Microsoft Hololens begränsas av smalt synfält

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Håller med dig men snälla, visa mig ett företag som är helt öppna och inte gör hype av sin produkt???

- Intel släpper nya värsting CPUn.. ska klocka 5Ghz... de flesta nåt 300Mhz mer än förra.

- Apple släpper ny Iphone, som är exakt samma som föregångeren, med lite tweaks, men det är enorm hype.

- Alla smartwatches eller vad man ska kalla dem. Enormt hypad produkt som du kan göra allt med (i 2 timmar sen är batterier slut)

- Tesla har framtidens super bil (som fortfarande kostar mer än ett hus, kommer ha brist på råvaror till batterierna och har många problem kvar att lösa)

- AMD har släppt CPU en efter en... alla verkar ha blivit mer eller mindre besvikelse på något sätt (på senaste tiden då). APUerna är kanon, men lider av minnesbandbredd. vanliga CPUerna har 8 kärnor, men spöas av 4 kärnor från Intel.

Qualcomm har ny värsting CPU, som tydligen är en kokplatta som throttlar ner så mycket att dens mindre bror effektivt är snabbare. Men den är snabb...

Samsung har budget SSD, världsnyhet med TLC i SSD, som visar sig ha allvarliga fel.

Jag kan hålla på hela dagen...
Alla.. och jag menar verkligen alla företag finputsar sanningen. Titta på grafer, titta på "statistik", så ser du att den alltid är förvrängd för att gynna företaget. Du säljer inte produkten om inte den är bättre än konkurrenten, så är det bara.

Poängen här måste dock vara att MS har faktiskt gjort en otrolig bedrift, på mindre tid än Oculus (som inte heller är verken perfekt eller "klar"), på ett område som ingen förväntat sig att de skulle jobba på. Företaget har utvecklat mjukvara under större delen av sin tid, nu har de suftplattor, Xbox konsol och ec snart mobiltelefoner och VR utrustning.

Vågar säga att när Apple släppte Iphone, var de innovatörer. De gjorde något helt otroligt enligt många, trots att den hade sina problem. Idag har detta blivit en standard som allt jämförs med.

Idag är Microsoft innovatörerna som såg en VR efterfrågan, och valde att göra det på ett bättre sätt än att stänga ute verkligheten och begränsa den. De har problem att lösa, utan tvekan, men de har också lite tid att göra det på. Oculus var de som började detta, precis som flera surfplattor och touch mobiltelefoner fanns innan Ipad och Iphone, frågan är bara vilket som faktiskt kommer får mer praktiskt användning.

Men snälla vadå? Jag har aldrig påstått att det inte skulle finnas andra företag som gör samma sak, för det gör det. I mitt tycke så är dock inte "men andra gör det ju också!" en godtagbar ursäkt. När andra företag missleder sina kunder så är jag den förste att kritisera det, och nu råkade det vara Microsoft.
Tycker du vi ska skita i att påpeka när företag gör fel bara för att det händer så ofta, eller kan det kanske finnas något positivt i att konsumenter säger ifrån när de blir vilseledda?

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Skrivet av raynak:

Jag ser Microsoft Hololens som fullkomligt ground breaking. De gör något ingen annan har gjort förut. Som civilingenjör i medieteknik har jag en ofantlig respekt för den tekniska bedrift detta är (forskning har bedrivits i årtionden kring AR men inte kommit i närheten av detta). Sedan är tekniken inte fullmogen - visst - men att whina över låg FOV när de lanserar något såhär häftigt är bara att vara blind för vad de faktiskt har åstadkommit.

Köp den eller köp den inte - för det kommersiella värdet är väl begränsat i nuläget - men nedvärdera inte bedriften och dess framtida potential.

https://www.getameta.com/

Ett par år gamla.

Visa signatur

sqrt(1787569)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Men snälla vadå? Jag har aldrig påstått att det inte skulle finnas andra företag som gör samma sak, för det gör det. I mitt tycke så är dock inte "men andra gör det ju också!" en godtagbar ursäkt. När andra företag missleder sina kunder så är jag den förste att kritisera det, och nu råkade det vara Microsoft.
Tycker du vi ska skita i att påpeka när företag gör fel bara för att det händer så ofta, eller kan det kanske finnas något positivt i att konsumenter säger ifrån när de blir vilseledda?

Tycker att man iaf kan vänta till lansering innan man kommer med så negativ kritik. De siktar på att förbättra detta felet, inget är bestämt än, de är i prototyp och test stadiet.

Vill du klaga, klaga på en produkt som är släppt, som skulle vara så bra, men aldrig blev det. Inte en produkt som fortfarande utvecklas och har brister som de jobbar på att åtgärda.

Hade vi haft din taktik med att hugga ner alla som utvecklar, innan de är klara så hade inget blivit utvecklat, för inget duger när det kommer från ritbordet.
Under hela tiden har MS presenterat konceptet, mjukvaran och miljön, inte specifikationerna på glasögonen. Om de släpper det med denna FOV, så kommer jag dock ställa mig bakom dig i din åsikt.

Permalänk
Medlem

Skulle vilja veta varför synfältet har blivit så mycket mindre jämfört med de tidigare prototyperna som folk fick testa i januari. Vill minnas att det man upplevde då skulle vara likvärdigt med slutfärdiga produkten, men det verkar i så fall inte vara fallet längre.

Oförrutsedda hinder? Kostnader? Tekniska svårigheter? Designbeslut? Vill gärna veta varför i vilket fall

Visa signatur

Ryzen 5 5600X - SCYTHE SCMG-5PCGH - TUF GAMING X570-PLUS - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz - Samsung 980 Pro NVME - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE 2.0 - EVGA BQ 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnisch:

Skulle vilja veta varför synfältet har blivit så mycket mindre jämfört med de tidigare prototyperna som folk fick testa i januari. Vill minnas att det man upplevde då skulle vara likvärdigt med slutfärdiga produkten, men det verkar i så fall inte vara fallet längre.

Oförrutsedda hinder? Kostnader? Tekniska svårigheter? Designbeslut? Vill gärna veta varför i vilket fall

De första enheterna var kopplade till en extern dator, den var inte trådlös. Jag antar att det kan handla om prestandabrist i Atom-processorn för att kunna driva en fullfjädrar upplösning. Därtill lär batterierna också vara en begränsande faktor.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det går för snabbt med utvecklingen så jag är rätt nöjd med detta. Våran kultur är ju ärligt talat inte redo.

CPUer och så kan dock inte utvecklas för snabbt. Tycker att min 4790K tom kan kännas slö ibland.