Permalänk

Posten och avi

Hej! kan man få sms avi om paketet är från en privat person samt kan man få de efter posten har lämnat brev i brevlådan? Är helt 100 på att mitt paket ska komma idag men fick inget brev i lådan.. Så för att hålla hoppet uppe kan man fortfarande få sms avi?

Visa signatur

iMac Pro 🖥
Sennheiser HD600
Schiit stack

Permalänk
Medlem

Har ett svagt minne av att SMS avisering är en tilläggstjänst som måste köpas av den som skickar, mao inget standard.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Vasilisacat:

Hej! kan man få sms avi om paketet är från en privat person samt kan man få de efter posten har lämnat brev i brevlådan? Är helt 100 på att mitt paket ska komma idag men fick inget brev i lådan.. Så för att hålla hoppet uppe kan man fortfarande få sms avi?

Du kan ju alltid ringa uthämtningsstället och höra. Att få en avisering i efterhand blir nog svårt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Brukar avin komma samma dag eller dagen efter? :S

Visa signatur

iMac Pro 🖥
Sennheiser HD600
Schiit stack

Permalänk
Medlem

Be säljaren skicka kolli id istället, då kan du spåra paketet på postens hemsida. Om det är framme vid ombudet behövs bara dom fyra sista siffrorna samt giltigt id.

Permalänk

Grejen är att han skicka det som brev eftersom de var under 2 kg och då fick han inget kolli nmr eftersom det inte är ett paket..

Visa signatur

iMac Pro 🖥
Sennheiser HD600
Schiit stack

Permalänk
Medlem

Då får du vänta till måndag, det brukar dröja en (arbets)dag innan brevavi kommer. Utan kollinr eller avi så får du inte ut paketet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vasilisacat:

Grejen är att han skicka det som brev eftersom de var under 2 kg och då fick han inget kolli nmr eftersom det inte är ett paket..

Om inte paketet får plats i brevlådan borde brevbäraren lämnat en avi och sen lämnat brevet på närmaste utlämningsställe.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

paketet hade inte fått plats i brevlådan.. Finns det absolut inget annat sätt jag kan lösa ut paketet utan både avi och kolli? :/

Visa signatur

iMac Pro 🖥
Sennheiser HD600
Schiit stack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vasilisacat:

Grejen är att han skicka det som brev eftersom de var under 2 kg och då fick han inget kolli nmr eftersom det inte är ett paket..

Okej, det går att skicka brev som REK alternativt "Brev skicka lätt" upp till 2kg och då får man kolli id.

Är ett ospårbart brev för stort för att gå i lådan/inkastet brukar brevbäraren fylla i en avi på plats.

Permalänk

Får psykos asså, Om posten hade ett enklare system där dem registrera namn och adress på uthämtningsplatsen så skulle man fanimej kunna slippa all tvång med att ha med avi'n och kolli.

Visa signatur

iMac Pro 🖥
Sennheiser HD600
Schiit stack

Permalänk

Tycker ni jag borde gå till uthämtningsstället och fråga dem?

Visa signatur

iMac Pro 🖥
Sennheiser HD600
Schiit stack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vasilisacat:

Tycker ni jag borde gå till uthämtningsstället och fråga dem?

Ja, vi kan inte lämna ut paketet åt dig.

Är de snälla kan de leta efter ditt paket.
Annars är det bara att gilla läget och hämta på måndag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vasilisacat:

Tycker ni jag borde gå till uthämtningsstället och fråga dem?

Har du inte kollid kommer du inte få någon hjälp alls (om inte ombudet är så litet att dom kan kolla på sina få paket, inte troligt).
SMS Avin är förörigt bara dom 4sista av kollinummret så om du tar reda på det kan du kolla om det kommit fram på postens hemsida och sedan uppger du bara dom 4sista hos ombudet.

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Om inte paketet får plats i brevlådan borde brevbäraren lämnat en avi och sen lämnat brevet på närmaste utlämningsställe.

Beror på om brevbäraren trodde att det skulle få plats, då tar den med det ut och när den inser det inte fick plats (och ingen var hemma när den ringde på dörren) in igen och aviserar när den kommer in. Då blir det en dags försening tyvärr, men det finns inget bättre sätt att lösa det på idag.

