Har jag någon lag på min sida?

Permalänk

Har jag någon lag på min sida?

Hej!

Jag köpte en dator 2014-04-10 och för knappt en månaden började ena fläkten på grafikkortet krångla... Jag har kvitto på köpet men garantin gick ju ut för en månad sen. Har jag på något annat sätt få grafikkortet lagat eller ersatt? Med någon lag eller liknande?

Tack på förhand mvh Klas.

Permalänk
Medlem

Jag har ingen aning om du har någon lag på din sida tyvärr. Däremot vet jag att du får bättre hjälp om du ger oss lite bättre information.

Var har du köpt datorn? Vad är det för dator? Tex.

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Medlem

Låter väldigt otroligt. Om inte butiken har någon extra försäkring/garanti. Är det bara fläkten kan man ju faktiskt byta för några hundralappar

Permalänk
Medlem

Kontakta grafikkorts tillverkarna och hör om de kan vara hyggliga och skicka en ny fläkt.

Permalänk

Köpte en stationär dator på inte.
Grafikkortet är ett zotac 760 om det är någon kort som det är vanligt fel på.

Säga bara till vad du vill veta! Jätte glad för all hjälp jag kan få!

Permalänk
Medlem

Om det är ett Asus kort tex så brukar väl dem ge ut ca 3års garanti? Jag skulle kontakta det företaget som gjort grafikkortet och se vad dem har att säga. Affären du köpte det ifrån har ingen skyldighet att hjälpa dig om deras garanti gått ut. Visst, El Giganten har faktist hjälpt mig någon gång tidigare när garantin gått ut, men tror det är sällsynta fall det händer.

Permalänk
Medlem

Reklamation

Om du nu anser att det är fel på varan så ska du i första hand reklamera säger konsumentköplagen, dvs klaga på varan till säljaren. Du ska då kontakta säljaren och berätta att det är fel på varan och vad som är fel på den.

För att reklamationen ska gälla så säger konsumentköplagen att du måste klaga/ reklamera felet på varan inom skälig tid från det att du upptäckte felet. Skälig tid är inom 2 månader efter att du upptäckt felet och kan göras senast 3 år från det att du köpte varan.

Enligt konsumentköplagen måste du kunna bevisa att du köpt varan hos säljaren, när du köpte den och hur mycket du fick betala. Se alltid därför till att spara kvittot, skulle du mot förmodan ha tappat bort det så kan du också använda ett kontoutdrag från din bank eller en kontokortsslip som bevis på ditt köp. Enligt konsumentköplagen kan du alltid reklamera direkt till säljaren. Bara för att du köpt en mobiltelefon hos en kedja och den går sönder så kan inte kedjan hävda att du får ta kontakt med tillverkaren av din modell om du vill reklamera varan. Du kan alltid reklamera direkt till säljaren som då i sin tur får ta det med sin leverantör. Du har ett avtal med säljaren och inte med tillverkaren.

tror dock att zotac har en garanti som gäller i 2år men det som står ovanför är vad lagen säger

There you go m8
Källa: http://xn--konsumentkplagen-vwb.se/

Visa signatur

<3

Permalänk

"
ZOTAC graphics cards in this region carry a standard 2-year warranty. Users seeking warranty service within the first 2 years must contact the original reseller.

The ZOTAC Extended Warranty Programme adds an additional 3-year warranty for a total of 5-years with product registration for the original owner. Owners seeking warranty service beyond the standard 2 year warranty may contact ZOTAC directly for warranty service." Hittade på tre sekunder genom att googla zotac 760.

Permalänk
Skrivet av xitos:

Kontakta grafikkorts tillverkarna och hör om de kan vara hyggliga och skicka en ny fläkt.

Det konstiga är att precis när man startar datorn går fläkten i kanske 2 sec men sen är den helt död. Så jag vet inte vad som är felet..:/

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022
Skrivet av chickendealer:

"
ZOTAC graphics cards in this region carry a standard 2-year warranty. Users seeking warranty service within the first 2 years must contact the original reseller.

Läser man här så tror jag du bara kan kontakta det företag du köpt det på då grafikkortet i sig har 2 års garanti så är det ju 1 år kvar.
Vilket de borde kunna ge dig ett nytt eller laga grafikkortet åt dig. Problemet är väl om du skickar in det så kan du ju inte använda datorn på ett tag.

Du har kollat så det verkligen är grafikkortsfläkten det är fel på?

Permalänk

Okej tack för alla svar!

Så jag ska i första hand försöka med konsumentköplagen och om de talar mer mot mig så kollar jag med tillverkaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klasseboy:

Det konstiga är att precis när man startar datorn går fläkten i kanske 2 sec men sen är den helt död. Så jag vet inte vad som är felet..:/

Är datorn död, eller vad menar du? Om det enda konstiga är att fläkten inte snurrar så är det fel på grafikkortet - använd garantin.

Permalänk
Skrivet av Geckod:

Du har kollat så det verkligen är grafikkortsfläkten det är fel på?

Nä det är det jag inte vet med tanke på att den går en väldigt kort stund..:/

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Är datorn död, eller vad menar du? Om det enda konstiga är att fläkten inte snurrar så är det fel på grafikkortet - använd garantin.

