Permalänk
Medlem

Ny CPU fläkt och 140mm fläkt

Har använt min stockkylare för min i5 och har nu tänkt att införskaffa en ordentlig processorkylare istället. Jag tänker också köpa en ny front fläkt på 140mm då min nuvarande låter väldigt mycket. Har tänkt att spendera ungefär 700kr på allt och undrar vad för fläktar jag borde skaffa. Borde jag också införskaffa kylpasta(eller vad det nu heter)?

Permalänk
Medlem

Om du köper en ny processorkylare brukar det följa med kylpasta. Ibland är det inte den bästa sorten, men den skall fungera helt ok. Du behöver dock ha något att göra rent processorn från gammal kylpasta, t.ex. kemisk ren isopropanol och något att torka med.

Jag har chassin utan fönster och gillar inte "bling bling" som lysdioder som blinkar så jag brukar välja Noctua-fläktar av gammal vana. Om ditt moderkort har stöd för 4-pins fläktkontakter kan det passa att köpa en PWM fläkt som t.ex. Noctua A14 PWM

Utan att veta vad du har för chassi och moderkort kan det vara svårt att ge bra tips på processorkylare. Har du t.ex. ett litet mini-itx-chassi är troligtvis många tornkylare helt oanvändbara för dig då de inte får plats. Ta en titt på prisjakt och se om du hittar något som passar inom din budget och som fått hyfsat bra omdöme.

Kanske kan en Noctua NH-U12S + en Noctua A14 PWM fungera?

Länkar:

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriqable:

Har använt min stockkylare för min i5 och har nu tänkt att införskaffa en ordentlig processorkylare istället. Jag tänker också köpa en ny front fläkt på 140mm då min nuvarande låter väldigt mycket. Har tänkt att spendera ungefär 700kr på allt och undrar vad för fläktar jag borde skaffa. Borde jag också införskaffa kylpasta(eller vad det nu heter)?

För att rekommendera en bra kylare kan det vara bra att veta vad du har för chassi och ramminen då dessa kan begränsa utbudet över vilka kylare som är kompatibla

http://www.inet.se/produkt/6909841/phanteks-ph-tc14pe-svart?u...

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem
Skrivet av eMannen:

Kanske kan en Noctua NH-U12S + en Noctua A14 PWM fungera?

Moderkort: Gigabyte GA-Z87X-SLI och Chassi: Cooler Master Elite 430. Det bör väl passa antar jag, ser inga problem