Permalänk
Medlem

Köp av budget game dator

tja gott folk! Skulle behöva lite hjälp! Jag ska börja spela gta 5 o bf4..
så nu är det tänk att skaffa en ny dator men budgeten är tajt som fan runt 4300kr har jag att lägga!!
så då undrar jag vad kan jag skaffa för grejor som pallar lira dessa spel ?:) tacksam för svar

//mvh Robin

Visa signatur

Chassi: Corsair carbide 540 | SSD: samsung evo 120GB | CPU: i5 6600k @ 4.5 Ghz | Kylning: pure rock be quiet | GPU: ASUS GeForce GTX1060 Strix OC 6GB | PSU: evga 650w | MB: Asus z170-A| RAM: Corsair Dominator DDR4 3200MHz 16GB

Permalänk
Skrivet av liquiiid:

tja gott folk! Skulle behöva lite hjälp! Jag ska börja spela gta 5 o bf4..
så nu är det tänk att skaffa en ny dator men budgeten är tajt som fan runt 4300kr har jag att lägga!!
så då undrar jag vad kan jag skaffa för grejor som pallar lira dessa spel ?:) tacksam för svar

//mvh Robin

för 4300kr får du knappt en kontorsdator än mindre än dator som klarar av nya spel på acceptabel FPS. skulle väl säga att runt 7kkr och då är alla former av montering och Operativsystem borträknat.

Begagnat kanske men själv skulle ja dock inte köpa en Begagnad om jag inte vet historian bakom.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi: Corsair carbide 540 | SSD: samsung evo 120GB | CPU: i5 6600k @ 4.5 Ghz | Kylning: pure rock be quiet | GPU: ASUS GeForce GTX1060 Strix OC 6GB | PSU: evga 650w | MB: Asus z170-A| RAM: Corsair Dominator DDR4 3200MHz 16GB

Permalänk
Medlem

Det kittet fungerar,
men för att spela behöver du ett bra grafikkort. Och de är dyra.

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk
Medlem

okej kanon! har ett radeon r9 280 3gb brode duga eller kanske för klent ?

Visa signatur

Chassi: Corsair carbide 540 | SSD: samsung evo 120GB | CPU: i5 6600k @ 4.5 Ghz | Kylning: pure rock be quiet | GPU: ASUS GeForce GTX1060 Strix OC 6GB | PSU: evga 650w | MB: Asus z170-A| RAM: Corsair Dominator DDR4 3200MHz 16GB

Permalänk
Skrivet av liquiiid:

tja gott folk! Skulle behöva lite hjälp! Jag ska börja spela gta 5 o bf4..
så nu är det tänk att skaffa en ny dator men budgeten är tajt som fan runt 4300kr har jag att lägga!!
så då undrar jag vad kan jag skaffa för grejor som pallar lira dessa spel ?:) tacksam för svar

//mvh Robin

http://www.inet.se/produkt/v100333/dator-i-delar-nvidia-gtx-750-ti
I princip så billigt du kan få en "gamingdator" , du får dock överklocka processorn men det är enkelt med det moderkortet.
Windows är väl rätt coolt också.
Men GtaV på den budgeten kan du glömma tyvärr:/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av liquiiid:

okej kanon! har ett radeon r9 280 3gb brode duga eller kanske för klent ?

R9 280 är ganska bra.
Det duger nog för det du ska spela.

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk
Medlem

Så då borde det kanske bli bra med det kittet jag länka ?:)

Visa signatur

Chassi: Corsair carbide 540 | SSD: samsung evo 120GB | CPU: i5 6600k @ 4.5 Ghz | Kylning: pure rock be quiet | GPU: ASUS GeForce GTX1060 Strix OC 6GB | PSU: evga 650w | MB: Asus z170-A| RAM: Corsair Dominator DDR4 3200MHz 16GB

Permalänk
Skrivet av liquiiid:

okej kanon! har ett radeon r9 280 3gb brode duga eller kanske för klent ?

netonnet kitet fungerar, har du redan grafikkortet eller ? sen är det ju rätt bra veta vilket nätagg du har. ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

sorry glömde nämna vissa grejor! men Nättag har jag ett antec 900w o r9 280 3gb kort jag har jag liggandes

