Permalänk
Medlem

Ny dator för runt 8000

Hej.

Min dator har slutat att fungera och jag är i stort behov av en ny.

Datorn kommer användas för databashantering så mycket minne och ssd är ett måste.
Ska inte spela några krävande grafikspel så jag behöver inget grafikkort av rang.

Grafikkortet måste dock orka med två skärmar.

Kan man få något vettigt för 8000?
Har inget operativsystem.

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7956022/2

Försöker pressa priset så mycket det går, men svårt att komma undan med en workstation på 8k ny. En i5 borde räcka gott och väl i den prisklassen, och med snabba minnen och SSD till kommer datorn kännas väldigt fräsch. Har köttat på ett lite vassare grafikkort och sprängt budgeten en aning, tror du tjänar på det i längden. Inget OS är med i detta bygge, fick helt enkelt inte rum i priset för en stabil bra dator för 8k.

Win 8.1 64bit

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Även om din dator slutat funka finns det flera delar du kan återanvända i en ny.
- Chassi
- Nätaggregat
- Minnen
- Hårddisk
- DVD

Visa signatur

Core i9 13900K, Geforce GTX 650 Ti, 750W, ASUS Prime Z790, Arctic Liquid Freezer III 360, 32GB, Samsung Pro 990 1TB

Permalänk
Medlem

Min förra var en laptop. Får man mer bang for the bucks om man bygger en stationär jämfört med en lapTop?

Är det stor skillnad på i5 och i7?
Kanske lika bra att köpa ett bättre grafikkort nu så datorn håller ett tag.

Brukar inte inet ha kampanjer när de bygger ihop datorn åt en?
Min syster har win8 på sin bärbara som hon inte använder, går det att använda den nyckeln?

Är 16 gb ram overkill?

Permalänk
Medlem

Är win 8 ett måste eller funkar win7?

Permalänk
Skrivet av Znok3N:

Min förra var en laptop. Får man mer bang for the bucks om man bygger en stationär jämfört med en lapTop?

Är det stor skillnad på i5 och i7?
Kanske lika bra att köpa ett bättre grafikkort nu så datorn håller ett tag.

Brukar inte inet ha kampanjer när de bygger ihop datorn åt en?
Min syster har win8 på sin bärbara som hon inte använder, går det att använda den nyckeln?

Är 16 gb ram overkill?

i7:an har Hyperthreading, något högre klock samt lite mer L3 cache. Men i de flesta fall klarar man sig mycket bra med en i5:a.

Tror inte du kan återanvända din systers windows-licens då den förmodligen är bunden till moderkortet på laptopen det är installerat på.

Hur mycket RAM man behöver beror ju såklart på vilka program man kör osv, men i de flesta fall brukar 8 GB räcka bra.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Har bestämt mig för att utöka budgeten lite. Går upp till 10 000 samt att jag bygger själv. Måste dock ha OS.
Vill gärna ha en 7200 hdd så inte ssd blir proppfull direkt.

Hur är den valda lådan att jobba i? Första gången jag ska bygga ihop en dator så vill inte att det ska vara för trångt och pillrigt.

Grafikkortet duger om jag inte tänkt spela några krävande spel?