Asus Sverige-lanserar Vivowatch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Det står i artikeln att det är ett träningsarmband, och inte en "smartklocka". Mobil.se skriver att den ska kunna se "data" från sin mobila enhet, mejl och aviseringar t.ex.: http://www.mobil.se/nyheter/asus-lanserar-vivowatch

EDIT: Alltså är det inte särskilt troligt att man skulle behöva sladd för att föra över träningsinformationen till mobilen.

Fast ingressen till artikeln är "nu senast med den smarta klockan tillika träningsarmbandet Vivowatch", så de är tydliga med att kalla den smartklocka. Nu blev jag så intresserad av detta att lunchen fick stryka lite på foten men efter efterforskning verkar det faktiskt röra sig om en smartklocka på det sätt att den kan visa text och liknande och då troligen via Bluetooth. Ska bli skoj att se test på denna och efterföljande, verkar även vara lite oklart om det blir färg i den eller enbart svartvitt.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hanzooon:

Tänker mig mer typ i ansiktet eller på ryggen eller nåt Använder liksom inte klockan på natten så har själv inga problem med lägga av den i laddaren

Beror väl på hur hårt man sover kanske. Själv är jag rätt lättväckt så jag skulle nog märkt det och "rättat till" det i sömnen.

Skrivet av GaMeR2K5:

För att man har ett sådant armband på klockan som kan trassla in sig i långt hår t.ex. ?

Oh så roligt det är o vakna upp med klockan intrasslad i håret. xD

Nej det är säkert inte speciellt vanligt... men det händer ju.

Att ta av sig klockan på kvällen o ta på den på morgonen går helt på rutin utan att jag tänker på det.

Ja, det skulle kunna hända. Tänkte inte på det. Har dock själv haft långt hår tidigare (ner till halva ryggen typ) och har haft allt från stålarmband till Velcro utan att det trasslat in sig. Däremot hände det en gång att jag skulle klia mig i nacken, och när jag sträcker ut armen hakar klockjäveln tag i och river med sig glasögonen så de åker i backen. Lagom kul. Så helt förskonad från "klockolyckor" är jag inte

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av GaMeR2K5:

För att man har ett sådant armband på klockan som kan trassla in sig i långt hår t.ex. ?

Oh så roligt det är o vakna upp med klockan intrasslad i håret. xD

Nej det är säkert inte speciellt vanligt... men det händer ju.

Att ta av sig klockan på kvällen o ta på den på morgonen går helt på rutin utan att jag tänker på det.

Inte bara det, jag väljer klocka efter humör och klädsel som en del av min morgonrutin... byter armband på min "daily driver" nån gång i månaden också, av samma anledning. Bär klocka i princip varje dag, växlar främst mellan mekaniska klockor och smarta klockor, så jag är van med att behöva "ladda" med jämna mellanrum. Har även några batteriklockor som jag gillar.

Har dock aldrig sovit med en klocka med flit, antar att det är en vanesak, men det känns lite som att ligga med strumpor på.

Jag har småbarn så jag behöver ingen väckarklocka.

Permalänk
Skrivet av phrusher:

Jag sover med min pebble, främst för att jag använder den som larm för att inte väcka sambon när jag går upp på morgonen och då är vibrationslarmet toppen. Har ingen vanlig klockradio och mobilen ligger på laddning i ett annat rum så även för att jag vill kunna se vad klockan är när jag vaknar på natten.

Typ exakt samma här. Har slutat med ljud på mobilen också, man slipper störa folk i onödan.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Videoapan:

Fast ingressen till artikeln är "nu senast med den smarta klockan tillika träningsarmbandet Vivowatch", så de är tydliga med att kalla den smartklocka. Nu blev jag så intresserad av detta att lunchen fick stryka lite på foten men efter efterforskning verkar det faktiskt röra sig om en smartklocka på det sätt att den kan visa text och liknande och då troligen via Bluetooth. Ska bli skoj att se test på denna och efterföljande, verkar även vara lite oklart om det blir färg i den eller enbart svartvitt.

Tja, nu kommer vi in på en definitionsfråga, antar jag.... Är is och vatten samma sak?

Jag kallar det träningsamband då det verkar vara det primära syftet.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Humper:

Exakt, den loggan förstörde allting.