Nä datorn fungerar, det är bara ena fläkten som inte snurrar.

Jag visste inte hur det funkar det där med att använda garantin om den har gått ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klasseboy:

Så jag ska i första hand försöka med konsumentköplagen och om de talar mer mot mig så kollar jag med tillverkaren?

Nu känns det som hela tråden springer händelserna i förväg. Kontakta Inet för att reklamera datorn, har du inte pillat sönder fläkten själv kommer det hela med stor sannolikhet lösas smidigt. Du behöver inte oroa dig över lagtexter i det här skedet.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Avstängd

Gå den enklaste vägen och kontakta återförsäljaren som du köpte datorn/komponenten hos, med andra ord INET.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk

Vad ska man säga nu när jag ska kontakta inet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klasseboy:

Jag köpte en dator 2014-04-10 och för knappt en månaden började ena fläkten på grafikkortet krångla... Jag har kvitto på köpet men garantin gick ju ut för en månad sen. Har jag på något annat sätt få grafikkortet lagat eller ersatt? Med någon lag eller liknande?

Hur kan garantin ha gått ut för en månad sedan? Garanti, och reklamationsrätten sträcker sig oftast över betydligt mer än 1 år. Möjligen kan handlaren & tillverkaren hävda att fläkten är en förbrukningsvara, men då ska det gå att ersätta den utan svårighet, och bytet får inte påverka övrig reklamationsrätt. Med andra ord, lös fläkt ska gå och köpa.

I det här fallet säger jag som övriga talare redan gjort. Ta kontakt med din återförsäljare, de kommer hjälpa dig.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klasseboy:

Nä datorn fungerar, det är bara ena fläkten som inte snurrar.

Jag visste inte hur det funkar det där med att använda garantin om den har gått ut.

Nitra har googlat åt dig. Du har garanti. Kontakta Inet och säg att fläkten pajat.

Permalänk
Medlem

Konsumentköp lagen gäller i tre år, men efter sex månader går ansvaret för att bevisa att det är ett ursprungsfel över till köparen (de första sex månaderna är det säljarens ansvar att bevisa att det inte är ett ursprungsfel).

Så att åberopa det kan vara krångligt, och eventuellt dyrt i felsökningsavgifter.

Det är mycket enklare att höra av dig till försäljaren, beskriv vad som skett. Bästa fall är de schyssta och löser problemet direkt, näst bästa är att de hjälper dig det är lösa problemet till en lägre kostnad, och värsta fallet är ett de nekar allt, och då kan du återkomma med vidare åtgärder.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av during:

Konsumentköp lagen gäller i tre år, men efter sex månader går ansvaret för att bevisa att det är ett ursprungsfel över till köparen (de första sex månaderna är det säljarens ansvar att bevisa att det inte är ett ursprungsfel).

Så att åberopa det kan vara krångligt, och eventuellt dyrt i felsökningsavgifter.

Det är mycket enklare att höra av dig till försäljaren, beskriv vad som skett. Bästa fall är de schyssta och löser problemet direkt, näst bästa är att de hjälper dig det är lösa problemet till en lägre kostnad, och värsta fallet är ett de nekar allt, och då kan du återkomma med vidare åtgärder.

Nja, det är inte så svårt att bevisa. Har du använt varan så som den ska användas och inte utsatt den för något utanför normal användning så berätta detta för säljaren. Finns det heller inga tecken på att du kan ha orsakat felet så är det oftast tillräckligt med bevis.

Skrivet av klasseboy:

Vad ska man säga nu när jag ska kontakta inet?

Skicka ett mail där du beskriver hur du har behandlat kortet under tiden du ägt det. Händelser och hur du hanterat t ex rengöring och montering osv.
Detta för att berätta att du behandlat kortet på rätt sätt (förutsatt att du har det, ljuger du riskerar du att de upptäcker det och då kan det bli dyrt)

Säg sedan att kortet inte fungerar som det ska och beskriv felet. Avlsuta med att fråga något i stil med, Hur löser vi det här?

EDIT:

Ex som jag hade gjort:

"Hej,

Ordernummer:
Kundnummer:

Det är så att jag den 2014-04-10 köpte ett [NAMN PÅ MODELLEN] hos er. Nu har tyvärr den ena fläkten på grafikkortet slutat fungera, så det går ej att använda utan att riskera en överhettning.

Grafikkortet var monterat vid köp och jag har aldrig monterat ur det ur datorn. Trots detta har felet inträffat och tills vidare går datorn ej att använda. Hur löser vi detta på smidigaste sätt?

Med Vänliga Hälsningar
klasseboy"

Dold text

Ett exempel. (Har ingen aning om hurvida du aldrig har monterat bort kortet, skrev det bara som exempel. Om du har plockat ur det någon gång, ljug inte utan skriv hur du gick tillväga)
Är man trevlig och berättar sanningen så är chansen oerhört stor att man får bra och snabb hjälp

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Testpilot

Det är väldigt simpelt, har du inte förstört grafikkortets fläkt själv och kan "bevisa" det (du har tex. aldrig plockat loss det eller rört något i datorn, vilket du självklart inte erkänner även om du gjort) - Då har du 3 år på dig från köp att kontakta återförsäljaren (i ditt fall Inet) och få antingen varan utbytt mot motsvarande eller pengarna tillbaka.

