Ångerrätt vid hotellbokning?

Permalänk
Medlem

Ångerrätt vid hotellbokning?

Hej!

Har bokat ett hotell då jag och några polare skulle upp till stockholm en helg. Men personen som har körkort har tvingats att dra sig ur så nu kan inte resan bli av. Dock hävdar hotellet att bokningen inte kan ångras, men har man inte 14 dagars ångerrätt vid distansköp?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Tja.

Det är 14 dagar ångerrätt vid distansköp. Men vid köp av tjänster räknas det från dagen ni la beställningen.

Citat:

Ångerfristen börjar löpa från dagen du tar emot varan. Om du köper en tjänst räknas ångerfristen från den dag du ingick avtalet.

Källa: http://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-ra...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Brukar man inte få valet att lägga till avbokningsskydd vid bokning av hotell/resor?

Visa signatur

"if you remain a fool, living a life of pain will be your reality"

i5 8600k @ 4,8 Ghz - NZXT kraken x52 - Asus Rog Strix z370-h -Corsair Vengeance Led 2x8gb 3000Mhz -Asus Rog Strix 3070 TI OC - EVGA Supernova G3 750w - Phantek Eclipse P500A - LG 27'' UltraGear 27GL850

Permalänk
Hjälpsam

Tjänster omfattas inte av 14dagars regeln på samma sätt. Syftet med de 14 dagarna är att man skall få en chans att undersöka varan då man inte haft möjlighet att göra det i butik.

Därav att avbokningsskydd etc är något man bör överväga när man bokar resor, hotel etc.

Om du köper en tjänst räknas ångerfristen från den dag du ingick avtalet, förutsatt att du fått information om ångerrätten.

Om du inte har fått information om ångerrätten räknas ångerfristen från den dag du får informationen. Om säljaren inte alls informerar dig om ångerrätten har du i stället ett år på dig att ångra köpet.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

Kan vara värt att kolla på vilka skydd man har på betalsättet man använde vid köp. Jag har fri avbokning utan krav på orsak på mitt Eurocard, medan mitt Mastercard kräver intyg.

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Avstängd

Skulle ni åka upp denna helg? Brukar ju vara ont om rum på hotellen så förstår inte varför dom tjivas

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Tack för svar alla! Har blivit lite klokare nu. Jag har Visa-kort vilket verkar kräva att någon är allvarligt sjuk eller har avlidit och så är ju inte fallet, så jag tror det är kört.

Skrivet av Neonodia:

Skulle ni åka upp denna helg? Brukar ju vara ont om rum på hotellen så förstår inte varför dom tjivas

Nästa helg, men ändå. Det känns inte som det är svårt för dem att få dit nytt folk så det är larvigt av dem håller jag med om.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Om du inte bokar ett rum med avbokningsskydd så finns det inget hotelet har krav att göra för att hjälpa dig, dock brukar de flesta hotelen att vara lite schyssta om man är ute i god tid, vilket jag inte klassar du är (min tolkning).

Jag jobbar själv inom hotelbranschen och hotelen måste få in sina pengar, även fast det känns taskigt så är det ett kontrakt man har sagt ja till med hotelet, allt annat måste man ta via sin egen försäkring.

Permalänk
Avstängd

Du kan ju alltid sälja hotelrummen,rummet. Vilket hotell gäller det? Och vart i sthlm?

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Säg att du vill ändra datumet till något längre fram. Sen ringer du någon månad senare o säger att du vill avboka det.

Lägg till avbokningsskydd på det nya datumet för "det är lite osäkert"

Vet inte om det kan fungera, men har läst det på teh interwebs.

Går det inte för sig så hota med att skriva dom mest fruktansvärda recensioner på alla sidor du kan hitta på internet.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk

Att hota med dåliga recensioner för att man själv snålade på avbokningsavgiften är bara tecken på dålig karaktär.

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Går det inte för sig så hota med att skriva dom mest fruktansvärda recensioner på alla sidor du kan hitta på internet.

Jo, för det är ju bra... Sabbar nyttan av tjänster som Tripadvisor och liknande. Ser ingen anledning till att bära sig åt som en idiot när det är en själv som gjort fel.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av in a bodybag:

Att hota med dåliga recensioner för att man själv snålade på avbokningsavgiften är bara tecken på dålig karaktär.