Visa signatur

Chassi: Corsair carbide 540 | SSD: samsung evo 120GB | CPU: i5 6600k @ 4.5 Ghz | Kylning: pure rock be quiet | GPU: ASUS GeForce GTX1060 Strix OC 6GB | PSU: evga 650w | MB: Asus z170-A| RAM: Corsair Dominator DDR4 3200MHz 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av liquiiid:

tja gott folk! Skulle behöva lite hjälp! Jag ska börja spela gta 5 o bf4..
så nu är det tänk att skaffa en ny dator men budgeten är tajt som fan runt 4300kr har jag att lägga!!
så då undrar jag vad kan jag skaffa för grejor som pallar lira dessa spel ?:) tacksam för svar

//mvh Robin

Köp ett Playstation 4 eller Xbox one om din budget är så tight du får nog bättre för pengarna.

Permalänk
Medlem

Nej pc ska det vara! men verkar inte som man får fråga mer än att få dumma svar tebax! Folk har kanske i bland låg budget, som då frågar om någon vet vad man kan få för grejor för den budget jag har!

Visa signatur

Chassi: Corsair carbide 540 | SSD: samsung evo 120GB | CPU: i5 6600k @ 4.5 Ghz | Kylning: pure rock be quiet | GPU: ASUS GeForce GTX1060 Strix OC 6GB | PSU: evga 650w | MB: Asus z170-A| RAM: Corsair Dominator DDR4 3200MHz 16GB

Permalänk
Medlem

men tack alla för snabba svar blir nog det kittet jag länkade! ha en fortsatt dag på er!

Visa signatur

Chassi: Corsair carbide 540 | SSD: samsung evo 120GB | CPU: i5 6600k @ 4.5 Ghz | Kylning: pure rock be quiet | GPU: ASUS GeForce GTX1060 Strix OC 6GB | PSU: evga 650w | MB: Asus z170-A| RAM: Corsair Dominator DDR4 3200MHz 16GB

Permalänk
Skrivet av liquiiid:

Nej pc ska det vara! men verkar inte som man får fråga mer än att få dumma svar tebax! Folk har kanske i bland låg budget, som då frågar om någon vet vad man kan få för grejor för den budget jag har!

vilka svar är dumma ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

vilka svar är dumma ?

nä asså era andra svar var jag tacksam över! men det var någon snubbe som skrev att jag skulle köpa ps4 med min budget! men vill ha pc!

asså jag har ju en dator redan nu! men den hänger fan inte med på ultra inställningar på dem flesta spelen ;/ kan skriva setupen här.

Moderkort gigabyt 970a ds3p crossfire
Processor Amd Fx 6300 hexa core 3.5ghz black edition
Minne kingston hype x (blue) 12gb
Grafikkort Radeon r9 280 3gb
Nätaggregat antec hcg900 bronze 80 plus
Hdd kingston sdd 120gb
Hdd WD sata 200gb
Vattenkylning antec kuhler 620

har ofta fps drops :/

Visa signatur

Chassi: Corsair carbide 540 | SSD: samsung evo 120GB | CPU: i5 6600k @ 4.5 Ghz | Kylning: pure rock be quiet | GPU: ASUS GeForce GTX1060 Strix OC 6GB | PSU: evga 650w | MB: Asus z170-A| RAM: Corsair Dominator DDR4 3200MHz 16GB

Permalänk
Skrivet av liquiiid:

nä asså era andra svar var jag tacksam över! men det var någon snubbe som skrev att jag skulle köpa ps4 med min budget! men vill ha pc!

asså jag har ju en dator redan nu! men den hänger fan inte med på ultra inställningar på dem flesta spelen ;/ kan skriva setupen här.

