Radeon "Fiji" i vattenkylt utförande på bild

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrbrix:

Vad liten den är.

That's what she said.

Får se om någon partnertillverkare kan lyckas kyla den på luft. Gissar att alla inte vill ha en radiator.

Permalänk
Proffsmobbare

Toppmodeller från t.ex. MSI och ASUS brukar nästan alltid bli många centimeter längre med mer påkostad strömförsörjning och större luftkylare. Men roligt att se mindre referensmodeller även från AMD.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrbrix:

Vad liten den är.

That's what she said.

Edit: damn tvåa på den :/

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk

Mhm, tycker inte det ser jätte snyggt ut imo. Tycker en lite längre kylare ser mycket snyggare ut.
Gör ju inget alls om korten skulle fortsätta att vara ca 295cm långa osv.
Lite tråkigt att dom är högre än längre... något känns fel :3

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmusen98:

Mhm, tycker inte det ser jätte snyggt ut imo. Tycker en lite längre kylare ser mycket snyggare ut.
Gör ju inget alls om korten skulle fortsätta att vara ca 295cm långa osv.
Lite tråkigt att dom är högre än längre... något känns fel :3

Det där är inget foto och ärligt talat, det viktiga är väl ändå prestandan. Sen är det givetvis bättre att kortet är mindre. Finns inga som helst fördelar med att kortet skulle vara långt.

https://www.youtube.com/watch?v=1YKbb_AZysE

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Tyvärr så är bilden fejk som redan bekräftats från flera techsidor så jag tror ni ska redigera artikeln. Texten "RADEON" kommer från R295x2 och PCI-E hanen från en ett R290X. Men det betyder ju ändå inte att den inte är sådär liten som på bilden, betyder bara att bilden är fake.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Tror faktiskt många överdriver med att detta är AMD´s undergång. För det kommer mer långsiktigt, som 7000 serien t.ex där det började gå bra utför.
Felet är många tänker för kortsiktigt (jag kanske för långsiktigt i frågan), men komma igen tar tid, men tror faktiskt AMD skulle klara det.

Snarare xxxxx fel och att amd´s grafikkort får sitta i mer premium laptops.

Alltså helt enkelt hur nya gpuer faller OEM köpare i smaken är det som avgör eller vilket håll försäljare i butiker är vinklade snarare(åt Nvidia eller AMD).

Vi entusiaster är bara en liten grupp. AMD har tappat mark på OEM marknaden och det är just bidragande varför AMD blöder.

För alla oavsett xxxxxx eller inte gynnas alla av att det går bra för AMD. Konkurreras är ju bäst när den fungerar, nu är det lite som HDD branschen där Nvidia sätter så högt pris det går utan att tappa kunder.

Så tog bort ett vist ord som väcker viss irritation tydligen, x står för något med boy

Fast en ganska betydande del är ändå diskreta grafikkort direkt på konsumentmarknaden. Där hänger mycket på vad entusiasterna tycker, alla som köper som inte kan något själv går på vad deras vänner, spelkompisar och folk på forum säger. Där har nVidia en stor fördel, framförallt utomlands. I norden så är ju folk överlag ganska faktaorienterade, men även här så tror var och varannan att GTX 600-serien har bättre prestanda än 7000-serien t.ex. Folk tror att AMD är varmare, även fast varenda kort bortsett från Tahiti har betydligt bättre prestanda/W än sin motsvarighet hos nVidia, och bättre prestanda/pris.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Rasmusen98:

Mhm, tycker inte det ser jätte snyggt ut imo. Tycker en lite längre kylare ser mycket snyggare ut.
Gör ju inget alls om korten skulle fortsätta att vara ca 295cm långa osv.
Lite tråkigt att dom är högre än längre... något känns fel :3

desto mindre kortet är desto bättre och vem vid sina sinnes fulla bruk vill ha fönster på lådan, det är så enormt barnsligt med sånt så hur korten ser ut är totalt ointressant, dessutom lär du få enorma problem att hitta en container att bygga i om du vill ha 295cm långa kort

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Hoppas kan man men rykten har väl sagt att det inte gör det tyvär(kanske därför dom redan börjat prata om ersättaren till 390x med hmb2 minnen & mer energiefektivitet)

Kanske inte den mosar Titan X, men att de börjar prata om nästkommande generation är väl inte så konstigt? Det gör ju Nvidia också. Jag menar, man visar ofta upp roadmaps för 1-3 år framöver där man ger några mindre detaljer om det som ska komma

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Jäkligt Nice om HBM minnen gör att denna storlek på kort blir den nya standarden. Satan vad små kraftsystem man kan göra då! Nu gäller det bara att någon tillverkare släpper ett chassi med löjligt mycket radiatorplaser för sin storlek så man kan bygga en custom loop i ett liknande m-atx chassie ^^ Hade blivit sjukt gulligt

Permalänk
Avstängd

tdp på 300w? 350w? Oavsett så hoppas jag AMD lyckas
Ser alltså ut som att r9 390 och 390x blir nya kretsar

Permalänk
Medlem
Skrivet av spicy_mama:

Är det bara jag men vatten anslutningen till kortet ser ju ut att bara ersätta till costom loop? :D:D:D

Vad menar du? Bara ersätta till costom loop?

