Permalänk
Medlem

Fördjupning i aktiesparande

Hade tänkt att beställa hem lite böcker som jag kan läsa om kvällarna för att försöka fördjupa mig i ekonomi och aktiehandel. Finns det någon här som har lite insikt och kanske har någon bok att rekommendera? Hade tänkt att beställa hem 3-4 stycken och har kollat in dessa:

Hitta kursvinnare - Konsten att bygga en lönsam aktieportfölj med Aktiespararnas Aktieanalys.

Bli en vinnare med Candlesticks / Slaget om kursstapeln - Aktier, Teknisk analys, Candlestick

Framgångsrik Aktiehandel

Bli grymt rik på aktier!

Har ni någon bok ni kan rekommendera mig för att få mer insikt? Allt från grunder till grövre fördjupningar är jag intresserad av.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket! Den ska jag spara och gå igenom någon gång. Du har ingen bok att rekommendera?

Permalänk
Medlem

Har skrivit några rader om aktieböcker i detta inlägg;
#9411195

Permalänk
Avstängd

Du kan börja med att flukta i årsredovisningarna på Berkshirehathaway där Warren allt som oftast hänvisar till de böcker han läst.
För investeringar handlar det om att köpa lågvärderade tillgångar som avkastar jämna och stigande kassaflöden, med bra ledningar som vet att drilla upp sina efterföljare för att inte rubba tronföljden. Du som investerare skall även förstå vad det är för bransch bolaget verkar inom. Kan du sedan låna extra billigt av din försäkringsrörelse (Geico) har du själv extra kassaflöden att handla för. Är du ännu duktigare lär du dig att låna långt billigare på kreditmarknaden än dina konkurrenter, vilket gör att din marginal ökar jämfört med dessa.
Många bäckar små och ränta-på-ränta effekten leder dig snart rätt och över tid överavkastar du relativt indexjagande fonder.

De böcker du själv läst är mest tradingböcker, vilket jag inte skriver om ovan. Jag skriver om långsiktiga investeringar, med få transaktioner för att minska courtaget.

För att trada behöver du endast köpa aktier i en likvid frimärksaktie och köpa vid 0,0020 och sälja vid 0,0030 dag ut och dag in. Då behöver du knappast känna till bolagen, utan kan nöja dig med sekundära verktyg, såsom 20-dagars medelvärde mot 200-dagars glidande. Det finns tillräckligt många tradare som tror på dessa teorier (ungefär som V75-system på travet) att den som är snabb kan tjäna grova pengar. Jämför handelsalgoritmer som handlar snabbare på sentiment än en människa kan.

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0