Moderkort gigabyt 970a ds3p crossfire
Processor Amd Fx 6300 hexa core 3.5ghz black edition
Minne kingston hype x (blue) 12gb
Grafikkort Radeon r9 280 3gb
Nätaggregat antec hcg900 bronze 80 plus
Hdd kingston sdd 120gb
Hdd WD sata 200gb
Vattenkylning antec kuhler 620

har ofta fps drops :/

det ända som skiljer din dator från den du själv länkat är ju annan processor och så stor skillnad är det inte på fx 8350 och fx 6300.
8cores istället för 6 men i "spel som bara klarar av 1-2st så lär du ju inte märka nån skillnad.

du vill spela nya spel men har köpt en budget platform som inte klarar av dom spel du vill spela speciellt på högre inställningar.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Ska du uppgradera CPU för GTA V föreslår jag att du byter plattform och köper något sånt här: http://www.inet.se/produkt/v100330/uppgraderingspaket-core-i5

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Skrivet av Guybrush82:

Ska du uppgradera CPU för GTA V föreslår jag att du byter plattform och köper något sånt här: http://www.inet.se/produkt/v100330/uppgraderingspaket-core-i5

TS har ju redan 12gb ddr3 minnen. vore det inte bättre köpa moderkort/i5 separat ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

TS har ju redan 12gb ddr3 minnen. vore det inte bättre köpa moderkort/i5 separat ?

Ah missade det. Självklart ska han behålla sina minnen och behöver således bara köpa nytt moderkort och CPU.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Skrivet av Guybrush82:

Ah missade det. Självklart ska han behålla sina minnen och behöver således bara köpa nytt moderkort och CPU.

allt har varit virrigt i denna tråd. hela konceptet är ju märkligt, budget dator för att spela nya spel ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av liquiiid:

nä asså era andra svar var jag tacksam över! men det var någon snubbe som skrev att jag skulle köpa ps4 med min budget! men vill ha pc!

asså jag har ju en dator redan nu! men den hänger fan inte med på ultra inställningar på dem flesta spelen ;/ kan skriva setupen här.

Moderkort gigabyt 970a ds3p crossfire
Processor Amd Fx 6300 hexa core 3.5ghz black edition
Minne kingston hype x (blue) 12gb
Grafikkort Radeon r9 280 3gb
Nätaggregat antec hcg900 bronze 80 plus
Hdd kingston sdd 120gb
Hdd WD sata 200gb
Vattenkylning antec kuhler 620

har ofta fps drops :/

Det är klart du får, som du kallar det "dumma" svar när du inte skriver allt i ditt första inlägg. I ditt första inlägg låter det som att du har 4300kr att lägga på en helt ny dator och då skulle jag nog också rekommendera PS4/Xbone... Att klämma fram i inlägg #15 att du redan har en dator som du kan använda delar ifrån gör att det blir en VÄLDIG skillnad. Ett bättre inlägg hade varit: "Jag har den här datorn, vad ska jag uppgradera?"

Nog om det. En Intel i5a + moderkort skulle jag säga är det som fattas eftersom du redan har allt annat. Typ något åt det här hållet: http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/201193-asus_z...

Visa signatur
Permalänk

Jag tänker inte börja bråka om formulering etc. för det har gåtts igenom ovan mig.

Men jag vill bara hålla med om att om du har den dator du beskriver så kör på en i5:a och ett trevligt moderkort med chipset Z97 till det. Hade budgeten varit något högre hade du kunnat klämma in ett bättre, eller åtinstone förnyat, grafikkort också. Men ett 280 är ändå inte dåligt på något vis för spelande på 1080p. Sen tror jag att efter det hade en grafikkortsuppgradering varit på sin plats. AMD håller ju på lansera nytt, så kanske vänta på eftermarknadskylarversioner av dem och lägga undan pengar under tiden om möjligt?

Datorn som du har idag, liquiid, är inte jättedålig men tyvärr har AMD hamnat rejält på efterkälken vad gäller processorer. Du hade alltid kunnat överklocka din (förutsatt att du inte gjort det redan) för att klämma ut mer prestanda i spel om det känns som att det är processorn som sätter stopp för dig. Oftast, då det kommer till spel, är det dock grafikkortet som är hindret. Det finns folk som kör spel på ultra med processorer från 2011 i dagsläget, så personligen hade jag kanske kollat på nåt 290X istället med eftermarknadskylare? Men om du vill ha en annan processor, så är det det du ska ha! Intel är bättre på prestanda per tråd, så detta ger dem ett försprång även i spel, så det är inte dumt så att uppgradera.

Lycka till och reta inte upp dig nu för att folk poängterar om första posten. Jag har skrivit första poster många gånger och glömt en massa. Kom ihåg, dock, att dessa går att redigera och således kan du få in nyttig information som kan bidra till att du får den hjälp du behöver lättare och utan tjafs.

