apn

Hade också problem med att den tappade nät och missade samtal. Ställde in APN inställningar manuellt, efter det är problemet borta. Har Telenor.

Permalänk
Keeper of Traditions

Man får väl hoppas att de känner till problemet och jobbar på en fix... Grymt jobbigt problem.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Har samma problem, Tänkte downgrada till cyanogenmod 11 senare idag
Har Tele2

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bigbandit:

Hade också problem med att den tappade nät och missade samtal. Ställde in APN inställningar manuellt, efter det är problemet borta. Har Telenor.

VAd är APN? och hur ställer jag in det manuellt?

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bigbandit:

Hade också problem med att den tappade nät och missade samtal. Ställde in APN inställningar manuellt, efter det är problemet borta. Har Telenor.

OPO saknar ju de flesta banden för 4G, så det är nog en bra ide att sätta luren i 3G-läge. Annars försöker den i onödan söka efter 4G-nät som inte finns.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Dunde:

OPO saknar ju de flesta banden för 4G, så det är nog en bra ide att sätta luren i 3G-läge. Annars försöker den i onödan söka efter 4G-nät som inte finns.

Skickades från m.sweclockers.com

Ett ganska kasst tips såvida man inte bor ute i bushen någonstans...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

VAd är APN? och hur ställer jag in det manuellt?

Gå in på inställningar -> mobilnät -> Åtkomstpunkt (APN). Kan vara bra att återställa APN till standardinställningar också, genom att välja de tre prickarna i övre högra hörnet "återställ till standardinställningar"

Skrivet av Dunde:

OPO saknar ju de flesta banden för 4G, så det är nog en bra ide att sätta luren i 3G-läge. Annars försöker den i onödan söka efter 4G-nät som inte finns.

Skickades från m.sweclockers.com

För min del har 4G funkat fint (fram tills uppdateringen -.-'), lyckades efter mycket om och men köra på 3G nu. Tänkte ha det så ett tag och se om 4G blir bättre framöver.

Visa signatur

I like to help as much as I like to learn.

Permalänk

Har själv samma problem efter uppdateringen. Lyckades till sist nu ikväll fixa genom byte till 3G-läge. Funkar ändå sådär dock, hoppas det kommer en fix snart.

Om någon hittar nåt som funkar så får ni gärna ropa till!

Permalänk
Medlem

Har samma skit, det kopplar ner typ 1h efter omstart. Kan man göra något?

Visa signatur

Kinnarps 8000

Permalänk
Medlem

Finns en tråd i den svenska delen på OnePlus Forumet: https://forums.oneplus.net/threads/tappar-kontakt-med-tele2-n...

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Tele 2 comviq apn

Apn inställningar för tele 2 och comviq.

Namn - Tele2 eller Comviq
APN - 4g.tele2.se
Proxy - Inte inställt
Port - Inte inställt
Användarnamn - Inte inställt
Lösenord - Inte inställt
Server - Inte inställt
MMSC - http://mmsc.tele2.se
MMS-proxy - 130.244.202.30
MMS-port - 8080
MCC - 240
MNC - 07
Verifieringstyp - Inga
APN-typ - default,mms,supl
APN protokoll - Inte inställt
APN Roaming protocol - Inte inställt
Bearer - Inte inställt
MVNO type - Inte inställt

Tryck på punkterna uppe i högra hörnet och spara.
Starta sedan om telefonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Ett ganska kasst tips såvida man inte bor ute i bushen någonstans...

Ta och kolla täckningskartan för OPOs frekvenser på LTE, då inser du att det är ett bra tips. Förövrigt sådär spännade med tyckande som saknar kunskapsbas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Dunde:

Ta och kolla täckningskartan för OPOs frekvenser på LTE, då inser du att det är ett bra tips. Förövrigt sådär spännade med tyckande som saknar kunskapsbas.

Skickades från m.sweclockers.com

Japp, den länkades i en annan tråd också och den kartan stämde inte. 4G funkar mycket bättre än du försöker få det att låta som.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Morsan har Comviq och har samma problem, verkar bara vara comviq som har problemet (och Tele2 för det är ju samma bolag).
Det jag gjort på morsans 1+1 var att återställa standard APN från: Inställningar -> mobilnät -> åtkomstpunktens namn (APN) -> prickarna uppe till höger och "återställ standard inställningar".

Hjälper inte det så testa att ställa in önskad nätverkstyp till 3G det verkade stabilisera det hela.
Vad jag läst på Oneplus forumet så verkar det vara nått fel med drivern för modemet i COS12S, det ska funka fel fritt i OxygenOS så antingen flasha OxygenOS modemdrivers på COS12S eller flasha helt enkelt till OxygenOS. ELler nöj dig med 3G tills någon fix kommer.

Fick samma problem när jag uppdaterade. Har Tele2.

Som du sa, det löste problemet direkt.

Inställningar -> mobilnät -> åtkomstpunktens namn (APN) -> prickarna uppe till höger och "återställ standard inställningar".

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av EyeNEye:

Fick samma problem när jag uppdaterade. Har Tele2.

Som du sa, det löste problemet direkt.

Inställningar -> mobilnät -> åtkomstpunktens namn (APN) -> prickarna uppe till höger och "återställ standard inställningar".

Jag har också Tele2 och detta hjälpte inte för mig, fick gå in och ändra om inställningarna manuellt. Så för dem det inte funkar att återställa, bara att söka upp rätt inställningar på nätet.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Jag har också Tele2 och detta hjälpte inte för mig, fick gå in och ändra om inställningarna manuellt. Så för dem det inte funkar att återställa, bara att söka upp rätt inställningar på nätet.

Appropå uppdateringen.

Har du problem med profiler? Dvs tidigare gick det ju att sätta "Ljudlös" men min mobil blippar och har sig, oavsett.

Satte på ljudlöst häromdagen, har satt en polare på att ha en rätt udda SMS-signal med något turkiskt Woocca Woocca-eeoo, men oavsett så började det låta i fickan.

Läst på forum att profilerna knasar, men upplever du något sånt?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |