Når man 3.5 GB RAM när man lirar 1080p GTX 970?

Permalänk

Når man 3.5 GB RAM när man lirar 1080p GTX 970?

Hej. Undrar om man klarar sej på ett 970:s 3.5 GB i RAM när man lirar 1080p på alla spel.

Visa signatur

Pepsi > Coca cola

Permalänk
Medlem
Skrivet av albinpepsi:

Hej. Undrar om man klarar sej på ett 970:s 3.5 GB i RAM när man lirar 1080p på alla spel.

Nej, det kommer nog inte räcka till tyngre spel. Det beror ju även på vad du har för program i bakgrunden också.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Enligt mätaren i GTA5 så kommer man över 4GB.
Men det är nog rätt extremt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Tjoba, nej du det är långt ifrån alla spel, jag når 3.3 i ett spel och det är GTA V. Vet att tungt moddat skyrim också överskrider 3.5 samt om man kör shadow of mordor med "high res" paketet.

med det sagt så kommer spelen börja använda mer och mer vram men jag tycker GTX 970 är helt klart värt att köra på. Många argumenterar för 290x från amd och tycker att man bör ta det istället men då det är ett gammalt kort med gammal teknik så jag kände jag att 970 va bästa valet. (dock köpte jag mitt innan hela 3.5 grejen kom fram men hade ändå köpt om det stått 3.5)

måste också tillägga att amds 380 kommer snart och den kan vara värd att vänta på om den hamnar i samma prisklass.

Permalänk

GTA V's ram-mätare stämmer inte heller, utan är mer en uppskattning. Hört många som kollat och sett att spelet använder mindre än mätaren säger att det ska använda.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | Moderkort: ASUS Z97-A ATX | CPU: i5 4690K | Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO | GPU: Gigabyte GeForce GTX 970 G1 Gaming | Nät: EVGA Supernova G2 750W | RAM: Corsair Vengance LP 1600Mhz 2x4GB | SSD: Samsung EVO 850 250GB

Permalänk
Medlem

I princip detta hela denna tråden diskuterar. Om du funderar mellan 290/290x och 970.

Min korta åsikt är, ja i dagsläget räcker det helt OK. Du kommer däremot möjligen inte göra det så länge till om du gillar high-res grejer så som hög upplösning och hög upplösta texturer. Finns titlar redan idag som får problem med det.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av albinpepsi:

Hej. Undrar om man klarar sej på ett 970:s 3.5 GB i RAM när man lirar 1080p på alla spel.

Nu har iofs inte 970 bara 3,5GB? Men annars är svaret på frågan nej, det går inte att säga/skriva att man klarar sig på 3,5GB Vram i alla 1080p spel utan att ljuga. GTA är ett exempel, Watch Dogs är ett annat (som iofs inte fungerar bra över 4GB heller), Shadows of Mordor är ett tredje. Listan kan naturligtvis göras längre. Men som sagt 3,5GB är inte tillräckligt för det, iallafall inte om du vill köra med allt ögongodis på. Jag utgick ifrån att det var det som de hela handlade om, för om du inte bryr dig om sådant så är ju även 2GB's korten ok, i de allra flesta fallen.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av morxy49:

Det beror ju även på vad du har för program i bakgrunden också.

Detta kan du gärna få utveckla.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

På max inställningar är svaret nej. Men sen kan man ju alltid anpassa inställningarna en smula så att man klara sig på 3.5 GB.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av sistergodiva:

GTA V's ram-mätare stämmer inte heller, utan är mer en uppskattning. Hört många som kollat och sett att spelet använder mindre än mätaren säger att det ska använda.

För mig är det tvärtom.. Jag har högre minnesanvändning än vad GTAV inställningarna uppskattar.. Kommer lätt upp i 3.5 GB..

Visa signatur

MSI Z-790-A | 13700K | 64 GB D4 3600 MHz | 3080
YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Skrivet av AndersB:

För mig är det tvärtom.. Jag har högre minnesanvändning än vad GTAV inställningarna uppskattar.. Kommer lätt upp i 3.5 GB..

För mig har jag maxat mätaren ingame med mitt GTX 660 Ti men ligger oftast hela tiden på 1.3 GB Vram användning och har peakat på 1.4 GB.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersB:

För mig är det tvärtom.. Jag har högre minnesanvändning än vad GTAV inställningarna uppskattar.. Kommer lätt upp i 3.5 GB..

Samma här.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D / Intel Core i7-5820K (OC 4.4Ghz) / ASUS X99-DELUXE / Corsair Hydro H55 / Crucial Ballistix Sport 16GB DDR4 2400MHz / ASUS GeForce GTX 980 STRIX 4GB OC / Corsair PowerSupply CS850M / Samsung 840 EVO SSD 250GB / 2x ASUS VG248QE 24" 1ms 144Hz 3D / Ducky Mini MX RED / Razor Mamba 4G

Permalänk
Medlem

Pratar vi RAM, eller, pratar vi om grafikkortets dedikerade minne?
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av AndersB:

För mig är det tvärtom.. Jag har högre minnesanvändning än vad GTAV inställningarna uppskattar.. Kommer lätt upp i 3.5 GB..

