Grub2: Gpt/linux & mbr/windows 10 går det att få till? [löst]

Permalänk
Medlem

Grub2: Gpt/linux & mbr/windows 10 går det att få till? [löst]

Jag har en uefi/gpt/Linux på en hårddisk samt en Windows som är installerad på en mbr-disk, går det att få Windows-disken att synas i grub-menyn?
Jag har provat diverse varianter i custom40-filen i grubs konfiguration men lyckas inte få till det.
Linux ligger på sda och Windows på sdb sett från Linux. Hd0 för Linux och hd1 för Windows sett från grub.
Windows skapade en reserverad partition först på sin disk så själva Windows ligger då på sdb1/hd1,1.
Grub klagar inte över custom-filen men jag får inte upp någonting extra i menyn, bara arch samt avancerade alternativ för Arch.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem

funkar det inte med "sudo update-grub"?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk

Os-prober är ett smart litet script..
sudo pacman -S os-prober
grub-mkconfig -o /boot/efi/EFI/GRUB/grub.cfg

Finns mer info i wikin.
https://wiki.archlinux.org/index.php/GRUB#Dual-booting

Permalänk
Medlem

jag har kört grub-mkconfig och sedan manuellt lagt in grub.cfg

}
menuentry "windoz" {
insmod ntfs
insmod chain
set root=(hd0,4)
chainloader +1
}

windows 10 fungerar utmärkt synd bara att det nästan aldrig används.

kör dock inte uefi men borde inte vara någon skillnad

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

funkar det inte med "sudo update-grub"?

Jag har inte det kommandot tyvärr.

Skrivet av Hieronymus:

Os-prober är ett smart litet script..
sudo pacman -S os-prober
grub-mkconfig -o /boot/efi/EFI/GRUB/grub.cfg

Finns mer info i wikin.
https://wiki.archlinux.org/index.php/GRUB#Dual-booting

Jag har följt den guiden men det fungerar inte heller. OS-prober verkar inte hitta windows alls.

Enklaste sättet jag kan göra nu förutom att välja windowsdisken som boot i bios är att trycka på c i grub och sen bara på enter när grub-prompten dykt upp. Då väljer den windowsdisken att boota från men det är ju inte helt rätt.

Skrivet av Emrik:

jag har kört grub-mkconfig och sedan manuellt lagt in grub.cfg

}
menuentry "windoz" {
insmod ntfs
insmod chain
set root=(hd0,4)
chainloader +1
}

windows 10 fungerar utmärkt synd bara att det nästan aldrig används.

kör dock inte uefi men borde inte vara någon skillnad

Jag har gjort nåt liknande men det dyker inte upp nåt val i grub ändå.

menuentry "Windows 10" { insmod ntfs insmod chain set root=(hd1,1) drivemap -s hd0 hd1 chainloader +1 }

Kanske får jag göra om installationen och ändra disken till GPT. Det bör vara enklare att ha samma typ på diskarna.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem
Skrivet av M3Johan:

Jag har gjort nåt liknande men det dyker inte upp nåt val i grub ändå.

menuentry "Windows 10" { insmod ntfs insmod chain set root=(hd1,1) drivemap -s hd0 hd1 chainloader +1 }

har du satt en } på en i övrigt tom rad ovanför? (: det behövs för att grub ska förstå att det är en ny post där.

för om jag förstått dig rätt så hittar den inte ens en entry?

grub bryr sig nog inte om du har gpt på en disk och mbr på en annan. skulle förmoda att den inte gör

själv använder jag förresten grub2 vilket du nog också gör. så kommandot som Hieronymus skrev borde vara grub2-mkconfig men det gör väl ingen skillnad. eller använder folk icke grub2?

edit, är du förresten kanske johan som jag gick i skolan med? 88a osv? turbosvans?

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emrik:

har du satt en } på en i övrigt tom rad ovanför? (: det behövs för att grub ska förstå att det är en ny post där.

för om jag förstått dig rätt så hittar den inte ens en entry?

grub bryr sig nog inte om du har gpt på en disk och mbr på en annan. skulle förmoda att den inte gör

själv använder jag förresten grub2 vilket du nog också gör. så kommandot som Hieronymus skrev borde vara grub2-mkconfig men det gör väl ingen skillnad. eller använder folk icke grub2?

edit, är du förresten kanske johan som jag gick i skolan med? 88a osv? turbosvans?

