Oculus Rift CV1 i högupplösta bilder

Permalänk
Melding Plague

Oculus Rift CV1 i högupplösta bilder

Efter tillkännagivandet att den första konsumentversionen av Oculus Rift släpps i början av nästa år tillkommer fler uppgifter om de efterlängtade VR-glasögonen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

NIIIIICE!

Hoppas verkligen det mystiska reglaget är för att justera avståndet mellan linserna. Har för stort avstånd mellan ögonen, så det blir lite suddigt utanför mitten för mig idag :/

Permalänk
Medlem

Förstår varför de levereras med integrerade hörlurar för att då kan de fastställa att produkten är designad för att användas med hörlurar och slipper gnäll från konsumenter som inte förstod att man också behöver ett par hörlurar. Hoppas verkligen att man kan byta till egna hörlurar bara.

Permalänk
Hedersmedlem

Även jag är lite skeptiskt till hörlursvalet. Klart, smidigt med "allt i ett" men iom att jag själv inte klarar sånna typer av lurar (rent fysiskt) hoppas jag innerligt på att det går att beställa en modell utan.. om inte annat, plocka bort och kunna köra egna.

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk
Entusiast
Skrivet av 2infinity:

Förstår varför de levereras med integrerade hörlurar för att då kan de fastställa att produkten är designad för att användas med hörlurar och slipper gnäll från konsumenter som inte förstod att man också behöver ett par hörlurar. Hoppas verkligen att man kan byta till egna hörlurar bara.

Skrivet av Klorixx:

Även jag är lite skeptiskt till hörlursvalet. Klart, smidigt med "allt i ett" men iom att jag själv inte klarar sånna typer av lurar (rent fysiskt) hoppas jag innerligt på att det går att beställa en modell utan.. om inte annat, plocka bort och kunna köra egna.

De har sagt tidigare att hörlurarna går att ta av för de som vill använda sina egna. Vore en enorm designmiss att ändra det nu.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Även om jag faktiskt är lite skeptisk...så är jag samtidigt barnsligt förväntansfull. Undrar om det blir så häftigt som det skulle kunna vara?Jobbigt att vara ambivalent...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

Ska bli kul och se hur det kommer att prestera mot SteamVR!

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av ZAIZAI:

Även om jag faktiskt är lite skeptisk...så är jag samtidigt barnsligt förväntansfull. Undrar om det blir så häftigt som det skulle kunna vara?Jobbigt att vara ambivalent...

Det är redan förbannat häftigt och kommer knappast bli sämre med nya glasögon.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Tror myyycket mer på HTC vive med valve

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem

Ett par VR-glasögon inbyggda i en Stormtrooper-hjälm hade ju varit förbannat mysigt.
Eller varför inte en Optimus Prime-skalle eller i en hjälm som Matt Trakker från M.A.S.K har...

Möjligheterna är ju oändliga. Ger denna pengainbringande kassako till lämplig estetfjant som vill tjäna lite extra kosing. Varsågod.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

UHD annars.. speciellt när de redan kommer till (5.9") Galaxy Note 5 i höst.

Permalänk

Jag kan inte varit den enda som tyckte intervjuaren var otroligt jobbig och dålig..

Permalänk
Medlem

Det mystiska reglaget måste nästan vara till IPDn va?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nu till nästa dilemma....Oculus eller Vive....

Why not both?

Permalänk
Medlem

Så de publicerar bilder på CV när det är 6+ månader till lansering? Känns lite som att måla in sig i ett hörn.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

Så de publicerar bilder på CV när det är 6+ månader till lansering? Känns lite som att måla in sig i ett hörn.

Skickades från m.sweclockers.com

Varför?

Utseendet har ju mer eller mindre sett likadant ut sen första. Blev inte överraskad i alla fall när jag såg dom renderande bilderna.

Det viktiga är ju vad som sitter i liksom, och det har dom ju nästan ett helt år på sig att göra bra utan att det påverkar utseendet!