Håller med dig här.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Skrivet av in a bodybag:

Att hota med dåliga recensioner för att man själv snålade på avbokningsavgiften är bara tecken på dålig karaktär.

Skrivet av ksw:

Håller med dig här.

Om det är en genuin åsikt så är det väl exakt det som man ska ge betyg efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av in a bodybag:

Att hota med dåliga recensioner för att man själv snålade på avbokningsavgiften är bara tecken på dålig karaktär.

Om man tycker att man har blivit dåligt bemött så kan man väl hävda det i en recension?

Kanske kan man istället säga att om ni ändrar min bokning så lovar jag att ge er en massa bra recensioner i stil med "sjyssta och flexibla folk på detta stället som satsar på nöjda kunder istället för att rida på paragrafer"

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Om man tycker att man har blivit dåligt bemött så kan man väl hävda det i en recension?

Kanske kan man istället säga att om ni ändrar min bokning så lovar jag att ge er en massa bra recensioner i stil med "sjyssta och flexibla folk på detta stället som satsar på nöjda kunder istället för att rida på paragrafer"

Om recensionen börjar med
"Jag läste inte villkoren innan jag bokade, struntade i avbeställningsskydd och vill nu lägga skulden på hotellet..."
så är det helt ok.

Permalänk
Medlem

Jag har mängder med hotellnätter i jobbet. Ringer alltid just det hotellet jag jag vill bo på och ej central bokning. Kan avboka i stort sett ett par timmar innan vistelse och aldrig problem. Bor dock enbart på stora kedjor.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

När jag bokade via booking.com så kunde jag avböja fram tills 2 dagar innan ankomst utan kostnad, efter det så var det kört

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Det blir väl så att vi övriga tar bussen upp istället. Så det är väl att betrakta som "avhjälpt" nu

Och jag har lärt mig något nytt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Tåg/buss brukar också fungera, som du skriver. De stora busskedjorna är ju relativt billiga också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morgan:

Tåg/buss brukar också fungera, som du skriver. De stora busskedjorna är ju relativt billiga också.

Blir inte billigare än om 4 pers delar på bensinen men så värst dyrt var det inte. Förra gången jag åkte buss till Stockholm var i mitten av Juli och då var det helt andra priser.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Om recensionen börjar med
"Jag läste inte villkoren innan jag bokade, struntade i avbeställningsskydd och vill nu lägga skulden på hotellet..."
så är det helt ok.

Det är bara vad du tycker. Man kan väl skriva hur man vill i sin egen recension?

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Det är bara vad du tycker. Man kan väl skriva hur man vill i sin egen recension?

Javisst. Vissa formuleringar vittnar dock om bristande karaktär (påståendet som startade den här ordväxlingen). Fortfarande sant.

Permalänk
Medlem

Ändå rätt kasst att man inte kan boka av ett rum 2015.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronnie60:

Ändå rätt kasst att man inte kan boka av ett rum 2015.

Man kan oftast boka av rum, men det kan kosta en liten slant vid bokningstillfället.
Finns en del hotell som löser det gratis också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronnie60:

Ändå rätt kasst att man inte kan boka av ett rum 2015.

Om man bokat direkt hos hotellet/hotellkedjan brukar det inte vara ett problem.

Gissar att TS bokat via Trivago eller liknande lågpristjänst, då gäller andra villkor.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Det är bara vad du tycker. Man kan väl skriva hur man vill i sin egen recension?

Visst kan man det. Man kan även kasta sten på bilar, kissa i trappuppgångar och stänga hissdörren så att folk får den på sig. Bara för att man kan göra något betyder det inte att man ska göra det eller att det är moraliskt försvarbart.
Hotellet har inte gjort något som helst fel, och ska givetvis inte behöva få försämrat omdöme för ett fel som helt och hållet är kunden ifrågas fel. Skrämmande hur låg jävla moral vissa har.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Skrivet av keyser:

Om recensionen börjar med
"Jag läste inte villkoren innan jag bokade, struntade i avbeställningsskydd och vill nu lägga skulden på hotellet..."
så är det helt ok.

Hotellverksamheten bör vara tacksam för den unika möjligheten att kort och koncist kunna svara på en sån recension, det är marknadsföring på bästa sätt. Om verksamheten inte klarar den uppgiften så bör de se över sin devis.