Japp det är grub2. Jag hade lite förhoppning om att det skulle vara så enkelt som en missad "}" men så var det inte. Det är jämt antal öppna och stäng. :\
Sätter jag dit en extra stäng så blir det syntax error.
Hela meddelandet här:

Generating grub configuration file ... Hittade linux-avbildning: /boot/vmlinuz-linux Hittade initrd-avbildning: /boot/initramfs-linux.img Found fallback initramfs image: /boot/initramfs-linux-fallback.img fel: syntax error. fel: Incorrect command. fel: syntax error. Syntaxfel på rad 161 Syntax errors are detected in generated GRUB config file. Ensure that there are no errors in /etc/default/grub and /etc/grub.d/* files or please file a bug report with /boot/EFI/grub/grub.cfg.new file attached. färdigt

Dold text

Nope, jag är inte turbosvans. Jag kommer ursprungligen från Gustafs.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem
Skrivet av M3Johan:

Japp det är grub2. Jag hade lite förhoppning om att det skulle vara så enkelt som en missad "}" men så var det inte. Det är jämt antal öppna och stäng. :\
Sätter jag dit en extra stäng så blir det syntax error.
Hela meddelandet här:

Generating grub configuration file ... Hittade linux-avbildning: /boot/vmlinuz-linux Hittade initrd-avbildning: /boot/initramfs-linux.img Found fallback initramfs image: /boot/initramfs-linux-fallback.img fel: syntax error. fel: Incorrect command. fel: syntax error. Syntaxfel på rad 161 Syntax errors are detected in generated GRUB config file. Ensure that there are no errors in /etc/default/grub and /etc/grub.d/* files or please file a bug report with /boot/EFI/grub/grub.cfg.new file attached. färdigt

Dold text

nu misstänker jag att du kanske gör någonting i fel ordning. den extra stängen ska inte kunna ge någon syntax error. du ska bara spara filen och se glad ut. har du ändrat något i /etc/default/grub ? eller i de där /etc/grub.d/-filerna?

vad är det för kommando du skriver när du får den där outputen? och vad står det på rad 161? ursäkta om det är mycket frågor.

borde bara vara att köra "grub2-mkconfig" grub läser vad du har för bootbara kernels i /boot . skapar en fil du sedan kopierar till /boot/EFI/grub/grub.cfg .
i den tejpar du sedan i den dära textknudden jag skrev tidigare längst ner, med alla { och } utanför de som redan finns. kom ihåg att du måste göra allt detta som root.
du har ju tre archburkar och borde nog kunna det så förlåt om jag bara säger saker du redan kan.
windows-partitionen är inte grub så bra på att hitta. men att du inte ens kan få upp en entry i menyn tycker jag är konstigt. är det rätt grub.cfg du pillar i? det svåra brukar ju vara att få windows att lira när man väl fått upp en entry i grub. jag kör dock utan EFI så det kanske finns något som krånglar till mer.

du kan gärna posta hela din grub.cfg på pastebin eller liknande också.

och är du säker på att grub läser /boot/EFI/grub/grub.cfg och inte /boot/grub/grub.cfg ?

Skrivet av M3Johan:

Nope, jag är inte turbosvans. Jag kommer ursprungligen från Gustafs.

coolt! jag är från skäve trodde inte det fanns flera nördar här ute i skogen.
johan eriksson är väl inte ett så ovanligt namn förstås.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emrik:

och är du säker på att grub läser /boot/EFI/grub/grub.cfg och inte /boot/grub/grub.cfg ?

Huvudet på spiken. Det var fel grub.cfg, jag visste inte ens att jag hade två. Men se där, man lär sig hela tiden.
Tack för det.

Skrivet av Emrik:

coolt! jag är från skäve trodde inte det fanns flera nördar här ute i skogen.
johan eriksson är väl inte ett så ovanligt namn förstås.

Det finns väl inte så mycket mer att göra än att nörda ner sig i nåt ute i bushen.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem

Uppföljning.
Då jag nyligen installerat win 10 så installerade jag om det med gpt/uefi istället. Sen körde jag en ny konfiguration i grub och då hittade OS-probe på Windows. Betydligt enklare att köra gpt rakt igenom än att krångla med någon mix av gpt/mbr.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem
Skrivet av M3Johan:

Huvudet på spiken. Det var fel grub.cfg, jag visste inte ens att jag hade två. Men se där, man lär sig hela tiden.
Tack för det.

det betyder att du inte använde efi-boot till linuxen vad jag förstått. men lika bra fungerar det väl ändå kul att det löste sig!

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem

Jo då jag kör med efi, men Arch behöver tydligen inte /EFI- /efi-directoryt. Jag har väl troligen tillverkat de båda själv under mina försök med diverse tips/guider från nätet.
Grub @ archwiki

Visa signatur

///Arch