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk

fråga 1 kan man ta bort ljudet från Oculus ? "så man inte behöver köpa tillbehöret"
fråga 2 kan man ta bort wii kontrollerna som kommer med Oculus ? så "man inte behöver köpa tillbehöret"
fråga 3 upplösning ?
pris vem bryr sig kommer köpa ett vr hur som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elcentralen:

fråga 1 kan man ta bort ljudet från Oculus ? "så man inte behöver köpa tillbehöret"
fråga 2 kan man ta bort wii kontrollerna som kommer med Oculus ? så "man inte behöver köpa tillbehöret"
fråga 3 upplösning ?
pris vem bryr sig kommer ett vr hur som helst.

Svar 1: Nej, troligtvis inte i början, men kommer säkert dyka upp en Oculus Rift utan hörlurarna
Svar 2: Samma sak även där, lär dyka upp ett paket utan vare sig hörlurar och kontrollerna, men troligtvis inte i början.
Svar 3: Troligtvis 1440p, men inget vi får reda på förren om ett tag.

Om du nu inte bryr dig om pris, varför ens ställa fråga 1 och fråga 2? Köp och lägg prylarna i en låda och var glad.

P.S. Jag tror din SHIFT- och/eller CAPS LOCK-tangent är trasigt på ditt tangentbord D.S.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk

Lurarna ser inte så sköna ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Varför?

Utseendet har ju mer eller mindre sett likadant ut sen första. Blev inte överraskad i alla fall när jag såg dom renderande bilderna.

Det viktiga är ju vad som sitter i liksom, och det har dom ju nästan ett helt år på sig att göra bra utan att det påverkar utseendet!

Och om nu paneler tar slut, en fabrik brinner ner (har ju hänt innan) så de måste ersätta panelen med en annan som påverkar utseendet? Självklart kan de ändra utseendet på Riften om de vill och vid behov, anser bara att mycket kan hända på 6 månader innan lansering.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Vad kommer de kosta, mellan tummen och pekfingret ungefär?

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Kan man köpa dessa med styrka i? Isf så ska jag köpa dessa istället för nya glasögon, så går man runt i VR hela tiden!

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Skrivet av Electrix:

Så de publicerar bilder på CV när det är 6+ månader till lansering? Känns lite som att måla in sig i ett hörn.

Jag tror det beror på två saker:
1. De föredrar att "läcka" nyheten själva snarare än att någon oberoende sajt läcker bilder ifrån produktionen i Kina.

2. Produktionen håller sannolikt redan på att starta och specifikationen för CV1 är säkert redan fryst. Det tar helt enkelt ordentlig tid att massproducera elektronik i stor skala för att sedan skeppa prylarna ifrån Kina till resten av världen. (Har läst någonstans att för att Apple skall ha produkter ut i butik till julhandeln, så måste dessa börja produceras innan September. Vilket säger lite om vilka ledtider vi pratar om.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

Och om nu paneler tar slut, en fabrik brinner ner (har ju hänt innan) så de måste ersätta panelen med en annan som påverkar utseendet? Självklart kan de ändra utseendet på Riften om de vill och vid behov, anser bara att mycket kan hända på 6 månader innan lansering.

Om panelen är fysiskt större, så ja absolut. Men den risken är väldigt liten.

Dessutom har vi inga mått på den, bara bilder. Utan en tändsticksask eller liknande bredvid så kan jag inte se hur stor eller hur liten den är. Kan du?

Jo, massor kan hända på bara en minut till och med, men varför klaga på att man får se renderade bilder 6 månader innan den släpps? Jag är glad att dom ens säger något liksom. Känns ju fel i huvudet att klaga på att man får information för tidigt. Försent är en helt annan femma man all information så fort som möjligt uppskattar jag i alla sammanhang!

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Skrivet av enoch85:

Kan man köpa dessa med styrka i? Isf så ska jag köpa dessa istället för nya glasögon, så går man runt i VR hela tiden!

För DK1 och DK2 har det ju följt med lite olika utbytes linser. Dessa har framförallt varit tänkta för de som är översynta (hypermetropi), för oss andra som har perfekt syn eller är närsynta (myopi) skall standardlinserna räcka. Om man däremot lider av svåra brytningsfel (Astigmatism) så kanske custom linser kan vara något. Har för mig att någon postat på Oculus forum om vilka styrkor man skall be sin optiker om.