Skrivet av nick123:

Samma här.

jag med, gjorde en tråd om det och någon skrev att jag skulle googla på "GTA V memory leak" och då insåg jag rätt snabbt att jag inte var ensam, bör fixas med en patch inom snar framtid, verkar drabba 9xx serien hårdast av vad jag läst men även många med amd 290(x)

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Pratar vi RAM, eller, pratar vi om grafikkortets dedikerade minne?
B!

Diskussionen handlar om grafikkortets VRAM men vissa sitter däremot och pratar om CPU bundet RAM. Gissar att vissa slarvläste.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CamelActivate:

jag med, gjorde en tråd om det och någon skrev att jag skulle googla på "GTA V memory leak" och då insåg jag rätt snabbt att jag inte var ensam, bör fixas med en patch inom snar framtid, verkar drabba 9xx serien hårdast av vad jag läst men även många med amd 290(x)

Memory leak är över CPU'ns RAM inte VRAM. Det är cache som fyller VRAM så gott det kan.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Memory leak är över CPU'ns RAM inte VRAM. Det är cache som fyller VRAM så gott det kan.

hur kommer det sig att min vram går upp i 3.3-3.5 på 20 minuter medans andras aldrig överskrider det som står i settings om det inte läcker?

sorry för offtopic TS

Permalänk
Medlem
Skrivet av CamelActivate:

hur kommer det sig att min vram går upp i 3.3-3.5 på 20 minuter medans andras aldrig överskrider det som står i settings om det inte läcker?

sorry för offtopic TS

Som sagt, cache. Hade det även varit memory leak på VRAM hade spelet till slut haft 2FPS i bästa fall. Då hade även inte pagefile hjälpt någonting, vilket det utan tvekan gör.

Ännu mer offtopic, håller på att utveckla en mjukvara som man kan testa hur prestandan blir i olika situationer. När den är klar kan du testa sätta mer VRAM än vad du har så kommer du se hur illa det blir. Den kan även simulera cache, hoppas den hjälper folk förstå hur och varför VRAM fylls osv

Dold text

ivf, det är cache som den fyller. Faktumet att den lägger sig precis under 3.5GB sträcket får det att antyda det ännu mer då Nvidia driv rutinerna är designade så att fylla så mycket den kan innan dess, hade det varit memory leak hade den inte begränsat lika bra. När du går över sträcket kommer den däremot placera lite cache på dem långsamma 512MB.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Diskussionen handlar om grafikkortets VRAM men vissa sitter däremot och pratar om CPU bundet RAM. Gissar att vissa slarvläste.

Man kan även skylla på att det inledande inlägget brister något i sin terminologi.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Man kan även skylla på att det inledande inlägget brister något i sin terminologi.
B!

Definitivt. Texten är väll meh men rubriken är missledande.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Har bara lyckats nå över 3.5GB i 1080p när jag dragit upp MSAA till 8X samt reflection MSAA till max med (detta i GTA V). Tror MSAA är den värsta boven för minnet och den gör väl inte stor skillnad heller i dom spelen jag kört då, om man jämför med andra alternativ eller helt enkelt en lägre MSAA (typ som 2X)

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Detta kan du gärna få utveckla.

Sorry, trodde det handlade om vanligt RAM. Inser nu att det är VRAM som diskuteras.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Sorry, trodde det handlade om vanligt RAM. Inser nu att det är VRAM som diskuteras.

Kanske om man kör videoredigering eller något i bakgrunden ?

Frågan är väl vad som händer på nästa generation Nvidia kort, dom kunde väl använda 32GB tror jag det stog någonstans.
Isåfall kommer det kanske bumpas upp till 16GB och 32GB versioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Frågan är väl vad som händer på nästa generation Nvidia kort, dom kunde väl använda 32GB tror jag det stog någonstans.
Isåfall kommer det kanske bumpas upp till 16GB och 32GB versioner.

Framtiden ser ljus ut på grafikkorts fronten. Men detta måste väl varit näst nästa? Det var ju då NVidia sa att dem skulle göra ett stort hopp i prestanda och allt.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av albinpepsi:

Hej. Undrar om man klarar sej på ett 970:s 3.5 GB i RAM när man lirar 1080p på alla spel.

Har upp vram mätare från MSI afterburner. Enda spelet jag har haft problem med är Worlfenstein the new order men då sägs det att det är "dåligt" kodat eftersom det laddar up massiv med data i VRAM. Nästan ospelbart då det gick över 3,5gb. Hade massa stuttering i GTA V också och visste inte vad det var för fel. Provade att uppdatera bios i mina båda Gigabyte G1 Gaming GTX 970 och nu flyter allt utan problem. Då man kollar vad nya biosen gjorde så stod det bara "improves compability with some monitors".