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Vad menar du? Bara ersätta till costom loop?

Han menar nog att det ser ut att vara 1/4" gängor på blocket, vilket skulle betyda att du skulle kunna byta ut radiatorn du får med för din egna custom loop. Vips så har du sparat dig 1000 kr på att inte behöva köpa ett separat kylblock. Skulle dock kräva att dem inte har integrerat pumpen. Bilden är ju dock som sagt innan renderad, så omöjligt att spekuera i detaljer, även om det skulle vara trevligt om det stämde

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Fast en ganska betydande del är ändå diskreta grafikkort direkt på konsumentmarknaden. Där hänger mycket på vad entusiasterna tycker, alla som köper som inte kan något själv går på vad deras vänner, spelkompisar och folk på forum säger. Där har nVidia en stor fördel, framförallt utomlands. I norden så är ju folk överlag ganska faktaorienterade, men även här så tror var och varannan att GTX 600-serien har bättre prestanda än 7000-serien t.ex. Folk tror att AMD är varmare, även fast varenda kort bortsett från Tahiti har betydligt bättre prestanda/W än sin motsvarighet hos nVidia, och bättre prestanda/pris.

Jo, självklart påverkar det. Men inte för alla, utan då är det mer märket eller försäljaren som bestämmer Nvidia eller amd typ

Men tycker det blivit barnsligt mycket gullande med Nvidia på senare år på swec (känns som Nvidias marknadsandelar ger tydligt intryck i forumet).
Lite åt det hållet som Apple där det känns mer som en sekt än ett företag (Var en som nämnde det och ibland undrar man ju om inte det stämmer).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Ser fram emot detta kort. Gillar att AMD går över till vattenkylning mer och mer.
Överklockning halloj!

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Skrivet av elajt_1:

Det där är inget foto och ärligt talat, det viktiga är väl ändå prestandan. Sen är det givetvis bättre att kortet är mindre. Finns inga som helst fördelar med att kortet skulle vara långt.

https://www.youtube.com/watch?v=1YKbb_AZysE

Självklart är prestandan viktigast, utan tvekan.
Men hade vart kul med lite längre grafikkort, tycker själv det ser snyggare ut på något sätt.

Skrivet av mrqaffe:

desto mindre kortet är desto bättre och vem vid sina sinnes fulla bruk vill ha fönster på lådan, det är så enormt barnsligt med sånt så hur korten ser ut är totalt ointressant, dessutom lär du få enorma problem att hitta en container att bygga i om du vill ha 295cm långa kort

Barnsligt med fönster på lådan? Mhm... Det är ju väldigt många typ alla som gör någon slags moddning etc har fönster. Alla entusiaster bygger ju ofta efter färg etc. Att ha fönster på chassit kan se fult ut om det innanför inte ser bra ut. Däremot om man bygger något fint varför inte visa upp det?
Självklart är det ju nice att korten är mindre, men dom såg varken snygga eller fina ut någonstans.
Oj hehe, 295mm*

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

desto mindre kortet är desto bättre och vem vid sina sinnes fulla bruk vill ha fönster på lådan, det är så enormt barnsligt med sånt så hur korten ser ut är totalt ointressant, dessutom lär du få enorma problem att hitta en container att bygga i om du vill ha 295cm långa kort

Använder själv min påkostade dator till en del av möblering/prydnad.
Jag vill kunna se den vackra hårdvaran jag spenderat dyra pengar på utöver prestandan.
Dock är det skillnad på chassin med fönster och chassi med fönster.

Sen tycker jag inte nödvändigtvis att längre grafikkort gör sig bättre än att kortare. Tycker funktionaliteten är snyggt i sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

...
Det antyder om den nya grafikprocessorn är av det törstigare slaget, men kan samtidigt ses som ett tecken på att AMD prioriterar hög prestanda framför låg strömförbrukning.
...

Läs artikeln

Detta gillar jag!
Kanske för att ett sådant kort inte skall in i en maskin som är igång 24/7...

Permalänk
Medlem

Kan bli nice med radiator. Den dumpar då värmen utanför chassiet som en radialfläkt fast tystare. Jag ser fram emot tester!

Permalänk
Medlem

Då Sweclockers inte förnekar bilden så har redaktionen nu fått mycket info om kommande produkter från AMD. Då det är ovanligt tyst från test lägret så börjar man undra vad det är de testar nu (troligen har de redan fått sina test grafikkort från AMD)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av sesese:

Då Sweclockers inte förnekar bilden så har redaktionen nu fått mycket info om kommande produkter från AMD. Då det är ovanligt tyst från test lägret så börjar man undra vad det är de testar nu (troligen har de redan fått sina test grafikkort från AMD)

Jag kan slå sönder den teorin och säga att vi inte hört någonting från AMD om Fiji (än...)

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Jag kan slå sönder den teorin och säga att vi inte hört någonting från AMD om Fiji (än...)

OK men när det som nu kommer stora rabatter på AMDs grafikkort så kan det inte vara många dagar kvar innan nya serien kommer. Troligen mindre än 2v då leverantörerna snart mer eller mindre har slut på alla AMDs grafikkort.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090