Strunt samma om det står Asus på den... checka priset och titta på längden batteri tid, och titta på att den fungerar med både android och ios.....
Har man en klocka det står Asus på så vet man dock att det förmodligen är någon ganska teknik intresserad som skulle bära en sån
Helt ok design tycker jag för 1400kr ! plus batteri tiden, plus multiplatform.

Till SWEC Jonas & Emil: Skulle gärna vilja se en recension på den här sen när den kommer!

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem

Om det är träning som är första syftet för den här produkten...så håller jag mig ändå till riktiga träningsredskap i form av klockor/pulsmätare etc.
Polar, Tomtom gör exemplariska grejer för ändamålet. Den här fungerar säkert all-a-round, men då dom skriver att den främst är riktad till träning så är det bra att veta att det finns sååååå mycket renodlade alternativ.
Ett tips, kolla kategorin Puls & sportklockor, eller gå in till valfri sportkedja (XXL, Intersport ja ni vet) om ni är ute efter riktiga träningsredskap. Där finns inga Galaxy Gear Fits, Vivowatch, och annat mainstream som bara är utvecklat för att krängas i miljontals. Dont egt me wrong, klart tillverkarna jag nämnde ex vars mål är att sälja, absolut.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
SpelClockers

Tog en snabbtitt i manualen och dom nämner att den meddelar vid inkommande samtal med vilket nummer som ringer, funktionsmässigt utöver det känns det mer som ett träningsarmband.

Long battery life
ASUS VivoWatch delivers 10-day battery life in normal mode and up to 24 hours in fitness mode with active heart rate tracking.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vivowatch, wow vilket bra namn på en träningsklocka, inte alls ett försök att försöka stråla sig i Garmins träningsklockors glans....

Garmins nuvarande lineup i vivoserien:
Vivofit
Vivofit 2
Vivosmart
Vivoactive

Klockan kan säkert vara jättebra men namnsättningen är riktigt ful måste jag säga.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Vivowatch, wow vilket bra namn på en träningsklocka, inte alls ett försök att försöka stråla sig i Garmins träningsklockors glans....

Garmins nuvarande lineup i vivoserien:
Vivofit
Vivofit 2
Vivosmart
Vivoactive

Klockan kan säkert vara jättebra men namnsättningen är riktigt ful måste jag säga.

Asus lanserade produkter med Vivo i namnet 2012. Vivotab, VivoPC, VivoMouse etc.
http://www.techradar.com/news/mobile-computing/tablets/pricin...
Om jag inte ser fel så kom Garmins med Vivo först 2014?

Amerikaner kopierar asiater nu?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Var väl snarare att Asus tidigare serier inte hade något med träning att göra.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Var väl snarare att Asus tidigare serier inte hade något med träning att göra.

Vivo har inget med träning att göra? Eller vad missar jag?

Dessutom verkar Asus och Garmin samarbetat förr. Kanske något sånt som ligger bakom namnet
http://www.gsmarena.com/garmin_asus-phones-65.php

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Avstängd

Här väntar, väntar och väntar man på zenwatch och så släpps den här budget skiten istället.

Kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hanzooon:

Jag fattar inte varför alla klagar på batteritider på smarta klockor, sover ni med eran vanliga klocka på er?

Har själv en LG G Watch R som räcker ca 24-30 timmar med den användning jag har. Tar av mig klockan om jag går och lägger mig och lägger den i laddningsstationen, tar 2 sekunder..

Så någon som har den åsikten, snälla förklara för en icke förstående..

Ett av försäljningsargumenten är ju Sleep watch och silent alarm.... Tråkigt att inte kunna använda de grejorna.

Visa signatur

Citera gärna om du vill att jag ska hitta tillbax.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hanzooon:

Tänker mig mer typ i ansiktet eller på ryggen eller nåt Använder liksom inte klockan på natten så har själv inga problem med lägga av den i laddaren

Haha, förväntade mig relativt dryga svar så va redo på att svara drygt tillbaka, men inte så farligt ändå

Som jag skrev ovan så tänker jag mig typ på ryggen och sånt, vaknar ofta med den känslan som Ozzed skrev, att jag legat på armen och den är helt bortdomnad, har man då haft klockan på mig lär jag ha ett fint intryckt märke nånstans på kroppen haha..

Poängen med att ha klockan på sig under natten var väl med den i nyhetsartikeln - att logga sömnrytmer och sådant? Något som du helt förbipasserar med dina argument ^^

Permalänk
Medlem

Har den börjat dyka upp i nån butik ännu?