Skrivet av Krafo:

Okej, det går att skicka brev som REK alternativt "Brev skicka lätt" upp till 2kg och då får man kolli id.

Är ett ospårbart brev för stort för att gå i lådan/inkastet brukar brevbäraren fylla i en avi på plats.

Vet man att det inte får plats i lådan aviserar man innan man går ut på turen, tror man det får plats men det inte gjorde det ringer man på dörren och om ingen öppnar tar det med in och aviserar efter turen. Man aviserar aldrig under turen.

Skrivet av Vasilisacat:

Får psykos asså, Om posten hade ett enklare system där dem registrera namn och adress på uthämtningsplatsen så skulle man fanimej kunna slippa all tvång med att ha med avi'n och kolli.

Hur menar du då? Att du uppger ditt namn och din adress när du ska hämta i stället för numret? Skulle kanske fungera men för utlämningsstället är det snabbare och enklare att knappa in ett kort nummer eller läsa av en streckkod på en AVI för att få veta var bland de hundratals paketen just ditt ligger. Någon form av information måste fortfarande lämnas till dig så du vet att ditt paket eller brev hamnat på kontoret så bara en tidsförlust i slutandan av ett sådant byte.

Skrivet av Vasilisacat:

Tycker ni jag borde gå till uthämtningsstället och fråga dem?

Om du inte är säker på att det finns där och saknar alla former av information som hjälper dem att hitta det. nej, bättre att vänta till måndag och hoppas det kommer då.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

min erfarenhet är att man kan få hjälp av posten men ombuden gör inget utan kollinummer.
Man ska dock ha tur när man är på posten så man får prata med någon som har tid och vill hjälpa sina kunder

Tack Posten Strängnäs (inte ombudet)

Permalänk

Gick dit o snacka med dem och dem kollade efter paketet men de hade visst inte kommit. Hoppas de dyker upp på måndag. Tack för hjälpen allihopa ha de gatt!

Visa signatur

iMac Pro 🖥
Sennheiser HD600
Schiit stack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vasilisacat:

Hej! kan man få sms avi om paketet är från en privat person samt kan man få de efter posten har lämnat brev i brevlådan? Är helt 100 på att mitt paket ska komma idag men fick inget brev i lådan.. Så för att hålla hoppet uppe kan man fortfarande få sms avi?

Hur kan du vara helt 100 på det? Tycker det händer ofta att brev (utan kollinr) blir försenade, trots att det ska levereras på 1 dygn.

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Beror på om brevbäraren trodde att det skulle få plats, då tar den med det ut och när den inser det inte fick plats (och ingen var hemma när den ringde på dörren) in igen och aviserar när den kommer in. Då blir det en dags försening tyvärr, men det finns inget bättre sätt att lösa det på idag.

Iofs sant nu när jag tänker efter. Brevbäraren kommer till utlämningsstället med brevet som de registrerar hos sig och klistrar på ett fyrsiffrigt nummer på en avi som skickas till mottagaren med vanlig post. Är väl så du menade?

Skrivet av Bopper:

Hur kan du vara helt 100 på det? Tycker det händer ofta att brev (utan kollinr) blir försenade, trots att det ska levereras på 1 dygn.

Precis, Ekonomibrev inrikes tar ju två-tre dagar på sig.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Precis, Ekonomibrev inrikes tar ju två-tre dagar på sig.

Även brev med A-porto (om det nu heter så?) kan bli försenade.

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk

Det har gått 3 dagar...

Visa signatur

iMac Pro 🖥
Sennheiser HD600
Schiit stack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Har ett svagt minne av att SMS avisering är en tilläggstjänst som måste köpas av den som skickar, mao inget standard.

SMS avisering är en tilläggstjänst men det kostaringet den är gratis. Det som är bra med det. Men då gäller det att avsändaren har motagarens mobilnr som inte är så ofta där jag jobbar. För oftast det paket som ska skickas är paket till företag som ska skickas tillbaka.

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk
Medlem

Där jag bor nu brukar de bara lägga paketen utanför dörren om de inte får plats i brevinkastet. Lyckligtvis aldrig hänt mig men ser ofta paket utanför grannarnas dörrar. Extra spännande då det inte är låst in till trapphuset under dagtid.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandia:

SMS avisering är en tilläggstjänst men det kostaringet den är gratis. Det som är bra med det. Men då gäller det att avsändaren har motagarens mobilnr som inte är så ofta där jag jobbar. För oftast det paket som ska skickas är paket till företag som ska skickas tillbaka.

