Köp av grafikkort [Uppgradering från GTX670, budget 2.5K

Permalänk
Medlem

Köp av grafikkort [Uppgradering från GTX670, budget 2.5K

Tjenare hade tänkt att köpa ett nytt grafikkort är inte så kunnig inom detta så tänkte jag fråga om råd.
Just nu har jag ett GeForce GTX 670 men vill uppgradera lite till lanseringen av The witcher 3, prisklassen ligger upp till 2500 kr.
Är heller inte helt hundra på hur man ska veta ifall det kommer passa eller inte med mina andra komponenter.

Här är mina specs:

Moderkort: MSI MS-7756
processor: Intel(R) Core(TM) i5-3570K CPU @ 3.40GHz (4 CPUs), ~3.4GHz
Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 670
Ram minne: 16gb
Nätaggregat: Corsair Cs 600W

Rubrik förtydligad enligt §3.1
Permalänk
Medlem

Jag skulle föreslå att du tänjer budgeten till 290X.
Det blev nog fel när du skulle skriva namnet på moderkortet. Namnet lär innehålla H77 eller Z77.
Är agget verkligen på 600W?

edit: OK, fel va kanske att ta i.
CX-agg, OK.

Permalänk
Medlem

Inte fel, MSI har den modellbeteckningen på sina kort också. Det bör mycket riktigt vara ett http://www.msi.com/product/mb/H77MA-G43.html#hero-overview

Permalänk
Medlem

Ja det blev nog lite fel
Är faktiskt inte helt hundra på vilket moderkort det är har en manual från när jag köpte datorn där det står 3 olika modeller.
Z77MA-G43/ Z75MA-G43/ H77MA-G43

Det är agget http://www.inet.se/produkt/6909597/corsair-cx-600w-v2-80#/spe...

Är som sagt inte jätte bra på datorer men tror ni processorn räcker till för att köra The Witcher 3 på high?
Eller har processor inte så stor inverkan på hur höga settings man kan ha?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Suddster:

Ja det blev nog lite fel
Är faktiskt inte helt hundra på vilket moderkort det är har en manual från när jag köpte datorn där det står 3 olika modeller.
Z77MA-G43/ Z75MA-G43/ H77MA-G43

Det är agget http://www.inet.se/produkt/6909597/corsair-cx-600w-v2-80#/spe...

Det viktiga är att agget har tillräcklig kapacitet, och det har ditt agg. Jag röstar för 290X.

Processorn har betydelse, men du har en bra processor. Om du har ett Z77-moderkort så kan du dessutom överklocka processorn.

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Det viktiga är att agget har tillräcklig kapacitet, och det har ditt agg. Jag röstar för 290X.

2 röster på R9 290X, klart bäst prestanda per krona.

Visa signatur

Lite härlig psy trance?
https://youtu.be/5vHuLa-AC9Y

Permalänk
Medlem

Okej, tror du det kommer bli en stor skillnad från mitt 670 eller är det svårt att säga?

Permalänk
Medlem

R9 290 för runt 2000 och R9 290X för 2500 borde man kunna gå inom snar framtid om man kollar runt lite när olika sidor kör deals.

Permalänk
Medlem

Vänta tills Witcher 3 släpps. Du kommer kanske klara dig på GTX 670 beroende på inställningar.

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

290/290x

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Okej tack för alla svar! ska kicka runt lite men det lutar starkt åt ett R9 290x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Suddster:

Okej, tror du det kommer bli en stor skillnad från mitt 670 eller är det svårt att säga?

Det blir en påtaglig skillnad.

Skrivet av Superlight:

Vänta tills Witcher 3 släpps. Du kommer kanske klara dig på GTX 670 beroende på inställningar.

Det här är inte ett dåligt råd heller. Om du väntar på release så kommer det finnas gott om benchmarks som kan hjälpa dig att välja ett kort som ger prestanda som du tycker är prisvärd.

Å andra sidan kanske du känner att det är dags för uppgradering oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Det blir en påtaglig skillnad.

Det här är inte ett dåligt råd heller. Om du väntar på release så kommer det finnas gott om benchmarks som kan hjälpa dig att välja ett kort som ger prestanda som du tycker är prisvärd.

Å andra sidan kanske du känner att det är dags för uppgradering oavsett.

