Tråden om GOG Galaxy

Permalänk
Inaktiv

Tråden om GOG Galaxy

Idag lämnade GOG Galaxy den stängda alpha-testningen och är nu tillgänglig som beta. Någon som hunnit testa?
Själv kom jag med i alphan i fredags så har hunnit prova klienten i ett par dagar.

GOG Galaxy är GOGs nya valfria spelklient som förenklar hanteringen av spel. Klienten är fortfarande i beta och har ännu inte all funktionalitet färdig men fungerar i dagsläget ungefär på det vis exempelvis Steam gör. Då GOG är en DRM-fri spelbutik så innebär det alltså att spelen även i fortsättningen kan spelas löst med separata installationsfiler. Eller genom klienten. Eller både och. Så gott som allt i klienten ska gå att stänga av om man så vill, exempelvis achievements.

http://www.gog.com/galaxy

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Idag lämnade GOG Galaxy den stängda alpha-testningen och är nu tillgänglig som beta. Någon som hunnit testa?
Själv kom jag med i alphan i fredags så har hunnit prova klienten i ett par dagar.

GOG Galaxy är GOGs nya valfria spelklient som förenklar hanteringen av spel. Klienten är fortfarande i beta och har ännu inte all funktionalitet färdig men fungerar i dagsläget ungefär på det vis exempelvis Steam gör. Då GOG är en DRM-fri spelbutik så innebär det alltså att spelen även i fortsättningen kan spelas löst med separata installationsfiler. Eller genom klienten. Eller både och. Så gott som allt i klienten ska gå att stänga av om man så vill, exempelvis achievements.

http://www.gog.com/galaxy

Väntar på en inbjudan. Känns som att det borde göra GOG lite smidigare specifikt vad gäller att hantera uppdateringar.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Entusiast

Har använt alphan ett tag, fungerar super. Väldigt basic just nu men kommer väl fler funktioner med tiden.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av evil penguin:

Väntar på en inbjudan. Känns som att det borde göra GOG lite smidigare specifikt vad gäller att hantera uppdateringar.

Jo, betydligt smidigare även med hantering av spel. Exempelvis DOSbox-titlar och komma åt konfigurationen istället för att leta reda på den genom utforskaren. Samt uppdateringarna då. Jag har skymtat ett spel uppdatera och det gick snabbt och smärtfritt med.

I betan ska det dessutom gå att ladda ner själva installern så med tiden kommer gamla GOG Downloader att kunna ersättas med. Jag hoppas själv på att det kommer bli möjligt att få någon slags synkning så alla uppdateringar automatiskt laddas ner i filform så man kan ha sin egna backup. I dagsläget kör jag GOG Downloadern pekandes mot en mapp på min NAS där jag har min backup av köpta GOG-titlar utifall GOG skulle försvinna någon dag.

Skrivet av Firkraag:

Har använt alphan ett tag, fungerar super. Väldigt basic just nu men kommer väl fler funktioner med tiden.

Jo, för att vara en alpha har den ju fungerat bra. Nu är den ju, som du säger, väldigt feature-less i dagsläget men ändå gör den ju det man mest behöver.

Ett spel har jag märkt att inte fungerat alls, Neverwinter Nights: Diamond Edition krashar min klient så fort den försöker laddas ner. Rapporterat och allt så förhoppningsvis bör väl även det spelet fungera något tag, såvida det nu inte är något fel bara jag har då.

Permalänk
Inaktiv

Sådär, då fick jag äntligen tillgång till betan med. Har ni andra fått tillgång med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Sådär, då fick jag äntligen tillgång till betan med. Har ni andra fått tillgång med?

Signade upp mig idag för några timmar sen, men har inte fått inbjudan än.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av m4gnify:

Signade upp mig idag för några timmar sen, men har inte fått inbjudan än.

Det har inte dykt upp något om du går in på Account, Library på www.gog.com? Klienten bör ligga i listan likt andra spel men det kan vara så att man även nu måste redeema Galaxy betan med en nyckel som kommer via mail likt hur det var med alphan.

Ganska klumpigt hanterat av GOG ärligt talat, nu vet jag förvisso inte om något strulat till sig men de kunde ju iallafall uppdatera om hur läget ser ut med mailutskicken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Det har inte dykt upp något om du går in på Account, Library på www.gog.com? Klienten bör ligga i listan likt andra spel men det kan vara så att man även nu måste redeema Galaxy betan med en nyckel som kommer via mail likt hur det var med alphan.

Ganska klumpigt hanterat av GOG ärligt talat, nu vet jag förvisso inte om något strulat till sig men de kunde ju iallafall uppdatera om hur läget ser ut med mailutskicken.

Inget i Library. Lär vara väldigt många som har skrivit upp sig, och dom vill antagligen inte ha in alla på en gång.

Permalänk
Medlem

Hur funkar det där med DRM fritt? Asso har spelen inga kopieringsskydd lr det är bara att man inte måste spela dem genom klienten?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Hur funkar det där med DRM fritt? Asso har spelen inga kopieringsskydd lr det är bara att man inte måste spela dem genom klienten?

Generellt laddar du ner en installerare från gog.com som inte har cdcheck, kräver gog-program eller något direkt drm-artat. Du kan ju enkelt ge installeraren till någon annan, så länge du inte är rädd för att det ska låsa multiplayer eller så om flera försöker spela samtidigt. Gog avser inte att underlätta piratkopiering givetvis, bara att konsumenterna inte ska tvingas och plågas av drm.