Huruvida CV1 kommer ha utbytbara linser vet jag ej.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Halogen:

Vad kommer de kosta, mellan tummen och pekfingret ungefär?

Jag gissar på någonstans mellan 4 000–6 000 kronor. "Dumma" Gear VR kostar 2 500 kronor och Oculus betraktar det som instegsmodellen. Oculus Rift är high end.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:
Skrivet av Elcentralen:

fråga 1 kan man ta bort ljudet från Oculus ? "så man inte behöver köpa tillbehöret"

Svar 1: Nej, troligtvis inte i början, men kommer säkert dyka upp en Oculus Rift utan hörlurarna

Där har du allt fel. Lurarna är borttagbara. För att citera Luckey själv: "You will be able, but you probably won't want to. Our audio stack is fully integrated and optimized for VR, from software to DAC to amp to headphone drivers."
http://www.reddit.com/r/oculus/comments/351m3l/oculus_reveals...

Permalänk
Skrivet av Klorixx:

Även jag är lite skeptiskt till hörlursvalet. Klart, smidigt med "allt i ett" men iom att jag själv inte klarar sånna typer av lurar (rent fysiskt) hoppas jag innerligt på att det går att beställa en modell utan.. om inte annat, plocka bort och kunna köra egna.

På Cresent bay prototypen så användes hörlurar av mycket hög kvalitet enligt Palmer Luckey. Det var ju många som sågade hörlurarna bara pga deras utseende. Palmer gick då ut och förklarade att det var en high end driver som de använt sig av och att de allra flesta antagligen hade sämre lurar hemma.

Skrivet av 2infinity:

Förstår varför de levereras med integrerade hörlurar för att då kan de fastställa att produkten är designad för att användas med hörlurar och slipper gnäll från konsumenter som inte förstod att man också behöver ett par hörlurar. Hoppas verkligen att man kan byta till egna hörlurar bara.

Man har ju tidigare sagt att det skall gå att byta ut lurarna. Men att du antagligen kommer få sämre ljud för:
1. De lurar som sitter i är redan high end lurar.
2. Ljud algoritmerna som följer med Oculus SDK är trimmade för de lurar som är monterade. Man har helt enkelt räknat fram den HRTF som passar de inbyggda lurarna bäst. http://en.wikipedia.org/wiki/Head-related_transfer_function

Skrivet av chrisragnar:

Lurarna ser inte så sköna ut

Lurarna vilar inte direkt på örat utan hänger i huvudbandet ifrån HMD. Så om du inte justerar dem inåt så pass att de börjar trycka mot öronen så skall komforten inte vara något problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emyxia:

Där har du allt fel. Lurarna är borttagbara. För att citera Luckey själv: "You will be able, but you probably won't want to. Our audio stack is fully integrated and optimized for VR, from software to DAC to amp to headphone drivers."
http://www.reddit.com/r/oculus/comments/351m3l/oculus_reveals...

Det var inte det han frågade Han ville köpa Oculus Rift utan extra tillbehör (hörlurarna och kontrollerna)

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Skrivet av PixelMiner:

På Cresent bay prototypen så användes hörlurar av mycket hög kvalitet enligt Palmer Luckey. Det var ju många som sågade hörlurarna bara pga deras utseende. Palmer gick då ut och förklarade att det var en high end driver som de använt sig av och att de allra flesta antagligen hade sämre lurar hemma.

Man har ju tidigare sagt att det skall gå att byta ut lurarna. Men att du antagligen kommer få sämre ljud för:
1. De lurar som sitter i är redan high end lurar.
2. Ljud algoritmerna som följer med Oculus SDK är trimmade för de lurar som är monterade. Man har helt enkelt räknat fram den HRTF som passar de inbyggda lurarna bäst. http://en.wikipedia.org/wiki/Head-related_transfer_function

Lurarna vilar inte direkt på örat utan hänger i huvudbandet ifrån HMD. Så om du inte justerar dem inåt så pass att de börjar trycka mot öronen så skall komforten inte vara något problem.

Förlåt jag var lite lite sparsam med orden, jag tycker att de såg osköna ut just för de ser ut som de klassiska 25kr lurarna med en skum-puff som ligger utanpå örat. Hade föredragit något som omsluter och känns rejält :/.