Det är lite bra att man ser prestandatester först innan man går och köper nytt. Kanske man har slängt pengar i sjön.. GTX 670 är fortfarande ett bra kort dagsläget.

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Jo det är sant ska uppgradera oavsett men kanske är bäst att vänta o se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Det är lite bra att man ser prestandatester först innan man går och köper nytt. Kanske man har slängt pengar i sjön.. GTX 670 är fortfarande ett bra kort dagsläget.

TS kommer antagligen vilja spela andra spel också, och Witcher 3 väntas ju bli ganska krävande. Så pengar i sjön är kanske att ta i.
Men jag håller med om principen, och om prestanda i Witcher 3 är det allra viktigaste för TS så bör den principen väga tungt.

edit:

Skrivet av Suddster:

Jo det är sant ska uppgradera oavsett men kanske är bäst att vänta o se.

Ja, det skadar ju inte att vänta in release. Om du är osäker på vad du vill lägga (och hur mycket du kommer spela andra spel) så är det smart att vänta in release.

Permalänk

Lånar tråden lite om det är ok då jag har samma fråga. Har en i7 960 prolle och funderar på uppgradering pga GTA V och The Witcher 3. Min första tanke va att köpa ett GTX Asus 980 Strix. Tror ni cpu kommer orka om jag clockar den till 4-4.5hz. Kanske kan flaska på GTA som verkar vara cpu krävande.

Visa signatur

Hög standard ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Suddster:

Jo det är sant ska uppgradera oavsett men kanske är bäst att vänta o se.

prisklassen runt 2500kr ger dig inget intressant från nvidia, där har vi bara GTX 960 som presterar några ynka % bättre än ditt nuvarande med samma mängd grafikminne, dock hos AMD har vi de utgående r9 290/290x som ger bra prestanda per krona till bekostnad på hög värmeutveckling och hög strömförbrukning så det beror helt på dig vad du prioriterar

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lankfisher:

Lånar tråden lite om det är ok då jag har samma fråga. Har en i7 960 prolle och funderar på uppgradering pga GTA V och The Witcher 3. Min första tanke va att köpa ett GTX Asus 980 Strix. Tror ni cpu kommer orka om jag clockar den till 4-4.5hz. Kanske kan flaska på GTA som verkar vara cpu krävande.

Jämför i existerande spel.
Men även om du inte lyckas klocka upp den så att den helt matchar 980 så kan du ju ösa på med lite extra GPU-intensiva grejer tills du byter ut CPU.

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Jämför i existerande spel.
Men även om du inte lyckas klocka upp den så att den helt matchar 980 så kan du ju ösa på med lite extra GPU-intensiva grejer tills du byter ut CPU.

Jag får be om ursäkt men företog inte riktigt vad du menade. Jämför i existerande spel? Jag har gtx 580 sli idag och funderar på ett gtx 980 men vad ska jag jämföra om jag inte har kortet. Spett om jag missförstog dig. Men jag bär kunna kröna på rätt så bra med ett gtx 980 i 1080p?

Visa signatur

Hög standard ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Suddster:

Ja det blev nog lite fel

Det blev inte fel. Som XXX skriver, så har du ett MSI H77MA-G43

Skrivet av Lunatech:

Inte fel, MSI har den modellbeteckningen på sina kort också. Det bör mycket riktigt vara ett http://www.msi.com/product/mb/H77MA-G43.html#hero-overview

De brukar köra MS-XXXX på sina OEM kort. Tror det är första gången jag reagerar på att man använt båda betäckningarna för ett moderkort.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lankfisher:

Jag får be om ursäkt men företog inte riktigt vad du menade. Jämför i existerande spel? Jag har gtx 580 sli idag och funderar på ett gtx 980 men vad ska jag jämföra om jag inte har kortet. Spett om jag missförstog dig. Men jag bär kunna kröna på rätt så bra med ett gtx 980 i 1080p?

Genom att titta på benchmarks kan du se hur pass bra processor som behövs för att matcha 980 i olika spel. Sedan kan du räkna ut hur mycket du måste överklocka din processor för att matcha den processorn. Då kan du göra en rimlig gissning.