Aha okej, där lärde man sig något nytt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Där jag bor nu brukar de bara lägga paketen utanför dörren om de inte får plats i brevinkastet. Lyckligtvis aldrig hänt mig men ser ofta paket utanför grannarnas dörrar. Extra spännande då det inte är låst in till trapphuset under dagtid.

Det där beror väldigt mycket på den enskilda brevbäraren. Jag tror inte att de får göra sådär, men en del gör det i alla fall för att slippa släpa runt på paketet mer.
Jag har själv råkat ut för några gånger att brevbäraren lämnat stora försändelser utanför dörren (där i princip vem som helst kan komma åt det), men oftast så har jag fått en avi i brevlådan och sedan fått gå och hämta ut det på närmaste utlämningsställe. (Utom en gång då ett paket av någon oförklarlig anledning hamnade på ett utlämningsställe i andra änden av stan.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Det där beror väldigt mycket på den enskilda brevbäraren. Jag tror inte att de får göra sådär, men en del gör det i alla fall för att slippa släpa runt på paketet mer.
Jag har själv råkat ut för några gånger att brevbäraren lämnat stora försändelser utanför dörren (där i princip vem som helst kan komma åt det), men oftast så har jag fått en avi i brevlådan och sedan fått gå och hämta ut det på närmaste utlämningsställe. (Utom en gång då ett paket av någon oförklarlig anledning hamnade på ett utlämningsställe i andra änden av stan.)

Här tycks det hända relativt ofta, om det sen är posten eller någon annan budfirma har jag ju dock ingen aning om...
Vissa typer av försändelser verkar det som att man måste hämta ut på postens egna servicecenter verkar det som (som för övrigt verkar ligga andra sidan stan oavsett vart man bosätter sig =P ). Vill minnas att jag var tvungen att hämta ut mitt körkort där efter att jag förnyat det.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Här tycks det hända relativt ofta, om det sen är posten eller någon annan budfirma har jag ju dock ingen aning om...
Vissa typer av försändelser verkar det som att man måste hämta ut på postens egna servicecenter verkar det som (som för övrigt verkar ligga andra sidan stan oavsett vart man bosätter sig =P ). Vill minnas att jag var tvungen att hämta ut mitt körkort där efter att jag förnyat det.

Nu har vi kommit ifrån ämnet lite, men vissa budfirmor kör bara ut paket på dagtid och är man inte hemma, så lämnar de en lapp i brevlådan. Antingen kan man boka en ny tid, när man är hemma och få paketet hemkört eller kan man fylla i en slags blankett, för att lämna fullmakt att de utan ansvar lämnar av paketet utanför dörren, om inte nån är hemma.

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Iofs sant nu när jag tänker efter. Brevbäraren kommer till utlämningsstället med brevet som de registrerar hos sig och klistrar på ett fyrsiffrigt nummer på en avi som skickas till mottagaren med vanlig post. Är väl så du menade?

Inte riktigt, brevbäraren kommer till sitt kontor där den har sin bas, sätter en klisterlapp på brevet (kommer från en AVI) och skriver av de uppgifter som står på paketet så att de står på AVI:n och avslutar med att klistra på en lapp på AVI:n som säger vilket utlämningsställe paketet hamnat på, därefter stoppas brevet i en säck som sedan körs ut till utlämningsstället där det registreras i datorn. Detta är då om det går via brevbäraren. Det kan sorteras ut som för stort redan i tidigare steg, då får man en maskinskriven AVI i stället för en handskriven. Dock vet jag inte hur detta fungerar...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Bopper:

Hur kan du vara helt 100 på det? Tycker det händer ofta att brev (utan kollinr) blir försenade, trots att det ska levereras på 1 dygn.

"Ska levereras" dagen efter.

Normalt är det framme dagen efter men det beror också på varifrån det skickas och var det ska, vikt, tilläggstjänster osv.

Permalänk

Hoppas mitt paket dyker upp på måndag. Annars har personen hasslat mig, då tar de hus i helvete

Visa signatur

iMac Pro 🖥
Sennheiser HD600
Schiit stack