Kort och gott, har det pajat av sig självt inom 3 år från köp kontaktar du dem, förklarar läget, skickar in produkten till dem och får en ny.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av during:

Konsumentköp lagen gäller i tre år, men efter sex månader går ansvaret för att bevisa att det är ett ursprungsfel över till köparen (de första sex månaderna är det säljarens ansvar att bevisa att det inte är ett ursprungsfel).

Så att åberopa det kan vara krångligt, och eventuellt dyrt i felsökningsavgifter.

Det är mycket enklare att höra av dig till försäljaren, beskriv vad som skett. Bästa fall är de schyssta och löser problemet direkt, näst bästa är att de hjälper dig det är lösa problemet till en lägre kostnad, och värsta fallet är ett de nekar allt, och då kan du återkomma med vidare åtgärder.

Bevisbördan på konsumenten är låg, för att generalisera kan man säga att det räcker för konsumenten att produkten inte uppvisar några tecken på yttre åverkan för att yrka på ett ursprungsfel. Återförsäljare är inte "schyssta" (sic) om de avhjälper fel på produkter som visar sig efter garantitidens utgång men innan tre år har passerat, det är vad de är skyldiga att göra.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk

Jag ska till Göteborg till helgen och tänkte ta med kortet. Ska jag göra det så de får kolla på de och att jag berättar där?

Permalänk
Medlem

Man kan bara reklamera ursprungsfel dvs fel som funnits vid leverans av varan och efter 6 månader ligger bevisbördan på köparen att felet är ursprungligt. Nu verkar ju zotac ha 2 års garanti så problemet går att lösa den vägen.

Skrivet av Cappe97:

Reklamation

Om du nu anser att det är fel på varan så ska du i första hand reklamera säger konsumentköplagen, dvs klaga på varan till säljaren. Du ska då kontakta säljaren och berätta att det är fel på varan och vad som är fel på den.

För att reklamationen ska gälla så säger konsumentköplagen att du måste klaga/ reklamera felet på varan inom skälig tid från det att du upptäckte felet. Skälig tid är inom 2 månader efter att du upptäckt felet och kan göras senast 3 år från det att du köpte varan.

Enligt konsumentköplagen måste du kunna bevisa att du köpt varan hos säljaren, när du köpte den och hur mycket du fick betala. Se alltid därför till att spara kvittot, skulle du mot förmodan ha tappat bort det så kan du också använda ett kontoutdrag från din bank eller en kontokortsslip som bevis på ditt köp. Enligt konsumentköplagen kan du alltid reklamera direkt till säljaren. Bara för att du köpt en mobiltelefon hos en kedja och den går sönder så kan inte kedjan hävda att du får ta kontakt med tillverkaren av din modell om du vill reklamera varan. Du kan alltid reklamera direkt till säljaren som då i sin tur får ta det med sin leverantör. Du har ett avtal med säljaren och inte med tillverkaren.

tror dock att zotac har en garanti som gäller i 2år men det som står ovanför är vad lagen säger

There you go m8
Källa: http://xn--konsumentkplagen-vwb.se/

Permalänk
Medlem

Garantin från säljaren kanske gick ut. Men vill minnas det är två års tillverkargaranti på elektronik i sevrige?

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Skrivet av matte70:

Man kan bara reklamera ursprungsfel dvs fel som funnits vid leverans av varan och efter 6 månader ligger bevisbördan på köparen att felet är ursprungligt. Nu verkar ju zotac ha 2 års garanti så problemet går att lösa den vägen.

Nope.
Fel som uppkommer inom tre år med korrekt användning är ett sk. ursprungsfel. Det betyder att den produkten inte var tillräckligt bra för att sälja på den svenska marknaden och ska gå tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klasseboy:

Okej tack för alla svar!

Så jag ska i första hand försöka med konsumentköplagen och om de talar mer mot mig så kollar jag med tillverkaren?

Garantin ger i många fall ett bättre skydd men aldrig sämre än reklamationsrätten. I detta fall finns det tydligen en giltig garanti som du kan åberopa, så gå den vägen. Det är din bästa chans med Inet.

Skrivet av SoilBleed:

Nope.
Fel som uppkommer inom tre år med korrekt användning är ett sk. ursprungsfel. Det betyder att den produkten inte var tillräckligt bra för att sälja på den svenska marknaden och ska gå tillbaka.

Stämmer bra!

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av klasseboy:

Jag ska till Göteborg till helgen och tänkte ta med kortet. Ska jag göra det så de får kolla på de och att jag berättar där?

Absolut inte. Kontakta dem imorgon fredag.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk

Men jag fattar Inte riktigt.. Zotac säger att de har 2 års garanti men inet har 1 år, hur funkar det? Måste inet hjälpa mig för att det är en produkt från zotac? Eller vad är det som gäller? Hoppas ni fatta vad jag mena.