Permalänk
Medlem

Nybyggd dator fryser vid spelande

Hej!
Med hjälp av en vän byggde jag ihop en dator som tyvärr inte har fungerat så som den borde. När jag spelar spel (allt från Duels of the Planeswalkers till Skyrim med high res textures) så fryser datorn helt efter 1-10 minuter (ibland lyckas jag dock spela så mycket som en dryg timme - längre med mindre grafikkrävande spel). Vi har testat temperaturer och de är inom ramen för vad som är rimligt, och vi har dessutom stoppat in extra fläktar för att se om det har någon påverkan. Vi har testat grafikkort med Heaven Benchmark och Furmark och datorn jobbar på utan problem. Vi har kollat strömintag, och allt ser bra ut. Memtest visade inga felaktigheter heller.

Vi trodde ändå att det kunde vara RAM som krånglade, då det verkade mest troligt. Så vi satte in min kompis minnen i min dator och till en början verkade det lösa problemet. Jag lyckades spela Skyrim i en timme utan frysning, vilket jag aldrig lyckats med tidigare. Men det var också det - sedan dess har jag bara lyckats med liknande speltid en gång, och då med mitt eget RAM. Jag har även testat ominstallera windows.

Det enda jag nu har att gå på är att innan datorn fryser så börjar ljudet spraka i högtalarna. Det vill säga, ljudet tappar sin skärpa och får något form av sprakande eko till varje ljud. När väl ljudet börjat med detta dröjer det normalt inte mycket mer än någon minut innan datorn fryser, men även detta kan variera. Startar jag ett spel och sprakandet är igång redan från början vet jag att den kommer frysa nästan direkt. Är det möjligt att ljudkortet ligger bakom problemet?

Jag börjar bli något desperat över att inte veta var problemet ligger, och vänder mig till er för hjälp!

Specifikationer:

Processor: Athlon X4 860K Black Edition - 3,7 GHz - Socket FM2+
Moderkort: ASRock FM2A88M Extreme4+ mATX
Minne: Crucial 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport
Grafikkort: Radeon R9 280X DD 3GB
Hårddisk: 2TB Seagate Desktop HDD 7200rpm 64MB
Nätaggregat: EVGA 500W, 80+ Bronze

Edit: När datorn fryser kan jag inte komma åt aktivitetshanterare eller tabba ur spelet. Datorn är dock fortfarande igång under tiden, fläktar låter osv. Bilden fryser och jag kan inte göra något förutom att starta om datorn.

Permalänk
Medlem

500w för att drive det där kanske är i minsta laget....

Permalänk
Medlem

Borde inte det ha märkts vid Heaven Benchmark eller Furmark-tester om det var nätagget?

Permalänk
Medlem

500W räcker gott och väl för datorn, så det lär inte vara det som är problemet. Däremot så kan ju nätagget vara dåligt ändå, även nätagg drabbas ju av måndagsexemplar. Jag hade själv ett dåligt nätagg för många år sedan där datorn frös i Windows men inte i Linux, trots att jag körde samma spel (med wine i Linux). Så ett dåligt nätagg kan mycket väl orsaka de problem du har.

Det kan också vara bra att köra MemTest86. Eftersom du redan testat med andra minnen så kan du förmodligen utesluta att det är minnena som är problemet, men det kan ända vara bra att köra MemTest86 för att se så att allt fungerar som det ska med minnena. Det kan ju vara något problem med moderkortet eller processorn som orsakar minnesproblem.

Se också till att alla drivrutiner och BIOS är uppdaterade.