Arctic Accelero Hybrid II 120 på MSI GTX 970 Gaming (bök och strul)

Permalänk

Arctic Accelero Hybrid II 120 på MSI GTX 970 Gaming (bök och strul)

Jag installerade min nya Arctic Accelero Hybrid II 120 på mitt övre GTX 970 (SLI) kort idag, eftersom det kortet var för högljutt för min smak efter det att jag skaffade SLI. Installationen var ett h-vete. Jag har installerat två aftermarket GPU kylare förr (och många CPU kylare givetvis, men de är inget jämfört mot GPU-kylare) och detta var tveklöst värst. Inte bara var instruktionerna kassa, de inkluderade inte ens nVidia 9xx-serien (trots att de är listade som stödda). Själva installationen är till stor del en ren gissningslek, om man inte vet vilka komponenter på kortet som är vad. Jag har en viss aning, och listade ut resten dels genom att jämföra mot bilderna på de två exemplaren i instruktionerna, men mest genom att kolla på originalkylaren.

Fläkten som inkluderas till radiatorn är en 4-pin GPU PWM typ connector på, som ska sättas direkt i grafikkortet. MSI GTX 970 Gaming 4 har inte en 4-pin connector. De har en specialvariant med en 2+6 pin på två ställen på kortet. Ingetdera funkar. Testade även sätta 4-pin kabeln i 6-pin connectorn på kortet, på alla tre möjliga positioner (höger, mitten, vänster), inget fick liv i den.

Så den inkluderade PWM fläkten är oanvändbar för mig, iaf utan adapter. Fick istället beställa en Noctua NF-F12 PWM (kör den till min Corsair H60 där den gör ett kanonjobb). Det ökade totalkostnaden för detta projektet en hel del då. Lite surt när det medflöjande inte alls går att använda. Så får bli att ställa in en custom fan curve i Speedfan sen och hoppas jag får till det vettigt. Speedfan är inte min favoritmjukvara, speciellt fläktkontrollern kan leva ett eget liv ibland. För stunden har jag fått slänga på en äldre 120mm case-fan som blåser genom radiatorn ut i exhaust position bak på burken. Den gör ett ok jobb på max-speed (1200 RPM), men låter som fan.

Ett annat problem är att clipsen som håller den stora flänsen på ovansidan grafikkortet är skit. Skruvar jag åt dem vill de nästan poppa av, så de får sitta löst åtdragna. Fick också låta bli att klämma fast ena hörnet helt, kylflänsen hamnar på ett sådant ställe att den inte når förbi PCI-E porten, och jag kan inte gärna sätta ett clip rakt över PCI-E porten...

Ännu en sak (listan börjar bli lång, varit en frustrerande dag), de har inte skickat med långa skruvar som går att sätta rakt genom en fläkt när man monterar den på radiator (så som Corsair gör), utan skickade istället med korta skruvar som bara når genom ett hörn. Så man måste alltså ha en skruvmejsel som passar genom det yttre skruvhålet på fläkten, men ändå har stort nog huvud att det greppar skruven där innanför. En sådan hade jag inte ens utan fick leta fram en hos en bekant (en liten flathead som iaf var bred nog att greppa stjärnhuvudet på skruven litegrann).

Sist, jag har haft igång systemet i över 5 timmar nu och den spottar fortfarande luftbubblor lite då och då. Och jag har monterat som man bör, alltså radiatorn över pumpen, och radiatorn monterad med slanganslutningarna neråt.

Om jag hade en vettig fläkt på kunde jag skrivit ner lite prestanda och resultat också, men så är inte riktigt fallet. För stunden verkar det hela en aning halvdant, men så är jag för förbannad för att orka testa det ordentligt just nu med.

Om jag får min Noctua F12 på tors eller fre kan jag skriva tillbaka med lite resultat. Efter att jag bråkat med en custom fan curve i Speedfan i evigheter för att få den rätt då... =/

Visa signatur

Antec P100 | MSI Z97 Gaming 7 | i5 4690k | Corsair Vengeance 1600MHz CL9 4x4 | EVGA GTX 980Ti | SanDisk Extreme II 240GB + Pro 240GB | Corsair AX760 | Corsair H110i GT

Permalänk

Prestandan är inget fel på som tur är, så det var nog värt allt strul.

Satt Noctua NF-12 PWM fläkten kopplad till moderkortet och styr via SpeedFan (för att få en kurva styrd av GPU tempen), funkar bra, men stör mig på att det betyder att fläkten drar på max när man startar datorn, till det att SpeedFan startat. Minimalt problem givetvis, men ändå.

Nu håller jag en ganska lugn fläktkurva då jag helt är ute efter en lugn och tyst speldator, men håller ändå det övre grafikkortet i en aningen lägre temp än det undre kortet. Det brukar vara 10 grader hetare för det övre i SLI, i mitt fall var det ännu mer innan. Har dessutom skruvat på lite extra överklockning, och det påverkar knappt tempen alls. +120 core, +400 memory.

Skönt att kunna ha en rätt tyst låda med relativt lite insug men ändå både lugna fläktar och låg temp på CPU och GPU:er med SLI, samt allt överklockat. Och med bra fläktkurvor så låter den extremt lite när man inte lastar den hårt, typ hörs sällan alls.

Bara den slutar gurgla luftbubblor, men tror det senaste nu var när jag tog ner raidatorn för att byta fläkt. Får ge det tid nu när den är förhoppningsvis färdigpillad med för ett tag.

Visa signatur

Antec P100 | MSI Z97 Gaming 7 | i5 4690k | Corsair Vengeance 1600MHz CL9 4x4 | EVGA GTX 980Ti | SanDisk Extreme II 240GB + Pro 240GB | Corsair AX760 | Corsair H110i GT