Nu har inte jag "access" till galaxy men jag tvivlar på att det skulle fungera annorlunda med galaxy. Gog är det bästa som hänt spel distribution på nätet någonsin.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av m4gnify:

Inget i Library. Lär vara väldigt många som har skrivit upp sig, och dom vill antagligen inte ha in alla på en gång.

Trist.
Förhoppningsvis borde mailen börja skickas ut snart nog.

Skrivet av Luminous:

Generellt laddar du ner en installerare från gog.com som inte har cdcheck, kräver gog-program eller något direkt drm-artat. Du kan ju enkelt ge installeraren till någon annan, så länge du inte är rädd för att det ska låsa multiplayer eller så om flera försöker spela samtidigt. Gog avser inte att underlätta piratkopiering givetvis, bara att konsumenterna inte ska tvingas och plågas av drm.

Nu har inte jag "access" till galaxy men jag tvivlar på att det skulle fungera annorlunda med galaxy. Gog är det bästa som hänt spel distribution på nätet någonsin.

Helt korrekt.

Jag infliker lite här. De vanliga installerarna blir ju kvar även de och man är inte tvungen att använda klienten. Galaxy ska heller inte krävas för MP-titlar heller vad jag förstått. Bland annat Alien vs Predator Classic 2000 har idag Galaxy-komponenter i dagens installer men ska tas bort i framtiden när Galaxy lämnar pre-release stadiet vad jag (också) förstått.

Dock blir spelen betydligt smidigare att hantera med Galaxy. Se exempelvis KOTOR nedan:

Spelen när de väl är installerade dyker upp i listan till vänster. Dessa kan sorteras på olika vis och klickar man på dessa dyker spelets sida upp. Configure visar i dagslägen bara språkalternativ för spelet samt att välja om man vill ha auto update på eller av.

Download extras ger möjlighet att ladda hem spelets installationsfiler samt eventuellt extramaterial. Ungefär som via sidan eller med hjälp av GOG Downloader med andra ord.

Övriga alternativ i listan är ganska beskrivande men settings är speciell för just KOTOR. Väljer man denna startas KOTORs separata spelkonfiguration och man slipper leta fram till spelets installationsmapp som man annars får göra med vanliga spelinstallationen. Titlar som exempelvis använder DOSbox har ett val i listan för att komma in i konfigurationen för DOSbox. Spel med separata exe-filer för multiplay finns har ett MP-alternativ i listan. Exempelvis Jedi Knight II: Jedi Outcast.

Det finns helt klart en del som behöver putsas på och tillföras såklart men som klienten är idag är det en klar uppgradering från att bara köra med de vanliga installationsfilerna. Och allt man inte vill ha kommer kunna gå att inaktivera med såklart. Det är ju en minst sagt valfri spelklient.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Det har inte dykt upp något om du går in på Account, Library på www.gog.com? Klienten bör ligga i listan likt andra spel men det kan vara så att man även nu måste redeema Galaxy betan med en nyckel som kommer via mail likt hur det var med alphan.

Ganska klumpigt hanterat av GOG ärligt talat, nu vet jag förvisso inte om något strulat till sig men de kunde ju iallafall uppdatera om hur läget ser ut med mailutskicken.

Jag fick en aktiveringskod idag och kan bekräfta att man får en aktiveringskod i mailen för betan (förmodligen precis som det funkade med alfaversionen, baserat på vad du skriver).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Hur funkar det där med DRM fritt? Asso har spelen inga kopieringsskydd lr det är bara att man inte måste spela dem genom klienten?

DRM = Digital Rights Management, altså kopieringsskydd med annat namn.
Nej GoG är såvitt jag vet fritt från kopieringsskydd.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av evil penguin:

Jag fick en aktiveringskod idag och kan bekräfta att man får en aktiveringskod i mailen för betan (förmodligen precis som det funkade med alfaversionen, baserat på vad du skriver).

Härligt! Och jo, det verkar vara likadant med betan då. Förhoppningsvis skickar de ut inbjudan fortare i detta steg.

Permalänk
Entusiast

Minimized to system tray on start-up tack.. Detta är det enda programmet som poppar upp för mig när jag startar datorn.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Visste inte att man var tvungen att anöka om betan så gjorde det nu, hoppas jag får svar till ikväll.
Har väntat länge på en sådan här klient för gog, älskar att köpa såel där och den enda nackdelen har för mig varit frånvaron av achievments och liknande.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Firkraag:

Minimized to system tray on start-up tack.. Detta är det enda programmet som poppar upp för mig när jag startar datorn.

Det var rapporterat som önskad feature på mantis.gog.com men ser den inte i http://www.gog.com/wishlist/galaxy som gäller nu under betan efter en snabb titt. Liknande problematik finns när man ska stänga ner klienten och programmet minimerar till systray istället.

Skrivet av Malama:

Visste inte att man var tvungen att anöka om betan så gjorde det nu, hoppas jag får svar till ikväll.
Har väntat länge på en sådan här klient för gog, älskar att köpa såel där och den enda nackdelen har för mig varit frånvaron av achievments och liknande.

Ett ganska litet fåtal spel som har achievements i dagsläget, mycket pga hur nytt det är. Witcher 2 samt Witcher Adventure Game (brädspelet) ska iallafall ha. Alla de spel som har achievements på andra plattformar lär nog få men de riktigt gamla titlarna är det nog lite svårare med.

Som achievement-galning så ser jag fram emot detta skapligt. Och de som inte vill ha kommer ju såklart kunna stänga av det i Galaxy-klienten med förstås.