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finlandssvensken:

Jag tänker inte börja bråka om formulering etc. för det har gåtts igenom ovan mig.

Men jag vill bara hålla med om att om du har den dator du beskriver så kör på en i5:a och ett trevligt moderkort med chipset Z97 till det. Hade budgeten varit något högre hade du kunnat klämma in ett bättre, eller åtinstone förnyat, grafikkort också. Men ett 280 är ändå inte dåligt på något vis för spelande på 1080p. Sen tror jag att efter det hade en grafikkortsuppgradering varit på sin plats. AMD håller ju på lansera nytt, så kanske vänta på eftermarknadskylarversioner av dem och lägga undan pengar under tiden om möjligt?

Datorn som du har idag, liquiid, är inte jättedålig men tyvärr har AMD hamnat rejält på efterkälken vad gäller processorer. Du hade alltid kunnat överklocka din (förutsatt att du inte gjort det redan) för att klämma ut mer prestanda i spel om det känns som att det är processorn som sätter stopp för dig. Oftast, då det kommer till spel, är det dock grafikkortet som är hindret. Det finns folk som kör spel på ultra med processorer från 2011 i dagsläget, så personligen hade jag kanske kollat på nåt 290X istället med eftermarknadskylare? Men om du vill ha en annan processor, så är det det du ska ha! Intel är bättre på prestanda per tråd, så detta ger dem ett försprång även i spel, så det är inte dumt så att uppgradera.

Lycka till och reta inte upp dig nu för att folk poängterar om första posten. Jag har skrivit första poster många gånger och glömt en massa. Kom ihåg, dock, att dessa går att redigera och således kan du få in nyttig information som kan bidra till att du får den hjälp du behöver lättare och utan tjafs.

Tack så mycket du ja asså cs Go tex har jag CP bra fps men i wow däremot laggar o har oftast 40 - 50 fps på ultra. Så vet inte om det är kortet eller prollen som orkar ?

Ang min fx6300 så är den stock, då den har den jävla turbo mode på 4.1ghz Max när den går högre i load.

Men klarar jag mig på en i5a då ?:) återigen tacksam som fan för hjälpen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair carbide 540 | SSD: samsung evo 120GB | CPU: i5 6600k @ 4.5 Ghz | Kylning: pure rock be quiet | GPU: ASUS GeForce GTX1060 Strix OC 6GB | PSU: evga 650w | MB: Asus z170-A| RAM: Corsair Dominator DDR4 3200MHz 16GB

Permalänk
Skrivet av liquiiid:

Tack så mycket du ja asså cs Go tex har jag CP bra fps men i wow däremot laggar o har oftast 40 - 50 fps på ultra. Så vet inte om det är kortet eller prollen som orkar ?

Ang min fx6300 så är den stock, då den har den jävla turbo mode på 4.1ghz Max när den går högre i load.

Men klarar jag mig på en i5a då ?:) återigen tacksam som fan för hjälpen

Skickades från m.sweclockers.com

De flesta klarar sig mycket bra med en i5:a, och så även du skulle jag tro. Välj en k-modell för att möjliggöra framtida överklockning om det skulle behövas.
Intel presterar mycket bättre än AMD i GTA V. Med den uppgraderingen kommer begränsningarna ligga i ditt grafikkort.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guybrush82:

De flesta klarar sig mycket bra med en i5:a, och så även du skulle jag tro. Välj en k-modell för att möjliggöra framtida överklockning om det skulle behövas.
Intel presterar mycket bättre än AMD i GTA V. Med den uppgraderingen kommer begränsningarna ligga i ditt grafikkort.

Slopade, amd plattformen helt o hållet i går. Införskaffade intel i5 4690k, med gigabyt gaming g3 z97x o Jag är helt såld asså! Sjukt snabb, o spelen laggar inte alls på ultra! Som sagt nöjd stort tack till er som fick över mig på intel

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair carbide 540 | SSD: samsung evo 120GB | CPU: i5 6600k @ 4.5 Ghz | Kylning: pure rock be quiet | GPU: ASUS GeForce GTX1060 Strix OC 6GB | PSU: evga 650w | MB: Asus z170-A| RAM: Corsair Dominator DDR4 3200MHz 16GB