Permalänk
Medlem

Du kanske kan hitta ett gtx 780 för bra pris. Det kortet håller nog ett tag till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tidde:

Du kanske kan hitta ett gtx 780 för bra pris. Det kortet håller nog ett tag till.

dyker upp lite då och då på webhallen, inet, komplett, netonnet i fyndhörnan, igår låg det ett nytt 780 ti SC ACX för 3999kr som är ett snabbare kort än GTX 970 utan coilwhine och minnesbuggar.. så ja det är verkligen bra köp att leta efter men begagnat är ju ännu billigare

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oliver91:

dyker upp lite då och då på webhallen, inet, komplett, netonnet i fyndhörnan, igår låg det ett nytt 780 ti SC ACX för 3999kr som är ett snabbare kort än GTX 970 utan coilwhine och minnesbuggar.. så ja det är verkligen bra köp att leta efter men begagnat är ju ännu billigare

Skulle väl inte säga att det är en bra deal. I just GTA, som vederbörande vill lira, så är skillnaden såpass liten mellan 290x/970/780ti. Och det blir inte försvarbart att lägga 4k på 780ti när 290x går att få för struntsummor. Såg i "Dagens Fynd"-tråden för några dagar sedan att Cdon hade ett 290x för 1990 kr. Och det är inte helt ovanligt att det går att hitta för 2.5k. Så mitt råd, köp 290x!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Suddster:

Jo det är sant ska uppgradera oavsett men kanske är bäst att vänta o se.

om du väntar då kanske priset på 290/290x går ner ännu mer för amd släpper sin nya serie med 390 kort och nvidia sitt 980 ti

Visa signatur

I7 13700KF - RTX 3070 - ASUS VG27A - Corsair K70 RGB - Logitech G502
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av atnek:

Skulle väl inte säga att det är en bra deal. I just GTA, som vederbörande vill lira, så är skillnaden såpass liten mellan 290x/970/780ti. Och det blir inte försvarbart att lägga 4k på 780ti när 290x går att få för struntsummor. Såg i "Dagens Fynd"-tråden för några dagar sedan att Cdon hade ett 290x för 1990 kr. Och det är inte helt ovanligt att det går att hitta för 2.5k. Så mitt råd, köp 290x!

Det har mer med användarupplevelsen och kvaliteten men om man får ett 290x från sapphire med ordentlig kylare är det klart värt det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oliver91:

Det har mer med användarupplevelsen och kvaliteten men om man får ett 290x från sapphire med ordentlig kylare är det klart värt det

Skickades från m.sweclockers.com

Nu vet jag inte riktigt vad användarupplevelse innebär och om det är värt det dubbla priset. Kortet jag tänkte på var från ASUS, ej ref, den kylaren är väl inte den bästa, men jag skulle fortfarande aldrig lägga det dubbla.

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Det viktiga är att agget har tillräcklig kapacitet, och det har ditt agg. Jag röstar för 290X.

Processorn har betydelse, men du har en bra processor. Om du har ett Z77-moderkort så kan du dessutom överklocka processorn.

En annan viktig fakor är kvalitén på agget och verka även vara äldre gen av CX (inte så nya M är något bätttre), men gen 2 av deras dåliga CX så är det inget bra bygge alls.

Tips till TS skulle datorn helt plötsligt sluta fungera, gnäll inte på grafikkortet det är troligare agget som strular eller om HDD börjar utan anledning gå sönder är det första varningen på agget inte mår bra.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

En annan viktig fakor är kvalitén på agget och verka även vara äldre gen av CX (inte så nya M är något bätttre), men gen 2 av deras dåliga CX så är det inget bra bygge alls.

Tips till TS skulle datorn helt plötsligt sluta fungera, gnäll inte på grafikkortet det är troligare agget som strular eller om HDD börjar utan anledning gå sönder är det första varningen på agget inte mår bra.

Ja, kvalité är viktigt, och det är därför jag inte skulle rekommendera ett köp av CX 600W v2.
Men nu när TS redan har ett och frågan är "orkar det driva ett 290X" så är svaret "ja".

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Ja, kvalité är viktigt, och det är därför jag inte skulle rekommendera ett köp av CX 600W v2.
Men nu när TS redan har ett och frågan är "orkar det driva ett 290X" så är svaret "ja".

Jo, förstår det visste bara inte om du var medveten om vilket agg TS hade Men är lugnt för mig i alla fall.

TS har i alla fall fått info ifall det skulle hända något med datorn.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar